[LVG] Tre Berg - Loppet

[LVG] Tre Berg - Loppet
bompet sa:
skogsvakt sa:
Och vad exakt hindrar Tre berg från att från början ha samma prispengar i båda klasserna?

Inget. Och det borde dom. Läs den andra meningen i vad jag skrev. Och andra meningen i andra stycket.

Sen kan man diskutera om prispotten i de olika klasserna skall var relativ till deltagarantal och framör allt till lagens storlek i klassen. I cykelsporten, från botten till toppen, gäller ju principen att det är laget som delar på prispengarna. Om lagen i en klass inhåller 8 åkare och lagen i en annan klass 4 åkare kan det ju vara rimligt att prispotterna skiljer sig mellan klasserna.

Som vanligt när det handlar om rättvisa och jämlikhet är saker sällan helt svarta eller vita. För att komma framåt gäller kritik och diskussion. Ställningskrig och bojkott leder sällan någonstans.
Är det en "princip", som i en inofficiell överenskommelse, att vinnaren delar med sig av prispengarna? Eller är det så att prispengarna delas ut till hela laget och inte just bara vinnaren?
Om alt 1 så är det ju upp till laget och inget som ska påverka storleken på priset.

[LVG] Tre Berg - Loppet
För egen del var loppet ingen direkt succe. Var helt tvärsäker på att starten gick klockan 09:00. Tyvärr var inte resten av deltagarna överens med mig om detta.
Omkamratligt nog startade resten av starfältet 08:00. Kan säga att jag var ganska förvånad när jag kom fram till startområdet och det var helt tomt...
Nåja, cykeln var tvättad, finhjulen var på så det var att bita ihop och ge sig iväg solo. Började komma ikapp eftersläntare strax efter Mösseberg men av förklarliga skäl inga att samåka med.
Fast 18 mil solo med flaggvakter och fullservicedepåer var ju ändå ganska trevligt ;)

Annars tycker jag banan är riktigt trevlig och loppet bra organiserat.

[LVG] Tre Berg - Loppet
En kort summering av mitt lopp.

Började dagen med sprängande huvudvärk som satt i i stort sett hela loppet.... Startade i startgrupp röd 1 och det sattes upp ett, åtminstone för mig, högt tempo. Det regnade i starten vilket innebar att kurvorna skapade kraftiga inbromsningar, med efterföljande acceleration. Efter ett tags gummisnoddande så delades den stora klungan i två. Jag låg längst bak i den första vid delningen och pallade inte riktigt ryckig körning i det tempot.

Föll ner till andraklungan och roterade med de fram till första berget, då var snitttempo runt 36 om jag inte minns fel. Där splittrades delar av klungan och jag hamnade i ingenmansland. Väntade in en grupp som fortsatte i det fina tempot. Vi var dock ojämna och det var 3-4 åkare som konstant drog sönder gruppen, jag och någon till jagade ikapp dem några gånger, men det tog på krafterna och till slut så fick det vara. Vi såg dem ~200m framför oss i många mil, snacka om att båda förlorade, tillslut plockade vi upp en av dem som kroknat.

Fick sedan ont i ryggen (har inte haft det på flera år, men just nu så skulle det komma tillbaka :/), och blev dessutom pissnödig, så jag hoppade av klungan, sträckte på ryggen, pissade och cyklade sen solo några mil.

Cyklade sen med några smågrupper med varierat tempo, rätt mör och i galen vind. Den onda ryggen hindrade mig från att ligga i bocken, vilket ju var obra i mot/kantvinden. Tog mig knappt upp för kinnekulle och för mig första depåstoppet och rullade sedan i maklig takt mot Skara, ibland med sällskap ibland solo. Sista två milen sög jag hjul på en liten klunga på ~8 cyklister, tog någon förning men benen var stumma... Snittade 31,7 vilket var lite sämre än förväntat. Dålig dagsform, vindförhållande och det blöta underlaget och möjligen inte tillräckligt lätt växel att ta till på kinnekulle, är några av förklaringarna.

