Långcykland svensk tjej i afrika..

Man for bara hoppas hon rakar benen - av respekt for sporten ...

Allvarligt talat - efter ett par minuters surfande inser vem som helst att det ar inte helt latt att cykla i Etiopien. De flesta dar (men inte alla) har en syn pa vita som inte ar speciellt positiv. Att da gnalla over detta ar fanigt tycker jag. Ungefar som att aka till vastkusten i november och klaga over att det regnar.

Stellan skrev:
-------------------------------------------------------
> Angående varför man inte drar direkt från Sudan till Kenya är av säkerhetsskäl.

Tack Stellan! Nu undrar jag bara varför jag sitter och jobbar istället för att cykla i Etiopien.

Sen tycker jag den här världen behöver fler Anna, Stellan och fredrikw.

TBone skrev:
> Har man kunnat läsa någonstans hur arrangören av resan beskrivit den?

Ja:

Familjens bästa semester

Ett härligt läge alldeles vid stranden i lugna omgivningar. Men samtidigt med shopping och nöjesliv bara två kilometer bort.

Anläggningen har två olika poolområden för maximal avkoppling, det ena med skuggande tak över plaskpoolen. Dessutom bland annat Internetmöjligheter, livsmedelsbutik, biljard och bordtennis.

Vårt team arrangerar dagsaktiviteter och vissa kvällar är det underhållning med Coco the Clown. Fem kvällar i veckan underhåller skandinaviska 2Entertain med shower, dans och musik. Som alltid får barnen möjlighet att träffa Bamse eller någon av hans vänner. Kvällsunderhållning med 2Entertain, Bamseshow och Bamse Stars erbjuds från 27/4.

Här bor du i trevåningshus och kan välja mellan flera olika lägenhetstyper. Allla är välutrustade och smakfullt inredda, vissa har utsikt mot det mindre poolområdet i anläggningens övre del.

Du kan boka frukostbuffé eller halvpension med frukost- och middagsbuffé, barn 2–12 år äter gratis när de vuxna bokar måltider hemifrån.

Barnklubbar och aktiviteter är igång hela säsongen!

Att gnälla på att "deras jävla grusvägar är ett skämt med alla stenar och hålor som gör de [sic!] i princip omöjliga att färdas på" med zipphjul(!) är verkligen fånigt. Att gnälla över att man inte kan tvätta håret varje dag när man är på besök i ett land med vattenbrist och återkommande problem med torka känns mest cyniskt.
Det där med motangreppen på "vildarna" var däremot riktigt rolig läsning. Att åka på semester till ett u-land och kasta sten på barn är stor humor.

Jag hade nog valt ganska snålt mönstrade 26-tumsdäck med ca 2" bredd och handbyggda 36-ekrade hjul med rejäl fälg. Men å andra sidan hade jag aldrig ens tänkt tanken att cykla där. Jag är för bekväm av mig...

Verkar som Anna fått lov att sätta sig i lastbilen, det är nu bara 12 män och en kvinna som hittills cyklat EFI (Everu Fucking Inch) och Anna är inte en av dem: http://www.tourdafrique.com/tourdafrique/blog/efi

Det närmaste man kommer stenkastande ungar i deras marknadsföring är nog "tribal":
The countryside gradually changes as you cycle towards Ethiopia and you will also witness the transformation from the Arabic Muslim world of northern Africa to the more tribal and traditional nature of the Horn of Africa.

Från FAQn:
Is it safe to travel by bicycle through all these countries?
We think so. We constantly monitor the current political climate in the countries the Tour will be passing through. We also conduct scouting missions to get first hand insight into situations in these countries. We then make educated assessments of relative safety, and make adjustments if necessary - before or during the tour. If we feel that, while en route, a certain area or country has become unstable we will change the route at short notice.

Based on our combined international experience we are confident that there will be no serious safety issues, but as with all travel to unfamiliar territory the possibility of danger exists and it is important to respect the local culture and people and observe the law. Your greatest hazard is, in fact, the motorized vehicles, as it is for cyclists everywhere, so appropriate safety/visibility gear is essential.

Väglaget torde dock inte vara någon överraskning:
Crossing from Ethiopia into Kenya begins the “meltdown” portion of this section because the roads in northern Kenya consist of an unpaved lava rock expanse that redefines the word bumpy.

