Märken till cykelbutik

Märken till cykelbutik
johnny165 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det borde väl gå/ vara lagligt att sälja
> kinacyklar? alltså ta hem delar och skruva ihop
> själv sen sälja?

Så länge det följer tillämpliga direktiv och dess EN-normer samt produktansvarslagen så är det inget problem. Tyvärr är det ju så hög strafftull så det är ingen större idé...

Märken till cykelbutik
johnny165 skrev:
> Det borde väl gå/ vara lagligt att sälja
> kinacyklar? alltså ta hem delar och skruva ihop
> själv sen sälja?
> sen bara hålla tummarna att det inte går
> sönder:)

Typ som Allebike, eller? ;P

Edit: Ahh, pucktvåa

Senast ändrad:
Märken till cykelbutik
Razzr skrev:
Att sälja
> budget märken ger bra klirr i kassan i början
> tills alla reklamationer kommer och biter en i
> handen

Nu vet jag inte riktigt vad som menas med budgetmärke i detta fall men tro mig det är reklamationer på det mesta oavsett pris... Har man tur så står leverantören av hojarna för sin del men visst är det "badwill" oavsett. Sen handlar det ju om marginaler, omsättningshastighet och lagerkostnader... tror man tjänar mer på 3 damtrallor än en avancerad racer, mtb eller dyligt.
Sen bör ju leverantören av hojarna ha ett bra servicelager med modeller och storlekar med snabb leverans så man inte tappar försäljning.
Förresten vad kostar en verkstadsuppsättning med verktyg som skall funka till alla märkesspecifika standarder?
Nu låter jag visst j*vigt negativ - sorry. Tänk två gånger bara och lycka till.
PS. Glöm inte att vara med på anbuden nar Landsting och Kommuner köper i cyklar, där finns stora pengar. Skaffa en kontakt där då de ibland skiter upphandlingar.
Med vänlig hälsning/m

Märken till cykelbutik
HejPåDej skrev:
> johnny165 skrev:
> --------------------------------------------------
Postat av: jaques (Dölj användarens inlägg)
Datum: idag 16:33

Allebike gör det!

> -----
> > Det borde väl gå/ vara lagligt att sälja
> > kinacyklar? alltså ta hem delar och skruva
> ihop
> > själv sen sälja?
> > sen bara hålla tummarna att det inte går
> > sönder:)
>
> Typ som Allebike, eller? ;P

haha! pucktvåa:)

Senast ändrad:
Märken till cykelbutik
Corratec behöver nog en till försäljare. Kolla även på möjlighet för internethandel! Satsa på riktigt bra tillbehör som schyssta handtag, styren, lampor osv osv. Du kan ju utan problem klicka hem 25 st kina ledlampor och sälja med vinst. Jag vet inte hur mkt man kan tjäna på att sälja en cykel men tillbehören lär ha större vinstmarginal.

Märken till cykelbutik
Hur billigt skit från Kina vågar man köpa?

Allebike verkar ha hittat en okej nivå och köper förmodligen lite dyrare skit från Kina = bra hållbarhet.

Den som säljer och slutmonterar cykeln är ansvarig, så det kommer komma en hel del otrevliga överraskningar i form av polisanmälningar, mm, när folk kör omkull och skadar sig/dör p.g.a. cykeln helt enkelt imploderar under färd... om man bygger cyklarna på billigt skit från Kina.

Märken till cykelbutik
Som denna diskussion artar sig har den alla möjligheter att utvecklas till en riktigt popcorn-tråd.

Många som uttalar sig verkar inte över huvud taget ha någon koll alls kring hur branschen fungerar.

Startar du en verksamhet i denna bransch kan du räkna med stenhård konkurrens. Det är inte tal om att köpa in "kina-lampor" och tro att man kan tjäna några stora pengar på det. Det är små bidrag till omsättningen, och i min mening tyvärr ofta också idiotiska bidrag till trafiksäkerheten, då en del individer tycks tro att det funkar att använda dessa mitt bland andra trafikanter. Blända av!

Märken till cykelbutik
MarcAd skrev:
> Razzr skrev:
> Att sälja
> > budget märken ger bra klirr i kassan i början
> > tills alla reklamationer kommer och biter en i
> > handen

> tror
> man tjänar mer på 3 damtrallor än en avancerad
> racer, mtb eller dyligt.

Precis, eller barncyklar. Såna borde man ju kunna sälja en del utav. Ungar behöver inte xt rakt igenom. Det är ju såklart mycket små marginaler på dom, men man måste ju också bygga upp en kundkrets och inte bara förlita sig på de vuxna. Småungar trampar inte sönder cyklar innan långt efter garantin gått ut, kanske aldrig. Men om en vevarm lossnar på en barncykel när ungen cyklar iväg och hen trillar, då ska säljaren leverera en ny. Personligen.

