Långcykland svensk tjej i afrika..

smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> Att dra en parallell med Kung Leopold är inte
> relevant. Anna har skapat sig sina åsikter och
> uppfattningar under resans gång vilket knappast
> Leopold gjorde. Där har du den avgörande
> skillnaden. Det är lätt att sitta och slå sig
> för bröstet och agera helgon utan några som
> helst erfarenheter från den kontinenten.

Det är säkerligen lika lätt att tillfälligt komma dit som västerlänning och ha en väldig massa åsikter. Jag vet inte om de alltid är så mycket mer relevanta om man ska hårddra det.

Den där tjejen verkar inte vara helt mentalt stabil. Hennes oförmåga att med distans till händelserna i Etiopien förstå att det hon skriver är ganska hemska och genariliserade saker får mig att ifråggasätta hennes mentala hälsa. Dessutom kan hon inte ta kritik och tar allt som skrivs om henne personligt och verkar verkligen ta åt sig vilket är ganska sorgligt. Internet är en öppen plats där det man skriver och gör bedöms precis som i det vanliga livet.

Det mest skrämmande av allt i hela denna historien är att hon jobba som läkare i Göteborg - jag skulle verkligen inte vilja bli behandlad av människa som hon. Hur tror ni hon behandlar och bemöter mig som svart patient?

LinusÅ skrev:
> Den där tjejen verkar inte vara helt mentalt
> stabil. Hennes oförmåga att med distans till
> händelserna i Etiopien förstå att det hon
> skriver är ganska hemska och genariliserade saker
> får mig att ifråggasätta hennes mentala hälsa.
> Dessutom kan hon inte ta kritik och tar allt som
> skrivs om henne personligt och verkar verkligen ta
> åt sig vilket är ganska sorgligt. Internet är
> en öppen plats där det man skriver och gör
> bedöms precis som i det vanliga livet.
>
> Det mest skrämmande av allt i hela denna
> historien är att hon jobba som läkare i
> Göteborg - jag skulle verkligen inte vilja bli
> behandlad av människa som hon. Hur tror ni hon
> behandlar och bemöter mig som svart patient?

Med lite tur tar hon med sina barn och kastar sten på dig.. inte för att du är svart, utan för att du kallar henne mentalt instabil och inte anser att hon kan utföra sitt jobb pga otrevliga upplevelser i ett land.

Imponerande hur mycket slutsatser en del drar av lite blogginlägg och postningar på ett internetforum.

"Korkat inlägg" betyder inte per automatik "korkad person". På samma sätt som "smart inlägg" inte automatiskt betyder "smart person".

JT skrev:
> Imponerande hur mycket slutsatser en del drar av
> lite blogginlägg och postningar på ett
> internetforum.
>
> "Korkat inlägg" betyder inte per automatik
> "korkad person". På samma sätt som "smart
> inlägg" inte automatiskt betyder "smart person".

Borde det inte vara enklare för en smart person att skriva ett korkat inlägg än en korkad person att skriva ett smart inlägg?

Liten kort cykelfilm från Etiopien...

http://pedalrevolution.net/IMG/mpg/mov10061-2.mpg

/Stellan

LinusÅ skrev:
----------------------------------------
>
> Det mest skrämmande av allt i hela denna
> historien är att hon jobba som läkare i
> Göteborg - jag skulle verkligen inte vilja bli
> behandlad av människa som hon. Hur tror ni hon
> behandlar och bemöter mig som svart patient?

Jag vet inte hur hon kommer att behandla dig pga att du är en svart patient. Om du svarar ärligt på dessa frågor så kan de ge dig en ledtråd.

* Är du från Etiopien?
* Har du kastat sten på Anna Adielsson?
* Har du slagit Anna Adielsson med en käpp?
* Har du förföljt Anna Adielsson när hon har cyklat?
* Har du tiggt pengar från Anna Adielsson?

Har du mer än fyra ja på dessa frågor bör du byta läkare till en som inte är så rasistisk.

/Stellan

Stellan skrev:
> Har du mer än fyra ja på dessa frågor bör du
> byta läkare till en som inte är så rasistisk.