Från FAQn:
What kind of bike should I bring?
There is no one style of bike that is perfectly suited to the Tour d'Afrique, but there are many that do the job well. The key is to have something that is versatile and comfortable. A mountain bike is best, though many have done the Tour on hybrids, and some on cyclocross bikes. Frames should either be aluminum or steel. Carbon may not be durable enough, and not repairable if broken. Aluminum is light, stiff and fast. A steel frame will be heavier but more comfortable because it is inherently more flexible.

Men som sagt, någon har lurat i henne att Zipp 303 är ett bra val för off road-körning i Afrika. Att hon gått på det tycker jag inte man kan belasta henne för. Även om man cyklat långt sedan minst 2001 behöver det ju inte betyda att man har full koll på komponenter och vad som funkar.

Här står om rutten: http://www.tourdafrique.com/tourdafrique/the-route

Angående att duscha var Anna mest upprörd över att de var på en plats där de efter fem dagar skulle få tvätta sig och det fanns inget vatten. Nästa tvättmöjlighet var tydligen rätt många dagar bort. Antar att man sett fram mot en dusch i några dagar och blir besviken. Så här skriver de om tvättmöjligheterna:
After the soup and if you are lucky a cold coke, it is time to put up your tent, clean up (assuming there is water) and get ready for dinner and the next day.

Man kan ju tycka att de borde informera bättre om de prövningar som väntar när man tar €7.900 för ett deltagande...

VCN skrev:
> Det där med motangreppen på "vildarna" var
> däremot riktigt rolig läsning. Att åka på
> semester till ett u-land och kasta sten på barn
> är stor humor.

Ja, det där är ju galet fel barnuppfostran. Har hon inte sett Supernanny på teve? Det är ju time-out man ska köra med, då blir kidsen snälla.

€7900!?!?! För att bli stenad! För den summan borde man kunna hyra en mindre privatarmé i Etiopien som håller stenkastarna på avstånd! ;)

Glöm inte rabatten på €400 om man anmäler sig tidigt ;-) Det är kanske så det ligger till, full pris räcker till en privatarmé men med rabatten blir det ingen.

42Hz skrev:
> €7900!?!?! För att bli stenad! För den summan
> borde man kunna hyra en mindre privatarmé i
> Etiopien som håller stenkastarna på avstånd! ;)

Det står ju faktiskt att "will challenge your body". Stenar gör det.

"Once in Ethiopia, the ride of your life begins. Ethiopia contains some of the most spectacular landscapes in the world. This section will challenge your body more than any other section due to the high altitude riding."

Det jag är impad över är hur hon orkar cykla så långt på de vägarna på en helstel racer. Hjul eller inte, jag hade inte ens kommit på tanken att inte ha en (fjäderbaserad) framdämpare om jag skulle cykla genom afrika. Visst dämpare kan gå sönder, men det kan framgafflar också. Sen skulle jag valt ett par lättrullade däck med hyfsad kammare. Men en racer med så tunna däck och helt utan komfort... Good lord. En sak är säker, hon måste vara hård som diamant den tjejen.

Edit: Som denna cykel, och cykeln bakom i sällskapet:
n722284494_1425663_390.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Hahaha... Ni ar for underhallande. Har ni inget annat att lagga er tid pa an att ondgora er over mina blogginlagg! Jag sager bara: "Get a life!!!"

Bloggen ar i forsta hand riktad till vanner och bekanta, som kanner mig och ar insatta i omstandigheterna kring den resa jag genomfor. Min ambition ar inte over huvud taget att falla jante-Svensson i smaken. Rent ut sagt skiter jag i vad alla forsta-sig-paare dar hemma framfor datorn tycker. Gor nagot intressant sjalva med er tid och dela med er av det istallet!

Som lite bakgrundsinfo kan jag bara meddela att inga av mina upplevelser har nere kommer som en chock. Jag har ocksa last om dem tidigare, saval stenkastande ungar som vattenbristen i Afrika. Men, eftersom ni verkar helt omedvetna om det, kan jag beratta att det ar en vasentlig skilland mellan att lasa om andras upplevelser och att faktiskt uppleva dem sjalv. Darfor betackar jag mig era synpunkter tills ni har nagra konkreta, EGNA upplevelser att bidra med.

Halsar Anna - ikladd bikini bland perversa muslimer, med ett fett kontokort, som planerar att byta ut ZIPP 303-hjulen mot ett par 808 efter hemkomsten och som tanker fortsatta gnalla over vattenbrist, daliga grusvagar, retarderade Afrikaner och annat som bekraftar mina fordomar, anda tills resan ar over och jag bokar in nasta semestertrip till ett 5-stjarnigt, all-inclusive hotell i ett i-land.
Jag lever atminstone livet och investerar min tid i upplevelser, saval bra som daliga, till skillnad fran vissa av er dar hemma!

Och Rasmus/Geologen, tills den dag du de facto satter dig pa en cykel och cyklar langre an till skolan, skiter jag fullkomligen i dina patetiska, "all-vetande" kommentarer!

Hasta la vista!

AnCaAd skrev:
> Rent ut sagt skiter jag i
> vad alla forsta-sig-paare dar hemma framfor datorn
> tycker.

Eller hur? Ha-ha :D

AnCaAd skrev:
> Hahaha... Ni ar for underhallande. Har ni inget
> annat att lagga er tid pa an att ondgora er over
> mina blogginlagg! Jag sager bara: "Get a life!!!"
...

Fan det bästa inlägget (på riktigt) på det här forumet på hur länge som helst! Fortsätt trampa, Anna! Det är fler än jag som önskar dig lycka till och hoppas att du får en så bra resa som möjligt! Det är inte för inte www.hostilemtb.org är reggad. Här är det en massa trötta och bittra snubbar som aldrig skulle våga prova på det du gör.

Jag köper dina 303-or när du kommer hem, bara att du hör av dig!

Bubblan skrev:
> Det är inte för inte www.hostilemtb.org är reggad. Här är det en
> massa trötta och bittra snubbar som aldrig skulle
> våga prova på det du gör.

Hostile är det för alla fjantar som känner sig kränkta på Happy?

Det är fett grymt att regga domännamn. Så jävla hårt. Tänk om man vore så hård...

bigmollo skrev:
> Bubblan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är inte för inte www.hostilemtb.org är
> reggad. Här är det en
> > massa trötta och bittra snubbar som aldrig
> skulle
> > våga prova på det du gör.
>
>
> Hostile är det för alla fjantar som känner sig
> kränkta på Happy?
>
> Det är fett grymt att regga domännamn. Så
> jävla hårt. Tänk om man vore så hård...

Visst är det tufft att regga domännamn! Önskar att det var jag som kom på idén med hostilemtb.org, men tyvärr var det inte det. Skulle dock inte vilja påstå att jag känner mig särskilt kränkt. Tack vare Happy kom jag i kontakt med cyklingen på allvar, jag har oerhört mycket att tacka Happy och dess användare för, både kunskaps- och inspirationsmässigt. Men bortsett från det så är det svårt att komma ifrån att det många gånger - min högst personliga åsikt - är en duktigt bitter stämning i många trådar utan någon direkt anledning bortsett från att det är en jävla massa "tyckare" här på forumet.

Du cyklar ju en hel del Mollo, och jag tycker oftast att det du skriver är väldigt intressant och rolig läsning. Varför inte planera in ett träningspass eller två nere i Afrika och sedan skriva om vad du tycker om stenkastande ungar. Jag ser fram emot den läsningen, vare sig du kommer fram till att det är både glatt och härligt att ha stenar vinande runt din bula eller om du blir förbannat less på det.

Se, nu har jag använd både en och två svordomar och suttit här i min soffa och tyckt till. Jag kanske är bitter jag med. Vem vet.

Bubblan skrev:
> Du cyklar ju en hel del Mollo, och jag tycker
> oftast att det du skriver är väldigt intressant
> och rolig läsning. Varför inte planera in ett
> träningspass eller två nere i Afrika och sedan
> skriva om vad du tycker om stenkastande ungar.

Tack.
Men jag avstår nog från Etiopien, det känns inte som min bag. Jag håller mig nog till Sverige och Europa. Nån gång kanske jag blir helt crazy och testar USA eller Canada.

Jag reagerade bara på fåneriet att regga ett ledset domännamn som hostile-mtb. Kruxet med stora forum är ju att folk inte läser vad andra skriver utan svarar och debatterar om nåt helt annat. Fram för allt när det handlar om nåt som inte är helt PK. Men det är ju inte Happymtb:s fel.

Jag tror de allra flesta i den här tråden är både impade och förundrade över Annas resa genom Afrika. Men hela diskussionen fastnar vid tråkigheterna i Etiopien. Men det kanske är lite typiskt Happy? Sånt brukar lösa sig till våren när folk cyklar istället för att vara arga och bittra. De som fortfarande är arga, kränkta och missunsamma då kan söka sig till Hostile-mtb. :)

Om jag vore kung över Etiopien skulle sånt där inte förekomma. Då skulle alla dricka chianti dagarna i ända och tjäna bra med stålars. Vi skulle nog ha ett lag i TdF också, med mig som kapten.

