marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Rockingman sa:
Såhär blev det med loggor och lack, en ram värdig en Bondskurk ??

Sweet ! Vad heter färgen? Jag kanske plankar den till Ping.

Har f.ö. börjat skissa på en 27+-pendlare med 560 mm kedjestag. Den kommer heta 0xBEEF om den blir verklighet. B)

marino bikes the tråd!
Gurra sa:
Rockingman sa:
Såhär blev det med loggor och lack, en ram värdig en Bondskurk ??

Sweet ! Vad heter färgen? Jag kanske plankar den till Ping.

Har f.ö. börjat skissa på en 27+-pendlare med 560 mm kedjestag. Den kommer heta 0xBEEF om den blir verklighet. B)

Ingen aning vad färgen heter, jag tog den från ett foto på ett gäng rör på Marinos insta. Om du vill ha samma så hänvisa till min ram så ordnar det sig nog.

marino bikes the tråd!
Ht dh Marino 61,5 ha!

FB_IMG_1517902612094.jpg

marino bikes the tråd!
marino bikes the tråd!
Ja jag menar utväxling/leverage ratio. Har blivit något av en "coil"-fantast men det är väl delvis för att slippa "stiction" och variation pga temperatur.

marino bikes the tråd!
Den ser ju ut som moderna singelpivotcyklar brukar göra, t.ex. Orange. Dvs den har pivotpunten vid framklingans framkant. Det brukar göra att cyklarna är trampeffektiva. Leverage ratio brukar generellt blir konstant genom hela slaget. Min Orange har också konstant hävstång genom slaget och jag har kört den med coil en hel del. Det jag man tycker tydligast med coil är att man har med stöd tidigt i slaget och cykeln generellt går högre i slaget. Så länge man försöker hålla hjulen i marken fungerar cykeln bättre med coil. Men det märks också att en fjäder med 30% sag får mindre total kraft som krävs för bottning jämfört med en luftdämpare med en massa volymspacers i med motsvarande sag. Den senare tycker jag bara har en fördel när målet är ta jätteträffar samtidigt som man kan förneka att cykeln bottnade.

marino bikes the tråd!
Min erfarenhet liknar Jofas: på en hoj med 120mm slag och 11% progressivitet fick jag välja mellan mjukt och följsamt i början av slaget och bottna när man droppar en halvmeter eller inte bottna och ha för hård fjäder för resten av slaget. Jag försökte skicka min dämparen för custom tune men fick svaret att resultat skulle vara en kompromiss... kudos till Novyparts för att vara så ärligt!

Åt andra sidan har jag en hoj med 140mm slag och 28% progressivitet som fungerar jättebra med coil.
Hur mycket progressivitet man behöver beror nog på hur och vad man åker samt förmodligen på hur mycket slaglängd man har.

marino bikes the tråd!
Ofta är ju cyklar gjorda för en jätteprogresiv luftdämpare så det är klart att de blir lite "annorlunda" när man sätter på en fjäder istället...

/T

marino bikes the tråd!
Jag vill invända mot Frankrike och säga säga att för mig så låter skillnaden mellan 11 och 28 % mer progressivt låter typ försumbart. Jag tänker mig att detta är välvillig placebo. Man ska inte heller missa att en fjäder förmodligen tar upp mer kraft mitt i slaget jämfört med vad många luftdämpare gör.

marino bikes the tråd!
tmalm sa:
Ofta är ju cyklar gjorda för en jätteprogresiv luftdämpare så det är klart att de blir lite "annorlunda" när man sätter på en fjäder istället...
/T
Javisst!
En luftdämpare mår trots allt inte illa av en progressiv länkage, jag skulle tom säga att den mår bättre än med en lineärt länkage: den höga utväxling i början jobbar emot den stiction som luftburkar har samt att dämpningskrafter blir också lägre vilket ökar känslighet. Längre fram i slaget börjar dämpningskrafter progressivt öka pga den minskande utväxling vilket ger mer stöd och mer motstånd mot bottningar.

