Långcykland svensk tjej i afrika..

toshiba skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilket bra sätt att reta upp sig på. Åker till
> ett muslimskt land och lägger sig och solar i
> bikini, och klagar sen på uppmärksamheten. Dumma
> jävla kossa.

Vad tänker du med egentligen? Är rätt att stena oliktänkande?

Fel person på fel plats. Dubbelfel.

För övrigt är det ett sant nöjje att läsa PK-maffians knaserier. Man ömsom ler, förfasas, förundras, skrattar, får ont i magen... ja... som Tbone skulle sagt... Helt enkelt berusande.

Stalle

Jag tycker det är helt oacceptabelt att man kastar saker, slår, tafsar mm mm på cyklister, oavsett vem som gör det och i vilket land det är, inkl. fattiga länder.
Ungefär lika oacceptabelt som att skriva riktiga ("riktiga" alltså, inte ironi eller med glimten i ögat) dumheter om andra människor i bloggar.

Vi (jag och min fru) cyklar en del här i Uganda och det blir ibland intensivt med allt intresse och uppvaktning, men aldrig hänt något negativt i sig. Mycket positiva tillrop som "Ssebo" (="Sir"), och muzungu ("viting") och ibland nån gång det tristare "buy for me". Men det får vägas mot vilka härliga cykelturer vi har sen. Min fru har bara en gång blivit "tafsad på rejält" vid cykling, men det var i det fredliga "Asien" inte det farliga "Afrika".

Fast jag håller med vår cyklande bloggare Anna Adielsson i en mening, "deras jävla grusvägar är ju ett skämt med alla stenar och hålor", fast så har vi ju inga Zipp-hjul heller....
Eller förresten, det är just därför vi själva cyklar på dessa vägar, roligt om man har MTB, och ju sämre väg desto mindre och långsammare biltrafik (=mindre farligt). Nästan som i skogen, kul alltså.

Och på sedvanligt happymaner kollade jag även på hennes profil:
"Intressen: Varierar med tiden och humöret, men stimuleras av utmaningar på olika plan!"
Hm...?

Nä. är man trött, svettig (och otvättad i håret) skall man nog helt enkelt inte blogga (just då).

Jag har forstaelse for att hon ar upprord over att folk kastar sten och attackerar dem - men att hon blir sa till sig for dalig/obefintlig service samt ingen tillgang till vatten och liknande - det fattar jag inte. Att inte duscha till exempel ar ju halva nojet med aventyr - ett par veckor i bergen med samma understall och inga mojligheter att gora rent sig ar ju bara kul ;). For cykling skall man nog anvanda chamoiskram .... Om det ar ett problem med att tvatta haret kan man raka av sig det - mycket populart i stora delar av Afrika for bade man och kvinnor. Att vagarna ar daliga i Afrika kan ju heller inte komma som en chock.

Öh, skulle jag bli utsatt för det där under längre tid skulle jag nog också börja dra alla Etiopier över en kam. Eller i vart falla förutsätta att nästa hop med folk som kommer mot en kommer bete sig som den förra...

Det enda som verkar knepigt är att hon kör på Zipp i Afrika.

Det enda som verkar knepigt är att hon cyklar i Etiopien. När till och med jag, som aldrig skulle komma på tanken att cykla där, vet om att de kastar sten efter cyklister kan det väl knappast komma som en överraskning för henne som uppenbarligen har planerat detta.

Att hon sedan väljer att använda Zipp gör att jag skulle vilja nominera henne till årets Darwin Award. Någon här på happy använde uttrycket "infinite retardation" om det svenska försvaret häromdagen, det tycker jag verkar passande i det här fallet också.

the_TnT skrev:
> Öh, skulle jag bli utsatt för det där under
> längre tid skulle jag nog också börja dra alla
> Etiopier över en kam. Eller i vart falla
> förutsätta att nästa hop med folk som kommer
> mot en kommer bete sig som den förra...
>
> Det enda som verkar knepigt är att hon kör på
> Zipp i Afrika.

Hon borde givetvis satsat på 36 ekrar och Open Pro, men det är ointressant.

Tycker nog också det är hårda ord, och man kan ju tycka att hon borde satsat på något annat. Kan föreställa mig att det finns människor som skulle klara av den där trapatsen på ett bättre sätt.

Men samtidigt förstår jag henne hur hon skriver och varför. Jag skulle nog slänga ur mig liknande skit till både höger och vänster om jag upplevde samma saker som henne.

Men som sagt: ingen har tvingat henne och hon kanske kunde ha räknat ut ungefär hur det skulle bli. Man måste ju inte cykla i Etiopien, vara oduschad i en vecka och skita ner sig varje natt. Man får nog också resa till Mallis och dricka öl utan att vara mer Svensson för det.

castrello skrev:
> Men som sagt: ingen har tvingat henne och hon
> kanske kunde ha räknat ut ungefär hur det skulle
> bli.

Värme, sand, kassa vägar, dåligt käk, obefintliga toaletter och stölder, det hade jag med räknat med. Men stenkastning och piskrapp? Verkar som att man får utrusta cykeln á la Bond-bil med kulsprutor, granatkastare och splitterbomber för att klara sig ofredad från vildarna.

Nu har jag läst hela bloggen, hon tycks ha varit 18 dagar i Etiopien med stenkastande ungar innan tålamodet tog slut. Beundransvärt att klara sig så länge!

Egypten och Sudan bjöd på asfalt, men att det skulle bli skitvägar i Etiopien var ingen överraskning. Hon har trots allt denna bild på bloggen:

highway_to_hell.jpg ht=480

Tydligen hade hon fått veta någonstans ifrån att Zipp 303 var de bästa hjulen för off road:
Lite tristare nyheter for egen del, ar att mitt bakhjul ZIPP 303 har fatt nagra ordentliga sprickor i faljen. Rekommendation innan resan var att dessa skulle var de basta off road-hjulen pa marknaden. Kanske med europeiska matt matt?! I Afrika holl de typ bara 3 dagar off road. Off road-cyklingen har ar visserligen nagot i hastvag, men anda?! Maste saga att jag ar mer an besviken.

Källa: http://adielsson.se/blogg/?p=107

Det enda jag nu undrar är varför reseorganisatören drar rutten genom Etiopien istället för att fortsätta genom Sudan till Kenya direkt. Förmodligen för att få cykla över bergen. Svalare och finare natur, men det verkar ju helt klart ha sina nackdelar.

Hon är f.ö. ingen duvunge i långcykling direkt; körde tvärs över USA redan 2001, Göteborg-Alicante (Spanien) 2002 och PBP 2003. Sen Ironman 2005 och 2006...

Jag citerar USA's Marinattaché i Sverige på 70-talet som tröttnade på en middag med uppblåsta Palme-älskare.
-"Sverige är världens bästa skrivbordsrevolutionärer. Ni älskar att klaga på det alla andra gör men är väldigt rädda för att göra något själva". Under samma middag påpekade han för övrigt att hela Svenska marinstyrkan rymdes på ett hangarfartyg...

Inte mycket har ändrats. En massa personer här sitter bekvämt bakom skrivbordet och ojar sig över att en person under hårda prövningar inte uppskattar att behandlas som andra klassens boskap. Jag tillhör nog kategorin som är grymt imponerad av att hon vågar och ser kanske ett uns av förklaring till varför vi har integrationsproblem i Sverige.

ething skrev:
> ser kanske ett uns av förklaring till varför vi har integrationsproblem i Sverige.

Jag förstår vad du menar. Grymt provocerande att hoja runt i Rosengård med zipphjul, teamdräkt och top-of-the-line-Oakleys. Kan ju bara gå på ett sätt.

Kanske hade det varit bäst om det inte varit så förtvivlat lätt att få ut sina tankar på www, även om man är i Etiopien.

Ja, det är lätt att sitta här hemma och raljera över hennes rädsla, det är kanske inte så snyggt även om hon nästan bjuder in till det med tanke på hennes ordval i bloggen. Men visst, en person som är mitt uppe i det hon gör ska man kanske inte fördöma utan att låta henne se det hela med mindre panikslagna ögon när hon kommer hem.

Men jag är lite mer intresserad av vilka kopplingar som ething ser här, sittandes hemma vid sitt skrvbord i Sverige, mellan stenkastande personer på den Etiopiska landsbygden och de integrationsproblem som han pratar om?

fredrikw skrev:
> Men jag är lite mer intresserad av vilka
> kopplingar som ething ser här, sittandes hemma
> vid sitt skrvbord i Sverige, mellan stenkastande
> personer på den Etiopiska landsbygden och de
> integrationsproblem som han pratar om?

Rasistkopplingen kom snabbare än väntat men jag bjuder på den. Min poäng är att många i denna tråd blir upprörda över att hon reagerar negativt på att bli slagen/jagad/stenad etc. Även om det inte är vardag där (hoppas jag) så ger det ändå uttryck för helt andra värderingar. När dessa värderingar kommer till Sverige (ofta kombinerat med traumatiska upplevelser hos flyktingarna) så får de bostad och bidrag men knappast någon integration. Sedan blir vi upprörda när de inte delar våra värderingar...är någon förvånad. Satsa på en ordentlig integration så vi förstår och respekterar varandra och majoriteten av alla integrationsproblem skulle försvinna. Kan vi återgå till cyklingen nu?

Anna är inte direkt tjejen som håller inne med vad hon tycker, om man säger så. Och nu menar jag generellt, inte bara i bloggen senaste veckorna. Jag är inte så säker på att det hade sett så annorlunda ut om hon hade skrivit om samma händelser först när hon kom hem och hade vilat ut/duschat/köpt nya hjul.

the_TnT skrev:
>
> Det enda jag nu undrar är varför
> reseorganisatören drar rutten genom Etiopien
> istället för att fortsätta genom Sudan till
> Kenya direkt. Förmodligen för att få cykla
> över bergen. Svalare och finare natur, men det
> verkar ju helt klart ha sina nackdelar.

Har läst genom inläggen i tråden och visste inte om jag skulle skriva något eller ej... Jag har cyklat i Etiopien och kan mycket väl tycka att det var som ett helvete. Jag kände även till att det skulle vara svårt att cykla där men det var värre än vad jag räknade med. Visst kan det låta som om alla är idioter i landet när man läser bloggar om att cykla där. Visst finns det många som jag skulle klassa som idioter där men jag träffade väldigt många trevliga människor där. Jag fick hjälp väldigt många gånger av lokalbefolkningen för att skydda mig mot de andra av lokalbefolkningen och det hände flera gånger att något blev min "cykelguide" genom byarna och på så sätt slapp problemen med de stenkastade barnen. Visst är det något speciellt med Etiopien men jag skulle inte rekommendera någon att cykla där...

Angående varför man inte drar direkt från Sudan till Kenya är av säkerhetsskäl. Det krävs ett speciellt tillstånd att besöka södra Sudan och som turist kan man inte få det. Det är även mer eller mindre inbördeskrig i de södra områdena av landet så det är inte bra att åka dit utan bra guider och beskyddare. Även de nordvästra delarna av Kenya är väldigt osäkra och jag har inte heller hört mycket positivt om gränsområdet mellan Uganda och Sudan... Senast jag hörde något om det området handlade det om hur föräldrar låste in sina barn i speciella byggnader över nätterna för att skydda dem mot rebeller som kidnappar dem för att göra dem till barnsoldater. Kanske låter Etiopien som ett helvete men ändå den säkraste vägen mellan Sudan och Kenya.

/Stellan

fredrikw, du är nog den mesta pk person som jag stött på! Hur orkar du, tror du verkligen du kan förändra världen genom din dator? Ut och bo i en lägenhet med kackelackor i Rosengård om du älskar integration! Ut och cykla i Etiopien om du älskar att få stenar kastade på dig! Sluta döma andra som har andra upplevelser och erfarenheter av världen av dig själv.

Bosse skrev:
> fredrikw, du är nog den mesta pk person som jag
> stött på! Hur orkar du, tror du verkligen du kan
> förändra världen genom din dator? Ut och bo i
> en lägenhet med kackelackor i Rosengård om du
> älskar integration! Ut och cykla i Etiopien om du
> älskar att få stenar kastade på dig! Sluta
> döma andra som har andra upplevelser och
> erfarenheter av världen av dig själv.

Ja du Bosse, du har verkligen en riktigt hangup på mig. Jag vet inte om jag ska känna mig smickrad eller förföljd... Hur som helst börjar det nästan bli lite larvigt.

Allt jag gjorde var att fråga ething vad han menade, och han svarade. Kan tänka mig att detta beteende känns främmande för dig, men det är helt normalt i ett diskussionsforum.

chksix skrev:
> Påminner lite om känslan man får efter att ha
> sett Blackhawk Down eller Blood diamond. Ingen
> kärlek för afrika iallafall...

Jag kollade på Blood diamond och blev väldig sugen på att åka tillbaka till Afrika igen. Gillade Västafrika betydligt mer än östra. Skulle för all del även vilja göra en tur i Somalialand och Putiland men det får vänta ett tag till.

/Stellan

fredrikw, absolut ingen förföljelse av dig, förlåt om du uppfattar det så!

Bara konstigt att du så väldigt ofta ska gå in och vara så väldigt pk och debattera det istället för att debattera det som en tråd faktiskt handlar om. Alltså i detta fallet en cyklade tjej som tyvärr har dålig erfarenhet av Etiopien och inte integrationsfrågor. Antar du är medveten om detta då jag har svårt att tänka mig att du i verkliga livet inte går in i varje diskussion du hör och som inte är pk och tar pk debatten istället för sak debatten

Bosse skrev:
> fredrikw, absolut ingen förföljelse av dig,
> förlåt om du uppfattar det så!

Ingen fara.

> Bara konstigt att du så väldigt ofta ska gå in
> och vara så väldigt pk och debattera det
> istället för att debattera det som en tråd
> faktiskt handlar om. Alltså i detta fallet en
> cyklade tjej som tyvärr har dålig erfarenhet av
> Etiopien och inte integrationsfrågor.

Om man nu ska vara lite petig så inledde jag mitt svar till ething med att hålla med om att man kanske skulle tona ner kritiken av Anna då hon är mitt uppe i det hela medan vi sitter här hemma i trygga Sverige.

Kopplingen till integrationsfrågan var det ju ething som gjorde, och då jag inte alls ser hur den är relevant frågade jag honom varför.

Det känns lite som du reagerade instinktivt på mitt inlägg utan att egentligen läsa det...

Stellan, jag håller med om att västafrika är bättre men det är farligt där med nuförtiden. Jag var där med båt på 80 talet och då var det mysigt med vettiga människor. Nu är de förstörda av krigen och korruptionen. Det verkar som om de muslimska delarna av afrika är de som beter sig värst men det är bara min åsikt.

chksix skrev:
> Stellan, jag håller med om att västafrika är
> bättre men det är farligt där med nuförtiden.
> Jag var där med båt på 80 talet och då var det
> mysigt med vettiga människor. Nu är de
> förstörda av krigen och korruptionen. Det verkar
> som om de muslimska delarna av afrika är de som
> beter sig värst men det är bara min åsikt.

