Scaramanga
Aktiv medlem
Köpa Vitus - CR eller Wiggle?
Kvittar det var man beställer sin Vitus eller finns det nån fördel att beställa hos Chainreaction resp Wiggle?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Scaramanga sa:Paypal hos CR och Klarna hos Wiggle om jag förstod det rätt?
jonte987 sa:Scaramanga sa:Paypal hos CR och Klarna hos Wiggle om jag förstod det rätt?
Det vill jag inte tro.
Jovisst. https://www.bike24.com/search?searchTerm=Vitusmarr sa:De har inte börjat sälja vitus i sin tyska shop? Bike24.
Örjan Lax sa:Jovisst. https://www.bike24.com/search?searchTerm=Vitusmarr sa:De har inte börjat sälja vitus i sin tyska shop? Bike24.
Mastercard funkar utmärkt hos CRC. Betalar alltid med kreditkort för övrigt, orka hålla på att kludda med massa fakturor för minsta lilla köp. Bättre samla allt på samma månadsfaktura och samtidigt samla bonus.JockeS sa:Jag väljer Wiggle före CRC iom att dom erbjuder Klarna.
Väljer alltid faktura som är avgiftsfritt samt att ifall det strular med leveranser m.m. så är Klarna fantastiska att hjälpa till.
CRC har ju bara Paypal + Visa för oss svenskar.
Sixten Fors sa:Vad är Klarna? Har jag missat något?
moros sa:Nej de livnär sig på att prioritera fakturaköp för kunderna och sen dra in påminnelseavgifter och räntor när folk glömmer att betala. Det är inte för inte som de gång på gång kritiseras för att i sina val prioritera "betala senare" och som sista möjligha altternativ direktbetalning via visa/mastercard. Men visst, det är en annan diskussion.
Edit: för att vara lite on topic, inga problem att betala med MC/Visa hos CRC, jag gör det regelbundet, men de kör sin egen betallösning utan 3d secure t.ex. (som många andra utländska webshoppar)
Jag brukar lösa det smidigt genom att kontakta leverantören direkt istället. Samtliga ggr har de skickat om det som saknats eller krediterat mitt kort om det varit slut i lager. Varför gå via nån tredje part?Scaramanga sa:Sixten Fors sa:Vad är Klarna? Har jag missat något?
Hur kan du ha missat Klarna?
https://www.klarna.com/se/
Smidigt som tusan när man shoppar på nätet och hyfsat bra köparskydd. Fick problem med en leverans förra veckan, saker fattades pga trasigt emballage. Löstes smidigt via klarna. Leverantören krediterade fakturan delvis och allt var frid o fröjd. De livnär sig på att sitta på mina pengar nån dag eller två innan de hamnar hos leverantören.
ooms sa:Jag brukar lösa det smidigt genom att kontakta leverantören direkt istället. Samtliga ggr har de skickat om det som saknats eller krediterat mitt kort om det varit slut i lager. Varför gå via nån tredje part?Scaramanga sa:Sixten Fors sa:Vad är Klarna? Har jag missat något?
Smidigt som tusan när man shoppar på nätet och hyfsat bra köparskydd. Fick problem med en leverans förra veckan, saker fattades pga trasigt emballage. Löstes smidigt via klarna. Leverantören krediterade fakturan delvis och allt var frid o fröjd. De livnär sig på att sitta på mina pengar nån dag eller två innan de hamnar hos leverantören.
Åtminstone Wiggle frågar hur man vill ha bromsarna. Har för mig att de till och med frågar om innergrensmått för att ställa in sadelstolpen.Scaramanga sa:Hur är det med bromsarna, reglage på höger o vänster? Nåt man måste säga till om eller löser de detta per automatik beroende på vilket land köparen kommer ifrån?
Laser-Björne sa:Åtminstone Wiggle frågar hur man vill ha bromsarna. Har för mig att de till och med frågar om innergrensmått för att ställa in sadelstolpen.Scaramanga sa:Hur är det med bromsarna, reglage på höger o vänster? Nåt man måste säga till om eller löser de detta per automatik beroende på vilket land köparen kommer ifrån?
Kan förresten möjligen vara värt att köpa lite prylar i förväg så att man får guld- eller platinapris på Vitus på Wiggle (gäller dock bara de cyklar som inte redan är rabatterade).
Ok, det var ju bra.Scaramanga sa:ooms sa:Jag brukar lösa det smidigt genom att kontakta leverantören direkt istället. Samtliga ggr har de skickat om det som saknats eller krediterat mitt kort om det varit slut i lager. Varför gå via nån tredje part?Scaramanga sa:Sixten Fors sa:Vad är Klarna? Har jag missat något?
Gjorde det först men responsen var klen så jag tog det via Klarna. Hade ett mail dagen efter. Lätt som en plätt.
Nåväl, cykeln är beställd :)
ooms sa:Ok, det var ju bra.Scaramanga sa:ooms sa:Jag brukar lösa det smidigt genom att kontakta leverantören direkt istället. Samtliga ggr har de skickat om det som saknats eller krediterat mitt kort om det varit slut i lager. Varför gå via nån tredje part?Scaramanga sa:Sixten Fors sa:Vad är Klarna? Har jag missat något?
Gjorde det först men responsen var klen så jag tog det via Klarna. Hade ett mail dagen efter. Lätt som en plätt.
Jag har dock en kollega som hamnade i en riktig soppa pga Cykelkraft, Klarna och Posten. Han beställde en cykelhållare hos Cykelkraft, valde faktura hos Klarna. Posten fuckade upp, tror paketet fastnade i nån maskin och de kunde inte få ut det i tid tills han behövde det. Han kontaktade därför Cykelkraft (tror jag) som sade att han inte behövde betala fakturan, de skulle meddela Klarna. Gick ett tag så kommer inkasso! Han hamnar då i nån ond loop och får ringa Cykelkraft och Klarna fram och tillbaka flera ggr under flera dagar, ingen vill ta ansvar utan han bollas bara runt. Han höll på att hamna hos Kronofogden innan de hade lyckats reda ut det hela. Det var som att hade processen väl startat hos Klarna gick det inte att stoppa den. Vet inte om felet låg hos Klarna el Cykelkraft, men jag försöker undvika Klarna så långt det går efter detta. Ser heller inte att de fyller nån funktion jag har behov av.
Visst är det så, men inte så lätt för nån som inte är van vid internet- handel och de affärsmodeller som används där (nu vet jag inte om det är fallet med min kollega, men kanske).Konsensus sa:ooms sa:Ok, det var ju bra.Scaramanga sa:ooms sa:Jag brukar lösa det smidigt genom att kontakta leverantören direkt istället. Samtliga ggr har de skickat om det som saknats eller krediterat mitt kort om det varit slut i lager. Varför gå via nån tredje part?Scaramanga sa:Sixten Fors sa:Vad är Klarna? Har jag missat något?
Jag har dock en kollega som hamnade i en riktig soppa pga Cykelkraft, Klarna och Posten. Han beställde en cykelhållare hos Cykelkraft, valde faktura hos Klarna. Posten fuckade upp, tror paketet fastnade i nån maskin och de kunde inte få ut det i tid tills han behövde det. Han kontaktade därför Cykelkraft (tror jag) som sade att han inte behövde betala fakturan, de skulle meddela Klarna. Gick ett tag så kommer inkasso! Han hamnar då i nån ond loop och får ringa Cykelkraft och Klarna fram och tillbaka flera ggr under flera dagar, ingen vill ta ansvar utan han bollas bara runt. Han höll på att hamna hos Kronofogden innan de hade lyckats reda ut det hela. Det var som att hade processen väl startat hos Klarna gick det inte att stoppa den. Vet inte om felet låg hos Klarna el Cykelkraft, men jag försöker undvika Klarna så långt det går efter detta. Ser heller inte att de fyller nån funktion jag har behov av.
När det gäller betalning så ska man alltid i första hand kontakta den aktör som har fått i uppdrag att inkassera betalningen, endast de kan lägga skulden vilade om strul uppstår. Företaget som varan är köpt hos har "sålt" skulden till ex. Klarna. Ren produkt- och leveransfråga, då är det säljaren som ska kontaktas.
Absolut kan det vara så, och i vissa fall även fungera. Problemet är om säljande företag lovar att ta tag en ex. skuld som ska låsas för att inte gå vidare till inkasso, men inte gör det. då hamnar man oavkortat till ett inkassobolaget. Skillnad är om ett bolag själva hanterar faktureringen/korthantering mm, då kan de styra det på ett helt annat vis. Lättare blir det väl inte om köp sker från ett icke svenska bolag som inte har någon kundtjänst i Sverige.ooms sa:Visst är det så, men inte så lätt för nån som inte är van vid internet- handel och de affärsmodeller som används där (nu vet jag inte om det är fallet med min kollega, men kanske).Konsensus sa:ooms sa:Ok, det var ju bra.Scaramanga sa:ooms sa:Jag brukar lösa det smidigt genom att kontakta leverantören direkt istället. Samtliga ggr har de skickat om det som saknats eller krediterat mitt kort om det varit slut i lager. Varför gå via nån tredje part?Scaramanga sa:Sixten Fors sa:Vad är Klarna? Har jag missat något?
När det gäller betalning så ska man alltid i första hand kontakta den aktör som har fått i uppdrag att inkassera betalningen, endast de kan lägga skulden vilade om strul uppstår. Företaget som varan är köpt hos har "sålt" skulden till ex. Klarna. Ren produkt- och leveransfråga, då är det säljaren som ska kontaktas.
Sedan är jag inte helt säker att det upplägget/inställningen håller utifrån konsumentköplagen heller. Som kund hos ett företag borde det inte vara min uppgift att hålla reda på hur de löst sitt sätt att ta betalt, det borde vara deras uppgift att hantera kontakter med sina underleverantörer.