Kedjelängd racer

Simjatov

Ny medlem
Kedjelängd racer
Jag funderar på att byta min kedja till en ny, jag är lite osäker på om den gamla kedjans längd är optimal då jag har bytt kassetten till 11-27.
Hur vet man att kedjans längd är rätt?

Kedjelängd racer
Lägg kedjan över största drevet fram och största drevet bak, utan att dra genom bakväxeln. Dra ihop kedjans ändar undertill och se om ändarna når varandra. Om inte, så är kedjan för kort. Om de når varandra exakt, dvs kant i kant, är kedjan också för kort. Om de överlappar med minst en ytterlänk och en innerlänk så är den precis lagom. Tänk på att kedjelåset (SRAM, Connex) räknas som en ytterlänk! Monterar du ihop kedjan med nit så tillkommer ingen extra bit kedja som med kedjelås.

Kedjelängd racer
Jag är usel på kedjor, men misstänker att de som vet något önskar lite mer information om märke, grupp, compact eller standard osv för att kunna hjälpa dig.

Du förstår nog :)

Kedjelängd racer
Här finns en ordentlig genomgång: http://www.parktool.com/blog/repair-help/chain-length-sizing

Jag försöker anpassa så att bakväxeln ser lite ansträngd ut när man kör på största fram och största bak, men utan att se ut att fara illa.

Ibland kortar jag en eller ett par länkar till från det läget, men då krävs lite sinnesnärvaro och disciplin när man växlar, så att man verkligen aldrig använder största-största.

Senast redigerad av en moderator:
Kedjelängd racer
Miller skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är usel på kedjor, men misstänker att de
> som vet något önskar lite mer information om
> märke, grupp, compact eller standard osv för att
> kunna hjälpa dig.
>
> Du förstår nog :)

Jag förstår..
Gruppen är Shimano Ultegra 6600