Jag var runt i Västafrika med cykel 2005-06 och gillade det mer än de östra delarna. Jag var även runt mest i de muslimska delarna och jag ser ingen större skillnad mellan de kristna eller de muslimska delarna. Problemen finns i båda områdena och även hatet mellan folkgrupper. Ibland är det hat mellan två kristna grupper, ibland mellan två muslimska grupper och ibland mellan en kristen och en muslimsk. Det är bara när det är mellan en kristen och en muslimsk grupp som det blir en internationell nyhet.

Jag tycker Nordafrika är enklaste områden i Afrika att cykla i och där har man en övervägande arabisk muslimsk befolkning. Det känns även som om de områdena har minst krig och korruption :)

/Stellan

Stellan skrev:

> Jag tycker Nordafrika är enklaste områden i
> Afrika att cykla i och där har man en
> övervägande arabisk muslimsk befolkning. Det
> känns även som om de områdena har minst krig
> och korruption :)
>
> /Stellan

Sydafrika var inte så dumt heller, men det kanske inte räknas när det gäller äventyrscykling. ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Är det Zipp-förespråkaren som har lämnat den understa kommentaren här?
http://adielsson.se/blogg/?p=107

Möjligen bygger det hela på ett missförstånd:
Bikebuster skriver ju : "Zipp 303 har blivit favorithjulet bland lätta cyklister och de som cyklar i kuperad terräng."

Terräng != terräng.

>
> Rasistkopplingen kom snabbare än väntat men jag
> bjuder på den. Min poäng är att många i denna
> tråd blir upprörda över att hon reagerar
> negativt på att bli slagen/jagad/stenad etc.
> Även om det inte är vardag där (hoppas jag) så
> ger det ändå uttryck för helt andra
> värderingar. När dessa värderingar kommer till
> Sverige (ofta kombinerat med traumatiska
> upplevelser hos flyktingarna) så får de bostad
> och bidrag men knappast någon integration. Sedan
> blir vi upprörda när de inte delar våra
> värderingar...är någon förvånad. Satsa på en
> ordentlig integration så vi förstår och
> respekterar varandra och majoriteten av alla
> integrationsproblem skulle försvinna. Kan vi
> återgå till cyklingen nu?

Mitt sista inlägg i debatten. Om inte en högutbildad, rik (zipp) svensk kvinna inte kan integrera sig mer i ett främmande land än att hon lägger sig och solar i bikini längs nilen i norra Sudan - hur kan du då kräva mer av människor som flytt hals över huvud för sitt liv till Sverige?

Åter till cykling. Jag ska köpa ett par downhill-hjul, stämmer det att zipp 404 är de bästa som finns för det?

toshiba skrev:

> Åter till cykling. Jag ska köpa ett par
> downhill-hjul, stämmer det att zipp 404 är de
> bästa som finns för det?

Nej. 808:or är bättre, 404 är så AM.

Det är oförsvarbart med stenkastning, spottning, tafsning osv men jag tycker att hon trots allt gör fel när hon, som hon skriver i bloggen, skriker och säger "get a fucking job you lazy bastards", "tiggarparadis" m.m. Jag får intrycket av en person, välutbildad med god ekonomi, som helt och hållet tappat perspektivet på omvärlden och då speciellt den 3:e värden, det som finns kvar är det hon ser på nyheterna, "oj oj nu är det krig och svält igen, stackars människor, jag skänker 300kr så har jag gjort en insats och kan sova gott".

Sen betalar hon ca €7,900 (€7,500 med rabatt) för ett cykelpaket, köper Zipp-hjul till Titancykeln, lämnar tryggheten i den skyddade verkstaden och får plötsligt se och uppleva eländet, misären och hopplösheten, som är vardagen för många i Afrika, i verkligheten och det var inte riktigt som hon hade tänkt sig. Vad trodde hon egentligen?

Det är ju hur lätt som helst att hitta reseberättelser från Afrika på nätet som beskriver just de problemen de stött på och andra problem. Skulle de €7,900 inkludera en gräddfil genom Afrika där man slapp se och uppleva eländet? Eller tänkte hon att den vite mannen, som t.ex kung Leopold II av Belgien, har gjort så mycket fint och gott på den Afrikanska kontinenten genom historien att de skulle tas emot med sång, dans och blomkastande barn när de kommer åkande?