*garv*

Jag måste säga att jag tycker att mycket av det Anna beskriver i sin blogg helt enkelt är extrema reaktioner på extrema situationer. Och det hon utrycker har ingen som helst relevans för huruvida hon skulle vara en lämplig läkare eller whatever här hemma i trygga Sverige. Jag har svårt att tro att någon människa skulle kunna undvika att inte i längden bemöta ett aggressivt beteende med detsamma och vända andra kinden till. Man kan väl tycka vad man vill om huruvida hon har rätt att tycka det ena eller det andra eftersom hon frivillgt har satt sig i situationen hon nu är i, men jag tror att det handlar om ren och skär överlevnadsinstinkt/reflexmässigt/urmänskligt beteende.

Vi intalar oss nog gärna att vi i vårt lilla i-land är så förbannat civiliserade och toleranta men det är nog mest för att vi sällan utsätts för liknande psykisk och fysisk stress. Nåja, 2012 kanske agnarna sållas från vetet :)

Håller med ovanstående inlägg. Man sitter hemma i trygga Sverige, indoktrinerad av opinionsbildare som själva aldrig heller har blivit utsatta för extrema situationer. Det är så himla lätt att visa tolerans från tv-soffan. Sannigen är att även de minst främlingsfientliga och mest "multikulti" människorna kan omvändas på några dagar när de 24/7 får möta grova provoceringar från andra kulturer.

Jag hade en typisk "blattekramare" till kk för några år sedan, vilket var tur eftersom jag själv är blatte. Hon drog ner till Tanzania i några månader och fick sig en liten kulturshock. Efteråt var hon inte längre lika snäll och politisk korrekt i sina utlåtanden, även fast hon försökte till varje pris. Det blev till slut en inkonsekvent härdsmälta, en krock mellan viljan att alltid vara 100% PK och hennes egna erfarenheter av hur illa vissa människor kan bete sig.

Anna är del av en cirkus som drar onödigt mycket uppmärksamhet till sig. Men se på Göran Kropp, han blev också stenad av u-landsinvånare på väg hem från Nepal och han försökte nog hålla en så låg profil som det bara var möjligt. Fast han hade såklart kunnat cykla i burka på en grön militärcykel. Kanske Haglöfs hade kunnat ställa upp och tillverkat en burka av polartec med goretex-skal?

Tycker mycket av det hon skriver blir en bra bild av hur omgivningen formar människan..

1 månad i Etiopien -->

"Efter att de senaste veckorna dagligen och konstant ha utsatts för ovanstående övergrepp, har däremot ett djupt och innerligt hat infunnit sig hos mig, som jag inte trodde jag var förmögen att känna för något levande väsen, än mindre för något som åtminstone under detta århundrade, i teorin, anses tillhöra människoarten."

De är inte längre människor.. Jag tycker onekligen det är rätt starka ord. Vad händer med en någon som har bott 15 år på samma ställe?

Sen är det rätt gött att folk blir provocerade av henne. Något annat hade gjort mig ledsen. Det gör ju bara saken värre att hon säger sig ha kännt till precis hur det är och ändå ser det som någon slags utmaning. Det gör spektaklet till lite mer av ett människo-safari än vad som känns fräscht (eller pk för den delen). Men iofs de tillhör ju endast människoarten i teorin så det är kanske inte mycket värre än ett ap-safari ändå.

Gör något meningsfullt istället, som att tjafsa med folk på forum!

och med detta sagt så vill jag trots allt ändå påminna om den gamla devisen:
Arguing on the internet is like running at the special olympics......

Kanske en vacker bild också för alla pk-kompisar

Bilagor

• bush.jpg
    bush.jpg
    30.2 KB · Besök: 30
LinusÅ skrev:

> Dessutom kan hon inte ta kritik och tar allt som
> skrivs om henne personligt och verkar verkligen ta
> åt sig vilket är ganska sorgligt.

Tjena!

Brukar inte du ta saker som skrivs, om dig, personligt??

Tycker ni är elaka mot henne. Hjulen är en kompromiss. Vägen är ofta bra eller åtminstone halvbra. Då vill man inte ha rena MTB-hjul. Möjligtvis är inte ZIPP så tåliga, men de är i alla fall snabba. Det är mycket prylnördar här på forumet som vill ha bra och snabba prylar.

Och så det med att inte få tvätta håret på fem dar. Det var en grov överdrift i tolknngwn av hennes blogg. Det vore väl skönt att efter hård cykling i stekande värme och damm som fastnar överallt, att få tvätta sig någon gång ibland. Fast Anna skriver vad hon tycker, de flesta skulle inte våga utan skriva en tråkig blogg om vart de cyklat och inget om hur det känns. Anna är tuffare.

Cyklingen är mycket tuff, 500 mil på 7-8 veckor, på ibland usla vägar (formellt i alla fall vägar, vilket kan påverka däckvalet). Stellan tog en månad genom Sudan (med packning). Anna och hennes grup kör Sudan (utan packning) på 15 dagar (+ 2 vilodagar).

Heja Anna!
Det märktes efter ditt inlägg vem som var hårdast här.
Killarna kom av sig...

Jag tycker faktiskt fortfarande att man inte kan uttrycka sig hur som helst bara for att man "ar dar". Det kom sakert inte som en overraskning att manga ar fientligt installda och garna vill tigga pengar - att da ge uttryck for detta som Anna gjorde tycker jag ar fel.

Visst ar det en imponerande prestation - men jag tycker helt enkelt inte om nar vissa asikter sprids pa natet. Jag skulle kunna spy galla over en himla massa olika grupper; Stockholmare, Goteborgare, Skaningar, Dalmasar, Rumpmasar, Israeler, Perser, Pakistaner, Indier, Happyiter, Nigerianer, ... men eftersom jag ocksa har kompisar bland dessa tycker jag inte det ar OK att sprida massa skit om dem pa internet.

Varför testar vi inte under årets långlopp? Vi hyr in samer som kastar renskit på oss under Billingeracet och skåningar (det räcker med att de visar sig...) till Mörksuggan och så hänger vi upp en skylt med "tekniskt fel" vid duscharna efter målgång. Det som över huvud taget säger något politiskt inkorrekt under dessa förutsättningar skjuts på plats. Blir det bättre så?

Om det vore allmant kant att samer kastar renskit i det omradet sa ....

Det har handlar om att aka till ett omrade dar det ar kant att folk ar fientligt installda till cyklister och vagarna kanske inte ar sa bra.

Lika meningsfullt som att jag skall klaga pa malariamyggorna har i Uganda - 6 personer pa kontoret har fatt malaria sista halvaret. Att de fracka myggorna inte skams!

PerryE skrev:
> jag tycker helt enkelt inte om nar vissa asikter sprids pa natet.

Jag tycker det är bättre att alla åsikter kommer fram i dagens ljus än att det ska ske i skymundan. Men du gillar tydligen censur? Kanske flytta till Kina där de aktivt motarbetar en massa åsikter på Internet?

F.ö. tycker jag inte Anna skriver hemska saker, det är uppenbart att hon är en klok tänkande individ som ruttnat på en viss folkgrupp. Då är det OK att bli förbannad och dra alla över en kam, för stunden. Jag tror inte hon skulle behandla en Etiopier sämre än någon annan människa om hon möter denna i ett annat sammanhang.

Vem som helst skulle nog bli upprörd, rädd och arg om skockar av ungar kom och kastade sten på en gång efter gång. När det hänt tillräckligt många gånger vet man erfarenhetsmässigt vad som väntar när nästa skock ungar kommer. Är det fel att "veta" det bara för att ungskockarna består av Etiopier? Att dra alla Etiopier över samma kam är så klart fel, men jag tycker inte det är vad hon gör. Tvärt om observerade hon följande av de södra delarna av Etiopien:
det var mycket mer vänliga i sitt bemötande. Endast ett fåtal stenar kastades och de flesta hälsade artigt med ett ”Salamno” istället för ”You, you, you, money, money, money”. Till och med barnen vinkade vänligt vid vägkanten istället för att brutalt överfalla oss med diverse tillhyggen.
http://adielsson.se/blogg/?p=114

Att skriva vad man upplevt och gjort som vedergällning i affekt tycker inte jag är fel, tvärt om. Jag tror det är kontraproduktivt för både samhället och människan att vara PK hela tiden. Ens personliga blogg är definitivt en arena där man själv ska få avgöra hur PK man ska vara, även om det ligger öppet för alla att läsa. Gillar man inte vad hon skriver är det väl bara att låta bli att läsa det?

Att som vissa koppla ihop yrkeskvinnan Anna med privatpersonen Anna känns rätt underligt. Ska man inte längre få ha ett privat- och ett yrkesliv där man får agera olika? Visst, har man som hobby att kasta sten på barn kanske man inte ska jobba på dagis. Men det har väl inte undgått någon att Anna inte gillade situationen?

PerryE skrev:
> Det har handlar om att aka till ett omrade dar det ar kant att folk ar fientligt installda

Tror du hon förstod exakt hur illa det skulle vara? Hur hon skulle reagera i den situationen? Vet du hur du skulle reagera?

Om man vet att det kommer bli jobbigt att köra en tävling, ska man avstå då? Om man inte tror man kommer orka i mål men inte vet, ska man inte iaf. försöka?

Är det sen fel att gnälla att det var djävligt jobbigt?

Jag tycker det ar fel att gnalla pa folk om det i forvag ar kant att de djavligt jobbiga. For drygt 10 ar sedan akte jag fran Kaukasus till Georgien. Av olika skal kom vi valdigt nara Groznyj i Tjetjenien. Folk var extremt fientligt installda till utlanningar da - under den tiden kidnappades och dodades vasterlanningar dessutom. Skall jag da skriva pa internet att folk var valdigt otrevliga och att jag inte alls tyckte om dem eller skall jag vara tacksam att allting gick bra? Det var kant att det var ett hogriskomrade och om man ger sig dit far man helt enkelt gilla laget.

Annu en gang - for mig ar det har ett fall dar man aker till ett omrade dar det ar kant att manga manniskor inte tycker om utlanningar - da tycker jag inte man har ratt att spy hur mycket galla som helst.

Jag tycker inte om censur men det bor ocksa finnas vissa granser for vad som man ger uttryck for. Ar det censur att man inte far havda att forintelsen aldrig intraffade? I manga lander ar detta straffbart men du kanske tycker att det ar fel i tryckfrihetens intresse? Gott omdome racker langt

OK - men da ar vi overens om att det (ibland) finns granser for vad som far skrivas pa internet. Skillnaden ar val da var den gransen gar och i det har fallet tycker jag Anna gar over gransen - men det ar ju som sagt bara min personliga asikt.

Det finns manga saker man kan reta sig pa men allt maste inte bloggas pa natet. Jag har en extremt negativ installning till Turkmenistan till exempel men tycker det finns otroligt mycket positivt med Kazakhstan och Uzbekistan - maste jag da spy galla over Turkmenistan? Pratar hellre om det positiva med andra lander i Centralasien. Det ar allmant kant det ar inte mycket som ar ratt med Turkmenistan sa jag skulle inte tillfora mycket nytt med min kritik.

PerryE skrev:
> OK - men da ar vi overens om att det (ibland)
> finns granser for vad som far skrivas pa internet.

Nej. :) Det beror iofs. på vad du menar med din parentes. Det finns saker jag inte tycker man ska skriva på ett cykelforum (t.ex. posta bilder på mer eller mindre nakna fruntimmer), men det finns inga gränser för vad som inte ska kunna skrivas. Oavsett mediet.

Sen tycker jag iofs. att Lars Vilks och hans Mohammedkarikatyrer bara är fånig och borde gett fan i att slänga mer bränsle på den brasan. Även om det nu kanske är än mer fånigt att bli upprörd över att någon porträtterar någon annan.

> maste jag da spy galla over Turkmenistan?

Nej, men om du nu vill göra det tycker jag inte någon ska hindra dig. Folk har förstås rätt att säga att du har fel och argumentera mot dig. Men ingen ska kunna hindra dig att uttrycka din åsikt.

> Pratar hellre om det positiva med andra lander i Centralasien.

More power to you! :) Jag gillar inte gnälliga människor som är energitjuvar, föredrar helt klart positivism. Men jag gillar Annas blogg ändå, även om hon är en smula gnällig och kunnat fokusera mer på positiva upplevelser. :)

> Turkmenistan sa jag skulle inte tillfora mycket nytt med min kritik.

För Annas tänkta målgrupp ("Bloggen ar i forsta hand riktad till vanner och bekanta") är det säkert nyheter att flera av barnen i Etiopien kastar sten och slåss med käppar...

OK - bloggen ar ju faktiskt i forsta hand riktad till hennes vanner och bekanta - det gor faktiskt skillnad maste jag erkanna.

Mitt storsta "problem" har ar val att jag blir sa trott pa folk som drar ivag till omraden som ar kanda for vissa saker och sedan blir jatteupprorda over att verkligheten stammer med ryktet. Aker man till Skottland pa semester kanske man inte skall bli arg over att det regnar? Kanske skulle tipsa om att cykla i Congo (DRC)? Lite stokigt i vissa delar men annars ar det tydligen jattetrevligt!

Ar val lite skillnad pa att "stora sig" och att skrika att jag hatar nagon och hoppas att personen dor (eller hur hon nu uttryckte sig)? Eller ar det i princip samma sak?

