Kurs

Kristin76

Ny medlem
Kurs
Alla är så duktiga och meckiga. Jag lämnade in min cykel o fick betala 800 kr för att fixa bromsar, klossar o vajer, för jag kan inte själv. Finns det någon kurs man kan gå och lära sig lite? I sthlm

Kurs
Oj. En charmkurs då eller? Om jag kommer in till min mek så händer det där medan jag snackar. Om jag snackar länge :-) Visst får jag betala för slitdelar, men restan är tack och hej. Jag brukar försöka shoppa något också för att dämpa mitt dåliga samvete.

Den bästa kursen är kanske att vara med och titta på vad de egentligen gör och kanske prova lite själv också.

Kurs
Prova att gå i livets skola. Gör som nästan alla andra, börja meka själv. Börja med att skruva av en ventilhat. Utvecklas. Rätt som det är så push'ar du en DHX bakdämpare som om du inte gjort annat.

Kurs
bästa sättet att fixe en kurs... är väl att samla ett gäng bara som vill lära sig och be nån som du vet är duktig på att meka komma och visa å så...så får ni passa på att ställa massor av frågor också. Så skulle jag ha gjort, och tatt med lite fika osv med...det blir en trevlig kväll i vänners sällskap :D

Kurs
Bästa sättet att lära sig meka är att prova själv. Tänk såhär: Om du nu måste få något fixat kan du väl försöka själv innan du lämnar in grejorna. Det värsta som kan hända är ju att du behöver säga "hej, jag försökte själv, så här är jag nu och behöver anlita er"... =)

Kurs
Snygga mek-killar växer inte på träd direkt.

Bimbo-bikers brukar ordna mekkurser på vintern, vilka kan vara till god nytta för det grundläggande mekandet, men inget biter snabbare än att tvingas fixa nåt på egen hand. Jaja, det tar timmar och svordomar, men det går - ibland.

Kurs
Vänd på det istället, det är dåligt med snygga cykeltjejer som behöver en mek. Det finns nog betydligt fler mekkunniga killar än vad det finns tjejer som behöver deras hjälp ;-)

PS. jag kan meka(men bor inte i tjockholm så jag kan inte hjälpa er), om jag är snygg eller inte lämnar jag åt andra att bedöma...

Kurs
hehe snygga mekkilar växer inte på träden nä det stämmer dom växer ner i skåne och dom e jävlar i det snygga:)
ps jag vet att jag e snygg och jag kann meka :) ds

Senast redigerad av en moderator:
Kurs
Anders G skrev:
-------------------------------------------------------
> Vänd på det istället, det är dåligt med
> snygga cykeltjejer som behöver en mek. Det finns
> nog betydligt fler mekkunniga killar än vad det
> finns tjejer som behöver deras hjälp ;-)
>
> PS. jag kan meka(men bor inte i tjockholm så jag
> kan inte hjälpa er), om jag är snygg eller inte
> lämnar jag åt andra att bedöma...

word! styr ihop dig med monglo, hon känner en kille som har lokal och verktyg har jag hört.

Kurs
saijm skrev:
> hehe snygga mekkilar växer inte på träden nä
> det stämmer dom växer ner i skåne och dom e
> jävlar i det snygga:)
> ps jag vet att jag e snygg och jag kann meka :) ds

Men du stavar jävligt illa. Om Kristin inte ska ragga upp en skåning så brukar väl Hofvet ordna mackarkvällar. Åtminstone gjorde man det förut, t o m särskilda för fruntimmer.

Kurs
Tydligen funkar cykelbranchen som bildito, kommer det en tjej försöker de att salta notan! Flera gånger har jag fått erfara hur notan nerjusterats när jag som man, och med viss teknisk kunskap bistått mina dambekanta vid verkstadskontakter. Lär dej själv! Om inte annat kommer verkstäderna att dra öronen åt sig när du kan prestera en sakkunnig diskution.

Kurs
Tjejjen har gått två mekkurser. De har båda varit av typen "mekkillen meckar, berättar och tio tjejer tittar på".

