Kapa Vajerhölje

Ted_B

Aktiv medlem
Kapa Vajerhölje
Jag ska montera nytt hölje och vajer, vad ska jag använda för att kapa höljet med?
Hur ska man få det jämnt och fint i änden?

Kapa Vajerhölje
En vajertång är det bästa tycker jag. Har själv en förhållandevis billig från Biltema, kostade väl 80 kronor ungefär. Det är svårt att klippa höljen och vajrar utan en sådan, det fransar sig och har sig.

Kapa Vajerhölje
Kan varmt rek.
Parktool CN-10C, klipper wire/höljen lika effektivt som en hormonstinn häcklöpare.

CN_10.jpg

CN4housingcut.jpg

CN_10BIG2.jpg

//Jekyll

Kapa Vajerhölje
jag klipper höljena o vajer med en vanlig sidavbitare, går aldeles utmärkt fransar inte upp sig och höljena blir raka o fina, många som kommer tala emot mig men man tager vad man haver.

Kapa Vajerhölje
Ok, jag ska prova på jobbet inatt med en riktig sidavbitare. Vill få det fixat nu men har inte tillfälle att skaffa en riktig vajertång nu.

Kapa Vajerhölje
Biltema tången är riktigt prisvärd, köpte en själv häromveckan. Verkar tåla en hel del och klipper runt helt. Även den fixar tjock vajer/tråd. Den ligger förresten inte på tång/avklippar sidan i Biltemas butik i Göteborg, letade efter den rätt länge innan jag hittade den - den låg i samma hyllan som zinktråd och ståltråd för staketbyggnad! :-)

/Leo

ps. så här klipper den, snittytan blir mkt jämnare än med en sidoavbitare som dessutom klämmer ihop växelvajerhöljet: (lite taskigt ljus när jag tog bilderna)

100_0067.jpg

100_0068.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Kapa Vajerhölje
Biltema-tången fungerar bra.
Den har dessutom 10-års garanti (vad det nu kan vara värt?)

Jag har flera ggr gjort 'reklam' för Biltema-tången här.
Här tex
http://happymtb.org/forum/read.php?1,19364,19406

När jag för flera år sedan skulle köpa vajertång gjorde jag så att jag tog med mig en 'stump' vajer + höljen (både broms och växel-vajerhölje) och gick runt i Biltema-butiken och provklippte med de olika vajertängerna. Tången i länken ovan (12-186) var den som fungerade klart bäst (men man måste vara nogggrann och vända den åt rätt håll).

Leo Skrev:
-------------------------------------------------------
> Den
> ligger förresten inte på tång/avklippar sidan i
> Biltemas butik i Göteborg, letade efter den rätt
> länge innan jag hittade den - den låg i samma
> hyllan som zinktråd och ståltråd för
> staketbyggnad! :-)

I den Biltema-butik jag handlar finns det flera Info-stationer, datorer där man genom att knappa in artikelnumret får fram var ngnstans i butiken prylen finns.

/Håkan

Kapa Vajerhölje
the_TnT Skrev:
> jag hade inget artikelnummer med mig.

I den Biltema-butik jag handlar finns det inte bara Info-datorer,
det finns kataloger att låna också ;-)

/Håkan

Kapa Vajerhölje
HåkanC Skrev:
> the_TnT Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag hade inget artikelnummer med mig.
>
> I den Biltema-butik jag handlar finns det inte
> bara Info-datorer,
> det finns kataloger att låna också ;-)

Coolt! Det hade de inte i Örebro!

(jag visste den skulle komma i retur, jag var för slö för att leta upp en katalog och Happy funkade inte på infodatorn)

Kapa Vajerhölje
Det funkade helt okej med vanlig sidavbitare, men attans vad man fick ta i fast det var en helt ny tång.

Jag monterade dit Biltemas kapslade vajerset så det ska bli intressant att se om de håller längre än vanliga höljen och vajrar.
Ska bli skönt att slippa göra rent efter varje vända för att få det att fungera, finns inget mer irriterande än taskiga vajrar och höljen när man ska cykla.

Kapa Vajerhölje
Detta är inget jag själv testat men att kapa med typ en dremel eller så tycker jag skulle funka finfint, använda en kapskiva bara, kanske dock är lättare med en tång, iaf smidigare..

Kapa Vajerhölje
Då blåser i liv i denna tråden igen:

Har just skaffat ett par Gore Ride On växelvajrar varav bakvajern måste på akut i kväll. Skall jag:
* försöka kapa med metallsåg eller bågfil?
* åka till Biltema (tar mig en timma) och köpa den röda lovordade varianten
* åka till Clas Ohlson (ligger centralt = 0 minuter jmf med Biltema) och köpa en varianten som ser jäkligt skabbig ut på bild och bara "klarar av 3mm vajer"?

(300:- för finvariant känns nästan lite trist när man uppenbarligen får fullgod kvalitet för 100:-, särskilt när det står Tacx på tågen - *urk*)

Hjälp mig bli kvitt min beslutsångest!

Kapa Vajerhölje
+1

Fast min är blå och snart har nog den tioåriga garantin gått ut. Hörde nånstans att de var sämre nuförtiden men för 99:90 kan det ändå vara värt att chansa.

Har sett samma tång säljas i gul färg med namnet Pedros för 299 kr.

Senast ändrad:
Kapa Vajerhölje
Oskar skrev:
> Den här har jag och den funkar bra:
>
>

Jag har den där köpt från On-One och tycker den är billig och bra.

Kapa Vajerhölje
Många bra tips här!

Här kommer ett par old schooltips:

1. Huggmejsel plus hammare. Lägg vajern på skruvstädet och hugg av den med huggmejseln.

2. Föjande tips demonstrerades precis av garagevan herre 60+. Tag en hygglig (gärna bra) hovtång, knip åt om vajern och slå till kraftfullt med en hammare.

Kapa Vajerhölje
Erik Thiberg skrev:
> 2. Föjande tips demonstrerades precis av
> garagevan herre 60+. Tag en hygglig (gärna bra)
> hovtång, knip åt om vajern och slå till
> kraftfullt med en hammare.

Frutom att funka fint på vajer och bromshölje så funkar det lika bra på växelhölje (vilka är dom värsta att klippa).
En bra hovtång ser man inget ljus mellan käftarna på när man nyper hop den. Gör den inte det så går det fila den parallell och sedan vass - men det är inget man lyckas med första gången om vi säger så...

Kapa Vajerhölje
Haha, länge sedan jag startade den här tråden.
Sidavbitaren på jobbet följde med hem och används fortfarande för att kapa höljen, senast förra veckan :)

Kapa Vajerhölje
Ted_B skrev:
> Haha, länge sedan jag startade den här tråden.
> Sidavbitaren på jobbet följde med hem och
> används fortfarande för att kapa höljen, senast
> förra veckan :)

Funkar fint att slå på dom med hammare oxå :-)

Tillbaka
Topp