> Sen bör ju leverantören av hojarna ha ett bra
> servicelager med modeller och storlekar med snabb
> leverans så man inte tappar försäljning.

Ja, äger jag en svindyr Colnago och den rasar vill jag ha det åtgärdat innan jag tagit av mig kläderna. Annars beställer man hem om man inte har på lager. Men cykelverkstäder har det ändå rätt bra med universiella komponenter på det mesta. Shimano, Sram eller något annat bra märke. finns ingen anledning att byta ut sämre grejor mot nya likadana. Ingen kan väl ändå kräva att en åf ska ha en reservram i var storlek liggandes på lager.

> Förresten vad kostar en verkstadsuppsättning med
> verktyg som skall funka till alla märkesspecifika
> standarder?

Det är samma verktyg till alla cyklar. Man behöver dock ganska mycket verktyg om man vill kunna fixa allt. Och det är dyrt.

> Nu låter jag visst j*vigt negativ - sorry. Tänk
> två gånger bara och lycka till.
> PS. Glöm inte att vara med på anbuden nar
> Landsting och Kommuner köper i cyklar, där finns
> stora pengar. Skaffa en kontakt där då de ibland
> skiter upphandlingar.
> Med vänlig hälsning/m

+1 på det sista. Hyfsade elcyklar ska man erbjuda. Inte de billigaste skitcyklarna som mass-självantänder.

Du är inte alls negativ. Bra tankar och idéer ju. :)

Märken till cykelbutik
Nä handverktyg behöver inte vara alls dyrt. Men man behöver så mycket mer, om man som sagt vill kunna fixa allt utan att man ska behöva bonnmecka varje gång. Det tar ju tid, och det har man inte råd med.

Samtidigt pissigt att behöva tacka nej till arbeten för att man inte har de rätta grejorna.

Edit. Gå in hos en seriös verktyg och skanna in allt som står i rummet. Det är grejor för långt över 100k, helt garanterat. Man kommer inte undan med ett gäng diverse avdragare och ett mekställ. Bara gå ut i garaget ock räkna allt där. Och det vill man ju inte presentera åt kunder.

Ska man sikta in sig på t.ex. high-end kunder ska man kunna leverera high-end service också, och det börjar från kläderna du har på dig.

Senast ändrad:
Märken till cykelbutik
Vilka är dessa riktiga verktyg?

Jag vet precis vad det innebär att inte ha rätt verktyg och håller med om att det oftast kostar mer än det smakade när sparade. Jag är bara inte med på vilken cykel som kräver ett verktyg för tiotusentals kronor så hade velat veta hur det ser ut :)

Märken till cykelbutik
Inte ett, för tiotusentals kronor. Tiotal verktyg, för tusentals kronor. Hundratal verktyg och tillbehör för hundratals kronor.

Som sagt. Gå in hos en seriös verkstad och ta dig en titt. Ser det supergaragigt ut, kolla fotspåren till butiken. Finns det några?

Senast ändrad:
Märken till cykelbutik
Jag har varit i ett par seriösa butiker/verkstäder och det var därför jag blev förvånad över att det skulle vara dyrt. Verktyg för 50k är inte dyrt, det är precis så man kan börja för de flesta hantverkare.

Märken till cykelbutik
Raggamuffin skrev:
> Jag har varit i ett par seriösa
> butiker/verkstäder och det var därför jag blev
> förvånad över att det skulle vara dyrt. Verktyg
> för 50k är inte dyrt, det är precis så man kan
> börja för de flesta hantverkare.

50k räcker inte långt för betong eller snickeribranschen. Vvs och el möjligen.

100 k för cykelmek är nog ingen fantasisumma. Många reservdelar måste finnas på hyllan med.

Märken till cykelbutik
Konkret skrev:
> Raggamuffin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har varit i ett par seriösa
> > butiker/verkstäder och det var därför jag
> blev
> > förvånad över att det skulle vara dyrt.
> Verktyg
> > för 50k är inte dyrt, det är precis så man
> kan
> > börja för de flesta hantverkare.
>
>
> 50k räcker inte långt för betong eller
> snickeribranschen. Vvs och el möjligen.
>
> 100 k för cykelmek är nog ingen fantasisumma.
> Många reservdelar måste finnas på hyllan med.

Precis. Sen ska man ha en presentabel och funktionell inredning också. Verktygsvagnar, mekbord, hyllor för allt och inget, lampor, rengörningsartiklar för allt möjligt, kemikalier...

Det måste man ha om man inte vill andas lågpris utan att erbjuda lågpriscyklar.
Det kostar. Mycket.

