Knakande ram, hilfe bitte.

etnica

Aktiv medlem
Har väll varit uppe lika mycket som gnällande bromsskivor men nu blir det en ny tråd, då jag har slut på ider..

Har en Santa Cruz 5010 v4 som knakar. Det märks mest när man cyklar uppför.

Detta är vad jag gjort.

1. Fettat om gängorna i BB
2. mer fett i styrlager banor
3. mer kolfiberpasta sadelstolpe
4. skruvat fast sadeln enligt moment(satt för löst från början)
5. skruvat isär lower linkage och gjort rent och tryckt in nytt fett.
6. Testat med andra pedaler

Om det är missaligned BB så är det väll kört, har inte tänkt skicka den till Hambini iaf.. ;)

Nått mer jag borde testa?

GoranS

Aktiv medlem
Låter det mer, mindre eller lika om du står upp och trampar uppför jämfört med att sitta ner? Skulle ju kunna ge viss ledtråd.

Berk

Aktiv medlem
Min Santa Cruz Chameleon krakar. In min fall är det vevlagret. Jag vet inte om den har blivit fettat innan montage. Jag har dragit åt den så hård jag kan med den verktyg jag har och det har blivit mycket mindre, men det kraker fortfarande lite när jag sätter riktigt kraft (som händer ofta för att jag kör single-speed).

yonsson

Aktiv medlem
Min checklista vid förra knaket:

Pedaler
Sadelklämma + sadel
Styrlager 2 ggr (plockat loss, gjort rent, smörjt in)
Styre + stam
Vattenflasks-bultar
Vevlager + vevparti + klinga
Hjulbultar fram + bak
Växel-pulleys + växelns fäste mot växelöra
Växelörans fäste i ram
Dämparens infästning
Alla ram-lager rengjorda, smorda och momentdragna.
Kedja
Sprickor i ram

Det visade sig vara gaffeln som knakade.

Kolla om den knakar utan kedja.

etnica

Aktiv medlem
Tack för alla tips.

Verkar ej vara sadel, kan återrepdoucera det genom att stå brevid hojen och komprimera dämparen.

Men.... Märkte att om jag lossade på QR(TA) på bakjulet så försvann knakandet. Men vet inte vad man skall göra åt det, fetta in kontaktytorna QR har mot ram? sram UDH växelöra som spökar?

yonsson

Aktiv medlem
Tack för alla tips.

Verkar ej vara sadel, kan återrepdoucera det genom att stå brevid hojen och komprimera dämparen.

Men.... Märkte att om jag lossade på QR(TA) på bakjulet så försvann knakandet. Men vet inte vad man skall göra åt det, fetta in kontaktytorna QR har mot ram? sram UDH växelöra som spökar?
Kolla så växelörat sitter rätt i ramen också och att alla kontaktdelar har lite fett på sig.

yonsson

Aktiv medlem
Växelörat borde ju sitta rätt eftersom växling fungerar fint.

Verkar dock inte som att det skall vara nått fett på UDH enligt manual iaf.
Har aldrig läst en enda manual i hela mitt liv. 😂 - Gör rent kontaktytor då. Det kan knaka vid tramp om växelörat ligger och gnager mot ramen och inte sitter åt tillräckligt, det har hänt mig.

Berk

Aktiv medlem
Har aldrig läst en enda manual i hela mitt liv. 😂 - Gör rent kontaktytor då. Det kan knaka vid tramp om växelörat ligger och gnager mot ramen och inte sitter åt tillräckligt, det har hänt mig.

Allt som inte sitta tillräckligt fast kan knaka.

Jag haft knaka när bakaxeln var inte tillräckligt åtdragit. Vet inte om du har tittat på det.

etnica

Aktiv medlem
Tror jag lyckats få bort det men behöver nog en cykeltur för att säkerställa.

Fetta in området där navets endcaps låg mot ram och fettade in där throughaxle trycker mot ram.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer