La Vuelta 2019

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Fasen att man missade den här etappen! Det verkar ha varit episkt.

Bra dock att tennizzzz-turneringen har slutat nu, så det är äntligen så att Eurosport kan visa Vuelta-sammandrag om kvällarna.
 

Weiman

Ny medlem
Ludvigsson på Strava: "Sickest day on the bike I ever experienced. 17 la Vuelta"

Roglic får skicka en rejäl blombukett till Astana...
 

Bama

Ny medlem
Roglic höll på att ge bort Vueltan men Astana kom till undsättning.

Det har aldrig tidigare hänt och kommer aldrig hända igen att ett lag har utnyttjat ett stort numerärt överläge sämre än Astana gjorde idag.

Istället för att vara offensiva och försöka vinna Vueltan så kör de för 4:e platsen och hjälper Roglic och Pogacar som ligger före i GC.
 

Jocke77

Medlem
Bama sa:
Roglic höll på att ge bort Vueltan men Astana kom till undsättning.

Det har aldrig tidigare hänt och kommer aldrig hända igen att ett lag har utnyttjat ett stort numerärt överläge sämre än Astana gjorde idag.

Istället för att vara offensiva och försöka vinna Vueltan så kör de för 4:e platsen och hjälper Roglic och Pogacar som ligger före i GC.

Det är ett skolboksexempel på kass taktik. Håller med Vacchi, man blir irriterad av att se det.
 

Mats65

Medlem
Jocke77 sa:
Bama sa:
Roglic höll på att ge bort Vueltan men Astana kom till undsättning.

Det har aldrig tidigare hänt och kommer aldrig hända igen att ett lag har utnyttjat ett stort numerärt överläge sämre än Astana gjorde idag.

Istället för att vara offensiva och försöka vinna Vueltan så kör de för 4:e platsen och hjälper Roglic och Pogacar som ligger före i GC.

Det är ett skolboksexempel på kass taktik. Håller med Vacchi, man blir irriterad av att se det.
Vad är oddsen att Lopez skulle kommit loss från Roglic och/eller Pogacar då?
Vacchi menade på att Astana skulle sluta dra så att de andra GC-lagen skulle behöva dra för att begränsa tidstappet. Men de andra lagen hade inga hjälpryttare kvar. Då skulle Roglic och Pogacar köra själva? Det hade aldrig hänt för då hade de definitivt förstört sina chanser. Det hade slutat med att andra hjälpryttare hade kommit tillbaks och det hade gått långsammare.
Dvs det enda som hade hänt hade varit att Quintana hade vunnit ännu mer tid och Lopez hade varit ännu längre från podiet.
Tråkig taktik kanske, men det är nog ganska viktigt att komma på podiet totalt. Det vill man inte kasta bort mot en pytteliten chans att manövrera ut Roglic.
 

Bama

Ny medlem
Jag vet vad jag hade valt om jag kunde välja mellan liten chans att hamna på podiet eller pytteliten chans att vinna Vueltan. Särskilt när man redan har 2 podium-placeringar i GT.

Man måste riskera något för att vinna. Det minsta Astana kunde göra var att skita i att dra till Roglic och Pogacar var med och hjälpte till i dragjobbet. De kanske inte skulle kunna hänga av dem men de hade iaf fått spendera lite energi.
 

GoranS

Aktiv medlem
Dessutom vet ju övriga lag nu att Astana inte tvekar att dra för försvara en fjärde/femteplats och ha chansen på en tredjeplats. I en liknande situation framöver är det bara för övriga lag att vänta på att Astana går fram och gör dragjobbet. Eller med andra ord, att i varje ögonblick agera på ett sätt som ytterst lokalt i tiden är optimalt garanterar inte det långsiktigt bästa resultatet.
 
Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Intressant hur en etapp där man forcerar en "grid" som på förra årets TdF inte resulterar i något spännande alls medan en "vanlig" start kan skapa så pass mycket drama bara för att ett, två lag ställt upp långt fram för att racea "from the gun". Det konstiga tycker jag är att det ändå verkar som att Jumbo-Visma och Roglic var medvetna om att det skulle bli kantvindsåka, borde sett hur hela Wolfpack ställde upp men ändå inte lyckades få sin kapten i rätt position.

Men från Movistars sida, det verkar ha varit medvetet att sätta Quintana i front - varför inte göra det med Valverde?
 

GoranS

Aktiv medlem
NLC sa:
Intressant hur en etapp där man forcerar en "grid" som på förra årets TdF inte resulterar i något spännande alls medan en "vanlig" start kan skapa så pass mycket drama bara för att ett, två lag ställt upp långt fram för att racea "from the gun". Det konstiga tycker jag är att det ändå verkar som att Jumbo-Visma och Roglic var medvetna om att det skulle bli kantvindsåka, borde sett hur hela Wolfpack ställde upp men ändå inte lyckades få sin kapten i rätt position.

Men från Movistars sida, det verkar ha varit medvetet att sätta Quintana i front - varför inte göra det med Valverde?
Har inte sett etappen så vilt spekulerande: Kan det ha varit så att de trodde det skulle vara enklare att få iväg Nairo i en utbrytning medan om Valverde hade gått iväg hade det varit mer uppenbart att det inte gick att ge honom något spelrum utan att det snabbt skulle bli "farligt"?
 

NLC

Aktiv medlem
Jo, men enligt ovanstående resonemang från Bama - varför köra för en potentiell podieplacering än totalseger?

F.ö. så är jag (nästan) övertygad om att DQT igår gav igen för gammal ost då TJV genom sin krasch inte bara sumpade sina egna chanser att vinna TTT utan även för bakomvarande lag då deras teambil ställde sig illa och tvingade laget/n bakom att bromsa/väja.
 

