Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Belray 2.5 syntet eller Shell 2.5 rsp fett och deras luft olja så är du på banan ordentligt så blir gafflen följsamma men samtidigt bestämd beroende på hur mycket luft du använder.Maakus sa:Så, nu har jag kört in min Mattoc, så nu måste jag börja pilla på den. Just nu kör jag den i 160mm, men tänkte sänka den till 140mm (cykeln är ju gjord för 130).
Upplever den som super plush, gungar väldigt mycket när jag trampar. Mer luft? Pilla på kompressionen ska ju vara ett alternativ enligt manualen.
Har verktygen, men vad behöver jag för olja. 5w40 och 5wt ska det ju vara. Vad har ni? Märke osv.
Varför skulle man vilja gå ner i viskositet på oljan i dämparen när den redan med 5 wt är mjuk och studsig med vreden åt fel håll? Eller är just belray lika tjock som motorex 5 som är Manitous referens om jag inte minns fel.sdx sa:Belray 2.5 syntet eller Shell 2.5 rsp fett och deras luft olja så är du på banan ordentligt så blir gafflen följsamma men samtidigt bestämd beroende på hur mycket luft du använder.Maakus sa:Så, nu har jag kört in min Mattoc, så nu måste jag börja pilla på den. Just nu kör jag den i 160mm, men tänkte sänka den till 140mm (cykeln är ju gjord för 130).
Upplever den som super plush, gungar väldigt mycket när jag trampar. Mer luft? Pilla på kompressionen ska ju vara ett alternativ enligt manualen.
Har verktygen, men vad behöver jag för olja. 5w40 och 5wt ska det ju vara. Vad har ni? Märke osv.
För att ändra slaglängd är det bara gaffelfett och ytterbensolja du behöver. Jag använder lite allt möjligt i ytterbenen beroende på vad som råkar vara närmast eftersom 20-litersdunken med 5w40 är lite otymplig.. :-PMaakus sa:Så, nu har jag kört in min Mattoc, så nu måste jag börja pilla på den. Just nu kör jag den i 160mm, men tänkte sänka den till 140mm (cykeln är ju gjord för 130).
Testar man inte så vet man inget ganska enkelt svar Manitous referens är maxima sae 5 med cst 15.90. från 2016Rattnalle sa:Varför skulle man vilja gå ner i viskositet på oljan i dämparen när den redan med 5 wt är mjuk och studsig med vreden åt fel håll? Eller är just belray lika tjock som motorex 5 som är Manitous referens om jag inte minns fel.sdx sa:Belray 2.5 syntet eller Shell 2.5 rsp fett och deras luft olja så är du på banan ordentligt så blir gafflen följsamma men samtidigt bestämd beroende på hur mycket luft du använder.Maakus sa:Så, nu har jag kört in min Mattoc, så nu måste jag börja pilla på den. Just nu kör jag den i 160mm, men tänkte sänka den till 140mm (cykeln är ju gjord för 130).
Rattnalle sa:För att ändra slaglängd är det bara gaffelfett och ytterbensolja du behöver. Jag använder lite allt möjligt i ytterbenen beroende på vad som råkar vara närmast eftersom 20-litersdunken med 5w40 är lite otymplig.. :-PMaakus sa:Så, nu har jag kört in min Mattoc, så nu måste jag börja pilla på den. Just nu kör jag den i 160mm, men tänkte sänka den till 140mm (cykeln är ju gjord för 130).
Ändra slaglängden innan du börjar ställa in gaffeln allt för noga men ett par klick på kompressionen och något klick eller två lågfart får du vrida på oavsett skulle jag tro.
https://happyride.se/forum/file.php/1/file=351605/filename=IMG_20180523_202710.jpgkonken sa:Överraskande lätt fasen!
Tycker bromsdragningen blir perfekt när man drar den i samma buntband som skärmen, men såklart bättre med riktigt fäste. (manitou varianten är ju snygg men då blir ju slangen för lång för andra gafflar)
Slump eller svsikt att länka till bilden och inte inlägget med den så att tidigare diskussion om eventuell förträfflighet eller brist på sådan kan följas även för nytillkomna..?sdx sa:https://happyride.se/forum/file.php/1/file=351605/filename=IMG_20180523_202710.jpgkonken sa:Överraskande lätt fasen!