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Jag vill invända mot Frankrike och säga säga att för mig så låter skillnaden mellan 11 och 28 % mer progressivt låter typ försumbart. Jag tänker mig att detta är välvillig placebo. Man ska inte heller missa att en fjäder förmodligen tar upp mer kraft mitt i slaget jämfört med vad många luftdämpare gör.
Placebo och placebo... Jag har data för en cykel där man byter bara rockern på en split pivot länkage som har 11-12% progressivitet med ena rocker och nära 25% med den andra. Den version med mest progressivitet erbjuder hela 50% mer kraft för att bottna cykeln än den andra när båda har den fjäder som ger likvärdiga sag-värden.

marino bikes the tråd!
Min DH ökar hävstången med 70 % genom slaget, men jag tycker mig inte känna det speciellt tydligt. Nu kanske det är för att det ökar linjärt genom salget istället för att ha en jätteramp...

marino bikes the tråd!
happymtb.fr sa:
Hur skulle du vilja att det känns? Jag förstår inte...
Bottnar du lätt med din dh?
Förbrukar den onödigt med slaglängd?

Det känns inte och det det fungerar väl väldigt bra på DHn. Jag tycker inte den använder för mycket slaglängd eller bottnar lätt. Men jag tror det beror på att hävstången är en linjär ramp som gör att man inte tydligt känner av den.

Min Orange kan jag få att sluta bottna med en luftdämpare som har en massa band. Den progressiviteten måste däremot motsvara en enorm ökning av hävstång i slutet av slaget. När man plattlandar något så känns det exakt som att man har bottnat stenhårt, men när man tittar på dämparen så vittnar gummiringen på shaftet att man har 2 mm slag kvar.

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
happymtb.fr sa:

Det känns inte och det det fungerar väl väldigt bra på DHn. Jag tycker inte den använder för mycket slaglängd eller bottnar lätt. Men jag tror det beror på att hävstången är en linjär ramp som gör att man inte tydligt känner av den.

Min Orange kan jag få att sluta bottna med en luftdämpare som har en massa band. Den progressiviteten måste däremot motsvara en enorm ökning av hävstång i slutet av slaget. När man plattlandar något så känns det exakt som att man har bottnat stenhårt, men när man tittar på dämparen så vittnar gummiringen på shaftet att man har 2 mm slag kvar.
Ok nu förstår jag. Jag tror också att mycket av känslan hänger på att det är en linjär ramp på din DH.

På orange, det du beskriver låter som vad Steve från Vosprung kallar för "hitting a wall of progression" i en av sina video. Och jag förstår att du hamnar där, att proppa luftburken med band är enda sättet att få känslighet i början av slaget och bra motstånd mot bottningar på en hoj med linjär hävstång. Nackdelen är att du kan inte få hydrauliken att anpassa sig till allt som jag skrev om tidigare...

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
happymtb.fr sa:

Länkagets utväxling påverkar ju inte bara hur fjäderkraften varierar sett från bakhjulet, det påverkar ju även hur dämparens krafter upplevs. Med en minskande utväxling längre in i slaget (säg 3:1-->2:1) så får du inte bara en högre fjäderkraft sett från bakhjulet utan även högre kolvhastighet i dämparen --> mer dämpning för en given rörelse. Utöver det så blir det betydligt lättare för returdämparen att hantera en mer linjär fjäder, vilket också gör att det inte känns lika dramatiskt att besöka botten av slaget, jämför med en cykel med linjärt länkage och superprogressiv fjäder.

Sist men inte minst så tror jag att det Jofa skriver högre upp också har ganska stor inverkan, en luftfjäder som är väldigt progressiv kommer ha ganska mycket lägre fjäderkonstant än motsvarande skruvfjäder i större delen av slaget, för att sen plötsligt öka massivt. Hela grejen när du huckar handlar ju om att bromsa hastigheten du+cykel faller mot marken med så jämt som möjligt, men om du ska förlita dig på en jätteprogressiv luftfjäder så kommer större delen av det jobbet göras i slutet av slaget och du utnyttjar din slaglängd ganska dåligt.

marino bikes the tråd!
Shrue sa:
Gurra sa:
Länkagediskussioner. Det är fan det bästa jag vet! (På riktigt)

+1 på det, mer länkagepolemik!

+1000!

Kan någon förklara för mig hur vinkeln på vämparen spelar in i hänseende för utväxlingen?

Olikautvxlingar.jpg

Eftersom jag själv är lågbegåvad, så är jag mer inne på att låta Marino bygga ett mer flexibelt konsept enl. modell 3, men vi har inte än kommit fram till utformningen för att bygga länkaget i stål. (Vilken jag senare ev. kan låta tillverkas i CNC-fräst alu för att spara vikt...)
Tredje alternativet skulle också göra att dämparen/bussningarna inte utsätts för lika mycket tortyr då stålramen flexar...

marino bikes the tråd!
Ju mer vinkelrät dämparen är mot "sadelröret" på svingen ju mer linjär är den i den delen av slaget och ju mer vinklad dämparen är ju mer regresiv blir den.
I alt 1 är den alltså lite regresiv i början, blir linjär och sedan regresiv igen om den sas fjädrar förbi vinkelrät läge.
I alt 2 börjar den linjär och blir allt mer regresiv (och cykeln alltså typ linjär med luftdämpare eftersom den är progressiv)
Alt 3 borde bli Edit: i övre läget borde bli bara regresiv, i mellanläge linjär till regresiv och i nedre läget progressiv.

Borde nästan garanterat ha en bild för å få det här förståeligt men sitter med telefånen bara...

/T

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
tmalm sa:
Ju mer vinkelrät dämparen är mot "sadelröret" på svingen ju mer linjär är den i den delen av slaget och ju mer vinklad dämparen är ju mer regresiv blir den.
I alt 1 är den alltså lite regresiv i början, blir linjär och sedan regresiv igen om den sas fjädrar förbi vinkelrät läge.
I alt 2 börjar den linjär och blir allt mer regresiv (och cykeln alltså typ linjär med luftdämpare eftersom den är progressiv)
Alt 3 borde bli Edit: i övre läget borde bli bara regresiv, i mellanläge linjär till regresiv och i nedre läget progressiv.

Borde nästan garanterat ha en bild för å få det här förståeligt men sitter med telefånen bara...

/T

Ok, då hade jag iaf en vag idé åt rätt håll, men hur blir det med en "sluttande" dämparposition? Progressiv?

Olikautvxlingardel2.jpg

BTW, tanken med variant 3 var att kunna mixa positionerna grå, röd, brun med dämparmonteringarna gul, grön, lila för att få olika utväxlingar. Typ en kombo för luft och en för fjäder...

marino bikes the tråd!
Låter som en klok idé med trean!
Variant fyra blir typ same same som ettan men mera. Eller egentligen progressiv för den går från låg utväxling men kurvan är inte linjär.

/T

marino bikes the tråd!
1. Svagt progressivt
1.PNG

2. Regressivt.
2.PNG

3. Progressivt
3.PNG

4. Beror helt på hur man sätter pivotpunkterna i förhållandena till varandra samt hur rotationen på topplänkaget genom slaget. Men något sånt här är väl hur man brukar sätta dem för att få ett progressivt länkage som är som känsligast runt sag punkten.
4.PNG

marino bikes the tråd!
edvin_m sa:
4. Beror helt på hur man sätter pivotpunkterna i förhållandena till varandra samt hur rotationen på topplänkaget genom slaget. Men något sånt här är väl hur man brukar sätta dem för att få ett progressivt länkage som är som känsligast runt sag punkten.

Tack för era klargöranden :)
BTW, vilket program använder du för att labba med siffrorna?

marino bikes the tråd!
Rätt billig program, 25usd om jag minns rätt. En bra investering helt enkelt!

Larsaw, ursäkta min ärlighet och avsaknad av försiktighet, om jag förstår rätt har du ingen cykel nu pga av stöld och du vill typ utveckla din egen länkage, be herr Marino att tillverka en helt ny typ av cykel för honom med eventuellt alla jigg och sånt som det innebär och till slut bygga upp cykeln med noga utvalda komponenter med avseende på pris, prestanda och vikt?

Våren kommer om 1-2 månad så att jag undrar om du inte ska göra en satsning på internetcykling och zwift för i år istället? ??

Eller köpa en färdigbyggd cykel på en gång? Visst blir det mer lagom svennebanan-känsla med en icke custom cykel men du kommer istället att kunna cykla!!!

Tillbaka
Topp