(lvg)hjul igen...

(lvg)hjul igen...
IRD fälgen är intressant. En set med 28 aeroekrar på framhjulet och 32 dt rev/comp på det assymetriska bakhjulet vore kanske en oestetisk men fiffig bastard?

Fast aeroekrar var löjligt dyrt.

(lvg)hjul igen...
Själv velar jag över följande:
IRD-fälg
Alex R380 (varför har jag för mig att det är en stark fälg?)
Färdigbyggt, Reynolds Solitude (30 mm fälg, DT-nav, 1550 g) för 350 eurosar. Ett rån i sammanhanget.

Aeroekrar tror jag jag står över. Tubdälgar också. Tror jag. Äsch.

(lvg)hjul igen...
kitzblitz skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag förstår inte vad ni pratar om och mår illa
> av denna tråd.

Haha, det finns ett botemedel:)

71CFMKWRYEL._AA240_.gif

(lvg)hjul igen...
Fan vad ni velar.....Wille: köp mavic open pro cd (605 erd)+ dura ace nav + revolution ekrar 3kors
bak....mässingsnipplar drivsidan...alunipplar på resten, fram: 28h radial

(lvg)hjul igen...
Indurain skrev:
> Fan vad ni velar.....Wille: köp mavic open pro cd
INTE cd, hårdanodisering ökar risken för utmattningssprickor runt ekerhålen
> (605 erd)+ dura ace nav + revolution ekrar 3kors
> bak....mässingsnipplar drivsidan...
DT Comp på högersidan (3X) är viktigare än materialet i nipplarna
(vänstersidan 3X eller radial, kvittar lika)
> alunipplar på resten, fram: 28h radial

/Håkan

(lvg)hjul igen...
NiklasL skrev:
> Tar DA 7700 tiodelat?

för att fylla på infon min namne gav ovan:
Problemet har väl snarare varit en del av de nyare naven som enbart tagit 10-delat. Dvs problem om man nu skulle vilja ha t.ex 9-delat på det.

(lvg)hjul igen...
hakanf skrev:
> NiklasL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tar DA 7700 tiodelat?
>
> för att fylla på infon min namne gav ovan:
> Problemet har väl snarare varit en del av de
> nyare naven som enbart tagit 10-delat. Dvs problem
> om man nu skulle vilja ha t.ex 9-delat på det.

Visst är det så, det var bla därför jag rekommenderade det nya DA-navet: FH-7850
Det är inte bara bättre tätat och med en ny frihjulsmekanism, det har dessutom body i titan och klarar 8, 9 och 10-delade kassetter.

/Håkan

(lvg)hjul igen...
IRD Candence Aero fram och VSR bak. Ekring för att matchar vikt/smak/plånbok eller befintliga nav.
Lätt och billig framnav. Baknav inom budget, men unvik de med dålig rykte för hållbarhet. Strunta i att matcha nav.

Fördelarna: Prisvärda hjul som kan byggas lättare eller starkare, billigare eller dyrare. Nägorlunda aero fram, jämnare ekerspänning bak än med en vanlig symmetrisk fälg. Anpassingsbar kombination av lätt, stark, aero och inte alltför dyr.

Nackdelarna: Inte lika billiga som vissa andra packethjul. Inte matchande (kan anses som ful). Inte lika aero eller lika lätt som vissa.

IRD har inte alltid de fälger som vi vill beställa när vi vill beställa dem, och NAF har inte haft råd (än så länge) att har de på lager. Om det går som jag hoppas med omorganisationen är målsättningen att ha sådana fälger på lager med möjligheten att välja ekring (DT) och nav (White Industries på lager, Phil Wood, I9, Tune och andra på beställning) efter vikt, smak och plånbok.

Senast redigerad av en moderator:
(lvg)hjul igen...
Daner skrev:
> IRD har inte alltid de fälger som vi vill
> beställa när vi vill beställa dem, och NAF har
> inte haft råd (än så länge) att har de på
> lager. Om det går som jag hoppas med
> omorganisationen är målsättningen att ha
> sådana fälger på lager

Har du ngn tidsplan för när IRD-fälgarna finns tillgängliga hos NAF som du vill gå ut med?

/Håkan

(lvg)hjul igen...
Har själv dessa Mavic CXP 33 med Dure-ace nav 32 ekrar (svarta aero), radial ekrat fram och kors bak sedan ett antal år. Har kört minst 2500 mil på dessa utan missöden. Har väl fått riktas någon gång (efter flygtransporter). Tävlar på dessa och väger ca 83 kr. Hjulen är köpta på Racerdepån och byggda av Stefan Halleröd där (rekomenderas). Till årets säsong funderar jag dock byta upp mig till ett par aerohjul.

