marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
nisseson sa:
Jannis sa:
Någon som byggt 27.5 bak och 29 fram? Jag ser nästan bara fördelar: fortfarande bra roll-over (fram där det är viktigast). Mindre roterande massa totalt. Kortare kedjestag (livligare, smidigare, lättare att få upp i manual osv). Enda nackdelen som jag ser det är utseendet och lite mindre stabil vilket borde gå att kompensera med trail. Ev viktbalansen mellan fram/bakhjul då? Vad har jag missat?

När 29" var på gång var 69:ers en (ganska) kortvarig våg, här en elva år gammal recension:
https://happyride.se/forum/read.php/1/725428/725651

Ahh jag som trodde att jag kommit på något nytt.. intressant läsning dock! Antar att du gått över till 29/29 idag och att man vänjer sig snabbt?

marino bikes the tråd!
De tidigare nackdelarna med 29er är väl nästan borta numera iom modern geo och delar som håller? Min 29er HT är iaf inte mindre lekfull än mina tidigare cyklar med mindre hjulstorlek och fördelarna överväger lätt nackdelarna särskilt med tanke på att jag är rätt stor.

Jag kan dock se att 27.5 skulle vara bra för någon som är mindre men för oss som borde köra med xl cyklar ser jag faktiskt inga nackdelar med 29er.

marino bikes the tråd!
aribr sa:
De tidigare nackdelarna med 29er är väl nästan borta numera iom modern geo och delar som håller? Min 29er HT är iaf inte mindre lekfull än mina tidigare cyklar med mindre hjulstorlek och fördelarna överväger lätt nackdelarna särskilt med tanke på att jag är rätt stor.

Jag kan dock se att 27.5 skulle vara bra för någon som är mindre men för oss som borde köra med xl cyklar ser jag faktiskt inga nackdelar med 29er.

Jo jag var sugen att bygga en 36" custom ett tag men då är man tillbaka i ruta ett, dåliga däck/fälgar osv. Sen är jag 176cm så blir lite hög front.

Ingen begränsning att marino checkat ut ett tag, då har jag tid att bestämma geo. Tänker mig en enduro-am som ska kompromissa mellan dh och trail. Kortast möjligast cs. 140 slag fram och bak?

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Jannis sa:
Två frågor:

1. Någon som byggt 27.5 bak och 29 fram? Jag ser nästan bara fördelar: fortfarande bra roll-over (fram där det är viktigast). Mindre roterande massa totalt. Kortare kedjestag (livligare, smidigare, lättare att få upp i manual osv). Enda nackdelen som jag ser det är utseendet och lite mindre stabil vilket borde gå att kompensera med trail. Ev viktbalansen mellan fram/bakhjul då? Vad har jag missat?

Med tanke på att en större del av hela ekipagets vikt ligger över bakhjulet, så har det faktisk ännu större vinst/effekt om det är 29” vs ”minihjul”.

Jannis sa:
2. Har någon lyckats med böjt sadelrör och dropperpost? Hur får man till detta med största chans att lyckas? Specifiera för marino vart böjen i sadelröret ska vara?

Det är bara att fråga honom, men det är viktigt att du har alla mått på stolpen samt vilken höjd över BB du normalt sitter på.
Dock ska Marino på semester snart så vänta med långsam respons.

Hur vill man ha viktbalansen mellan fram och bakhjul i utförskörning? Xc är väl 50/50 optimalt men gäller samma när det pekar neråt? Ser ett problem med kort-korta kedjestag och lång/slak framdel. Eller?

marino bikes the tråd!
Alltså smaken är som baken, ett tag var ju korta CS det ENDA som räknades, nu IOM LLS-trenden är det ju MÅNGA som inser att det inspirerar till så höga hastigheter att det gärna får vara lite längre CS för att få ett bakhjul som ”fladdrar efter som en vimpel”, dessutom ger längre CS bättre balans på cykeln.
En sak till gällande CS o Marino, med den singlepivot-design han tillverkar mest av så blir CS för 29” minst 440mm, ska du ha kortare så får du börja trixa med böjt sadelrör och/eller ändrad pivotpunkt (vilket kommer att påverka anti-squat, hjulbana m.m. = mera chansningar som man inte bör pilla på om man inte vet MASSOR om vad resultatet blir...)

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Alltså smaken är som baken, ett tag var ju korta CS det ENDA som räknades, nu IOM LLS-trenden är det ju MÅNGA som inser att det inspirerar till så höga hastigheter att det gärna får vara lite längre CS för att få ett bakhjul som ”fladdrar efter som en vimpel”, dessutom ger längre CS bättre balans på cykeln.
En sak till gällande CS o Marino, med den singlepivot-design han tillverkar mest av så blir CS för 29” minst 440mm, ska du ha kortare så får du börja trixa med böjt sadelrör och/eller ändrad pivotpunkt (vilket kommer att påverka anti-squat, hjulbana m.m. = mera chansningar som man inte bör pilla på om man inte vet MASSOR om vad resultatet blir...)

Tack för bra svar! Tillverkar han annat än singlepivot? Problemet med för långa CS ser jag mest i lägre hastigheter och drops. Därför hade jag tänkte att exprimentera med 69er och böjt sadelrör. Ändra pivotpunkten låter lite väl avancerat för både mig och ev marino (och hans spengelska)?

Hur mycket påverkar sadelrörets vinkel längden på CS? Brantare borde kunna ge kortare CS? Jag kommer från XC/LVG så sitter gärna långt fram på cykeln, dessutom får jag problem med knäna ifall klossarna inte sitter längst bak på skorna. Skulle t.ex. 78graders ST göra böjt ST överflödigt?

marino bikes the tråd!
Vadå kan han inte göra kortare än 440 trodde det bara var att alla ville ha tråkiga cyklar nu? mitt hembygge är 425 på 29" känns bra tycker jag.

marino bikes the tråd!
Jannis sa:
Tack för bra svar! Tillverkar han annat än singlepivot? Problemet med för långa CS ser jag mest i lägre hastigheter och drops. Därför hade jag tänkte att exprimentera med 69er och böjt sadelrör. Ändra pivotpunkten låter lite väl avancerat för både mig och ev marino (och hans spengelska)?

Hur mycket påverkar sadelrörets vinkel längden på CS? Brantare borde kunna ge kortare CS? Jag kommer från XC/LVG så sitter gärna långt fram på cykeln, dessutom får jag problem med knäna ifall klossarna inte sitter längst bak på skorna. Skulle t.ex. 78graders ST göra böjt ST överflödigt?

Jag hade nog inte varit intresserad av att försöka låta Marino bygga något länkagedrivet. Det blir väldigt många punkter som ska linjera upp för att det hela ska bli bra. Att däremot flytta pivotpuntkten på en vanlig singelpivot är knappast något problem. Om man utgår från den "normala" placeringen vid framklingans framkan och flytta den uppåt så bör man få mer bakåtgående hjulbana, mer anti squat och mer pedal kickback.Sänker man den blir det tvärt om. Hur mycket sadelröret flytter sig med vinkel är ju bara hederlig trigonometri. Däremot så böjer sig swingen rätt mycket på en Marino när den bottnar och att det hela går fritt på ritningen betyder inte att det kommer göra det på stigen.

EST sa:
Vadå kan han inte göra kortare än 440 trodde det bara var att alla ville ha tråkiga cyklar nu? mitt hembygge är 425 på 29" känns bra tycker jag.

Nu råkar din cykel vara en ht och bara ha plats för ett mindre backdäck...

marino bikes the tråd!
Hmm konstig ht rör sig 130 mm ,å massa plats med en 40 mm fälg å 2,4 däck...

IMG_20180924_191113280.jpg

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Jannis sa:

Jag hade nog inte varit intresserad av att försöka låta Marino bygga något länkagedrivet. Det blir väldigt många punkter som ska linjera upp för att det hela ska bli bra. Att däremot flytta pivotpuntkten på en vanlig singelpivot är knappast något problem. Om man utgår från den "normala" placeringen vid framklingans framkan och flytta den uppåt så bör man få mer bakåtgående hjulbana, mer anti squat och mer pedal kickback.Sänker man den blir det tvärt om. Hur mycket sadelröret flytter sig med vinkel är ju bara hederlig trigonometri. Däremot så böjer sig swingen rätt mycket på en Marino när den bottnar och att det hela går fritt på ritningen betyder inte att det kommer göra det på stigen.

EST sa:

Givande svar! Sen kör jag säkerligen mjukare (fegare) än dig.

Har jag förstått det rätt:
Högre pivotpunkt = pedalerna rör sig närmre marken = högre BB = dåligt

Högre pivotpunkt = hjulet rör sig mer upp-ner = kortare CS

Har ni låtit marino välja rördimension/tjocklek eller har ni kunnat påverka det med? Eller säger man egen vikt och åkstil?

marino bikes the tråd!
Jannis sa:
jofahjalm sa:
Jannis sa:

EST sa:

Har ni låtit marino välja rördimension/tjocklek eller har ni kunnat påverka det med? Eller säger man egen vikt och åkstil?

I all välmening, betänk att kommunikationen med Marino pendlar mellan fåordig till spännande till inte alla. Du bör ha väldigt klart för dig vad du ska ha och kunna uttrycka det så tydligt och fåordigt som möjligt :)
Han ställde inga frågor om vikt och åkstil för min hardtail utan bara "what do you want"?

Vet inte hur det är med heldämpat kanske annorlunda där.

marino bikes the tråd!
Nä typ samma... Bäst tycker jag det funkar om man ställer EN fråga (max TVÅ frågor)/meddelande, annars missar han att svara. Jag har även summerat vad vi kommit fram till i en lista.
Att be honom göra något mer avancerat skulle jag inte ge mig på. Möjligen att be honom fixa böjt sadelrör enl ritning på någon liknande hoj.
Visst går det att fixa till kortare CS men då lär det knappast gå in fetare däck än "true" 2.4
Första Enhörningen hade 130mm slag på 440 CS med 3-4mm till sadelstaget (med Maxxis Aggressor 2.5" på 30mm IB-fälg...)

marino bikes the tråd!
Jannis sa:

Det var inte alls det jag försökte förmedla.

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Jannis sa:

+1

Då försöker vi igen, hög pivotpunkt har ingenting alls med BB-höjden att göra, utan hur bakaxelns bana kommer att röra sig genom slaget, däremot spelar avståndet mella pivotpunkt o BB en stor roll för anti-squat m.m.
Googla på SP design så hittar du massor av grekiska att förkovra dig i...

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
jofahjalm sa:
Jannis sa:

+1

Då försöker vi igen, hög pivotpunkt har ingenting alls med BB-höjden att göra, utan hur bakaxelns bana kommer att röra sig genom slaget, däremot spelar avståndet mella pivotpunkt o BB en stor roll för anti-squat m.m.
Googla på SP design så hittar du massor av grekiska att förkovra dig i...

Jag ska nörda in mig rejält :)
Men tänker ändå att BB borde sjunka mer i slaget om hjulbanan går upp-ner istället för snett framåt-bakåt, likaså om gaffelvinkeln är brant istället för slak. Tänker jag helt galet? Eller är det så marginellt så att det inte har någon betydelse?

marino bikes the tråd!
Det vanliga är väl att man definierar slaget efter vertikal förflyttning av bakaxeln? Effekterna av kedjestagens längd och gaffelvinkel är dels små och troligen inget man optimerar efter.

marino bikes the tråd!
Paco sa:
glitch sa:
Vet vi nåt om senaste lasset som skulle skickas? Larsas, pacos, min? Skickade han innan semestern?

Jag har inte hört nåt iaf.

Inte jag heller, mailade för någon vecka sedan.
Min har varit ”klar” (”only transparent laquer, pictures tomorrow”) sedan i maj (bild)
504D3B22-5D9F-493E-B48D-BB4992EF337F.jpeg

Senaste livstecknet var 25/8 då skulle jag få mer bilder, men inget svar om när han kan skicka ramen.

Jag har lite tröttnat på att tjata. Jävligt synd att han är helt sanslöst dålig på kundkontakt. Jag var sugen på att beställa både en och två pendlarramar men man kan ju fan inte vänta ett år från första beställning tills man har en icke-sned ram hemma.
Tur att den första går att cykla på även om det suger att få loss bakhjulet. (Dropouts är inte parallella)

marino bikes the tråd!
Nä har inte heller hört något, ”puffade” lite på han i morse men än så länge ingen respons. Iof inget konstigt med en eller två dagars radioskugga...
Men det känns lite lagom kymigt :/
Dock unnar jag honom hellre lite semester än att han går in i väggen!

marino bikes the tråd!
För er som går i customtankar men känner er lite skeptiska till Herr Marino kan jag tipsa om Jeronimo som har bas på Teneriffa: https://www.facebook.com/jeronimocycles/

Har kommunicerat med honom över Messenger och det har funkat bra, god engelska. Grundpris 749€ för custom stål, 1449€ för titan. Samma kille som designar Nordest.

Kan inte säga nåt om kvalitet osv., men känns professionellt än så länge. Har dock inte beställt nåt custom.

marino bikes the tråd!
Jag hade lite korrespondens med Marino ikväll. "Delay on flat mount and fork" skriver han när det gäller min beställning. Han åker till Colombia mellan 4-18 oktober och sedan ska han göra färdigt min ram.

marino bikes the tråd!
Hoppas att Marino får till det efter semestern...

Blir iaf en tur till Järvsö för mig och "Peruvian Syndicate" i helgen. Får se om den håller haha.

marino bikes the tråd!
Någon som har ett Marino klistermärke att bjuda på? Mitt börjar bli lite trött ?
Tar även emot andra om någon vill ge bort ?

Bilagor

• 849D205D-E491-43A9-A2B8-3F7B801325E4.jpeg
    849D205D-E491-43A9-A2B8-3F7B801325E4.jpeg
    239.8 KB · Besök: 62
marino bikes the tråd!
Eftersom Marino tar oerhört lång tid på sig och EST inte börjat ta beställningar än så behöver jag lite förslag på vart man kan ta nästa ram ifrån.

Ska helst inte kosta skjorta och ett byxben och gärna att det går att kommunicera på engelska utan att jag får hem en lådcykel....

marino bikes the tråd!
Paco sa:
Eftersom Marino tar oerhört lång tid på sig och EST inte börjat ta beställningar än så behöver jag lite förslag på vart man kan ta nästa ram ifrån.

Ska helst inte kosta skjorta och ett byxben och gärna att det går att kommunicera på engelska utan att jag får hem en lådcykel....

Dessa bygger custom ramar som Marino , inte orkat googla så mycket om företagen så vet inget om betyg.

https://breadwinnercycles.com

https://www.sevencycles.com

marino bikes the tråd!
Haha åh herrejösses, kasta in Seven och Breadwinner i en tråd om mellanmjölksprisklass-custom. Inte för att det är något fel på Marino, när QC:n är tight och så.

Men alltså du får ju pynta upp 1995$ för Breadwinner:s AM-HT (Bad Otis) och då har du inte ens börjat nosa på custom-geo...

Tillbaka
Topp