Men ska man bara pumpa däck och justera växlar kostar det ingenting. Behöver ingen lokal ens.

Som sagt, mekställ och några avdragare räcker inte. Kvittar hur bra de är.

Märken till cykelbutik
Reservdelar är väl ändå inte med i verktygssumman? =)

Men drar vi på stort så kanske vi hamnar på 150 000 i verktyg då - fortfarande inte mycket...

Inredning har såklart inget kostnads-tak men är väl inte verktyg?

Märken till cykelbutik
Ska man också kunna erbjuda något Nisse Dahl & sons efterträdare inte kan, då behöver man ännu mer specialkunskaper och verktyg. Man kanske behöver gå bågra kurser också, om man inte vill utplåna konkurrensen med ett knippe biltemaverktyg och ett bländande leende.

Märken till cykelbutik
Raggamuffin skrev:
> Reservdelar är väl ändå inte med i
> verktygssumman? =)
>
> Men drar vi på stort så kanske vi hamnar på 150
> 000 i verktyg då - fortfarande inte mycket...
>
>
> Inredning har såklart inget kostnads-tak men är
> väl inte verktyg?

Nej. Ännu inte mycket och det är inte verktyg. Men ska du starta från scratch behöver du det. Typ.

Märken till cykelbutik
Ja, att starta upp verksamheten kräver så mycket pengar att verktygsposten är så liten att den i mina ögon inte är en issue. Därför var det intressant att folk tog upp den som något dyrt, därav min förvåning och fråga.

Märken till cykelbutik
Ska man sälja europeiskt så får man ju slåss med webhandel och ska man sälja taiwanstuff så får man slåss med speditörer, tullverk och skattemyndigheter. Ska man sälja reparationer så får man slåss med kunder som tror att en punka inom en vecka från en lagad punka är slarvreparation och verkstadsfusk.
Men det är ju egentligen ingen skillnad från annan egenföretagarsyssla, utan det är bara att gilla läget eller göra något annat.

Märken till cykelbutik
Pivot, Evil, Santa Cruz, Commencal & Yeti t.ex. är väl exempel på märken som saknar eller har dålig representation i Sverige men det är ju kanske inte heller några "storsäljare".

Felt kanske?

Märken till cykelbutik
Jag har cyklat racer och mtb sen 1991 och jobbat i flertal cykelbutiker är tacksam för tippsen jag får här om att jag behöver köpa verktyg för 150 000:- för att starta mm.
Jag har budget och haft en del kontakter med både leverantörer och fastighetsägare.
jag vet vad som krävs och hur branschen fungerar.
Skapade tråden för att få lite input på märken och se om några blev mer representerade än andra.
Hur man bedriver en cykelbutik behöver ni inte förklara,men jag är tacksam om ni håller er till ämnet.

Märken till cykelbutik
Cube verkar vettigt.Allt från pendlare och elhojar till top of the line mtb och racer.

Omöjligt är det ju inte. Neil på Velotek har ju gått från inhyrd i skrubb bakom Team Sportia i Uppsala till butik och verkstad med två anställda på några år. Bra service, mycket hårt jobb och ett etablerat nätverk i branschen tror jag varit framgångsfaktorer.

/johan

Märken till cykelbutik
Jag skulle hålla mig till italienska och spanska märken.
Dels finns dom i mängd och är föga representerade och dels så blir det trevliga avdragsgilla resor :-)

Märken till cykelbutik
Lite udda och vågat förslag kanske men Whyte bikes ser väldigt rätt ut på pappret men saknar represenanter i sverige. Verkar inte apdyra heller.

Märken till cykelbutik
Inte för att vara neggo men jag tror att på några års sikt kommer många märken köra egna webshoppar istället för ÅFs, stora som små. Cotic som nämnts vill t ex ha det så. När ingen vill betala fullpris funkar inte butiker i längden..

Märken till cykelbutik
SalkinL skrev:
> Lite udda och vågat förslag kanske men Whyte
> bikes ser väldigt rätt ut på pappret men saknar
> represenanter i sverige. Verkar inte apdyra
> heller.

Whyte bygger grymma hojar och dom har väldigt lika förhållanden och smak som oss här i norden, mycket lera och stök så det är bra hojar som håller för våra förhållanden. Orange är också ett ballt och bra märke. Bird har nämnts tidigare.

Dock är väl alla dom entusiastmärken här i Sverige, inte många som känner till dom bland vanligt folk och sånt gör ju tyvärr att det är svårt att sälja. Folk köper märken dom känner igen även om det är skit, så funkar vi rent psykolgiskt.

Märken till cykelbutik
Dom kommer fortfarande levereras av butiker men beställas på nätet.Tror butiker kommer vara showrooms samt bli monterade och alla cyklar måste servas och lagas oavsett om dom är köpt på nätet eller inte.

Märken till cykelbutik
Razzr skrev:
> Jag har cyklat racer och mtb sen 1991 och jobbat i
> flertal cykelbutiker är tacksam för tippsen jag
> får här om att jag behöver köpa verktyg för
> 150 000:- för att starta mm.
> Jag har budget och haft en del kontakter med både
> leverantörer och fastighetsägare.
> jag vet vad som krävs och hur branschen
> fungerar.
> Skapade tråden för att få lite input på
> märken och se om några blev mer representerade
> än andra.
> Hur man bedriver en cykelbutik behöver ni inte
> förklara,men jag är tacksam om ni håller er
> till ämnet.

Kanon, då vet folk din bakgrund också.
Hade du börjat med det hade inte tråden behövt handla om verktyg eller inte för 150 000 kr
Sorry, men du har väl hängt på Happy förr?

Man behöver vara övertydlig i sin fråga för att få svar på just sin fråga här och det är är väl en nackdel ibland kan tyckas. Kul om inte annars, eller tidsfördriv, eller kanske bara rätt irriterande...

Märken till cykelbutik
Razzr skrev:
> Jag har cyklat racer och mtb sen 1991 och jobbat i
> flertal cykelbutiker är tacksam för tippsen jag
> får här om att jag behöver köpa verktyg för
> 150 000:- för att starta mm.
> Jag har budget och haft en del kontakter med både
> leverantörer och fastighetsägare.
> jag vet vad som krävs och hur branschen
> fungerar.
> Skapade tråden för att få lite input på
> märken och se om några blev mer representerade
> än andra.
> Hur man bedriver en cykelbutik behöver ni inte
> förklara,men jag är tacksam om ni håller er
> till ämnet.

Nu ska du inte bli kränkt av att vi inte känner dig och vet hur duktig du är, så du behöver inte kavla upp ärmarna.

Lycka till med att hindra folk att diskutera med varandra, även om det råkar vara i din tråd men utanför frågeramarna. Det är inte ens forum.

Men det är förhoppningsfullt att du utvidgat ditt tänkta utbud till att även innefatta barn och standardcyklar. Det behövs nog om man ska växa ur garaget, så att säga.

Edit. Pucktvåa. Såg du gillade ett liknande inlägg samtidigt. Ursäkta.
Jag föreslår GT en gång till i förväntan på att någon håller med. De har i alla fall varit väldigt bra, och de har ett brett utbud. Och de säljs nog inte i varje by heller.

Senast ändrad:
Märken till cykelbutik
Razzr skrev:
> Dom kommer fortfarande levereras av butiker men
> beställas på nätet.Tror butiker kommer vara
> showrooms samt bli monterade och alla cyklar
> måste servas och lagas oavsett om dom är köpt
> på nätet eller inte.

Typ Trek på pricken :-)

Märken till cykelbutik
Jag som inte cyklat så väldigt länge går gärna till en butik och känner lite på grejorna innan jag handlar. Kanske prova min tänkta storlek och om inte annat bli övertygad av säljaren. Jag tycker det känns tryggt på nå vis. Nån att prata med om det skulle vara något. Mail och så är ju kul, men jag får hellre hjälp över disk.

Märken till cykelbutik
Jag köpte billig cykel(lvg), gillade det. Kände ingen sin cyklar. Anmälde mig till VR. Såg en annons, kollade Internet, såg att den fanns i en butik nära mig, åkte dit och provade. Köpte på plats och fick med cykeln direkt. Crescent Giga för 15kkr...

Jag skulle välja ett märke där du kan sälja cyklar över disk = mer än showroom.

Sedan blir man ju nyfiken på vad du konkurrerar med och var du bor, men av någon anledning håller du det hemligt... Varför?

Märken till cykelbutik
Jag vill nog slå ett slag till för tyska Focus. Prisvärda cyklar som inte är budget, gjorda av ordningsamma tyskar som brukar vara lätta att göra med. Växelkursen till Euro är hyfsad, bättre än dollar iaf.

Annars svenska Nishiki. Väldigt bra pendlarcyklar som det säljs mycket av i storstäderna. Ett märke som kommer mer och mer också tycker jag.

Märken till cykelbutik
Miss Lycka skrev:
> Man är inte intresserad av en massa förmågor
> som ska klämma.
> De tar ofta en massa tid och beställer sedan på
> nätet för att det är billigare.

Nej man är givetvis mest intresserad av kunderna som inte vill klämma utan bara köper osett...

Tillbaka
Topp