Kärvande SRAM Guide R broms

Peter A

Aktiv medlem
Har en SRAM Guide R Frambroms som kärvar. Kolvarna, och därmed reglaget, går inte tillbaka. Några tips på vad jag kan göra?

Peter A sa:
Har en SRAM Guide R Frambroms som kärvar. Kolvarna, och därmed reglaget, går inte tillbaka. Några tips på vad jag kan göra?

Gör rent och smörj kolvarna?
Fast reglaget borde väl gå tillbaka även om det är kolvarna som kärvar, så det lutar väl åt att det är handtaget/reglaget som är boven. Googla på ”SRAM sticky lever” så hittar du en hel del liknande problem och lösningar.

Om det är smuts på kolvarna som är problemet så är det vanliga tipset att ta ur beläggen, pressa ut kolvarna lite och göra rent med tops och samma vätska som du har i systemet. Då ska man vara försiktig också så man inte ploppar ur kolvarna. Har du luftningsgrejjer och vätska (och nån bra ställe att skruva på såklart) så kan du ju annars bara ploppa ur kolvarna, då kommer du åt mycket bättre att göra rent.

Men sen kan det ju vara reglaget också som tidigare nämnt i tråden.

Tack alla.
Inser att det är reglaget. Hade samma bekymmer med bakbromsen. Bytte till slut rubbet. Sedan körde grabben sönder reglaget till frambromsen. Tog då reglaget från bromsen jag plockat bort. Så gemensamma faktorn är reglaget.
Ska nu googla på "SRAM sticky lever"
:)

Är det samma problem med värmen även på nyare Guide R? Jag har en frambroms från 2015 som inte gillar sommarväder men även en nyare Guide RE som jag inte upplever samma problem med.

Säger som andra, det är handtaget. Hade det på min nya cykel, sjukligt irriterande, gjorde rent kolv, luftade etc flera ggr men inget hjälpte. Har kört med de nya från reklamationen nu ca 20h och har inga som helst problem, det du behöver göra är att skriva ner serienumret som står på oket och ta med till din lokala butik så löser de allt med SRAM direkt.

Tog ca 1 vecka för mig, jag lyckades däremot skada ena belägget i stridens hetta med en skruvmejsel, har ni tips på bra belägg för XC/Trail som helt inte låter allt för mycket i regn men biter bra?

Tillbaka
Topp