[Kalender] Randonnée 200 km - Barkarby 2021-10-16

Håkan1

Aktiv medlem
@NotReallyGunde Vad säger regelverket - får man ta cykelvägen eller måste man hålla sig på stora vägen? Två vänstersvängar som gör att man korsar vägen gör att cykelvägen känns "säkrare"

Cykelväg.PNG

A.Nilsson

Aktiv medlem
Anmäld! Tror jag, eller, kanske? Kommer det ett bekräftelsemail?

Ja, det ska komma ett bekräftelsemail och ditt namn ska dyka upp i listan för anmälda. Jag har problem med att det inte funkar om jag låter Chrome fylla i fälten automatiskt. Då vill den inte ta emot anmälan utan jag måste manuellt fylla i allt. Då funkar det fint :)

glitch

Aktiv medlem
Åh lyckan med småbarn, smittobäraren har varit hemma sen i fredags och har nu passat på att sprida glädjen även till föräldrarna. På bättringsvägen så vi får se hur det artar sig om det blir start på lördag. Hade ju varit mulligt med en sista solskensrando inna vinteridet :)

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Åh lyckan med småbarn, smittobäraren har varit hemma sen i fredags och har nu passat på att sprida glädjen även till föräldrarna. På bättringsvägen så vi får se hur det artar sig om det blir start på lördag. Hade ju varit mulligt med en sista solskensrando inna vinteridet :)
snart är det Tour de Ötzi

GoranS

Aktiv medlem
Det går ju även en Allhelgona-20-milare den 6/11 i Uppsala och Södertälje kör 20-milare både 20/11 (Södertörns pärla) och 11/12 (Slottsrundan). Förvisso minskar ju dagslängden framöver men om vädret är med på noterna kan de ju potentiellt vara åkbara med racer och därmed erbjuda lite randocykling innan jul. Och det skulle ju faktiskt kunna bjudas på ngn solstråle också.

ooms

Aktiv medlem
Det går ju även en Allhelgona-20-milare den 6/11 i Uppsala och Södertälje kör 20-milare både 20/11 (Södertörns pärla) och 11/12 (Slottsrundan). Förvisso minskar ju dagslängden framöver men om vädret är med på noterna kan de ju potentiellt vara åkbara med racer och därmed erbjuda lite randocykling innan jul. Och det skulle ju faktiskt kunna bjudas på ngn solstråle också.
Eller saltslask :-)

NotReallyGunde

Aktiv medlem
fast tekniskt sett är de nästa år :)

uandt

Aktiv medlem
Den här sträckan ser spännande ut. @NotReallyGunde Är du säker på att denna är cyklingsbar?

Visa bilaga 518292
Frågan har väl varit uppe förut i nån annan tråd. Det är väl inte cyklingsbart där och anledningen till att det är draget så är att det är cykelförbud på norrviksleden några hundra meter är den korsar Häggviksleden. Var inte konsensus förra gången att det nog är säkrast bli lagbrytare och köra leden?

Mer åkbara lagliga alternativ är väl annars in i skogen vid parkeringen vid Bögs gård och ut ur skogen vid parkeringen vid Ravalen (har cyklat den vägen med mamma så fixar hon det fixar en randonneur det med) eller köra gång/cykeltunneln under Häggviksleden borta vid Systembolaget

GoranS

Aktiv medlem
Hm, vet inte om jag missuppfattar det uandt skriver, men vägen på Håkan1:s kartbild är väl inte den där det är förbjudet att cykla utan snarare en dragning förbi det avsnittet där det i alla fall sitter förbudsskyltar, även om det ju var viss oklarhet angående huruvida skyltarna var lagliga. Åtminstone gick det inte att hitta stöd för det bland de dokument där det borde ha funnits. Med brasklapp för att mitt minne av den tidigare diskussionen kan vara förvanskat.

Håkan1

Aktiv medlem
Hm, vet inte om jag missuppfattar det uandt skriver, men vägen på Håkan1:s kartbild är väl inte den där det är förbjudet att cykla utan snarare en dragning förbi det avsnittet där det i alla fall sitter förbudsskyltar, även om det ju var viss oklarhet angående huruvida skyltarna var lagliga. Åtminstone gick det inte att hitta stöd för det bland de dokument där det borde ha funnits. Med brasklapp för att mitt minne av den tidigare diskussionen kan vara förvanskat.
Du missuppfattar uandt. Dragningen enligt kartan går på en stig(?) väster om E4, istället för den ordinarie dragningen öster om E4 genom Häggviksrondellen (som har cykelförbud).

Jag skulle rekommendera att köra gång/cykeltunneln under Häggviksleden borta vid Systembolaget som uandt föreslår om det är förbud genom rondellen. Alternativt ge fingret till förbudet och bara köra.

GoranS

Aktiv medlem
Har för mig att någon tyckte den undergången (vid Systembolaget) var något tveksam i säkerhetssynpunkt i den andra tråden (hittar den inte just nu).

uandt

Aktiv medlem
Har ärligt talat aldrig cyklat den snutten men den leder in i skogen, sen en högerväng direkt in i väldigt brant backe mitt i skogen. Kan nog vara lite utmanade på lvg. Tunneln sen under e4'an var riktigt usel senast jag cyklade där men det var ett bra tag sen också.

Den säkraste vägen är tyvärr nog det olagliga alternativet

GoranS

Aktiv medlem
Mm, om man visste att det, såsom det antyddes i den andra tråden, saknas stöd för förbudsskylten så vore det ju lättare. Att ha en rutt där vi kör mot förbudsskylt utan att vara 100%:igt säkra på att skylten är felaktig är något jag tycker vi ska undvika, i synnerhet som ACP:s reglemente förbjuder användning av sådana vägar.

uandt

Aktiv medlem
En rimlig tolkning är att förbudsskylten gäller cykelbanan söder om rondellen som vill leda ut dig på motorväg. Kommer en norrifrån (där ingen cykelbana finns) finns heller inga förbudsskyltar.

Nu har jag inte körkort heller så lyssna inte på mig :)

stralle

Medlem
Den här sträckan ser spännande ut. @NotReallyGunde Är du säker på att denna är cyklingsbar?

Visa bilaga 518292
Nej, den gulmarkerade vägen är inte cyklingsbar. Inte med racer åtminstone. Har försökt med gravel och gick bet. Det är framförallt biten närmast viadukten under E4 som består av lösgrus som krävs väldigt breda däck för att inte bara sjunka ned igenom. Det är en brant ned från skogsområdet och tvär kurva innan viadukten, allt i lösgrus😬.

GoranS

Aktiv medlem
En rimlig tolkning är att förbudsskylten gäller cykelbanan söder om rondellen som vill leda ut dig på motorväg. Kommer en norrifrån (där ingen cykelbana finns) finns heller inga förbudsskyltar.

Nu har jag inte körkort heller så lyssna inte på mig :)
Nu har jag förvisso inte heller körkort, men spontant tycker jag det låter som en "optimistisk tolkning".
1634220398466.png

Hm, är denna verklighetstrogen vad gäller infarten i rondellen och cykelbanan?
1634220465328.png

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Nej den "gravel"biten är inte lämplig för LVGcykling. jäkla skumt då jag gick på befintlig GPX fil och bara justerade några ställen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer