Långcykland svensk tjej i afrika..

bengt i skrev:

>
> Så kalla inte
> alla afrikaner på rasistiskt vis för vildar,
> för att det finns massa stenkastande barn i norra
> Etiopien.

Nä, men man kan kalla de där "afrikanska vildarna" för rasister, för det är ju det de är.

Anna har, efter en fördröjning på grund av brist på internetaccess eller något, fått ut två nya blogginlägg på sin sida.
http://adielsson.se/blogg/

Det är riktigt häftigt att läsa tycker jag. Vilka äventyr. En dröm för mig kan bli att köra en etapp. Förslagsvis i Tanzania. Om jag vågar. I allmänhet verkar folk vara trevliga i hela Afrika utom i Etiopien och i viss mån Egypten.

Till hjulgnällspikarna här på forumet meddelas att Anna har fått leverans av ett par mer robusta hjul, men kör fortfarande på zipp-hjulen eftersom de håller och är snabbare och mer kul att köra med. Hon skiver också att de som är tävlande och har mer landsvägsinriktad cykel såsom henne leder över de som har MTB.

Dessutom bytte hon för en dag cykel med en holländare med MTB. Hon flöt lättare över ojämnheterna på grusvägen, men de tyngre däcken och den tyngre cykeln gjorde att hon tyckte det var jobbigare med den än hennes egen. Holländaren tyckte däremot det var mycket trevligt med Annas cykel trots dålig grusväg.

Senast redigerad av en moderator:
Jag säger inget om cyklingen i sig, det har jag inte kompetens till. Men eftersom det är en arrangerad resa, torde det inte vara någon jätte bedrift.
Vad jag däremot känner för att säga är... Varför i glödheta kastar man sten på cyklister? Det måste vara någon bakgrundsinformation jag saknar, men fan om jag begriper. Och det var definitivt en nyhet för mig att man gör det... Alltså, kastar sten på folk.
B!

Mr B skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför i glödheta kastar man sten på cyklister?
> Det måste vara någon bakgrundsinformation jag
> saknar, men fan om jag begriper. Och det var
> definitivt en nyhet för mig att man gör det...
> Alltså, kastar sten på folk.
> B!

Klart att man blir förbannad när man ser en cyklist. I Sverige gör vi snikomkörningar i 90 km/h av cyklister på vägen och spänner pianotråd över stigar. Kan kanske bli ett kapitel i Folkpartiets kulturkurs för invandrare?

Nyfiken fråga: Finns det något land med både tjockt jordlager och stenkastarkultur mot cyklister?

Lasse skrev:

> Nyfiken fråga: Finns det något land med både
> tjockt jordlager och stenkastarkultur mot
> cyklister?

Är det en kuggfråga? Finns det bara jord så övergår man till att kasta hårda jordklumpar.

Jag cyklade runt i Västafrika under några månader och ingen stenkastning men för all del så är det mest sand där. Jag tror att Lasse är inne på rätt spår. Stenkastarkulturen utvecklas bäst i områden med både sten och cyklister. Finns det ett tjockt jordlager är det för jobbigt att komma åt stenarna och man odlar marken istället.

/Stellan

Vad ni försöker säga är att cyklister ses som villebråd, och de förvirrade & hungriga vil... Förlåt, Etiopierna försöker bara jaga för att få mat? Man tycker ju att de borde se skillnad på folk och fä, men undernäring kan ju försämra synen. Då borde de iofs inte träffa.

Skämt o sidor, jag kopplar faktiskt inte riktigt, men kastas det sten hade jag valt en annan väg. Hatar (onödiga) lackskador.
B!

Mr B skrev:
> Jag säger inget om cyklingen i sig, det har jag
> inte kompetens till. Men eftersom det är en
> arrangerad resa, torde det inte vara någon jätte
> bedrift.

Hur ofta cyklar du 1200 mil på 12 veckor? Att sedan göra detta genom Afrika med varierande kvalitet på vägarna ser jag som en jättebedrift.
Hon lär ju ha en del storys att berätta för barnbarnen nu i alla fall.
/J

Få se... De senaste 5 åren har jag cyklat ganska exakt... Inte en meter. Innan dess cyklade jag i genomsnitt 15 mil om dagen i skogsspår, ospårad skog, och längs sandstränder. Det har sina fördelar att vara ung och arbetslös. Eller, det hade. Så, nä, att på en arrangerad resa lyckas med det samma anser jag faktiskt inte vara en jätte bedrift. Hon har snittat ca 20km/h 8h om dagen, (13440 km) vilket för all del kan ses som förbannat tråkigt, men ger 16 timmar av varje dag att se sig om, (och sova) och ett par "lediga dagar" för utflykter.

Självklart har hon något att berätta för barnbarnen, men inte fan är det baserat på "o gud vad svårt och jobbigt det var" utan "tänk vad jag fick se, vilken upplevelse" så som cykling betraktat, ÄR det ingen jätte bedrift ur mitt perspektiv. Är det någon som vill betala ska jag göra det (med en omväg för att slippa Etiopien och andra stenkastande nationer) nästa sommar. På MTB'n som jag skruvar ihopa i dagarna. Självklart är jag avis på upplevelsen dock.
B!

Mr B skrev:
> Få se... De senaste 5 åren har jag cyklat ganska
> exakt... Inte en meter.

Vad gör du här?

Mr B skrev:
> Vad ni försöker säga är att cyklister ses som
> villebråd, och de förvirrade & hungriga vil...
> Förlåt, Etiopierna försöker bara jaga för att
> få mat? Man tycker ju att de borde se skillnad
> på folk och fä, men undernäring kan ju
> försämra synen. Då borde de iofs inte träffa.
>
> Skämt o sidor, jag kopplar faktiskt inte riktigt,
> men kastas det sten hade jag valt en annan väg.
> Hatar (onödiga) lackskador.
> B!

Kanske dags att skicka nödhjälp till de boende på Färingsö. En skål ris om dagen kan vara vad som behövs för att de inte ska behöva jaga cyklister.

Som jag förstått det på Annas blogg var svårigheten inte att cykla utan att stå ut med det repetitiva och trista i att varje dag var exakt den andra lik. Hon cyklade inte heller EFI (Every Fucking Inch), på slutet var hon ut på en del andra äventyr och såg sig om i Afrika istället för att cykla med gruppen.

Cool resa, oavsett.

toshiba skrev:
> Mr B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Få se... De senaste 5 åren har jag cyklat
> ganska
> > exakt... Inte en meter.
>
> Vad gör du här?

Verifierar att somliga cyklister inte kommit över intelligenströskeln som behövs för att särskilja intressen och aktiviteter.

the_TnT skrev:
> Som jag förstått det på Annas blogg var
> svårigheten inte att cykla utan att stå ut med
> det repetitiva och trista i att varje dag var
> exakt den andra lik.

Mm, tror fan det. Även om det kanske inte är vansinnigt krävande att hålla 20km/h i snitt, så blir det fort monotont. Hela poängen med att cykla i Afrika måste ju vara att se grejer man annars inte ser, så att hon inte cykla hela sträckan utan stack på utflykter ser jag som en bonus.

the_TnT skrev:
> Cool resa, oavsett.

Grymt cool.
B!

Tillbaka
Topp