Magura bromsar, högt å lågt.

Maakus sa:
Lidqvist sa:
Jag har Magura fälgbromsar på en gammal cykel. De ser ut att va motsvarande den modell som kallas HS11 nuförtiden.

Men det sitter inte Magura bromshandtag på den. Bromshandtagen är från en tillverkare som heter TWP.
Nu behöver jag längre slangar på bromsarna och har skaffat slangar, oliver mm till Magura. Oliverna passar dock inte TWP-handtagen. Finns det nån firma man kan höra av sig till som har oliver i alla olika utföranden?

Vid min LBS fick jag rådet att plocka handtagen från ett billigt hydrauliskt system, Shimano eller Magura, vilket som helst som man lätt kan skaffa oliver till.
Det skulle ju i så fall va ett skivbromssystem. Men det kan väl inte funka? Är det inte helt olika tryck i fälgbromsar och skivbromsar?

Jag lutar åt det dyrare alternativet: att köpa nya bromshandtag (Magura HS33). Kan det va olika tryck i dem och mina gamla Magura-fälgbromsar?

Shigura! Jag funderade på att behålla SLX handtagen och använda MT5 calipern (svenskt ord tack).
Finns en uppsjö av trådar om just Shimano + Magura.
https://www.google.com/search?q=shigura+brakes&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab

Bromsok.

desmo sa:
Jag letar bromsar till mitt fatbikebygge.
Kommer handla från R2 och B-D.
Inom "budget" kan jag få MT2, MT4, MT5 typ. Någon tanke på hur man ska resonera?
Annars ligger Shimano SLX eller SRAM Guide T som alternativ. Så typ max 1500kr för ett set. Sedan ska det ju vara skivor till också..

MT trail kanske? Jag ör nöjd med mina iallafall!

Jag behöver fixa dessa bromsar;

89526884-31C4-4285-A8E3-09F41EDD9DC3.jpeg

Vad behöver jag?
Cykeln har varit oanvänd i många år och handtaget går att trycka i botten utan att det bromsar.

Eller ska jag försöka hitta andra bromsar på k&s?

Tillbaka
Topp