Tycker bromsdragningen blir perfekt när man drar den i samma buntband som skärmen, men såklart bättre med riktigt fäste. (manitou varianten är ju snygg men då blir ju slangen för lång för andra gafflar)
Vänster bromsar men slangen sitter mera skyddad inga grenar som kan ta tag i slangen och rycka av den.
Nej. Tryckskillnaden med en pump ansluten är noll eftersom gaffeln båda kamrar pumpas samtidigt.mikipedia_ sa:Visst funkar shockwiz på dessa mästerverk till gafflar??
Plusett på den.jofahjalm sa:Man fattar väl att Huck Bail Out alltid ska stå på max utan den där prylen?
Rattnalle sa:Nej. Tryckskillnaden med en pump ansluten är noll eftersom gaffeln båda kamrar pumpas samtidigt.mikipedia_ sa:Visst funkar shockwiz på dessa mästerverk till gafflar??
Ren avsikt att manitou inte var först med den slang dragningen.Tror till och med att den är bättre då den har en slangstyrning uppe vid kronan vilket gör att slangen går rakt upp och inte ut på sidan när gaffeln komprimeras.Rattnalle sa:Slump eller svsikt att länka till bilden och inte inlägget med den så att tidigare diskussion om eventuell förträfflighet eller brist på sådan kan följas även för nytillkomna..?sdx sa:https://happyride.se/forum/file.php/1/file=351605/filename=IMG_20180523_202710.jpgkonken sa:Överraskande lätt fasen!
Vänster bromsar men slangen sitter mera skyddad inga grenar som kan ta tag i slangen och rycka av den.
Du kanske kan förklara hur hbo fungerar för den oinvigde och vad som händer i gaffeln med dess oljestyrning.jofahjalm sa:Man fattar väl att Huck Bail Out alltid ska stå på max utan den där prylen?
konken sa:Det beror ju på vad man vill ha Shockwiz till, i princip går det väl att ställa HBO med Shockwiz också så länge som man kalibrerat trycket för hela slaget. Om man kan få ut rådata så kan man ju hacka fram lite huckinställningar :)
Jag har bottnat min Mattoc riktigt totalt en gång. Då droppade jag någon meter till platt väldigt osmutt och landade på framhjulet. Inte ens då sa det klonk hårt. Jag hade nog landat på näsan med en gaffel utan samma mjuka stopp. Men jag kan inte märka någon skillnad i den delen av slaget jag använder i normalfall oavsett vad den står på så jag ser verkligen ingen nackdel med att alltid ha den på max.happymtb.fr sa:Angående HBO, jag undrar om den inte stryper returen lite? Jag vet inte om det finns nån form av check valve som gör att det skulle flöda mer fritt i andra riktningen? Hastigheten på skaftet lär inte vara särskilt högt i den delen av slaglängden med tanke på att det lär precis ha byt riktning så att det kanske räcker med dom håll som finns utan check valve... Jag tänker lite högt där! :)
Jag är också osäker om HBO reglaget ska bara vridas till max. Jag håller med dig Jofa att det är svårt att testa på ett repeterbart sätt. Jag skulle intuitivt börjar med den helt öppet och addera klick i takt med att jag bottnar. På det viset får man en bra användning av slaglängden och möter mindre av en vägg av överdoserat kompression i slutet.
Du glömde att det sitter en blow off ventil i Hbo som är fjäderbelastad.jofahjalm sa:Välkommna till Jofahjalm förklarar!
HBO - Huck Bail Out, eller om man är trist, Hydraulic Bottom Out är en cylinderformad hona/hane som sitter längt upp i dämparen. I slutet av slaget förs hanen in i honan och pressar in olja där. Honan har hål i cylinderns sidoväggar som släpper ut oljan. Om man t.ex. tar av ytterbenen och trycker in dämpar-roden med handkraft kommer man inte känna något av HBOn eller dess inställningar eftersom kompressionshastigheten är för låg för att denna ska göra någon skillnad. De hålen som finns räcker till för att släppa ut olja tillräckligt fort när dämparen trycks ihop långtsamt. När dämparen pressas ihop fort hinner inte oljan tryckas ut genom de små hålen obehindrat och det uppstår ett motstånd av friktion i oljan.
Detta betyder alltså att HBO endast påverkar den sista delen av slaget, den är positionskänlig. Hela HBOn är 3 cm långt, men den ger naturligtvis inte full effekt direkt. Den påverkar också bara vid snabb kompressionhastighet. Med HBO på min (största möjliga flödesöppningar) har den ganska liten effekt och man kan bottna gaffeln med en klonk exakt som en Rockshoxgaffel eller liknande. Med HBOn ställd till max så är det nästan omöjligt att bottna gaffeln hårt med ett klonk. Eftersom HBOn bara påverkar i det sista av slaget vid stora kompressionhastigheter skulle det vara extremt svårt att argumentera för att man tycker att någon anna inställning än max är bättre. Skillnaden skulle vara att du kanske kan få ut att hjulet flyttar sig några mm extra vid en jättehård smäll. Men för att utvärdera det måste du hitta någon mosterträff som du kan utsätta gaffeln för reproducerbar och det skulle helt klart vara över min förmåga. Jag är nöjd med max och vet att det antagligen aldrig kommer inträffa en klonkande hård träff på gaffeln.
Om man jämför med en gaffel som inte har HBO (nästan alla gafflar) så är den populära lösningar för att dessa inte ska bottna att man slänger in volymspacers och/eller ökat trycket. Detta påverkar allt annat med gaffeln. Nackdelen är också att när man väl har ökat trycket och slängt in 14 spacers och trots detta bottnar gaffeln så har man ju energi nog för att flyga till månen lagrad i gaffelns luftfjäder. När gaffeln sedan returnerar så kan inte returdämpningen hantera den kraften utan man blir troligen skickad till månen. Det är inte så bra. Detta till skillnad från HBOn som istället gör om kraften till värme vid en jättesmäll.
Som vi alla kan se är Huck Bail Out det bästa sedan folköl och tårta.
jofahjalm sa:Som vi alla kan se är Huck Bail Out det bästa sedan folköl och tårta.
Finns lite att läsa om funktionen och lite grafer att tolka läs 2 sidor framåt.konken sa:Om man vet med sig att man inte är på någon huckstig så är det väl onödigt med max HBO, speciellt om man kör den lägre än 160 mm. Tar man ur luften känner man ju tydligt motståndet i HBO lägena.
Manitou har väl tips för HBO i manualen.
Men, det är svårt att förstå varför man skulle vilja ha en gaffel utan HBO funktion.
Shockcraft på NZ har alla interna delar.Maakus sa:Skulle sänka Mattocen från 160 till 140 och kolla hur den mådde.
Jävlar va lätt det är att meka med den.
Tills momentnyckeln inte klickade.
Vad fan gör man nu?
Rattnalle sa:Shockcraft på NZ har alla interna delar.Maakus sa:Skulle sänka Mattocen från 160 till 140 och kolla hur den mådde.
Vad fan gör man nu?
Botten av gaffeln drar jag sedan tidigare missöden med hylsa på skruvmejselskaft för att inte kunna dra för hårt.
Beställer en ny spindel. Från BC .Maakus sa:Skulle sänka Mattocen från 160 till 140 och kolla hur den mådde.
Vad fan gör man nu?
sdx sa:Beställer en ny spindel. Från BC .Maakus sa:Skulle sänka Mattocen från 160 till 140 och kolla hur den mådde.
Vad fan gör man nu?
Det blir dyra lär pengar närma inte testar momentnyckel före.
Maila dom så tar dom hem dom delarna som du behöver men ha gärna resrvdelsnummer på delen sen vill dom ha förskottsbetalning på den delen. Och det blir inte dyrare att handla där .Maakus sa:sdx sa:Beställer en ny spindel. Från BC .Maakus sa:Skulle sänka Mattocen från 160 till 140 och kolla hur den mådde.
Vad fan gör man nu?
Spindel?
Hittar inget på bike-components, med eller utan det namnet, som kan hjälpa mig.
sdx sa:Maila dom så tar dom hem dom delarna som du behöver men ha gärna resrvdelsnummer på delen sen vill dom ha förskottsbetalning på den delen. Och det blir inte dyrare att handla där .Maakus sa:sdx sa:Beställer en ny spindel. Från BC .Maakus sa:Skulle sänka Mattocen från 160 till 140 och kolla hur den mådde.
Vad fan gör man nu?
Spindel?
Hittar inget på bike-components, med eller utan det namnet, som kan hjälpa mig.
Handlar du vid nyazelendaren så får du betala tull och moms på varuvärdet och frakten.