Spegelneuroner i all ära, men jag tror att man verkligen måste göra saker själv på en sådan kurs om det ska funka. Så funkar jag iaf.

Mitt tips är att ni ser till att ni får ta med – och meka på – era egna cyklar om ni ordnar en kurs!

Att försöka meka och misslyckas är nog ingen fara. Bara att fota delarna som blev över och posta en bild här så lär du få svar på hur du ska gå vidare :-)

EDIT: Kna itne skvria

Kurs
Ga in pa Parktool.com och skriv ut de sidor som verkar intressanta. Dessuton finns det en del bocker att kopa - Lennard Zinn tycker jag ar bra men aven Bicycling fungerar. Parktool har en bok som ocksa ar OK. Emellertid finns det mesta pa natet - skriv ut pa en bra fargskrivare och satt in i en parm. Successivt skaffar du de verktyg du behover allteftersom behov uppstar. Fredrikshof har som sagt mekkvallar vilka kan vara roliga - har varit med pa en med "Greven" vilket var kul. Men inget slar att prova sjalv. Momentnyckel for laga moment ar ett av de forsta verktyg jag tycker man skall skaffa .... alternativt drar du sonder nagot som kostar mycket pengar och sedan skaffar du momentnyckel ...

Kurs
självklart måste man ju prova själv också MEN har man inte en aning om var man ska börja, vilka verktyg som behövs och hur/var/vem/varför så är ju en mekkurs en bra start tycker jag. lära sig krypa innan man går liksom. :)

Kurs
mattel skrev:
> självklart måste man ju prova själv också MEN
> har man inte en aning om var man ska börja, vilka
> verktyg som behövs och hur/var/vem/varför så
> är ju en mekkurs en bra start tycker jag. lära
> sig krypa innan man går liksom. :)

Eller så gör man som perry E föreslog. Man går in på:
http://parktool.com/repair/
och klickar på den delen på cykeln som krånglar. Det förutsätter dock att man kan engelska.

EDIT: och sedan frågar man här när man inte förstår eller behöver låna ett verktyg.

Kurs
mytomspunnen skrev:
> Eller så gör man som perry E föreslog. Man går
> in på:
> http://parktool.com/repair/
> och klickar på den delen på cykeln som
> krånglar.

jajävlar, det är ju som en kurs i sig. perryE skickar nytt inlägg när jag pratar telefon och skriver sakta. :)

> EDIT: och sedan frågar man här när man inte
> förstår eller behöver låna ett verktyg.

tillbaka till ruta 1 igen.. ;)

Kurs
Jag tror inte det är så himla lätt, att första gången surfa in på en sajt på egen hand å börja meka efter de instruktionerna. Det är en viss tröskel att komma igång. Och då underlättar det att få vara med och skruva med någon som kan och förklarar. Så har det iaf varit för mig.

Nu har jag kommit över den där tröskeln, å vågar prova mig fram med mer å mer saker. Numera är det nog bara mek med dämpare jag inte gett mig på än. Eller bygga hjul, det vill jag lära mig. Har börjat rikta hjul så smått, å det går galant. Tack för Parktool å andra böcker.

Så bara ge rådet till en som knappt hållit i ett verktyg, att surfa in här å där, är nog tyvärr inte till nån större hjälp. Men tack vare många snälla happyiter som tagit sig tid, har jag lärt mig massor! Ni är underbara! Puss på er, kör försiktigt i trafiken.

Kurs
Fel på cykeln kombinerat med brist i kassan är en bra start på mekandet annars. Finns en hel del bra beskrivningar här på happy.
Bimbo bikers mekkurs var OK, men som sagt, en kille mekade och tjejerna tittade på. Inget man kommer ihåg i längden. Skulle behövt filma i så fall.
Annars brukar man som tjej inte ha svårt att hitta någon att fråga om råd.......

Kurs
Skogling skrev:
> Jag och bigmollo skulle kunna ha en kurs. Fast vi
> kan ej meka utan öl i kroppen. Så, hur gör vi ?
> :)

Nyckelordet var meka. Inte toppsa.

;)

Kurs
Köp en bok, t.ex. Fred Milsons Cykelboken som finns på biltema claesohlsson o i cykelbutiker, för ca 200:-. (Eller biblan.) Den är på svenska vilket kan underlätta emellanåt. Sen är det bara att envisas, pröva, och gå bet ibland. Men som Plumse sa, det värsta som kan hända är ju att du ändå får lämna in den.

Lite pengar får du lägga på verktyg, men det blir ändå mindre än att lämna in. Och lägger du sådär 800:- (som på senaste verkstadsjobbet) på verktyg får du allt du kan behöva för ditt liv som cykelmek i en snygg liten väska. Undvik de allra billigaste verktygen, de förstör mer än de hjälper.

Jag köpte min hoj på Cykloteket för att få livstids servicegaranti, sen flyttade jag till gbg vilket jag inte hade planerat när jag köpte hojen. Så då fick jag raskt lära mig.

En vän som prövade kurs sa så här: På damkursen fick man lära sig att laga punktering och bli klappad på huvet, på herrkursen fick man en noggrann genomgång av den mest högljudda mannens specialdämpare.

Kurs
Instruktioner till delarna på hojen, lager, växlar etc finns ofta att ladda ner från nätet i pdf format. Det hjälper att se en genomskärning eller sprängskiss av något innan man river isär det.

Jag får mek-kurs varje gång polarn kommer förbi och hjälper mig med hojen :)

Kurs
Jag får mekhjälp genom att posta bilder här på forumet (när jag inte får ihop grejorna) och brygger en kanna kaffe medans jag väntar på svar.

Kurs
Kristin, en av de viktigaste sakerna som jag har lärt mig;

Lita inte på vad någon säger. Tänk själv. Och låt inte någon annan meka din cykel.

Jag kör som sagt gärna en liten mekträff. Bara det går att hitta ngn stans att hålla till. Man lär sig mycket av att lyssna med andra hur de brukar göra. Sedan är det bara att försöka sig fram på sin egen hoj.

Kurs
Monglo skrev:
> Lita inte på vad någon säger. Tänk själv. Och
> låt inte någon annan meka din cykel.

Monglo är klok hon. Lyssna på henne!

Kurs
Monglo skrev:
> Kristin, en av de viktigaste sakerna som jag har
> lärt mig;
>

Säger hon nu ja! Tack för senast mekningen ;~)

Kurs
Skogling skrev:
> Jag och bigmollo skulle kunna ha en kurs. Fast vi
> kan ej meka utan öl i kroppen. Så, hur gör vi ?
> :)

Monglo skrev:

Funkar ju utmärkt att kombinera.
Jag drack öl, åt chips och pekade lite medans Monglo meckade.
Alla glada, alla nöjda:)

DSC00884.JPG ht=544

Kurs
"Big blue book of bicycle repair" av C. Calvin Jones rekommenderas varmt. Där hittar du allt du behöver. "Castors punka" av Lars Klinting är jättebra också. ;o)

Kurs
Monglo skrev:
> Kristin, en av de viktigaste sakerna som jag har
> lärt mig;
>
>
Precis! Låt ingen jävel röra cykeln! Det blir bara fel!

Kurs
Monglo med finmössan, fixerar sin gamla hoj å besudlar mitt köksgolv

vad sa hon nu "Lita inte på vad någon säger. Tänk själv. Och låt inte någon annan meka din cykel."?
kaxig har hon blitt! ;~)

S6003428.JPG ht=544

Kurs
bruse skrev:
> Monglo med finmössan, fixerar sin gamla hoj å
> besudlar mitt köksgolv
>
> vad sa hon nu "Lita inte på vad någon säger.
> Tänk själv. Och låt inte någon annan meka din
> cykel."?
> kaxig har hon blitt! ;~)
>
Ja, man lär sig ju av sina misstag. Hahaha. Nä skämt åtsido, det gick ju bra det där. Men seriöst, ingen rör mina cyklar utan att jag har 100% översyn och koll på vad som görs. Det blir bara BSA annars.

Tillbaka
Topp