(lvg)hjul igen...
Väntar besked från IRD om lagret, men jag kommer inte att beställa därifrån innan jag har hanterat andra överhängade saker. Jag återkommer till dig via mail.

HåkanC skrev:
> Daner skrev:

> > IRD har inte alltid de fälger som vi vill
> > beställa när vi vill beställa dem, och NAF har
> > inte haft råd (än så länge) att har de på
> > lager. Om det går som jag hoppas med
> > omorganisationen är målsättningen att ha
> > sådana fälger på lager
>
> Har du ngn tidsplan för när IRD-fälgarna finns
> tillgängliga hos NAF som du vill gå ut med?
>
>
> /Håkan

(lvg)hjul igen...
kitzblitz skrev:
> Jag säger emot: dem tar ju inte Campa! Hur skall
> det fungera?

Tänkte inte på det, men jag har för mig att för 20 små eurosar extra kan man få med Campa.

Men i ditt fall skulle jag ta Recordnav. Du kan ju inte ha en Monti-hoj med Full Record och cheap ass Novatec. Recordnaven är inte billiga, men de är billigare än DT, nästan lika lätta och snyggare. Själv har jag en 2Danger så det är skitsamma vad det står på prylarna:-)

Annars har du ju http://shop.cnc-bike.de/product_inf...cts_id=2955&osCsid=9ob9t60bq8utbac3v32ted44u6 som du kan pimpa upp hojen med. Riktigt lätta. Hur bra de är vet jag inte.

Det här börjar nästan bli irriterande, mina nuvarande (R550) är så pass medelbra på allt (vikt, aero) att det blir tråkigt att bara uppgradera lite grann. Man får inte så mycket mer liksom.

(lvg)hjul igen...
ah shit - nu börjar du alltså dra mig in i detta också? ;-)

Jag funderar på saken - jag tror jag köper ett komplett set, färdigbyggda hjul. Lite halvt spontant som vanligt!

(lvg)hjul igen...
Du har redan varit indragen i detta länge nu:-) Prisvärda färdiga hjul:
Ritchey WCS Protocol
Reynolds Solitude

båda kan fås för runt 350 e

Jag tyckte inte det fanns så mycket bättre för mer pengar. Då måste man upp till dubbla priset.

Man blir hungrig av hjul, nu är det lunch...

(lvg)hjul igen...
AC naven har jag hört kräver underhåll som jag inte kommer förmå mig att utföra av ren bekvämlighet. Novatec vet jag inget om.

Jag tror jag kryper till Dr Spoke och intar fosterställning under en massa hjul i nåt hörn.

(lvg)hjul igen...
Jag kanske ska prova så får ni mobba mig senare:-) Satt och glodde på http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html som nämndes i en annan tråd. Jag blir inte riktigt klok på det. Det verkar som att fälgens utformning har rätt stor betydelse också. Mina (R550) hjul verkar ha bättre aerodynamiska egenskaper än andra 30mm hjul trots att de "bara" är 24 mm höga. Jaha.

BTW, ingen som har erfarenhet av högprofils tubdäckfälg (ej kål), typ Mavic CXP30 eller Ambrosio Thesis?

(lvg)hjul igen...
jag har varit sugen på de hjulen ett tag men vikten stämmer inte, jag har varit inne på tillverkarens hemsida (veltec.de) och diverse tyska cykelforum där folk har köpt och vägt själva. Den angivna vikten är med sapim cxray-ekrar, det är det inte på de hjulen från bike-discount.de, däremot om man köper dem från minibarista.de, men då kostar de 215 EUR, det tycker jag är ok pris. Naven finns beskrivna litegrann på veltecs hemsida. Nån som vågar ta första beställningen och prova? eller ska jag? Är lite fundersam kring om aluminiumbody fungerar eller om den nöts ut snabbt? Sen har jag aldrig handlat från minibarista heller, känns lite småskumt med ett cykelföretag som är namngivet efter en som arbetar med kaffebryggning, men å andra sidan, kaffe är ju gott så det kanske är bra?

(lvg)hjul igen...
Jag är bra sugen, bra tips skier! Gniden som man är (pengarna ska räcka till annat också...) så är jag nästan beredd att ta första beställningen. Men våren är inte här än. Det är gott om tid:-) De kanske dyker upp i ett Tour-test?

(lvg)hjul igen...
precis min tanke oxå, nu är det snart dags för två veckor i alperna, sen brukar det behövas lite sanering av ekonomin, så det blir inte än på nån månad som jag beställer iaf. men det känns billigt och hyfsat traditionellt = hållbart.

