kombinera löpning och cykling som träning?

sony

Ny medlem
Går det?, eller använder man helt olika muskelgrupper då? Om man cyklar 80% och springer 20%, kommer man att nästan förlora löptekninken då?

Såhär säger jag:
Sålänge du inte satsar på att bli bäst i världen så träna allt som du tycker är kul! Omväxlingen höjer motivationen, för mig iaf, vilket leder till att jag tränar mer och får ut mer av träningen än om jag bara skulle suttit på en cykel t.ex.
Sen tror jag också det är bra med allsidig träning. Sitter du bara på en cykel så missar du nog en del muskelgrupper vilket kan leda till större risk för skador om du kanske skulle få för dig för att lira bandy eller något nåndag.
Nu är ju inte jag något proffs inom träning/anatomi utan bara en kille som tycker all form av sportande är skitskoj! (med undantag för basket)

Jag tycker jag blivit starkare uppför och i brötig terräng sedan jag började cykla. Däremot har jag blivit långsammare på slät stig och väg. Om det beror på att jag tränar mindre löpning nu, eller på att cyklingen i sig skulle förstöra löpsteget på något vis, vet jag inte.

Minns att Lance Armstrong sade någonting om att den som cyklar inte blir en bättre löpare, eller att den som springer inte blir en bättre cyklist. Att man använder olika muskler (eller att musklerna används olika), så det ena förbättrar inte det andra. Men konditionen borde ju bli bättre i vilket fall som helst?

Kör 1-2 löp pass i veckan, känns som löpningen drabbas mer av att jag cyklar än vad cyklingen drabbas av löpningen.
Jag kör ett ca 1,5 - 2 timmars distanspass löpning i veckan på väldigt cykelstela ben, men dagen efter cyklar jag 7-8 mil och känner då inget speciellt av att jag sprang dagen innan, mer än att man är lite småsliten.

jag har sprungit 1-2ggr i veckan sen i vintras fast jag vet inte om det gör från eller till när jag sitter på cykeln. Det är så svårt att säga.

Om det är den maximala syreupptagningsförmågan som begränsar en cyklist (vilket nästan alltid är fallet om man inte elitcyklat i 10-15 år) så är löpning kanonbra träning. Dock bör den köras högintensiv. Inga distanspass med löpning för cyklister alltså. Med s.k. crosstraining (löpning/längdskidor/eller vad som helst som ger hög intensitet plus den vanliga cykelträningen) kan man få mer kvalitet på träningen offseason utan att bli övertränad. Det är i varje fall min åsikt och erfarenhet. Är man dålig på att springa, dvs inte kan köra kontinuerligt på en hög puls, dvs man har en låg mjölksyratröskel på löpning, skall löpningen vara styrd av intervaller av olika slag.

Mattias

http://lunkan.wordpress.com/

jag tycker jag tjänar mer cykling på löpning än tvärtom, får mer styrka till cyklingen av att löpa lite då och då, speciellt på vintern i snö :O

När jag kombinerade löpning och cykling med fokus på löpning så kände jag att jag blev starkare/uthålligare uppför men att jag samtidigt kände mig lite "tung" i löpsteget.

Ni som känner till Biskopsnäsets 5 kilometersspår i Ludvika vet att backen vid 3-3,5 km är ganska sugande men den kändes inget i benen, inte ens på det tredje varvet... och det tackar jag cyklingen för.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av vad löpning gör för cyklingen, spontant känns det som att det är flåset som får en liten boost av löpning då jag iaf upplever att jag har en mycket högre snittpuls när jag springer mot när jag cyklar.

Tycker att jag får tyngre ben av att cykla vilket gör att det är tyngre och springa. Sedan är jag alltid stelare om jag springer dagen efter jag har cyklat men däremot är det helt OK att cykla dan efter att jag sprungit, känns t.o.m som om benen återhämtar sig bättre av de.

När jag tränat till Lidingöloppet har jag något år avstått från att cykla de sista två månaderna och bara cyklat, men det har gått lika tungt att ta sig runt de 30km som de år när jag bara sprungit 2 ggr/vecka och cyklat resten.

Det bästa tycker jag är att när jag är ute och springer så tycker jag att det är roliager än att cykla, närmare naturen på något sätt när man inte har någon cykel. Men när jag cyklar tycker jag det är roligast, lättare att ta i fast man är trött och större fartkänsla. Så jag har alltid roligt när jag tränar!

jag instämmer med vad som sagts tidigare, lite omväxling är aldrig fel!

jag var ute på en 1,5 mils löparrudna igår och det känns bra att få lite omväxling från att bara sitta i sadeln (desutom så är hojen trasig.

konition går att träna på alla sätt, cykling, löpning, skidor etc

en bra konition är liksom en bra grund för cylekn sen

Tillbaka
Topp