Konvertera 3x10 till 1x12

poam

Medlem
Halloj!
Ännu en 1x12 fråga, går det att uppgradera min gamla trotjänare till 1x12 utan att byta vevparti/BB och HUB? Har googlat runt men blir inte riktigt klok på vad som passar och inte passar.
Tacksam för svar!
P-O
Numinis.webp
IMG_5099.webp
IMG_5100.webp
IMG_5093.webp
IMG_5092.webp

Det var ju vanligt att man satte en bash ring på storklingans plats också, skyddar klingan + ser lite bättre ut.
Om du behöver lättare växlar kan du köpa en shimano 11-delad kassett, bakväxel och reglage. Det passar på ditt bakhjul. 11-42 eller 11-46. Tror ingen behöver lättare växel än så.

Det var ju vanligt att man satte en bash ring på storklingans plats också, skyddar klingan + ser lite bättre ut.
Om du behöver lättare växlar kan du köpa en shimano 11-delad kassett, bakväxel och reglage. Det passar på ditt bakhjul. 11-42 eller 11-46. Tror ingen behöver lättare växel än så.

Tjena!

Är ju ingen större prisskillnad mot att köra 1*12 och få en riktigt storkaka så det känns lite onödigt.
Jag har några rejäla branter i närskogen som jag inte tar mig uppför om man jag kör på 46t bak (32 fram), men går utmärkt med 51. Kanske skulle gå om jag körde 30 fram.

Tjena!

Är ju ingen större prisskillnad mot att köra 1*12 och få en riktigt storkaka så det känns lite onödigt.
Jag har några rejäla branter i närskogen som jag inte tar mig uppför om man jag kör på 46t bak (32 fram), men går utmärkt med 51. Kanske skulle gå om jag körde 30 fram.
Jag har fram tills nyss kört på 42-32, och tycker inte jag "klarar" svårare branter nu bara för att jag har större omfång. Däremot blir det klart bekvämare på längre klättringar.
Men men, kanske blir bättre med tiden och lär mig nytja utväxlingen bättre.

Tillbaka
Topp