LL-Cupen 2006 utökad !!

LL-Cupen 2006 utökad !!
Mycket diskussioner kring märkning... Som cyklist tycker jag att det viktigaste är att vara konsekvent. Märks en sväng med massa pilar ena gången så skall en likadan (lika tvär) sväng märkas med lika många nästa gång. Spraymålas en sten skall ALLA stenar som utgör lika stor fara målas... Skräckexempel på dålig markering var Långa Lugnet 04.
Mina tips; markera fara och tvära svängar med två eller tre röda pilar. Vägbyten/stigbyten med en röd pil. Om röd pil används för att visa att man är på rätt väg så skall det göras med lika långt mellanrum utmed hela banan. Snitsla med jämna mellanrum och använd flaggvakter om där det är annan trafik inblandad eller där det är lätt att köra fel.

LL-Cupen 2006 utökad !!
på scf (eller om det var internationella cykelförbundets) hemsida finns anvisningar för hur en bana ska märkas med pilar osv. vid olika faror

LL-Cupen 2006 utökad !!
Som arrangör så använder vi oss av SCF´s regler men det blir iallafall klagomål på märkningen.
Men som jag skrev tidigar att vi ska dräpa ut massa pilar och band så alla ska nog käna sig säkra på vägen till nästa år.

LL-Cupen 2006 utökad !!
Det är just det där med Konsekvent märkning. I skräckexemplet jag skrev tidigare fanns ett vägbyte som märktes med sex pilar på samma stolpe utan att det fanns några som hellst svårigheter eller tveksamheter. På andra ställer användes bara en pil trots att det kunde vara både halt och bökig terräng i svängen. Lite som rödluvan och vargen...

LL-Cupen 2006 utökad !!
Ja allt ska vara konekvent jag håller med.
Men om du säger att en sväng som är 90 grader ska märkas på ett sätt så kommer man till en sväng som man kan åka 45 km/h i å en annan man kan åka i 10 km/h i så blir det svårt med konsekvent även om det är samma grader på svängen.
Det är hjätte svårt att markera så att alla blir nöjda.
Men vi gör vårt bästa och tar verkligen åt oss av vad ni cyklister tycker.
Det är ju för er vi gör tävlingen.

Mvh. Kari "tävlingsledare"
http://www.billingeracet.se/

LL-Cupen 2006 utökad !!
Självklart märks dem olika, det är ju just det jag säger. Men att märka två identiska svängar olika är inte konsekvent.
Jag tror inte detta kommer blir några problem för er. Så bra jag hört om loppet och så bra som jag upplevde XC loppen på Billingen så kommer det bli kanon :)

LL-Cupen 2006 utökad !!
Jag har aldrig varit på en tävling där tävlingsreglernas skyltning har används dvs 3pilar i varje kurva varnings skylt så fort du åkt fel, varning för bro övergång m.m.
Ingen skyltar som man ska bara mer eller mindre dåligt.

LL-Cupen 2006 utökad !!
Det är väl så att alla gör så gott dom kan men om sabotörer tar bort markeringen fel väg och skyltar in på just den vägen så är det inte så lätt att se till att alla blir nöjda.
Men vi har lärt oss att vi måste ha vakter i skogarna som ser till att inte sådant sabotarge kan förekomma.

trodde jag kund få med mitt namn men nu då

Mvh. Kari "tävlingsledare"
http://www.billingeracet.se/

Senast redigerad av en moderator:
LL-Cupen 2006 utökad !!
stolpen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har aldrig varit på en tävling där
> tävlingsreglernas skyltning har används dvs 3pilar
> i varje kurva varnings skylt så fort du åkt fel,
> varning för bro övergång m.m.
> Ingen skyltar som man ska bara mer eller mindre
> dåligt.

du får gärna visa vart i reglerna det står om 3 pilar i sidled. 3 pilar ska det bara sitta om det är hinder/kurva som kan innebära fara, där farterna är hög eller om nerfarten är tekniskt svår. det ska inte vara det på varje kurva, då skulle varningarna snabbt urholkas. folk skulle inte ta en varning, som 3 pilar ska innebära, alvarligt om alla kurvor hade 3 pilar.

08xc försöker märka efter reglerna, även om det är svärt o få alla (det är inte en som märker allt) att följa det. men kolla http://www.08xc.se/default2.asp?pageid=30

utklipt från sidan (vet att detta är taget från uci elelr scf´s regler):

Raktfram.jpg

Rakt fram pilar - pekar uppåt - används för att bekräfta rätt väg och är normalt placerade på banans högra sida. Efter svängar som är markerade med vänster- eller högerpil finns som regel en rakt fram pil ca. 10 - 15 m efter svängen.

V%E4nsterpil.jpg

Vänstersväng: Vänsterpil finns på banans högra sida, ca. 5 – 15 m före svängen, ytterligare en vänsterpil kan finnas i själva svängen.

H%F6gerpil.jpg

Högersväng: Högerpil finns på banans vänstra sida, ca. 5 – 15 m före svängen, ytterligare en högerpil kan finnas i själva svängen.

Fel.jpg

Fel färdriktning: Markeras med skylt med svart X på vit bakgrund. Bandning kan också förekomma.

Banmarkering - Varningar
Varningsmarkeringar - röda pilar som pekar nedåt - finns vid potentiellt farliga ställen med biltrafik, tät gångtrafik, hinder och svårare nedförslöpor. Markeringar är normalt placerade ca. 5 - 15 meter före det farliga stället och normalt på banans högra sida. Hinder kan vara markerade med en röd pil direkt intill.

Varning.jpg

Varning - En röd enduropil. Används t.ex. vid nedförslöpor, hinder, biltrafik, tät gångtrafik.

Farligt.jpg

Farligt parti - Skylt med två röda pilar på vit bakgrund. Används t.ex. vid nedförslöpor med hinder/tekniska svårigheter eller vid andra ställen som kräver in-bromsning p.g.a. hinder eller svängar.

Mycketfarligt.jpg

Mycket farligt parti - Skylt med tre röda pilar på vit bakgrund. Används vid branta nedförslöpor med hinder/tekniska svårigheter eller inbromsning i slutet.

som PDF: http://www.08xc.se/bildarkiv/Banmarkering08XC.pdf

sen ska man ju kompletera med band osv. vi hade på 08xc oxå grymma problem med sabotage de första åren,värst var det första året OCH vi hade faktiskt MC killar som körde banan innan, samma dag o kollade märkning. MEN på ett ställe så hade de pilat om rakt ut i ett tjärr, där dundrade MC killarna ut o fastnade, vilket gjorde att de stog där i en timme o försökte få loss hojjarna.
på senare år har faktiskt sabotaget minskat, dels i takt me att vi byggt bort det, dels i takt me att folk som äger mark eller bor där insett hur kul det är att se på tävlingen o att mtb cykel inte sliter i närheten av vad en MC gör, vilket var ett orosmomänt de första åren från markägare. men visst, vissa sträckor får vi oxå cykla igenom på morgonen, så som sista sträckorna in mot stockholm.

Senast redigerad av en moderator:
LL-Cupen 2006 utökad !!
Sabotage är ett otyg. Vi har varit drabbade av det både på Sömnlös och framförallt på Iller TRIllern.

Det finns alltid folk som anser att det är "deras" skog och att ingen annan skall få göra något där.

En utmaning med uppmärkning är att det finns så många olika typer av cyklister på en tävling. Dels finns det domsom kör extremt snabbt, dom som kör långsamt. Sedan finns det olika grad av tunnelseende ( när tävlingsnerverna kickar in) från minimalt till dom som inte ser markeringar om dom inte är neonupplysta och 2m höga.

Sådant gör det väldigt utmanande att märka konsekvent. Det som en typ av cyklist ser som konsekvent ser en annan som extremt överdrivet. Men det är en del av arrangemangsutmaningen, så jag klagar inte :)

LL-Cupen 2006 utökad !!
Japp, sabotage verkar vara populärt.
Jag var åskådare utmed Lida Loop i somras och kom i samspråka med en arrangör som cyklade (en del av) banan bara nån kvart före eliten kom, han berättade att flera pilar ändrats/tagits bort natten innan loppet.

LL-Cupen 2006 utökad !!
Mattias L skrev:
> Sådant gör det väldigt utmanande att märka
> konsekvent. Det som en typ av cyklist ser som
> konsekvent ser en annan som extremt överdrivet.
> Men det är en del av arrangemangsutmaningen, så
> jag klagar inte :)

Överdrivet betyder inte att det inte är konsekvent :)

LL-Cupen 2006 utökad !!
En pil före sväng, en pil i svängen, en pil efter svängen alltså 3 pilar i varje sväng, svårare är det inte.
Bästa sättet att förebygga sabotage är att det rörsig arrangörer runt banan hela tiden, funkar bra för oss går dock åt många personer när banan är X antal mil, men det fungerar.

LL-Cupen 2006 utökad !!
Stolpen skrev:
> En pil före sväng, en pil i svängen, en pil efter
> svängen alltså 3 pilar i varje sväng, svårare är
> det inte.
> Bästa sättet att förebygga sabotage är att det
> rörsig arrangörer runt banan hela tiden, funkar
> bra för oss går dock åt många personer när banan
> är X antal mil, men det fungerar.

eller pil före sväng, o sen band i träd efter som bekräftar att man kommit rätt.

LL-Cupen 2006 utökad !!
Stolpen: Menar du under tävlingens gång eller från det att man satt upp banmarkeringen? Min erfarenhet är att det sällan vandaliseras under tävlingens gång. Det är alltid förståsigpåare som gör det innan tävlingen startar.

LL-Cupen 2006 utökad !!
Hej, Lida Loop hade också sabotage under tävlingen, och en hel del innan. Mycket trist!

LL-Cupen 2006 utökad !!
cycle_mania skrev:
> Verkar bli ett fint arrangemang. Såg att man redan
> kan börja anmäla sig

Det stämmer. Just nu kan man föranmäla sig till Långa Billingeracet.

Tillbaka
Topp