Det finns cykling i Afrika som ar superfin - alla happyiter ar valkomna att hanga med pa turer har i Uganda. Hittills ar det bara en som besokt - men alla ar valkomna. Inga skriker "money money" men de flesta ungar ropar "Mzungo" som i princip betyder "viting". Under ett ars cykling har ingen kastat sten pa mig, ingen har forsokt sla mig med kappar. Daremot blir val ett par stycken cyklister (cykeltaxi) overkorda om dagen. Hela forra veckan cyklade jag i Kapstaden med omgivningar - otroligt fin cykling och dar var bilisterna helt OK. Fin mountainbike-cykling i Boschendal som ar ett vinomrade och landsvagscyklingen omkring taffelberget var suveran!

Den här tråden är ju som 20p kolonialism på fem minuter. Tycker nog att etioperna skulle vara lite mer tacksamma för att få lite vita turister på besök. De har ju faktiskt betraktas som människor av oss i snart hundra år så lite får de väl bjuda till. Och sydafrikaner kan ju också bidra med bra insikter, de har ju lite erfarenhet så att säga. Man får en annan förståelse för apartheid än den man matas med här i mellanmjölksverige.

Med nagra undantag gar det nog ganska bra att cykla i de flesta lander har i Afrika - men jag far hanvisa till Stellan och andra proffs for detaljer vilka lander som ar bast. Sjalv skulle jag nog undvika de lander som ar kanda for stenkastande barn - men det ar bara for att jag inte tycker om att fa stenar i huvudet. Om man vill bli piskad med kappar och bombarderad med stenar skall man ju sjalvklart aka aven till de landerna men det ar ju ett personligt val.

Sydafrika har haft ANC-styre i manga ar forresten - langesedan Botha satt vid makten.

Tycker ocksa den har traden artat sig riktigt bra ....;)

PerryE skrev:
> Jag tycker det ar fel att gnalla pa folk om det i
> forvag ar kant att de djavligt jobbiga. For drygt
> 10 ar sedan akte jag fran Kaukasus till Georgien.
> Av olika skal kom vi valdigt nara Groznyj i
> Tjetjenien. Folk var extremt fientligt installda
> till utlanningar da - under den tiden kidnappades
> och dodades vasterlanningar dessutom. Skall jag da
> skriva pa internet att folk var valdigt otrevliga
> och att jag inte alls tyckte om dem eller skall
> jag vara tacksam att allting gick bra? Det var
> kant att det var ett hogriskomrade och om man ger
> sig dit far man helt enkelt gilla laget.

Varför ska man inte få klaga, bara för att det är känt (jag kände i och för sig inte till att man behövde räkna med stenkastning i Etiopien) att människor i ett visst land inte beter sig som folk? Visst kan man väl vara tacksam i efterhand att allt gick bra, men såväl under som mitt uppe i eländet ska man självklart kunna uttrycka sina känslor, positiva som negativa.

> Jag tycker inte om censur men det bor ocksa finnas
> vissa granser for vad som man ger uttryck for. Ar
> det censur att man inte far havda att forintelsen
> aldrig intraffade? I manga lander ar detta
> straffbart men du kanske tycker att det ar fel i
> tryckfrihetens intresse? Gott omdome racker langt

Förintelsen är ett historiskt faktum, att hävda att den inte ägt rum är historieförfalskning - det finns alltså ett gott skäl att censurera sådana försök. Ingen här tror väl att Anna sprider lögner om etiopier, att hon aldrig blivit utsatt för stenkastning? Sanningen ska inte censureras, även om den inte politiskt korrekt. Blir man utsatt för stenkastning ska man kunna skriva det på en blogg. Problemet här verkar vara att det gäller ett land i Afrika - vi ska tycka synd om etiopier, ge dem bistånd och hjälp, och då får man inte skriva att de kastar sten på besökande västerlänningar (eller om misslyckade biståndsprojekt heller, för den delen) - hade det handlat om belgare, tyskar eller norrmän, då hade nog ingen ropat på självcensur.