Något som slog mig under loppets gång var hur dåliga folk är på kurvtagning i allmänhet, i klunga och inte minst på blött underlag. Många konstiga linjer och panikinbromsningar. Fast det är klart, i vanliga fall så kan man ju inte nyttja hela vägens bredd i kurvorna :)

[LVG] Tre Berg - Loppet
eketjall sa:
Är det en "princip", som i en inofficiell överenskommelse, att vinnaren delar med sig av prispengarna? Eller är det så att prispengarna delas ut till hela laget och inte just bara vinnaren?

Nej det är inget inofficell överenskommelse. Prispengarna betalas inte ut till personen som vinner utan till laget. D.v.s; Det är på lagets bankonto pengarna hamnar. Sen har åkarna i sina avtal med laget hur pengarna delas mellan lagmedlemmarna. För några år sedan läckte Sky's avtal om hur prispengarna skulle delas mellan åkarna ut på internet. Om jag minns rätt så tror jag de hade en helt "dela lika" princip för prispengar, däremot fanns en individuell bonus för placering, men det kom inte från prispengarna, utan från lagets kassakista. Om man har så tydliga avtal i alla lag låter jag vara osagt (speciellt lägre ner i divisonerna) men att laget (i landsvägscykling) delar på prispengar är praxis.

För övrigt körde jag Tre Berg 180km på 5.34. Krampkänningar sista 20km sänkte farten, men ändå nöjd med resultatet. Förutom en miss i starten där ledarbilen körde fel med eliten, vilket innebar att motionsklassen fick stanna och vänta, så fungerade allt bra ute på banan. Lite bökig kantvind bitvis, men ingenting mot förra året då det var 10m/s rätt i fejset i 8 mil. Roligt med folk längs banan som hejjar.

Så Tre Berg är ett lopp med potential. Vi måste som sagt bara få dem att fatta att 2017 förväntar vi oss en damklass med rättvis prispott. Jag tror och hoppas att dom insett det efter debaklet som varit.

[LVG] Tre Berg - Loppet
bompet sa:
eketjall sa:

Nej det är inget inofficell överenskommelse. Prispengarna betalas inte ut till personen som vinner utan till laget. D.v.s; Det är på lagets bankonto pengarna hamnar. Sen har åkarna i sina avtal med laget hur pengarna delas mellan lagmedlemmarna.
Borde ju nästan vara högre prispeng för mindre lag isf. Det är ju svårare att vinna då antar jag.
Men vänta, det är ju precis vad som händer, för varje individ, om man har samma prispeng till laget oavsett antalet deltagare. ;-)

[LVG] Tre Berg - Loppet
eketjall sa:
Borde ju nästan vara högre prispeng för mindre lag isf. Det är ju svårare att vinna då antar jag.
Men vänta, det är ju precis vad som händer, för varje individ, om man har samma prispeng till laget oavsett antalet deltagare. ;-)

Skrev ett långt svar om hur det fungerar med att i reglerade lopp har alla lag i en klass samma antal deltagare. Det är inget man kan välja. OS är det knäppa undantaget. Men sen bestämde jag mej för att inte mata happy-monstret mer...

2017. TreBerg. Damklass. Jämlikt. Rättvist. Tack!

[LVG] Tre Berg - Loppet
bompet sa:
Skrev ett långt svar om hur det fungerar med att i reglerade lopp har alla lag i en klass samma antal deltagare. Det är inget man kan välja. OS är det knäppa undantaget.
VM fungerar likadant, dock är väl maximal storlek på lagen större än OS så något lättare för de största nationerna att kontrollera racet.

[LVG] Tre Berg - Loppet
Ett i huvudsak väldigt väl arrangerat lopp. Nästan helt bilfria, avstängda vägar med flaggvakter i varje större korsning. En hel del folk ute och tittade på sina håll också, kul. Det var en lite småmissar/-brister i informationen som förhoppningsvis blir bättre framöver. En stor miss var att det utlovades annan (bättre) mat och dryck i kontrollerna än vad som faktiskt fanns under loppet. Men på totalen var det ändå ett riktigt bra arrangemang som jag rekommenderar.

Själva loppet var oväntat tufft. Delvis för att jag inte har tränat tillräckligt för distansen i år, men också för att samarbetet i klungan (låg rätt långt fram) var helt obefintligt och första tio milen i princip var ett intervallpass. Så när det var dags att trampa igång i motvinden på platten efter sista stigningen (kan inte riktigt med att kalla det berg) var benen rätt mosiga. Rullade in helt slut på 5:35 med en snitt på 32,5. Två FF-grupper blåste förbi med en väldig fart mot slutet - känns som de hade haft ett bättre upplägg med jämn farthållning.

[LVG] Tre Berg - Loppet
bompet sa:
eketjall sa:

Skrev ett långt svar om hur det fungerar med att i reglerade lopp har alla lag i en klass samma antal deltagare. Det är inget man kan välja. OS är det knäppa undantaget. Men sen bestämde jag mej för att inte mata happy-monstret mer...

2017. TreBerg. Damklass. Jämlikt. Rättvist. Tack!
Det finns alltså ett minimumantal på antalet deltagare i laget?
Men det kan väl bara vara på pappret isf? Antar att inte alla måste komma i mål? Måste alla ens starta?

[LVG] Tre Berg - Loppet
Adhocalias sa:
Själva loppet var oväntat tufft. Delvis för att jag inte har tränat tillräckligt för distansen i år, men också för att samarbetet i klungan (låg rätt långt fram) var helt obefintligt och första tio milen i princip var ett intervallpass. Så när det var dags att trampa igång i motvinden på platten efter sista stigningen (kan inte riktigt med att kalla det berg) var benen rätt mosiga. Rullade in helt slut på 5:35 med en snitt på 32,5. Två FF-grupper blåste förbi med en väldig fart mot slutet - känns som de hade haft ett bättre upplägg med jämn farthållning.

Med tanke på din beskrivning av sammartbetet och tiden du gick i mål borde vi nästan ha kört tilsammans vid nån tidpunkt. Jag gick i mål 5:34:13. Jag var bara i depå i typ 8 minuter på Kinnekulle.

[LVG] Tre Berg - Loppet
bompet sa:
Adhocalias sa:

Med tanke på din beskrivning av sammartbetet och tiden du gick i mål borde vi nästan ha kört tilsammans vid nån tidpunkt. Jag gick i mål 5:34:13. Jag var bara i depå i typ 8 minuter på Kinnekulle.

Passerade Bergspriset på precis under 4 timmar. Stod i depån en stund och samlade kraft sen, innan jag tog min svågers hjul in i mål. Såg du en stark yngling med en alldeles för stor gul regnjacka hängandes ut ur backfickan, tätt följd av en jättetrött inte lika fullt ung förmåga på en svartvit Cannondale så var det vi.

[LVG] Tre Berg - Loppet
BC sa:
Några bilder finns här https://goo.gl/photos/ikx58VHpHQzGD3xt7
- Starten, Skara
- 2:a Bergspriset, Lerdala (Billingen), 87km.
- Forshem, 126km
- Mål

Fina bilder, lyckades fastna på några av dom. Är alltid lika förvånad över hur plågad jag ser ut på bilder, kändes inte så under loppet.

För er som inte kört detta lopp så kan jag rekommendera det, fint lopp med fina vägar. Bra med flaggvakter överallt som även varnade för farliga kurvor. Depåerna har jag som vanligt ingen aning om då jag sällan stannar i dessa.

[LVG] Tre Berg - Loppet
Adhocalias sa:
Passerade Bergspriset på precis under 4 timmar. Stod i depån en stund och samlade kraft sen, innan jag tog min svågers hjul in i mål. Såg du en stark yngling med en alldeles för stor gul regnjacka hängandes ut ur backfickan, tätt följd av en jättetrött inte lika fullt ung förmåga på en svartvit Cannondale så var det vi.

Japp, minns det. Vi var i samma grupp flera gånger under dagen. Sist jag såg er var typ 1 mil efter Kinnekulle när mitt gäng kom i kapp och undrade om vi skulle rotera. Jag had blått och vitrandigt Komet Club Rouleur ställ på mig. Tror mitt gäng gick iväg tillsammans med två "Vänner för livet" cyklister som ni hade kört tillsammans med.

Tillbaka
Topp