Imorgon åker jag till en ö som ligger jättenära Afrika (Gran Canaria). Jag ska försöka hålla mig PK när de piskar och stenar mig där.

Men det blir ändå tokigt när Anna klagar över dåliga vägar och avsaknad av duschar när hon cyklar runt på sina Zipp-hjul för 16000.- i ett av världens fattigaste länder. Sen blir det inte bättre av att hon toppar det med att skrika "get a fucking job you lazy bastards" till de som tigger pengar av henne. Men som sagt, jag har aldrig, och kommer aldrig cykla genom afrika.

Med vänlig hälsning
/J

Hej alla,

Jag tog på eftermiddagen idag en cykeltur i just detta hemska Afrika,
så jag uppfyller i alla fall kraven från AnCaAd på "EGNA upplevelser".

Det var rätt många som ropade "viting" efter mig, särskilt barn, och en ungdjävel sa t o m
"buy for me". Och faktiskt kastade några snorungar ut nån slags gräsaktiga pinnar på vägen också,
dessutom alldeles nära framför mig. Jag stannade och bad dom fara åt /¤!/*%&, men dom flinade bara vilket kändes väldigt provocerande. Hade de kastat sten hade jag nog tagit upp stenar och hotat med att kasta tillbaka. Och så hände en del annat hemskt, blev läskigt trängd av några bilar och en lastbil (kändes klockrent som det vore pendlingen på Sveavägen Sthlm i rusningstid).
Och väl hemma i huset var det nåt problem med vattnet, kanske har att göra med den ibland dåliga eltillförseln. Vilket gjorde att kylskåpet blivt varmt och mjölken säkert surnat, liksom jag med,
då det inte blir nån latte imorgon till frukosten.

Och det var då det slog mig också (jag fattar långsamt, och definitivt långsammare än bloggare på tillfällig genomresa) att hela denna kontinent måste vara befolkad av "retarderade Afrikaner".

Och visst ja, cykelturen i övrigt var i stort sett ändå härlig, en "investering i upplevelser, både bra och dåliga", minns redan efter nån timme mest dom bra, men vi är alla olika.
T ex när jag stannade på "Drinnx and batery chaging any price for you" och tog en läsk.
Dom hade inte ens hört talas om sin arga konkurrent LB, vilka nollor dom är - allihopa.

edit : PS. jag tycker cyklingen Anna gör är imponerande, det ska givetvis också sägas.

bigmollo skrev:
> Tack.
> Men jag avstår nog från Etiopien, det känns
> inte som min bag. Jag håller mig nog till Sverige
> och Europa. Nån gång kanske jag blir helt crazy
> och testar USA eller Canada.
>

Etiopien är något speciellt... Efter en månad i Sudan utan öl kändes det skönt att korsa gränsen till Etiopien och få ett bra utbud av mat och öl. Detta var den första byn jag passerade i landet och det blev många öl innan jag fortsatte. Jag tänkte en del på vad det var för land som väntade mig efter första dagen i Etiopien. Jag tror att Etiopien är det land som har gett mig mest intryck och funderingar...

eti_2005_02.jpg ht=420

Angående vägar i Afrika är de inte så mycket bättre i Västafrika... Här letar jag efter vägen mot Air bergen i norra Niger.

123.jpg ht=399

/Stellan

Stellan,

Det ser ut som Reclaim the streets just varit där och haft sin våta dröm :-)

För övrigt, massor med cred till er som fått tummarna loss och cyklat långresor. Det är bara att konstatera att ni genomför saker som för mig är lika avlägsna som att åka till månen.

/Peter

Peda: Jag tycker att du ska genomföra din resa.
Med tanke på det obefintliga luftmotståndet kan man kan nog cykla jättefort där, se upp för de retarderade ufo-barnens mångruskastande bara.

Anna, kul att du läser våra spekuleringar här. Cudos till dig som ger dig ut på äventyr!

Det kan inte vara första gången folk och situationer inte motsvarar dina och ditt plastkorts förväntningar på service. Stanna i frankrike nästa gång.
-Och glöm inte att internet är rätt offentligt.

Tjohoo nu blev ju den här tråden mycket roligare.
Det var någon som redan var reggad på happy som diskuterades :D
Mtbbiken bidde vist till zipp...

Jag har inte cyklat, men däremot har jag rest runt i några länder i Afrika (Sao Tome, Gabon, Kap Verde, Namibia och Mali) och jag måste med bestämdhet säga att det är en kontinent man måste uppleva först och kommentera sen.

