marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Jag bara kört på platten 2 mil ännu men det var absolut inget konstigt funkade hur nya som helst? å mestadels sittandes.
Just det har sadeln typ i mitten på railsen.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
EST sa:
Jag bara kört på platten 2 mil ännu men det var absolut inget konstigt funkade hur nya som helst? å mestadels sittandes.

Jag har ofta sadeln väldigt långt fram, så jag skulle också välja ett väldigt brant sadelrör. Beror en del på att jag även har fötterna långt fram på pedalerna:-)

marino bikes the tråd!
Makten sa:
EST sa:

Jag har ofta sadeln väldigt långt fram, så jag skulle också välja ett väldigt brant sadelrör. Beror en del på att jag även har fötterna långt fram på pedalerna:-)

Med barn stolpe behöver du inte ha sadeln så långt fran, inte heller fossingarna på pedalerna (vilket är bra för att spara på knäna...)

marino bikes the tråd!
Jag får mest ont i fotleden när jag huckar om jag har fötterna för långt fram förmodligen för att jag är för fet.
Men hjälper det att ha längre bak altså aldrig funderat på det förutom att jag flyttar bak vid utförskörning :)

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Med barn stolpe behöver du inte ha sadeln så långt fran, inte heller fossingarna på pedalerna (vilket är bra för att spara på knäna...)

Jag förstår tyvärr inte vad du försöker säga. "Barn stolpe", vad är det? Jag har inga barn och inga stolpar heller.

EST sa:
Jag får mest ont i fotleden när jag huckar om jag har fötterna för långt fram förmodligen för att jag är för fet.
Men hjälper det att ha längre bak altså aldrig funderat på det förutom att jag flyttar bak vid utförskörning :)

Var man har fötterna är en smaksak:-) Jag har mina långt fram för att det blir stabilare med pedalaxeln mer mitt under foten.
Grejen är att det innebär att man förstås också behöver ha sadeln lite längre fram för att undvika knäpp vinkel mellan arslet och pedalen (edit: eller snarare vinkeln på knät). Så då är ju brant sadelrör perfekt! Den som kör med pedalaxeln längre fram under foten däremot, kan nog tycka att det blir konstigt med sadeln långt fram.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Hahaha! BARN stolpe! Idag slog T9 till ordentligt...

Menade så klart en mera upprätt sadelstolpsvinkel... :)
Vilket gör att knän (och fötter) kommer längre fram över BB/pedalerna.
Ang. för/nackdelar med positionen på pedalerna finns det en hel massa tips att läsa om, bl.a. här:
http://enduro-mtb.com/en/how-to-position-clipless-cleats-mtb/

Personligen försöker jag ha fötterna så långt fram jag kan, utan att få ont i knäna (vilket är den vanligaste symptomen när vinklarna blir fel). Placeringen är så klart efter tycke och smak, men själv känns det bättre med mera "attack" på pedalerna, samt bättre viktupptagning vid dropp o sånt...

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Hahaha! BARN stolpe! Idag slog T9 till ordentligt...

Menade så klart en mera upprätt sadelstolpsvinkel... :)
Vilket gör att knän (och fötter) kommer längre fram över BB/pedalerna.

:-) Då är vi överens!

Ang. för/nackdelar med positionen på pedalerna finns det en hel massa tips att läsa om, bl.a. här:
http://enduro-mtb.com/en/how-to-position-clipless-cleats-mtb/

Personligen försöker jag ha fötterna så långt fram jag kan, utan att få ont i knäna (vilket är den vanligaste symptomen när vinklarna blir fel). Placeringen är så klart efter tycke och smak, men själv känns det bättre med mera "attack" på pedalerna, samt bättre viktupptagning vid dropp o sånt...[/quote]

Se där, det finns alltså teori som bekräftar det jag listat ut själv! :-)) Jag kör ju plattisar, så det är bara att lyfta på foten om man vill placera den annorlunda. Kanske just därför jag omedvetet successivt flyttat den längre framåt tills det känns som bäst.

marino bikes the tråd!
Då jag är född med gudabenådad känsla för färg och form visste jag att cykeln skulle bli en skönhet. Nu visade det sig att min tekniska förmåga inte matchade min estetiska förmåga, så Swoop har varit så vänlig att designa loggor åt mig. Dessa målas nu på min skönhet.

IMAG2058.jpg

Pepp! Och tack till Swoop!

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Då jag är född med gudabenådad känsla för färg och form visste jag att cykeln skulle bli en skönhet. Nu visade det sig att min tekniska förmåga inte matchade min estetiska förmåga, så Swoop har varit så vänlig att designa loggor åt mig. Dessa målas nu på min skönhet.

Pepp! Och tack till Swoop!

Snyggt designat.

marino bikes the tråd!
Första pannlamps turen idag. Va 2 mil teknisk singel tack mycket rötter å stenar som var böta å lera.
Kan bara säga att det funkar kanon å köra på platten med sådan geo nada problem, grymt kul cykel?

OI000045.jpg

marino bikes the tråd!
Inspirerad av EST tänkte jag oxå hoppa på en peruansk stålhäst, har fått ihop detta efter ett par mail med Marino, långt o flackt a la pole. Vad säger happy om geometrin?

Då jag är 192 cm tror jag reach blir bra men jag är inne på att försöka få till lite kortare kedjestag om möjligt samt längre sadelrör så en förstärkning med ett stag mellan sadelrör o överrör får plats. Osäker på om BB drop på 20 är lämpligt, tror det är 25 på min nuvarande så jag tror det är ok

Bilagor

• IMG_2054.JPG
    IMG_2054.JPG
    112.9 KB · Besök: 148
marino bikes the tråd!
Vad är tanken med de låga sadelstagen?

Hade det här alternativet funnits innan jag lyckades leta fram min Canfield-stålram hade det nog varit ett roligt alternativ.

marino bikes the tråd!
Bilden är inte glasklar men det är en heldämpad sak, de låga sadelstagen ska visa baktriangeln

EST-jag har ingen aning om bb-höjden och vet inte heller om den går att få fram ur ritningen...

marino bikes the tråd!
Hjulstorlek 29 tum, osäker på som menas med slaglängd men den är för 200x57 dämpare och det ska enligt uppgift vara 15 cm "travel" (vad fan kallas det på svenska,fjäderväg?)

marino bikes the tråd!
dnleriksson sa:
Rockingman sa:
Hjulstorlek 29 tum, osäker på som menas med slaglängd men den är för 200x57 dämpare och det ska enligt uppgift vara 15 cm "travel" (vad fan kallas det på svenska,fjäderväg?)

Slaglängd kanske ;-)

Hahaha, hjärnsläpp, får skylla på att jag varit föräldraledig sedan februari och hjärnan antagligen mår som en skrumpen clementin nu....

marino bikes the tråd!
Det låter som 20 mm bbdropp är i minsta laget med 29" och 15 cm slaglängd. Om du ska ändra på hans design är det värt att veta hur han fixar det. Jag tror att t.ex. pedal-kickback kan växa till sig om man ökar avståndet mellan pivotpunkten och bb.

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Det låter som 20 mm bbdropp är i minsta laget med 29" och 15 cm slaglängd. Om du ska ändra på hans design är det värt att veta hur han fixar det. Jag tror att t.ex. pedal-kickback kan växa till sig om man ökar avståndet mellan pivotpunkten och bb.

Geometrin är till stora delar plankade från pole evolink 140 som också anger - 20 mm bb drop. Å andra sidan anger Starling murmur bb drop till - 38 mm vilket är en rätt avsevärd skillnad. Nu missförstår jag sannolikt hela bb drop konceptet men jag uppfattar det som att vevhuset sitter längst ner på enbart underöret på denna ram (se bifogad bild) och då borde det väl gå att sänka bara genom att förlänga det röret lite, eller?

Bilagor

• marino.jpg
    marino.jpg
    87.5 KB · Besök: 110
marino bikes the tråd!
Nackdelen med att desgina sin egen ram är att man får det man ber om...

Om du bara förlänger det röret så ändrar du anti-squat, peda-kickback osv... Det blir också annan effektiv sadelrörsvinekl och reach...

marino bikes the tråd!
Funkar det på Pole så kör! Skönt med högere bb cykeln kommer ändå vara super stabil pga av längd å gaffel vinkel?
För det blir skillnad om man flyttar utifrån bb et.

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Nackdelen med att desgina sin egen ram är att man får det man ber om...

Om du bara förlänger det röret så ändrar du anti-squat, peda-kickback osv... Det blir också annan effektiv sadelrörsvinekl och reach...

Helt klart är det så, jag är grovt underkvalificerad för att bedöma custom-grejer men va fan, den kommer ju ha två hjul och pedaler så cyklingsbar lär den väl förhoppningsvis bli.

marino bikes the tråd!
Utan att veta något om hur det ligger till med den saken är jag inte säker på att Marino tänkt överdrivet mycket på det där med anti-squat och kick-back m.m. i och med att geometrin är plankad från Pole men själva länkaget är annorlunda.....

marino bikes the tråd!
Pivotplaceringen ser enligt min amatörbedömning bra utanpå de bilder jag har sett, typ som på orange. Om man däremot ska ändra BB-dropp och man har en byggd swing så blir ju enklast lösningen att flytta pivotpunkten. Mer BB-dropp genom högre pivotpunkt och då mer pedal-kickback. Jag vet inte hur stor skillnad det verkligen kommer göra, men det är bara att räkna om man vill veta.

marino bikes the tråd!
Rockingman sa:
Utan att veta något om hur det ligger till med den saken är jag inte säker på att Marino tänkt överdrivet mycket på det där med anti-squat och kick-back m.m. i och med att geometrin är plankad från Pole men själva länkaget är annorlunda.....

Är det isf inte lämpligare att utgå ifrån Orange Stage 5, dom vet ju iaf vad dom gör med sin SP-design...
Även jag o herr Marino har bollat lite idéer ang FS-ram (tänk Diet-Pinner fast 29'a...), sen har han i ett svagt ögonblick erbjudit sig att göra en Bronson/5010 fast i stål. Alltså med VPP-länkage...

marino bikes the tråd!
Larsaw, jag vill se dig visa upp lite peruanskt stål inom en snar framtid. Jag tror inte Herr Marino vill ha jättemånga svenska brevvänner som inte handlar.

Tillbaka
Topp