(lvg)hjul igen...
skier skrev:
> Är lite fundersam kring om aluminiumbody fungerar
> eller om den nöts ut snabbt?

Att sätta en Shimano 10-delad kassett på en alu-body som är gjord för Shimano 8, 9 och 10-delat är ingen bra ide'.
Shimanos 10-delade kassetter har färre och annorlunda utformade splines och de 'äter' sig snabbt igenom en sådan body.
Men ett sätt att klara sig, förutom att byta till titan/stål-body, är att använda AmericanClassic kassett clips
Läs mer om dem här (PDF-dok):
http://www.amclassic.com/pdfs/web10_SpeedDuraAce.pdf
http://www.amclassic.com/pdfs/web10_SpeedUltegra.pdf

I Sverige säljs de av http://www.cyclecomponents.com/cgi-...1&extra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=AMCL025
AMCL025.jpg

/Håkan

(lvg)hjul igen...
HåkanC skrev:
> skier skrev:
> -----
> > Är lite fundersam kring om aluminiumbody
> fungerar
> > eller om den nöts ut snabbt?
>
> Att sätta en Shimano 10-delad kassett på en
> alu-body som är gjord för Shimano 8, 9 och
> 10-delat är ingen bra ide'.
> Shimanos 10-delade kassetter har färre och
> annorlunda utformade splines och de 'äter' sig
> snabbt igenom en sådan body.
> Men ett sätt att klara sig, förutom att byta
> till titan/stål-body, är att använda
> AmericanClassic kassett clips

Håkan, om man tittar i American Classics PDF:er så ser det ut att vara olika produkter för Dura-Ace och Ultegra, men CC listar bara en, "Clips till Shimano Dura Ace-, Ultegra-, 105 10-d kassetter"

Jag har två hjul med bodys som verkar lite mjuka. Det ena är med ett Dura-Ace 7800-nav, alltså inte nya 7850 utan ett som är ett-två år gammalt. Det andra är ett HED Jet 90. Jag har haft en och samma Ultegra 6600-kassett på de här hjulen och det är ju lite märken i splinesen. Skulle jag ha användning för den här grejen?

(lvg)hjul igen...
Tack för tipset Håkan, det ska jag komma ihåg om det blir såna hjul.
På bilderna i american classic-instruktionen ser det ut som om klacken på kransen är högre än klacken på bodyn, så det är ett glapp ovanför klacken på bodyn, stämmer det? Isf passar ju inte riktigt 10-delat på bodyn? Anliggningsytan blir ju inte alls bra.

(lvg)hjul igen...
Halvusel monteringsanvisning tyckte jag. Men jag aldrig tagit isär en kasett så det kan bero på det:-)

Tack för tipset Håkan!

(lvg)hjul igen...
Så här ser baknavet ut på veltec-hjulen (inte så sexiga), är det nån som känner igen dem under nåt annat namn? Misstänker att det är ett sånt nav som flera märken delar på med lite olika etiketter.
Kan man se på bilden om bodyn är till 8,9,10-delat eller bara 10-delat?

Bilagor

• rear veltec.jpg
    rear veltec.jpg
    18.5 KB · Besök: 19
(lvg)hjul igen...
Jag är hyfsat säker på att det är ett Joytec/Novatec nav som säljs under en massa olika andra namn.
Och det ser ut som ett 8,9,10 delat.

//Johan

(lvg)hjul igen...
Lyllos dig!:-) men blir de bättre? Bättre= lättare, styvare, aeroigare= snabbare. Eller iaf två av tre?

evosmos skrev:
> SuperApe: Mina finhjul blir dyrare än mina
> fulhjul nästan hur jag än gör:-)

(lvg)hjul igen...
johanf skrev:
> Jag är hyfsat säker på att det är ett
> Joytec/Novatec nav som säljs under en massa olika
> andra namn.
> Och det ser ut som ett 8,9,10 delat.
>

Ja, det har du rätt i, hittade dem på novatecs hemsida, det verkar iaf finnas lösa bodys att köpa, frågan är om nån säljer dem, men den dagen den sorgen...

(lvg)hjul igen...
SuperApe skrev:
> Lyllos dig!:-) men blir de bättre? Bättre=
> lättare, styvare, aeroigare= snabbare. Eller iaf
> två av tre?
>
> evosmos skrev:
> -----
> > SuperApe: Mina finhjul blir dyrare än mina
> > fulhjul nästan hur jag än gör:-)

De blir i alla fal lättare, et är det enda jag är säker på. I övrigt väntar jag på att Tour ska få upp ögonen för dessa hjul.

Förresten, vad är det som avgör styvheten? Det är inte ekerspänningen, så det måste vara fälgen. Eller?

Tillbaka
Topp