Konvertera quick release till genomgående axel?

Classe75

Medlem
Ta reda på vilket nav det är. Sedan är det bara att be till gudarna att det finns möjlighet att göra på den modellen.

Freddie L

Aktiv medlem
Är det cykeln på bilden? Då lider vi av begreppsförvirring. Det ser inte ut som du har genomgående axel på den.
Du har den gamla hederliga 9mm axeln (road thru oftast 12mm?) som kombineras med en ”låsstång” på 5mm. Låsstången kan vara QR eller muttertyp. Det finns även en solid utvändigt gängad 9mm axel som du drar med muttrar, vanligt på standardcyklar.
Så du behöver inte bygga om navet utan bara hitta en ”snabblåskoppling” utan den snabba delen. En sådan hittar du tex här: https://www.bike24.com/p222888.html?menu=1000,4,171

n3wton

Aktiv medlem
Hjul för TA kan monteras med adapter mot cykel med QR, men QR-hjul kan inte monteras i ram för TA. Vad jag vet. Men jag förstår inte din bild på cykel med qr och hjul med qr..

Lite sen på bollen då jag inte hann posta (skrev tidigare men skickade inte..). Se Freddies svar ovan!

NLC

Aktiv medlem
Fast QR (isf fixing bolts) kan väl vara lite sådär på en fixie om man inte har låst axeln på något annat sätt.

Jonnic666

Medlem
Är det cykeln på bilden? Då lider vi av begreppsförvirring. Det ser inte ut som du har genomgående axel på den.
Du har den gamla hederliga 9mm axeln (road thru oftast 12mm?) som kombineras med en ”låsstång” på 5mm. Låsstången kan vara QR eller muttertyp. Det finns även en solid utvändigt gängad 9mm axel som du drar med muttrar, vanligt på standardcyklar.
Så du behöver inte bygga om navet utan bara hitta en ”snabblåskoppling” utan den snabba delen. En sådan hittar du tex här: https://www.bike24.com/p222888.html?menu=1000,4,171
Menar som jag skrev i rubiken, från qr till genomgående, det vill säga att det är qr på hjulet på bilden.

jolov

Aktiv medlem
Det TS menar är nog att han vill byta från en 5mm qr-axel till en genomgående 10mm gängad axel.

Enklaste lösningen Är ifall du köper kedjespännare, mks gör fina, sen använder du en bolt-on qr istället för att byta hela axeln.

Jonnic666

Medlem
Det TS menar är nog att han vill byta från en 5mm qr-axel till en genomgående 10mm gängad axel.

Enklaste lösningen Är ifall du köper kedjespännare, mks gör fina, sen använder du en bolt-on qr istället för att byta hela axeln.
Det var det jag mena...

Okej, har beställt bolt-on qr, ska kolla upp kedjespännarna. Tack

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer