marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Mellan lagerna "brukar" det ju fräsas bort material så jag skulle tro att det är lugnt å borra där.

Kolla tex Cannondale Caad5 mtb (tror det är gjort där, vill minnas att jag hade en 4a som var ofräst men en kompis (faktiskt fortfarande) har en caad5 med coolt styrhuvud)

/T
Edit:
images.jpg

images.jpg

Bilagor

• images (1).jpg
    images (1).jpg
    8.8 KB · Besök: 112
Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
De sprickor jag sett har förstås börjat på kanten, så det kanske inte är nån större risk att borra en bit in från styrlagrets anläggningsytor, när jag tänker efter.

marino bikes the tråd!
marino bikes the tråd!
Skulle hellre gänga än popnita blir ju smuttare.
Larwsa hörde just han skulle bygga din ram redan denna vecka!
Eller börja åtminstone?

marino bikes the tråd!
Hmm blir så jäkla sugen på en stål fs.
Får nog snart best och flytta över delarna från carbon bansheen och hänga kol ramen på väggen typ.
Ska bli grymt kul att få se hur kommande
Marino fullfungare projekt kommer att bli.

marino bikes the tråd!
Det låter som en strålande idé! Å då har du ju en ursäkt till att slippa cykla tills du är klar, synd att det går rätt fort att bygga bara?

marino bikes the tråd!
Lekte lite runt med en photo editor. Så skulle jag nog köra om jag utgick från Larsaws ram (geon verkar perf.):

fs.jpeg

Eller nån variant av det. Gillar de lite mera "runda" linjerna. Kanske tom bort med topprörsförstärkningen och upp med hela röret, fast då blir det kanske för likt en Starling Murmur...hmmm.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Jag la på ”BTR-förstärkningen” för att om möjligt göra ramen mer vridstyv, har även bett Marino lägga på förstärkningar enl. din bild, samma som denna ram (som byggs samtidigt med min):

8CD128E8-1B62-4727-ABEF-B91A6B0076FD.jpeg

Till skillnad mot denna:

C7FF6DAB-7007-42EF-BD46-C21EA9F0BFB5.jpeg

Som även den ingår i samma ”batch”, varav 2 av 3 kommer gå till Sverige :)

marino bikes the tråd!
Den där översta är nästan exakt som min "Murmur" photoshop:

fs_murmur.jpg

Riktigt fina...vore kul att stoppa inn siffrorna i Linkage. Stoppade inn en liknande singlepivot och såg att de borde vara väldigt linjära och med ett antisquat på runt 110% beroende på hur stor ring man kör fram. Altså inget för en coil...men kanske man kan leka runt lite med dämparfästningen.

Vet du hur mycket plats finns för kabeldragning vid "lower pivot"? (kan inga cykeltermer på Svenska).

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Köpte ju Revben:s ram som låg ute här ett tag, har legat nere med cyklingen ett tag då lusten inte funnits där, hoppas det blir ändring på det nu..hade lite gammalt och beställde lite nytt så blev det såhär :O) fick till en liten test runda idag, med lite justeringar och en dropper+kedjestyrare(kanske nån som har nåt liggandes?) så kommer det nog bli en liten nytändning för cyklandet får vi tro..

Bilagor

• Marino.jpg
    Marino.jpg
    310.5 KB · Besök: 82
marino bikes the tråd!
Tjabba sa:
Köpte ju Revben:s ram som låg ute här ett tag, har legat nere med cyklingen ett tag då lusten inte funnits där, hoppas det blir ändring på det nu..hade lite gammalt och beställde lite nytt så blev det såhär :O) fick till en liten test runda idag, med lite justeringar och en dropper+kedjestyrare(kanske nån som har nåt liggandes?) så kommer det nog bli en liten nytändning för cyklandet får vi tro..

Brand-X är de givna tipset på dropper. Billiga nya!

marino bikes the tråd!
Tjabba sa:

Nice!
kör du narrow-wide-klinga? behöver du verkligen styrare då?

marino bikes the tråd!
Gurra sa:
Tjabba sa:

Nice!
kör du narrow-wide-klinga? behöver du verkligen styrare då?

Nä ingen Narrrow, men Klavinkel hade en styrare som är på gång till mig ?

marino bikes the tråd!
aribr sa:
Riktigt fina...vore kul att stoppa inn siffrorna i Linkage. Stoppade inn en liknande singlepivot och såg att de borde vara väldigt linjära och med ett antisquat på runt 110% beroende på hur stor ring man kör fram. Altså inget för en coil...men kanske man kan leka runt lite med dämparfästningen.

Jag tror det är svårt att få någon större hävståndsskillnad genom slaget utan länkage.

Jag har kört min Five som också är direktdriven SP med coil och tycker det är helt ok. Den är mycket bättre på allt förutom jättesmällar och vid sådana så är fortfarande gummibumpern helt ok.

marino bikes the tråd!
Tjabba sa:
Sjyst, ser ut att bli bra det där :)

marino bikes the tråd!
Ja, om jag bara får min nya ram någon gång. Har frågat hur det går två ggr men det är total radiotystnad från Peru. :(

Senaste han skrev var det vanliga
”Chack details”
Sen fråga han om en cykelbutik vid Björnsan låg nära mig.

Jag svarade ”kör”! Sen dess, inget svar.
Är han totalchokad eller?

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Provat på andra sociala medier? Det hände att jag inte hörde nått på några dagar från Herr Marino, men hann svarade alltid till slut.

marino bikes the tråd!
Hehe på han bara han har nog lite mycket bara med ny fräs å massa allt kul?
Annars får du ge mig arbetsnamnet på den så kan jag trakka han lite?

marino bikes the tråd!
Japp. Den var sned i baktriangeln. Jag frågade om han ville ha ngt extra nu när det blev en del ändringar från ada till ping men han sade att ”no extra for you” :)

marino bikes the tråd!
Kanske lite fel tråd men. Eftersom jag håller på med geometrin till en eventuell marino så postar jag här. Vad finns det för fördelar/nackdelar med mycke/lite BB-drop? :)

marino bikes the tråd!
Högt BB är lättare att trampa med och lägre är stabilare, i princip ändrar du 'masscentrum'(?rätt ord) och kompenserar för däckstorleken. Liv
som damcykel ska tydligen ha högre BB än herrvarianten för att kvinnor har lägre masscentrum. Balansgång mellan dessa två då målet är så lågt som möjligt utan att det blir för lågt.

marino bikes the tråd!
Min andra big wig var lite låg speciellt med 175 vevar så Marinon är 10 mm högre men den är även längre å flackare så den blir ändå stabilare?

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Min Marino har en BB höjd på ung. 305mm. Det är lågt med 175mm vevar men inte helt galet. Ska fixa 2.5 däck som borde öka detta en aning, och funderar på 170 vevar (någon som vill byta 170 mot 175 xt?) eftersom jag funderar på att köra 27.5x2.8 däck också.

marino bikes the tråd!
Det måste finnas flera för och emot? :) lättare att få upp den på en wheelie lr svårare om man har lågt BB. Beror ju på vad man skall ha cykeln till tänker jag? En 29a med tex 44 i BBdrop lr en 26a med samma blir det "samma" känsla så att säga? (om man bortser från antalet "pedalstrikes" 26an skulle generera) En trail cykel har ju inget bb-drop alls eller så har dem en "bb-upphöjning" det lär väl finnas en anledning annat än "pedalstrikes" på just den lr? :)

Nu är inte min avsikt att kapa den här tråden och få den att spåra ur lr så, men det lär väl finns ganska många olika för/emot med bb höjden mer än stabilitet/trampbarhet? :)

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Generellt sett så tror jag att man borde köra så lågt som möjligt utan att man slår i pedalerna för mycket, det verkar iaf vara trenden just nu. Sedan tycker många att "pedalstrikes" egentligen bara beror på teknik...och det kan man alltid jobba på.

Zwinto10mm sa:
Det måste finnas flera för och emot? :) lättare att få upp den på en wheelie lr svårare om man har lågt BB. Beror ju på vad man skall ha cykeln till tänker jag? En 29a med tex 44 i BBdrop lr en 26a med samma blir det "samma" känsla så att säga? (om man bortser från antalet "pedalstrikes" 26an skulle generera) En trail cykel har ju inget bb-drop alls eller så har dem en "bb-upphöjning" det lär väl finnas en anledning annat än "pedalstrikes" på just den lr? :)

Nu är inte min avsikt att kapa den här tråden och få den att spåra ur lr så, men det lär väl finns ganska många olika för/emot med bb höjden mer än stabilitet/trampbarhet? :)

marino bikes the tråd!
Kul att gå emot lite trender när man kan göra som man vill känner jag ;) Här är min fettis jag skissat lite lätt på. Begriper inte mig riktigt på programmet men. Så ser det ut i nuläget. Lite högre BB känner jag gör cykel lite lekfullare. lättare att få upp på en wheelie lr dylikt.

Bilagor

• 1521661595594.jpg
    1521661595594.jpg
    62.9 KB · Besök: 64
marino bikes the tråd!
410 mm med 175 vevar på min 29 a är optimalt har jag kommit fram till efter år av cykling? men högt bb har trail hojar med fast stig som du skrev är det ht som har upphöjt eller ge för hy med upphöjt skulle ont jag vilja hojja på!

marino bikes the tråd!
EST sa:
410 mm med 175 vevar på min 29 a är optimalt har jag kommit fram till efter år av cykling? men högt bb har trail hojar med fast stig som du skrev är det ht som har upphöjt eller ge för hy med upphöjt skulle ont jag vilja hojja på!

410?!?!?! 310 menar du väl?

Edit: Jag körde lite på geo som finns där ute. Tittade snabbt på Canyon Dude, en rätt lekfull hoj vad jag förstått, och den här 60mm BB drop.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
BBdroppet säger egentligen ingenting, det är vevlagerhöjden som är viktig men det är lättare att jämföra BBdropp (tillsammans med hjulstorlek) eftersom det inte är beroende på vilka däck osv som använts.

/T

Tillbaka
Topp