Jag har läst blogggar för några andra deltagare i evenemanget. De skriver något liknande men en aning mer politiskt korrekt (och allmänt sett skriver de tråkigare än Anna). Mer än en deltagare satte sig lastbilen efter första stenkastningsetappen. En kille fick en stor sten på ramen så den skadades och senare knäcktes i en vägojämnhet. Han fick köpa en cykel från en som bara körde en etapp. Anna skrev att det var tur att man hade bra cykelhjälm så det bara blir blåmärken. Stellan hade mindre storlek på hjälm och träffades i bakhuvudet så det blev hemresa. Hans kompis tog sig för övrigt till Tanzania innan han gav upp. Det är min övertygelse att Anna tar sig till Kapstaden (om inte cykeln eller något går sönder eller hon får en skada eller något). Sedan är jag tveksam till vissa inlägg här såsom VCN som jämfört hennes åsikt med führern. Helt lata kan inte etiopierna vara eftersom de är världsbäst i långdistanslöpning, särskilt på bana.

bengt i skrev:

> Helt lata kan inte
> etiopierna vara eftersom de är världsbäst i
> långdistanslöpning, särskilt på bana.

De kanske blir tvingade att öva löpning rätt ofta, om de kastar sten på fel person? :P

Anna m fl har blivit väldigt illa behandlade av ett antal personer i Etiopien - it's a fact !

Därför skriver hon:

"ett djupt och innerligt hat infunnit sig hos mig, som jag inte trodde jag var förmögen att känna för något levande väsen, än mindre för något som åtminstone under detta århundrade, i teorin, anses tillhöra människoarten. I praktiken finns det dock ytterst små likheter."

Och öser sedan på i sitt inlägg här om bl a "retarderade Afrikaner" (det finns över 50 länder i "Afrika", Etiopien är ett av dem).

Självklart får man då räkna med kritiska kommentarer, det fria ordet gäller oss alla.

För min del tycker jag hon helt enkelt verkar vara en väldigt generaliserande person som är väldigt fokuserad på de negativa upplevelserna i sin tillvaro. Vad trist det måste bli.

Låter inte heller det minsta tuff tycker jag:
"Tillråga på allt går det inte heller att tvätta de kläder jag har använt, där ytterligare användning utan någon form av vaskning skulle innebära en sanitär olägenhet."
Låter som en vedermöda i klass med en hajk i scouterna.

Men cykla verkar hon vara en hejare på.

Btw, är just tillbaka från min vanliga fredagscykling här i "Afrika", inga allvarligare incidenter att rapportera....besviken, någon ?

En av deltagarna har skrivit att guideboken säger att etiopierna är formella och strikta och stolta över sitt land, men att barnen spårat ur på sina håll. Det har varit inbördeskrig på en del håll. Det har nog varit barnsoldater, och de barnen har dragit med yngre barn i dumheter. Det och bistånd som kan orsaka att de vänjer sig vid att bara få, bistånd som kommer bara ibland och att korruption gör att vissa får inget. Det där med stenkastande barn har generaliserats en del om man läser andra bloggar. De flesta barn är blyga men ofta håller fram händerna för att inte bli utan när alla tigger. Många tigger högljutt och vissa kastar sten. Man styrs av den miljö man är och i och barn uppfostras mer av sina kompisar/jämnåriga än sina föräldrar.

För övrigt framgår det att sudaneserna och kenyanerna varit mycket trevliga. Så kalla inte alla afrikaner på rasistiskt vis för vildar, för att det finns massa stenkastande barn i norra Etiopien.

Senast redigerad av en moderator:
De ska i och för sig speeda upp. Från den 21 mars till 9 maj ska de köra 568 mil. Det är medel på 116 km om dagen i 49 dagar inkl vilodagar. Etersom etapperna är anpassade efter tidigare erfarenheter hos arrangören antar jag att det är lättare cykling, plattare och asfalt. Det ser inte så platt ut i min atlas. Berg med toppar på 1500-200 meter. Under denna tid ska de köra från Iringa i Tanzania via Malawi, Zambia, Botswana, och Namibia till Sydafrika. Som jämförelse har Tour de France 350 mil på 23 dagar (152 km per dag det varar inkl vilodagar, bara asfalt).

+1 på dans inlägg.

> verkar vara en väldigt generaliserande person...

The website featured a photo of two white residents, wading through the water with food. The caption read: "Two residents wade through chest-deep water after finding bread and soda from a local grocery store after Hurricane Katrina came through the area in New Orleans, Louisiana.(AFP/Getty Images/Chris Graythen)"

Then there is a photo of a Black youth, wading through water with food. The caption reads: "A young man walks through chest deep flood water after looting a grocery store in New Orleans on Tuesday, Aug. 30, 2005. Flood waters continue to rise in New Orleans after Hurricane Katrina did extensive damage when it made landfall on Monday."

lootingfinding.jpg ht=386

Tillbaka
Topp