Mikeee skrev:
-------------------------------------------------------
>
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kolhydrater-kan-
> ge-hjartinfarkt_4790515.svd
Trots att artikeln skulle ge mig möjlighet att säga "ha, där ser ni kolisfantaster" så tycker jag artikeln - och kanske bakomliggande forskning - pekar på just svagheten med kostråd som detta.
1) Att mättade fetter skulle vara farligt är ett tveksamt påstående. Men det låg engång i tiden och fick fäste. Det var dåligt belagt då och självklart är det det nu. Det har man vetat länge.
2) Att högt socker och kolhydratsintag är skadligt har man vetat länge. Att man kan visa det igen är ju inget konstigt.
3) Jag har inte sett någon vetenskaplig bas - allså förklaringsmodell - för att fullkorn skulle vara bra. Se 1) ovan. Tror det är en trend pss som i 1).
Att man sedan propagerar för processade fetter är suspekt. Det lägger en enorm börda på att bevisa dess ofarlighet vilket inte bakoliggande studie kan anses göra (utifrån min förståelse av artikeln).
Jag tror dock att man har rätt i det faktum att fokus på mättat fetts farlighet har lurat människor att fokusera på kolhydrater, som om det vore en oproblematisk energikälla. Det är det ju bevisligen inte.
Så tipset att hålla sig till mat som inte är processad och att tona ner nödvändigheten av kolhydrater, baserat på ett biologiskt och evolutionsmässigt resonemang, håller fortfarande.