[LVG] Fast Forward-hjul

HenkeN

Aktiv medlem
[LVG] Fast Forward-hjul
Hej

Nån som har erfarenhet av FFWDs hjul? Tänker då främst på F6- och F4-serierna med FFWD-naven. Kan inte heller se någonstans om de anammat den nya bättre, bredare fälgprofilen.

// H

Senast ändrad:
[LVG] Fast Forward-hjul
HenkeN skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> Nån som har erfarenhet av FFWDs hjul? Tänker då
> främst på F6- och F4-serierna med FFWD-naven.
> Kan inte heller se någonstans om de annammat den
> nya bredare bredare fälgprofilen.
>
> // H

Jag har ett par FFWD F6R-hjul med FFWD-nav.
Har inget att jämföra med, men de verkar ju toppen de mil jag kört med dem...

[LVG] Fast Forward-hjul
Har F6R tub och Dt-nav. Är supernöjd. De har inte bred fälgprofil. Valde dem bla för att de har fler ekrar bak än tex Zipp, 28 st. Lite billigare också.

(Zipp har, eller har i alla fall haft, ngn variant Clydesdale med fler ekrar men de fanns inte till rätt pris när jag var i köptagen)

Tillägg: Alltså, fälgen ser inte ut som Zipp eller Shimanos nya men är tjockare närmast ekrarna. Dvs inte på mitten. Äh, gör en sökning på google så¨framgår det...

Senast ändrad:
[LVG] Fast Forward-hjul
olebole skrev:
> Dyra ombrandade kinahjul med förlegad
> fälgprofil, leta vidare tycker jag.

Precis, Ivar tråkigt lurad du är!

[LVG] Fast Forward-hjul
Jag har ett par FFWD F6r Clincher med FFWD nav. Upplever att de rullar fantastiskt och har bra aerodynamik. Cyklar med folk som har både Lightweight, Mavic och Zipp-hjul och jag rullar minst lika bra upplever jag. Har kört dem 2 sässonger i vått och torrt och de är fortfarande spikraka. Jag är supernöjd!

[LVG] Fast Forward-hjul
Jag har FFWD F4r FCC (helcarbon), nya versionen med DT nav. Är riktigt nöjd med styvheten trots att jag inte är någon lättviktare.

[LVG] Fast Forward-hjul
Johan A skrev:
> olebole skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dyra ombrandade kinahjul med förlegad
> > fälgprofil, leta vidare tycker jag.
>
> Precis, Ivar tråkigt lurad du är!

Men de var ju inte dyra och jag blev snabbare?
Då kan jag väl inte ha blivit helt lurad?

[LVG] Fast Forward-hjul
Ivar skrev:
> Johan A skrev:
> > olebole skrev:
> >
> > > Dyra ombrandade kinahjul med förlegad
> > > fälgprofil, leta vidare tycker jag.
> >
> > Precis, Ivar tråkigt lurad du är!
>
> Men de var ju inte dyra och jag blev snabbare?
> Då kan jag väl inte ha blivit helt lurad?

Nej, swoooscheffekten är lika stor. Tror den står för ungefär 95%.

[LVG] Fast Forward-hjul
Stumpy skrev:
> Ivar skrev:
> -----
> > Johan A skrev:
> >
>
> > > olebole skrev:
> > >
> >
>
> > > > Dyra ombrandade kinahjul med förlegad
> > > > fälgprofil, leta vidare tycker jag.
> > >
> > > Precis, Ivar tråkigt lurad du är!
> >
> > Men de var ju inte dyra och jag blev snabbare?
> > Då kan jag väl inte ha blivit helt lurad?
>
> Nej, swoooscheffekten är lika stor. Tror den
> står för ungefär 95%.

Puh!

[LVG] Fast Forward-hjul
Ivar skrev:
> Men de var ju inte dyra och jag blev snabbare?
> Då kan jag väl inte ha blivit helt lurad?

Inte helt, bara halvt. Nämn inte att jag har ett par bara.

[LVG] Fast Forward-hjul
Jag har ett par F4R, med den nya fälgprofilen som kom förra året. Lite bredare än tidigare, men inte lika bred som firecrest.
Är nöjd med hjulen, inte lika mycket komfort som andra hjul, de känns lite stötiga men samtidigt rappa och styva.

Vill höja ett varningens finger för FFWD egna nav, har varit mycket reklamationer och problem med dem. Reklamationerna går inte direkt fort heller.
Jag valde hjul med DT240 nav, beprövade och bra nav. Lägg till den extra slanten om du ska köpa!

[LVG] Fast Forward-hjul
Jag är mycket nöjd med mina F6R Ltd med 240 nav. Rekommenderas - känns fina utan att kosta skjortan. Bara hjulväskan var en riktig höjdare. Riktigt lyxig.

[LVG] Fast Forward-hjul
Hoppar in i tråden och undrar om de är någon som vet vilka kinafälgar det är som FFWD använder när de bygger sina hjul. Tänker närmast på deras modell F2R, om någon har en länk till en sådan butik i Kina/Taiwan vore jag ännu tacksammare =)

Med vänlig hälsning
Fritz

[LVG] Fast Forward-hjul
Tänkte bara bidra med lite intryck av 2018 års Ffwd hjul. Har nyss köpt ett par F4R FCC tubeless ready med dt350 nav. 26mm breda och 19mm insida. Förutom axlar, ventilförlängare så följde även fina hjulväskor med samt swisstop klossar (som jag fick slöjda till för att passa campahållare..).

Hjulen känns väldigt välbyggda med perfekt finish och dt swiss fälgtejp. Vikten på min våg var 650gr framhjul och 840gr bakhjul så 1490 sammanlagt. Jämfört med mina gamla Mavic cosmic carbone sr så sparade jag drygt 200gr! All besparing i fälgen skulle jag gissa. Priset var nedsatt till 999€ (bike24) så mindre än hälften av vad Mavic hjulen kostade 2012...

Har bara kört 15 mil med dom men shit....dom är sjukt snabba jämfört med carbone!! Styva, kvicka och jag upplever att de skär vind otroligt bra. Har lägre puls för högre fart på de sträckor jag jämfört än så länge. Kastvindar är också mycket lättare att hantera men jag gissar att de gamla 58mm carbone med v-profil var sämre än det mesta när det kommer till sånt.

Jag är grymt nöjd och kan verkligen rekomendera hjulen! Vet såklart inget om hållbarhet över tid men naven är ju erkänt bra och lättunderhållna och fälgarna/bygget känns topnotch. Kollade runt länge och läste massor innan jag slog till. Var nära på ett par wheelsmith men ångrar mig inte en sekund att det blev dessa. Hoppas det fortsätter kännas så:)

Bilagor

• D4360E18-FA43-4C65-B31F-205CDCD07036.jpeg
    D4360E18-FA43-4C65-B31F-205CDCD07036.jpeg
    264.9 KB · Besök: 53
  • C6C0A024-931E-4730-BE9B-F22C20BB20CF.jpeg
    C6C0A024-931E-4730-BE9B-F22C20BB20CF.jpeg
    491 KB · Besök: 50
Tillbaka
Topp