Jag är faktiskt mycket hellre en töntig medelålders cykelpendlare med ett kontorsjobb än en vit kille/tjej cykelkolonialist i Afrika med "Kung Leopold attityd" som skämmer ut mig och mitt land på en blogg.

kaffeaffe skrev:
> Jag är faktiskt mycket hellre en töntig
> medelålders cykelpendlare med ett kontorsjobb än
> en vit kille/tjej cykelkolonialist i Afrika med
> "Kung Leopold attityd" som skämmer ut mig och
> mitt land på en blogg.

Åk till Afrika så får vi se.

SuperApe skrev:
> en sista minuten till sharm el sheik, sen får man
> säga sin hjärtas mening?

All inclusive?

kaffeaffe skrev:
> Jag är faktiskt mycket hellre en töntig
> medelålders cykelpendlare med ett kontorsjobb än
> en vit kille/tjej cykelkolonialist i Afrika med
> "Kung Leopold attityd" som skämmer ut mig och
> mitt land på en blogg.

Man kan beviseligen skämma ut sig lika mycket bakom skrivbordet...
Bortsett från Anna tror jag Smiley gjort det smartaste inlägget hittills.

smiley skrev:
> kaffeaffe skrev:
> -----
> > Jag är faktiskt mycket hellre en töntig
> > medelålders cykelpendlare med ett kontorsjobb
> än
> > en vit kille/tjej cykelkolonialist i Afrika med
> > "Kung Leopold attityd" som skämmer ut mig och
> > mitt land på en blogg.
>
> Åk till Afrika så får vi se.

Så om jag åkte till afrika så skulle jag alltså få en ursäkt för att förklara att alla "apajävlar" är retarderade infödingar? Nä du det handlar inte bara om det. Det handlar faktiskt om att välja sida trots negativa upplevelser.

SuperApe skrev:
> en sista minuten till sharm el sheik, sen får man
> säga sin hjärtas mening?

Ligger inte Sharm el Sheik i Asien? Jag som trodde tråden handlade om cykling i Afrika...

kaffeaffe skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > kaffeaffe skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag är faktiskt mycket hellre en töntig
> > > medelålders cykelpendlare med ett
> kontorsjobb
> > än
> > > en vit kille/tjej cykelkolonialist i Afrika
> med
> > > "Kung Leopold attityd" som skämmer ut mig
> och
> > > mitt land på en blogg.
> >
> > Åk till Afrika så får vi se.
>
> Så om jag åkte till afrika så skulle jag
> alltså få en ursäkt för att förklara att alla
> "apajävlar" är retarderade infödingar? Nä du
> det handlar inte bara om det. Det handlar faktiskt
> om att välja sida trots negativa upplevelser.

Att dra en parallell med Kung Leopold är inte relevant. Anna har skapat sig sina åsikter och uppfattningar under resans gång vilket knappast Leopold gjorde. Där har du den avgörande skillnaden. Det är lätt att sitta och slå sig för bröstet och agera helgon utan några som helst erfarenheter från den kontinenten.

Med tanke på historien och hur rikedomarna i världen är fördelade, blir vissa saker blir aldrig
ok att skriva på internet hur jävligt man än har det eller mår.

trodde jag med, men det flyttades visst i slutet av förra veckan. (skäms lite)

Stellan skrev:
> SuperApe skrev:
> -----
> > en sista minuten till sharm el sheik, sen får
> man
> > säga sin hjärtas mening?
>
> Ligger inte Sharm el Sheik i Asien? Jag som trodde
> tråden handlade om cykling i Afrika...

Nu har jag läst Annas blogg om sin resa och det var intressant samt spännande läsning. Givetvis är hon värd all respekt för sin prestation och att hon delar den med andra via sin blogg.

Det är mycket möjligt att jämförelser med kolonialism och kung Leopold av Belgien haltar. Kanske skrev hon en del av där sakerna i affekt efter att ha löpt gatlopp i Etiopien. Jag vet inte själv hur jag skulle ha reagerat på samma upplevelser.

Det blir ändå knasigt när en vit person med en cykel för tiotusentals kronor uppmanar fattiga etiopier att skaffa sig ett jobb/tillönska dem svältdöden. Att generalisera och döma ut helt lands befolkning och ifrågasätta deras mänsklighet tycker jag också är tveksamt. Ething, Stellan, Smiley och Anna får ha sin människosyn baserad på erfarenher från Afrika och jag får ha min utifrån min lilla horisont. Det är det som är det underbara med såna här forum.

Tillbaka
Topp