Måste man ha fälgband?

• Trådstartare Trådstartare KKL
  • Start datum Start datum
Måste man ha fälgband?
Mindre kritiskt på en MTB där trycket inte är så högt. Men något behöver du. Eltejp funkar som fulmek åtminstone vid lite lägre tryck och till LVG finns Veloplugs om man vill jaga vikt.

Måste man ha fälgband?
Om du kör med slang, ja. Annars kommer slangen att tryckas ner nippelhålen och skäras sönder av de vassa ekernipplarna. Kör du slanglöst behöver du tejp som håller luften inne. Finns dock ett fåtal fälgar du kan köra utan varken fälgband eller tejp (UST-fälgar).

Måste man ha fälgband?
Det gäller MTB glömde skriva det och när det gäller vikt så är det inget som jag bryr mig om finns bättre sätt att ta vikten på
Tack för svaret Rattnalle/Lukas

Senast ändrad:
Måste man ha fälgband?
KKL skrev:
-------------------------------------------------------
> Det gäller MTB glömde skriva det och när det
> gäller vikt så är det inget som jag bryr mig om
> finns bättre sätt att ta vikten på
> Tack för svaret Rattnalle/Lukas

Är det inte Mavic ska du ha tejp eller band ja

Måste man ha fälgband?
På min MTB jag köpte begagnad satt i inget fälgband på bakhjulet. Nipplarna var väl inte så vassa. Kör nu med hårdpumpat utan punktering

Fler som kör utan fälgband eller sitter på fakta om detta ämne???

Måste man ha fälgband?
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> till LVG finns Veloplugs om man vill jaga vikt.

Skulle det funka som tätning om man kör slanglöst tro? Funderar på att konvertera CX:en, men det ser ut att vara sjukt bökigt att få ner en lagom bred tejpremsa i den smala fälgen utan att det blir skrynkelhaveri.

Måste man ha fälgband?
Eltejp har jag kört med i alla år på mtb, funkar utmärkt. Funkar dock inte på landsvägscykel med det högre trycket, det har jag också testat.. Funkar en stund :-)

Måste man ha fälgband?
Min slang på pendlarhojen höll nåt år utan fälgband innan det blev punka av att slangen tryckts ner i nippelhålen. Den rullar med lite högre tryck i däcken men i princip bara på asfalt. Nu har den fälgband så slangen håller säkert nåt år till :P Slangen var jämnt nött vid samtliga nippelhål så utan bandet i hade det nog gått sönder snart igen.

Så kortfattat: Nej, det behövs inte, men du kommer få punka förr eller senare utan.

Måste man ha fälgband?
Det har ju snackats en del om att använda eltejp eller gaffatejp som fälgband, som en slags "ghetto"-lösning.
Efter ca 50 mil landsväg på en bit gaffatejp som fälgband, kan jag säga att jag inte rekommenderar det. Blev hål i gaffatejpen och det upptäckte jag genom 2 punkteringar på slang, en innan turen och en 6 km in i turen. Inte värt det annat än i absoluta nödfall för enstaka pass!

Måste man ha fälgband?
Det har ju snackats en del om att använda eltejp eller gaffatejp som fälgband, som en slags "ghetto"-lösning.
Efter ca 50 mil landsväg på en bit gaffatejp som fälgband, kan jag säga att jag inte rekommenderar det. Blev hål i gaffatejpen och det upptäckte jag genom 2 punkteringar på slang, en innan turen och en 6 km in i turen. Inte värt det annat än i absoluta nödfall för enstaka pass!
Moderna dubbelbottnade fälgar har väl inget vasst i slangkaviteten?

Måste man ha fälgband?
Moderna dubbelbottnade fälgar har väl inget vasst i slangkaviteten?
Detta orsakade hål i min slang. Skavdes mot den vassa kanten :( Gjorde ett snabbt försök att tbelesskonvertera I vintras, tror vätskan frätte sönder den icke tubelessanpassade färgtemperatur så halvåret senare blev det punka.

Bilagor

• 20210621_090719.jpg
    20210621_090719.jpg
    341.5 KB · Besök: 103
Måste man ha fälgband?
Vi har nog olika fälgar.... I mina fälgar är inte nipplarna så att de kan nå någon slang.
Jag tror det är kanten på hålet som är problemet. Den är vass och slangen synnerligen töjbar, så det bör vara mycket stor risk att det går hål på slangen oavsett om det finns nån nippel under eller ej.

Måste man ha fälgband?
Allt som kan skava en slang är dåligt. Hur många har inte lokaliserat en punka till ett förskjutet fälgband. Om inte annat på de gamla lösningar där fälgbandet hade möjlighet att gå i sidled.

Måste man ha fälgband?
Detta orsakade hål i min slang. Skavdes mot den vassa kanten :( Gjorde ett snabbt försök att tbelesskonvertera I vintras, tror vätskan frätte sönder den icke tubelessanpassade färgtemperatur så halvåret senare blev det punka.
Exakt samma här. Slangen skavdes mot vassa kanten på ett hål i gaffatejpen precis där det var hål för eker i fälgen.

Som sagt, gaffatejp fungerar för enstaka rundor men är inte en permanent lösning.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp