jofahjalm sa:
Jannis sa:
Tack för bra svar! Tillverkar han annat än singlepivot? Problemet med för långa CS ser jag mest i lägre hastigheter och drops. Därför hade jag tänkte att exprimentera med 69er och böjt sadelrör. Ändra pivotpunkten låter lite väl avancerat för både mig och ev marino (och hans spengelska)?
Hur mycket påverkar sadelrörets vinkel längden på CS? Brantare borde kunna ge kortare CS? Jag kommer från XC/LVG så sitter gärna långt fram på cykeln, dessutom får jag problem med knäna ifall klossarna inte sitter längst bak på skorna. Skulle t.ex. 78graders ST göra böjt ST överflödigt?
Jag hade nog inte varit intresserad av att försöka låta Marino bygga något länkagedrivet. Det blir väldigt många punkter som ska linjera upp för att det hela ska bli bra. Att däremot flytta pivotpuntkten på en vanlig singelpivot är knappast något problem. Om man utgår från den "normala" placeringen vid framklingans framkan och flytta den uppåt så bör man få mer bakåtgående hjulbana, mer anti squat och mer pedal kickback.Sänker man den blir det tvärt om. Hur mycket sadelröret flytter sig med vinkel är ju bara hederlig trigonometri. Däremot så böjer sig swingen rätt mycket på en Marino när den bottnar och att det hela går fritt på ritningen betyder inte att det kommer göra det på stigen.
EST sa:
Vadå kan han inte göra kortare än 440 trodde det bara var att alla ville ha tråkiga cyklar nu? mitt hembygge är 425 på 29" känns bra tycker jag.
Nu råkar din cykel vara en ht och bara ha plats för ett mindre backdäck...
Givande svar! Sen kör jag säkerligen mjukare (fegare) än dig.
Har jag förstått det rätt:
Högre pivotpunkt = pedalerna rör sig närmre marken = högre BB = dåligt
Högre pivotpunkt = hjulet rör sig mer upp-ner = kortare CS
Har ni låtit marino välja rördimension/tjocklek eller har ni kunnat påverka det med? Eller säger man egen vikt och åkstil?