Lägga in bilder har Mac iphoto..hur förminskar jag??????

tja, det finns väl ingen direkt funktion för att förminska, men en indirekt funktion.
välj fotografierna du vill lägga in, tryck sedan på email och välj sedan storlek medium.
då görs automatiskt ett mail med alla bilder i förminskad storlek, välj alla bilder i mailet och spara sedan ner på hårddisken.

Helt seriöst alltså, jag har ingen aning. i-Photo är fett värdelöst. Jag brukar maila bilderna till mig själv för att få dom förminskade, för jag har inte hittat nåt enklare sätt.

(jag menar, hur fel skulle det vara med en funktion i Redigera-menyn som hette "Förminska bild"?)

tja, iphoto är ju inget bildredigeringsprogram utan ett fotoalbum, själv brukar jag använda photoshop.

soulbrorsan skrev:
-------------------------------------------------------
> tja, iphoto är ju inget bildredigeringsprogram
> utan ett fotoalbum, själv brukar jag använda
> photoshop.

Visst, så är det ju. Fast jag tycker ju att ändring av bildstorlek har viss relevans även i ett fotoalbum som i-Photo, om inte annat så av utrymmesskäl.

Du väljer 'Exportera' ur menyn. Då kan du välja exakt hur många pixel hit och dit du vill ha. Om du vill arbeta mer med bilden i det nya formatet så kör du 'Importera till bibliotek', och läser in den.

Lite krångel, men det utbyggda iPhoto som man får när man köper iLife har ganska många bra funktioner. Det går enkelt att meka med både färgbalanser, temperatur exponering.

Lågflyga skrev:

>
> Lite krångel, men det utbyggda iPhoto som man
> får när man köper iLife har ganska många bra
> funktioner.
Låter jättetrevligt. Men ursäkta mig, köper?
Hur gör man då? Jag har aldrig betalat för programvara.

Happy skalar om bilderna automatiskt nu och gör dem lite mindre dessutom. Inte tok-komprimerar men neråt 200KB nånstans brukar de landa tror jag. Så det är bara att tanka upp fullsizebilder..

1: Import
2: Straighten as needed (Edit/Adjust/Straighten)
3: Crop after straightening
4: Additional level/contrast/color adjustment as needed after cropping (iPhoto or Photoshop)
5: Share/Export/Choose size/Choose location (usually the desktop)
6: Happy - Bifoga Bilder
7: Trash desktop versions (originals catalogued in iPhoto)

Markus F skrev:
> (massa ord)
> Låter jättetrevligt. Men ursäkta mig, köper?
> Hur gör man då? Jag har aldrig betalat för
> programvara.

Inga problem, 'köpa' är jättekul, det är ungefär som när du 'skaffar' en öl. Tänk 'skaffar' istället så blir du inte så nervös om du är ovan. Börja med att säga vad du vill ha. Darra inte för mycket på rösten, för då kan du bli nekad. Datorsnubben (tänk 'bartender' här om det känns svårt) tar fram det du vill ha, och säger hur mycket det kostar. Du tar fram plånboken och tar upp pengar ur den. Nu kan det bli en känslig kompromiss mellan hur stora sedlar du halar fram ur rullen, och hur mycket växel 'bartendern' har, men det brukar gå bra. Sedan får du prylen du vill ha, och ett papper som kallas 'kvitto'.

Vissa 'skaffar' saker via Internet, men det är mest sådana där filskivare.

Den processen du beskriver är jag förtrogen med, men jag har aldrig gjort så med datorrelaterade saker.
Jag brukar överta två år gamla Macar som har använts av någon AD, så jag har datorn fullproppad med program jag aldrig använder. Och Apples tjat om att jag ska köpa mer i-Life är väldigt enerverande.

Ah, jag önskar att mina AD-bekanta slängde så nya macar efter mig också! Hittills har det varit tvärtom, jag har tidvis hjälpt dem med att låna ut dator till dom. Min iBook som detta skrivs på är på 600 Mhz, och 384 Mb minne. Jag tror att den går på sitt femte år, eller något. Visserligen har vi en iMac som bara är två år, men ändå.

iLife är prisvärt, tycker jag. Uppgraderingarna på iWeb, iPhoto och iMovie har vi haft mycket nytta av. Jag fixar till bilder och barnen gör filmer. Vidare så har jag uppgraderat lagringen på .mac och skaffat konton till hela familjen. Apple tjänar pengar på mig via mjukvaran, men inte hårdvaran, direkt...

Markus F skrev:
> Den processen du beskriver är jag förtrogen med,
> men jag har aldrig gjort så med datorrelaterade
> saker.
> Jag brukar överta två år gamla Macar som har
> använts av någon AD, så jag har datorn
> fullproppad med program jag aldrig använder. Och
> Apples tjat om att jag ska köpa mer i-Life är
> väldigt enerverande.

Nä, jag skickar in en retrobild:
apple-mac-plus.jpg

en såndär Macintosh plus har jag stående jämte mig, den ska bli maquarium tänkte jag.

tank1.jpg

Markus F skrev:
Och Apples tjat om att jag ska köpa mer i-Life är
väldigt enerverande.

Den tycker väl att ditt liv är tråkigt?

Tillbaka
Topp