GoranS

Aktiv medlem
NLC sa:
Jo, men enligt ovanstående resonemang från Bama - varför köra för en potentiell podieplacering än totalseger?
Fast om Astana inte hade gått upp och jagat kanske NQ haft så stor marginal i mål att han tagit över ledningen. Han tog ju trots allt in rätt duktigt med tid.
 

NLC

Aktiv medlem
Fast då måste NQ sluta tappa mellan alla uppryckningarna. Och bussigt värre då av Roglic att inte betalade tillbaka för gårdagens hjälp med att först låta unge junker Kuss dra ikapp (med alla andra på rulle) Lopez första attack och sen inte vara med och hjälpa till med dragjobbet där Lopez attackerade igen
 

Bama

Ny medlem
Mycket att diskutera efter dagens etapp.
Jag vet ju vad happy tycker om att vänta på ledartröjan vid krasch (iaf när Sky/Ineos kraschar) men att de som kraschar får draghjälp av bilarna borde ge bestraffning.
 

Clark

Medlem
Verkar ju som att det är en Deceuninck-cyklist längst fram i klungan som faller först, så alla var fullt medvetna om att det skedde en krasch. Movistar måste också ha börjat sin körning efter att det skedde. På Marc Soler lät det som att ordern kom från sportdirektörerna, som dessutom borde ha vetat vilka som var inblandande i vurpan
 
Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Clark sa:
Verkar ju som att det är en Deceuninck-cyklist längst fram i klungan som faller först, så alla var fullt medvetna om att det skedde en krasch
Japp, det var James Knox som då låg på topp 10 i GC men pga krasch + smärtor gled ner till 11e igår. Har lyssnat på hans ljuddagböcker i The Cycling Podcast varje dag de senaste tre veckorna nu så man lider lite extra med honom (förutom att man alltför väl vet hur det är att sova med asfaltseksem). Men härligt att se hur ”Wolfpack” kör precis tvärtom mot Movistar och verkligen försöker köra som ett lag i alla lägen.

Ang att vänta på GC-ledaren så handlar det snarare om att inte attackera _efter_ mekaniska malörer eller klungkrascher och om kommissarien inte kallar tillbaka karavanen till efter de jagande så indikerar väl det på att man från deras sida inte ansåg att ”the race was on” vid det tillfället kraschen skedde. Tänker jag.

Men med tanke på den låga inläggsfrekvensen och ljumma intresset för denna Grand Tour (särskilt jämfört med vissa OT-trådar) så förväntar jag mig ingen omedelbar respons :p
 

Bama

Ny medlem
Jag håller med men denna gång kallade kommisarien tillbaka karavanen men Jumbo och något lag till lyssnade inte på det och de fick därför förklara sig för juryn efter etappen.

LIte komiskt att Lopez efteråt sa att Moviestars taktik är värdelös, vilket han har rätt i, men Astana är kanske ännu sämre. Astana hade Vueltans starkaste lag. På kantvindsetappen körde de för Roglic och Pogacar och igår verkade enda målet vara att sabba Moviestars taktik.

Tycker att Roglic är tråkig (har han attackerat en enda gång?) men ändå roligt att han och Pogacar är före Astana och Moviestar.

Anledningen till den låga inläggsfrekvensen är Sky/Ineos. Finns det ingen att hata så bryr sig de flesta inte.
 
Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Hade velat följa Vueltan mer, men jobb dagtid samt Eurosports prioritering med först tennis och sedan biljard kvällstid (med följd att det bara var en handfull dagar det fanns vettiga kvällsrepriser) gjorde att det blev väldigt sporadiskt. Sitta och jaga rätt på massa klipp och repriser på nätet orkar jag inte med.
 

NLC

Aktiv medlem
Bama sa:
Jag håller med men denna gång kallade kommisarien tillbaka karavanen men Jumbo och något lag till lyssnade inte på det och de fick därför förklara sig för juryn efter etappen.

LIte komiskt att Lopez efteråt sa att Moviestars taktik är värdelös, vilket han har rätt i, men Astana är kanske ännu sämre. Astana hade Vueltans starkaste lag. På kantvindsetappen körde de för Roglic och Pogacar och igår verkade enda målet vara att sabba Moviestars taktik.
Samtidigt har Astana inte riktigt de där stjärnorna som man tror ska vinna en GT (även om man kanske hoppas). Pallplats möjligen men inte mer för både Fuglsang och Lopez, kanske dags för Wienerkorven att ge sig ut på uppköpståg?

Bama sa:
Tycker att Roglic är tråkig (har han attackerat en enda gång?) men ändå roligt att han och Pogacar är före Astana och Moviestar.
Ja, det ligger väl lite i hans körstil att ta tid på TT och försvara sig i bergen men i denna vuelta har ju ”getterna” inte kunnat utmana tillräckligt för att skaka honom även när han (rätt tidigt) varit isolerad.

Bama sa:
Anledningen till den låga inläggsfrekvensen är Sky/Ineos. Finns det ingen att hata så bryr sig de flesta inte.
Förmodligen har du rätt. Samtidigt tänker jag att när utgången är mer oviss borde intresset vara större men det kanske förutsätter att folk ser på loppet för att de prioriterar det och inte bara för att man råkar vara ledig i juli och tycker det är kul att sitta i soffan och dra några öl framför TVn på eftermiddagen.
 

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
ooms sa:
Hade velat följa Vueltan mer, men jobb dagtid samt Eurosports prioritering med först tennis och sedan biljard kvällstid (med följd att det bara var en handfull dagar det fanns vettiga kvällsrepriser) gjorde att det blev väldigt sporadiskt. Sitta och jaga rätt på massa klipp och repriser på nätet orkar jag inte med.
Eurosport player visar on demand, utan den hade jag missat ungefär allt utom målgången i Madrid.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer