[Kalender] SBR 20!!! - Dead End i Glasberga, söndagen den 8/5-2016

Vi är några enduro wannabiis i Norrtälje som undrar om det finns något ställe norr om Sthlm att förträna hopp, gupp och drops. Vi har ju förvisson intressanta passager (drops och branter) i Dillingbyskogarna men knappast några hopp med gaps. Så var hittar vi sådana i norrort?

OrjanX sa:
Vi är några enduro wannabiis i Norrtälje som undrar om det finns något ställe norr om Sthlm att förträna hopp, gupp och drops. Vi har ju förvisson intressanta passager (drops och branter) i Dillingbyskogarna men knappast några hopp med gaps. Så var hittar vi sådana i norrort?

Det gör man inte. Enkelt uttryckt. Hagakullen är nog närmast.

Ok, jag förstår. Känns som om vi borde börja bygga egna hopp och gupp i nån lämplig skog hos oss.

Luthman Photography sa:
Skulle man inte ha fått någon form av bekräftelse med betalningsinfo? Eller står det i första inlägget eller nåt?

Vi har ju inte tid med bekräftelser när vi har fullt upp med ölhävning och stigbyggen ;)
I morn är det en månad kvar och redan 50 anmälda!

Kan inte hålla mig längre utan bjussar på senaste bygget, för stunden kallat "Enduro-BBQ"...

Enduro-BBQ.jpg

Luthman Photography sa:
Platt stig med ett eld-gap. Låter bra :)

Visserligen ska man vara bra full för att misslyckas med att komma över det där....

Jo ja' vet men vi tänkte att Jofa skulle få klara åtminstone tre sträckor utan att bryta ramen ;D

larsaw sa:
Luthman Photography sa:
Platt stig med ett eld-gap. Låter bra :)

Visserligen ska man vara bra full för att misslyckas med att komma över det där....

Jo ja' vet men vi tänkte att Jofa skulle få klara åtminstone tre sträckor utan att bryta ramen ;D

Han har aldrig eldat av en ram förut va?

För att fira de fina vårvädret så blev det till att packa pass, skyddsväst & kontrollera låsbultarna på bilen, sen bar det av mot Södertälje för studiebesök i Glasberga Trailcenter! Den korta sammanfattningen blir väl,

- Fantastisk häftig skog, raka motsatsen mot öppna Hellas! Kommer det nånsin & torka upp?!
- Branten på SS3, mumma!
- Droppet som just nu byggs, hjälp!
- Kul att det blir så blandad stig, allt från köttrampa till hopp & lek.
- Epic är fel typ av cykel för detta event

Senast ändrad:
Tummen upp! Ska bli roligt att köra lite. Synd bara att hela vinterträningen har fallerat pga olika former av åkommor och nedkomster. Hoppas att det inte blir för mycket trampa...

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
För att fira de fina vårvädret så blev det till att packa pass, skyddsväst & kontrollera låsbultarna på bilen, sen bar det av mot Södertälje för studiebesök i Glasberga Trailcenter! Den korta sammanfattningen blir väl,

- Fantastisk häftig skog, raka motsatsen mot öppna Hellas! Kommer det nånsin & torka upp?!
- Branten på SS3, mumma!
- Droppet som just nu byggs, hjälp!
- Epic är fel typ av cykel för detta event.
Det blir väl ett EST-dropp? Alltså att man cyklar rakt ut på stammen, valfri vilken, och sedan droppar när stammen tar slut..... :)

Henrik83 sa:

- Branten på SS3, mumma!
- Epic är fel typ av cykel för detta event.

Visst är skogen magisk!
Kul att ni gillade stigarna.

Senast ändrad:
Värst vad många som är i Glasberga och cyklar helt plötsligt.

Senast ändrad:
jofahjalm sa:

Till att börja med kan man väl säga att banan blivit Canyonfientlig. Det börjar bli skakigt på börsen igen. Krismöten i styrelserummen på flera välrenommerade cykelmärken. Lagrade ramar ställs i karantän i väntan på den stora ram-massakern.

AJ sa:
Den som ger sig ut här hittar landningen två meter under hjulen..... :-)

Två meter alltså...jag har empiriskt kommit fram till att allt över en dryg meter innebär kroniska skador, kryckgång i många dagar och en trasig cykel. Så om jag är kass på att droppa och inte vill dö fler gånger...då är jag rökt alltså?

Äsch, det måste ju vara bättre att dö som en hjälte jämfört med att leva med skammen?

Annars tror jag det finns både landning och chickenline till det där.

Landning finns det väl per definition alltid på ett drop. Frågan är bara vilken kvalitet den håller. Jag hoppas att denna är fylld av sprängsten och lutar uppåt.

När jag droppar högre än 2 meter på skidor känns det alltid som om tarmarna är på väg att tryckas ut om jag landar dåligt. Det ska bli spännande att försöka undersöka om samma känsla uppstår på cykel, jag tror ifs inte det.

AJ sa:
Det har kommit till vår kännedom att vissa element som (tjuv)tränat på sträckorna har klivit av cyklarna och istället sprungit genom vissa tekniska partier för att det går snabbare.

SBR är förvisso en tillställning där den med lägst tid vinner men att tjäna tid genom att springa vissa partier anser vi strida mot SBRs anda och måste därför beivras :-)
Som ansvariga banläggare och förespråkare av en ren cykelsport (utan inslag av löpning) har vi därför diktatoriskt beslutat att införa gå/spring-förbud på vissa sektioner på SBR 20. Vi vill med det även skydda deltagarna mot eventuella skäms-bilder i efterhand där de ses gåendes med cyklarna.

Sektionerna det gäller är främst de byggda konstruktionerna men även avsnitt som moder natur själv skapat. Vilka sektionerna är kommer med all säkerhet att framgå tydligt vid banbesiktning och genomrullningen inför start. Men för att inte tvivel/tjafs/diskussioner ska uppstå kommer sektionerna att märkas med följande DÖDS-märke

Men tänker kanske någon, det är inte säkert att jag klarar att cykla dessa tekniska sektioner. Bara lugn. Som den trevliga och familjära tillställning som SBR 20 är så har det självklart anlagts alternativa spår förbi de mest tekniska avsnitten. Dessa är inga problem att cykla. Vill man ändå springa/gå förbi sektionen så är det tillåtet på alternativspåret. Dessa enklare spår är något längre än den raka vägen över det tekniska avsnittet. Alternativspåren märks med följande lilla fina gula fågel

Så för att sammanfatta:

Det är INTE tillåtet att gå/springa i DÖDS-sektionerna. Dels för själva tävlingens anda men även för att ingen ska klättra och vara i vägen för efterkommande deltagare. Den som inte anser sig klara av att cykla sektionen får välja det alternativa spåret.

Får man ramla?

jofahjalm sa:
Underbart! Äntligen gör någon något!

+1
Men det är inte bara något. Tittade på nya droppet/hoppet igår på lunchen. Rena Fort Knox-bygget. Potentialen att slå sig fördärvad eller knäcka cykeln efter den falska säkerheten på konstruktionen bedömer jag som novis som mycket hög. Skulle jag delta så skulle det vara i en kycklingtröja. Skulle gå feglinje bärandes på cykel för att slippa droppet. :)

larsaw sa:
Oj oj tack för info, jag får ge kansliet rapp o spöstraff!!!

Sådär nu är kanslipersonalen slagen gul o blå, ännu bättre är att anmälningslistan är uppdaterad (49 anmälda i skrivande stund), samt att Luth har fått en chans att betala för sig...

Tur att det här rejset går av stapeln innan ramgarantin på cykeln har gått ut.

Det trista är väl att ramgarantin på cyklisten nog har gått ut för längesedan...

Bajs o antiklimax!
Skulle ut o ta "oskulden" på LadderDroppet nu på lunchen.

image.jpeg

image.jpeg

Riggat kameror, typ alla skydd som gick att uppbringa ur förrådet inkl FF, men feg som jag är så skulle det så klart värmas upp med några övningsdropp ner för chickenline...
Ett övningsdropp för mycket till ljudet av ljudet PLOFFFF! Å så var det bakdäcket avkränkt från fälgen ?
Så istället för att segla ner för Ladder'n så blev det ett besök till LBS o blåsa på däcket igen (hade så klart inte ngn Ghetto-Charger med mig...)

Med lite tur hinner jag jobba klart OCH ut igen för ett nytt försök (utan ngt jävla träningshoppande...)

Luthman Photography sa:
Hur mkt har ni avverkat egentligen? Finns det inte risk att någon blir lite sür?

Nhääää! Det är ju bara några brutna "kvistar" o så...
Sen är det ju dom icke namngivna trollen som står för grovjobbat, vi övriga har ju fullt upp att dricka bärs för anmälningspengarna ;)

Senast ändrad:
Ser ju minst sagt välbyggt ut iaf! Fastbultade stockar, getto-vaddering på träden och grejor. Känns ju dock som man måste droppa vertikalt i 1 km/h för att ha någon nytta av den där landningen, eller?

durietz sa:
Ser ju minst sagt välbyggt ut iaf! Fastbultade stockar, getto-vaddering på träden och grejor. Känns ju dock som man måste droppa vertikalt i 1 km/h för att ha någon nytta av den där landningen, eller?

Det är det som är grejen, en av svårigheterna är att det är en småknöglig kurva innan ett svagt UPPFÖRSLUT innan du kommer fram till rampen, så det är om inte 1km/h så max 10km/h som kan uppbringas när man släpper rampen. Scarry är bara förnamnet...

Ser fram emot preview-filmen då :)

Får lite Hardline-vibbar här dock så håll hårt i axeln när du kör.

Den förvirrade och vilsekomna vägarbetaren alternativt televerksanställde står alltså på bakhjulets nedslagspunkt och larsaws ögonmått säger då att det finns en våglinje från landningen och upp till ovansida axel på gubben. Dvs 160cm frifall. Men landningen satt nästan ljudlöst. Jag kan tänka mig varianter med betydligt mer ljudeffekter.

Edit: Våglinje uthopp till axel på gubbe ger 160cm ned till mark vid landning. Så skall det vara.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp