Kassett & kedja

Kassett & kedja
Bytte till dom på cykeln, men tycker den inte löper så bra på vevpartiet. Kört kanske 170 mil med grejorna innan. Kan kedjan jag tog bort hunnit slita på kuggarna fram under den tiden så mycket? Tror det var en kmc kedja innan.

Kassett & kedja
Ecke16 sa:
Bytte till dom på cykeln, men tycker den inte löper så bra på vevpartiet. Kört kanske 170 mil med grejorna innan. Kan kedjan jag tog bort hunnit slita på kuggarna fram under den tiden så mycket? Tror det var en kmc kedja innan.

Du har vänt kedjan rätt? Shimanos kedjor har in och utsida. Rätt längd på kedjan?

Kassett & kedja
freddag sa:
vad är fördelarna?

den är 4 gånger så dyr som en billig kedja. säg att en byter kedja var 200:e mil och cyklar 1000 mil om året, då blir uppåt 2000 kr extra per år bara i kedjekostnad.

Tjena!

1. Växlar mjukare
2. Rostar inte
3. Håller längre.

Om man bara kör 200 mil på en kedja så gör man någonting fel. Om det nu inte är 200 mil lera i Åre. Men på LVG får man ju ut markant över 200 mil.
Men visst, det kan ju vara så att om man kör billiga kedjor så håller dom bara 200 mil.

Den är dessutom inte fyra gånger så dyr som en 105 kedja, inte ens dubbelt så dyr. Skiljer en hunka ungefär.

Kassett & kedja
ok, intressant, för jag har kommit till rakt motsatt slutsats.

vad innebär egentligen mjukare växling? mina billiga kedjor växlar utmärkt. "mjuk" är dock inte mitt ideal för växling. jag vill gärna ha exakt, krispig, snabb växling, men "mjuk" vet jag inte.

dura ace kostar 40 euro, sram pc-1110 kostar 10. jag har svårt att tro att dura ace håller 4 gånger längre.

en risk med 450-kronorskedja är att en drar sig för att byta den i tid och därför sabbar kassetten i förtid.

jag har testat många olika kedjor och alla håller lika bra/dåligt för mig. på mountainbike, i blandade förhållanden. jag byter nu kedja vid 0,5% förlängning. det blir mellan 100 och 300 mil. av vad jag läst på detta forum är det inte en ovanligt låg siffra (även om jag också läst folk som får helt otroligt många mil på sina kedjor). min preliminära uppfattning är att pc-1110 är precis lika bra som något annat.

men jag har inte testat xtr/da. slog på stort och köpte xt en gång, men det kändes som bortkastade pengar.

nån som vet hur stor skillnad, om någon alls, kroppsvikt och benstyrka gör för kedjans livslängd? borde inte en tyngre kropp med starkare ben slita betydligt mer kedja per mil?

Kassett & kedja
Tjena!

Mjukare växling innebär snabbare växling, dvs kedjan flyter bättre över dreven. Detta resulterar i precis det du vill ha, snabbare och krispigare.
Men största skillnaden är framförallt slitstyrkan, jag får ut markant längre livslängd ur en DA kedja, vilket också resulterar i längre livstid på kassetter och klingor.

Kassett & kedja
Kneecap sa:
freddag sa:
vad är fördelarna?

den är 4 gånger så dyr som en billig kedja. säg att en byter kedja var 200:e mil och cyklar 1000 mil om året, då blir uppåt 2000 kr extra per år bara i kedjekostnad.

Tjena!

1. Växlar mjukare
2. Rostar inte
3. Håller längre.

Om man bara kör 200 mil på en kedja så gör man någonting fel. Om det nu inte är 200 mil lera i Åre. Men på LVG får man ju ut markant över 200 mil.
Men visst, det kan ju vara så att om man kör billiga kedjor så håller dom bara 200 mil.

Den är dessutom inte fyra gånger så dyr som en 105 kedja, inte ens dubbelt så dyr. Skiljer en hunka ungefär.

Kollade och har nästan 450 mil på min connex kedja på racern och den har nog ungefär 150 mil kvar innan den når 0,5 % vilket jag har som kassationsgräns. På vinterpendlaren går kedjan 200-250 mil bara dock.

Jag håller med Kneecap att bättre kedjor växlar bättre, rostar inte efter en regntur och håller längre. Dock kör jag oftast KMC eller Connex, men det är ingen större skillnad på märken - dock är nästan alltid dyrare bättre.

Kassett & kedja
freddag sa:
ok, intressant, för jag har kommit till rakt motsatt slutsats.

vad innebär egentligen mjukare växling? mina billiga kedjor växlar utmärkt. "mjuk" är dock inte mitt ideal för växling. jag vill gärna ha exakt, krispig, snabb växling, men "mjuk" vet jag inte.

dura ace kostar 40 euro, sram pc-1110 kostar 10. jag har svårt att tro att dura ace håller 4 gånger längre.

en risk med 450-kronorskedja är att en drar sig för att byta den i tid och därför sabbar kassetten i förtid.

jag har testat många olika kedjor och alla håller lika bra/dåligt för mig. på mountainbike, i blandade förhållanden. jag byter nu kedja vid 0,5% förlängning. det blir mellan 100 och 300 mil. av vad jag läst på detta forum är det inte en ovanligt låg siffra (även om jag också läst folk som får helt otroligt många mil på sina kedjor). min preliminära uppfattning är att pc-1110 är precis lika bra som något annat.

men jag har inte testat xtr/da. slog på stort och köpte xt en gång, men det kändes som bortkastade pengar.

nån som vet hur stor skillnad, om någon alls, kroppsvikt och benstyrka gör för kedjans livslängd? borde inte en tyngre kropp med starkare ben slita betydligt mer kedja per mil?

Tror benstyrkan gör massor på kedjan, på min räser var kedjan helt ok enligt parktools mätare men det växlade kass. Kedjan hade gått ca 600 mil och kassetten 900. Efter byte av båda så växlar det som en en gud utan att ha justerat något annat. PS! Jag är både långsam o klen ?

Kassett & kedja
Hmm mina xt kedjor för 11 delat på mtb håller typ 20 mil om jag skall byta vid 0,5. Låtsas just nu som att jag läser av fel :(

Har den där dyra park tool kedjemätaten.

Förlåt har inget med ts att göra.

Kassett & kedja
etnica sa:
Hmm mina xt kedjor för 11 delat på mtb håller typ 20 mil om jag skall byta vid 0,5. Låtsas just nu som att jag läser av fel :(

20 mil! Smörjer du med ventilslippasta eller?! Jag som tycker 200 mil är dåligt har uppenbarligen felaktiga referenser. För länge sedan hade jag kedja som gick över 1500 mil - iofs var hela drivlinan skrot sen (fattade inte att man skulle byta kedja oftare än resten - ung och dum) , men ändå....

Kassett & kedja
etnica sa:

Mjo, men de visar ju inte 0 när de är nya..

Kassett & kedja
Om man vill maximera livslängden på sina grejor, så kan man göra följande: vid köp av ny cykel alt ny framklinga och kassett så köper du till 3 st kedjor. Om man kör landsväg, roterar man kedjan ungefär en gång i månaden (Eller varannan vecka om man kör vinterpendling I salt, grus och slask).

De två som inte sitter på skall rengöras behöver man veta ordningen på.

Då sliter man ner hela drivpartiet successivt och får totalt sett ut en längre livstid på grejerna.

När tänderna på framklingan börjar lossna och kedjan "hoppar" när man trampar på, är det dags att byta. Då har jag varit långt över Parks rekommenderade 0.75%.

Detta har jag gjort med både dyrare (ultegra) kassett + vevparti med finare KMC kedja samt Tiagra och något billigare KMC kedja (x93) . Med ca 400 mil på vinterpendlaren (och dåligt vädercykeln). Och då håller det I ca 2 år.

Om Ultegra är bättre än Tiagra ur ett hållbarhetsperspektiv? Det är minimal skillnad så svårt att motivera varför jag skulle satsa på Ultegra klinga + kassett med bättre kedja för pendling som är ca 3 ggr priset..

Men om det är för finracern så hade jag tagit det bästa :)
Fördelen med KMC mot Shimano kedjor är att de är unidirectional. Samt att de har en Quick release länk, vilket gör det lättare att byta kedjan.

Denna princip borde fungera lika bra för MTB men inbillar mig att intervallerna för byte borde vara lite tätare..

Det blir ju lite mer jobb förstås med rengöring och rotering, men sett över tid så håller det bäst. Kanske inte relevant på mjölkcykeln eller sånt som snurrar bara ett par km i veckan.

Jag skulle personligen aldrig köra på en kedja och byta den till en ny. Det är bäddat för hopp och strul då den inte har nötts ner med kassett och klinga.

Tillbaka
Topp