Är egentligen inte problemet att hon faktiskt är ärlig och rak istället för att hymla med att "det finns stora kontraster mellan våra kuklturer"? Jag har svårt att se att ens den mest PK-människa vi kan uppbringa inte skulle ta till liknande språk när situationen uppstår, frågan är om de står för det efteråt (Vi kan ju alltid fråga Anna Sjödin...).

Jag skiter ärligt talat i hennes personliga åsikter men uppskattar ärligheten.

schture skrev:
> Det är oförsvarbart med stenkastning, spottning,
> tafsning osv men jag tycker att hon trots allt
> gör fel när hon, som hon skriver i bloggen,
> skriker och säger "get a fucking job you lazy
> bastards", "tiggarparadis" m.m. Jag får intrycket
> av en person, välutbildad med god ekonomi, som
> helt och hållet tappat perspektivet på
> omvärlden och då speciellt den 3:e värden, det
> som finns kvar är det hon ser på nyheterna, "oj
> oj nu är det krig och svält igen, stackars
> människor, jag skänker 300kr så har jag gjort
> en insats och kan sova gott".
>
> Sen betalar hon ca €7,900 (€7,500 med rabatt)
> för ett cykelpaket, köper Zipp-hjul till
> Titancykeln, lämnar tryggheten i den skyddade
> verkstaden och får plötsligt se och uppleva
> eländet, misären och hopplösheten, som är
> vardagen för många i Afrika, i verkligheten och
> det var inte riktigt som hon hade tänkt sig. Vad
> trodde hon egentligen?
>
> Det är ju hur lätt som helst att hitta
> reseberättelser från Afrika på nätet som
> beskriver just de problemen de stött på och
> andra problem. Skulle de €7,900 inkludera en
> gräddfil genom Afrika där man slapp se och
> uppleva eländet? Eller tänkte hon att den vite
> mannen, som t.ex kung Leopold II av Belgien, har
> gjort så mycket fint och gott på den Afrikanska
> kontinenten genom historien att de skulle tas emot
> med sång, dans och blomkastande barn när de
> kommer åkande?

Etiopien är ett tiggarparadis och folket där har lite respekt av västerlänningar och det kan inte bara förklaras med att det är fattigt och synd om dem. Tiggande ingår i deras kultur och kan man tjäna snabba pengar på vita människor med dåligt samvete så gör man det. Har man sedan ett land med en relativ stark turistnäring så ökar det bara antalet tiggare och minska antalet vanliga människor med "riktiga" jobb. Det är väldigt svårt för en lågutbildad i Etiopien att ha ett jobb som ger mer betalt än att tigga från turister. Turister i fattiga länder medför att man skapar tiggare. Tråkigt men sant. Varför ska man jobba när tiggeriet ger mer i kassan?

Jag tycker själv att en stor del av Etiopiens befolkning är idioter men det finns även trevliga människor som har bra framtidsmål. Att förklara allt med att Etiopien är fattigt håller inte om man jämför med andra länder i Sahel. I exempelvis Mauritanien, Mali och Niger är tiggandet inte lika utbrett men fattigdommen är betydligt värre. I dessa länder är tiggandet mest utbrett i områden som besöks av många turister eller hjälporganisationer.

Vill du ha blomkastande barn och dans med sång kan du få det i även i Afrika... Det är bara att ta in på lyxhotell och betala för det :)

/Stellan

Nej det går inte bara att förklara situationen med fattigdom. Tiggarparadis finns ju lite varstanns där tiggeriet har blivit en del av kulturen. Människan är bekväm och anpassningsbar vilket i sig skapar problem som att de t.ex slutar odla själva när hjälporganisationerna är på plats, vilket är ett stort problem.

Jag hade precis tänkt att referera till dig som "ärlig och rak på sak men mer nyanserad" än kvinnan :-). Du kanske var lika arg och sa samma saker när du var där ;-). Jag tycker fortfarande att hon är väldigt "plump" i hur hon uttrycker sig och jag anser fortfarande att hon inte har några större perspektiv på omvärlden. Hon tar dessutom Etiopien som hela Afrika:

"Tyvärr har jag inte mycket positivt att förmedla denna gång heller. Jag antar att vi befinner oss i en äkta Afrikansk upplevelse, men jag börjar allt mer tvivla på om detta verkligen är något för mig"

och citerar även en Sydafrikan som är på samma spår:

"är man inte rasist innan man börjar resa genom Afrika, blir man det garanterad allt eftersom man kommer till insikt med hur de agerar och uppför sig!"

Stellan skrev:
> Etiopien är ett tiggarparadis och folket där har
> lite respekt av västerlänningar och det kan inte
> bara förklaras med att det är fattigt och synd
> om dem. Tiggande ingår i deras kultur och kan man
> tjäna snabba pengar på vita människor med
> dåligt samvete så gör man det. Har man sedan
> ett land med en relativ stark turistnäring så
> ökar det bara antalet tiggare och minska antalet
> vanliga människor med "riktiga" jobb. Det är
> väldigt svårt för en lågutbildad i Etiopien
> att ha ett jobb som ger mer betalt än att tigga
> från turister. Turister i fattiga länder medför
> att man skapar tiggare. Tråkigt men sant. Varför
> ska man jobba när tiggeriet ger mer i kassan?
>
> Jag tycker själv att en stor del av Etiopiens
> befolkning är idioter men det finns även
> trevliga människor som har bra framtidsmål. Att
> förklara allt med att Etiopien är fattigt
> håller inte om man jämför med andra länder i
> Sahel. I exempelvis Mauritanien, Mali och Niger
> är tiggandet inte lika utbrett men fattigdommen
> är betydligt värre. I dessa länder är
> tiggandet mest utbrett i områden som besöks av
> många turister eller hjälporganisationer.
>
> Vill du ha blomkastande barn och dans med sång
> kan du få det i även i Afrika... Det är bara
> att ta in på lyxhotell och betala för det :)
>
> /Stellan

Jag tror att vad som felas är att se skillnaden på folk som en produkt av sin omgivning/kultur och en slags tro att det är i själva rasen Etiopier/Afrikaner som felet ligger.

Är det inte någon som har sett inlägget i hennes kommentarsfält än föresten?
"Du får reklamera zipp-hjulet, är dom de bästa off-road på marknaden så ska de tåla det.", för det känns som om det är skrivet av samma person som rekommenderat dem till henne...

Det må vara "plumt" och alltför rättframt för att passa alla, men det är i alla fall ärligt och vågat att skriva som Anna gör. Vem hade inte skrikit både det ena och det andra om vi varit i samma situation? Skillnaden är att få hade vågat göra det så publikt som i en blogg. Men är det inte bra att någon verkligen skriver vad han eller hon upplever, tycker och känner i stället för att komma med dåliga bortförklaringar, ljuga eller vara tyst? En jämförelse: ta den här famösa valstugereportaget inför valet 2002: är det kappvändare till politiker vi vill ha, som i rädsla för "drevet" och karriären inte vågar säga sin åsikt eller sådana som rakryggat står upp för vad de tycker? Är det det senare, ja då måste vi ändå kunna acceptera att någon skriver som Anna gör utan att ta till den ständiga rasiststämpeln ständigt och jämt.

Ibland onskar man att internet inte fanns - problemet ar att vem som helst kan uttrycka sina asikter och na manga manniskor. Tacka vet jag Sven Hedin - han bloggade i alla fall inte ...

Jag tycker att hon gör bort sig som lägger DYRA pengar på ett par ZIPP 303, bara för att köpa kanttrådsversionen, inte tudbversionen! Helt otroligt! Och så totalt o-pro!

Tillbaka
Topp