Måste man köra in nya dubbdäck?

Janos

Aktiv medlem
Måste man köra in nya dubbdäck på asfalt flera mil för att de inte ska tappa dubb eller är det en skröna?

om du kör så fort så att det blir jättevarmt så att det startar en vulkaniseringsprocess så kanske dubben fäster bättre, annars ser jag inte riktigt nyttan med det.

Det är för att dubbarna ska tryckas in bättre i sina små hål, du tappar helt enkelt färre dubb om du kör in dem några mil och undviker kraftiga accelerationer och inbromsningar. Det har inte med någon vulkanisering att göra.

tror att dubben blir lite mindre vassa och därmed har mindre chans att hugga fast i isen får hårt och lossna...

Jag körde inte in mina Nokian Extreme 294 (vem fan orkar 5 mil asfalt på en SS med 32x20...?)
och de har tappat en-två dubbal per däck efter 2 säsonger!

Ja körde ett lagom hårt skogspass på 20km i dag med mina Hakka WCX300 med ca. 2km inkörning på asfalt i dag och har inte tappat nån efter första turen iaf... Håller tummarna på att det fortsätter så, PerFormance har rätt, vem fan orkar med 5 mil bara för att köra in dom om man inte har cykeln att pendla med....
Får väl se om det straffar sig senare under säsongen eller om dom visar sisu och håller..

Klavikel skrev:
-------------------------------------------------------
> vem fan orkar med 5 mil

+1 Vem fan orkar cykla så långt?! Vilka tror däckstillverkarna att de är som ställer sådana krav på oss cyklister?!

Jag har några kilometer asfaltstransport till skogen, det låter som det får duga :)

Tack för alla svaren.

Varje dubb har en liten "klump" i ändan som ska få dubben att sitta fast. Dubben monteras i gjutna "raka" hål och under inkörning så gör varje dubb en liten utvidgning av hålet längst ner som den här klumpen sedan sitter fast i. Gick det att förstå? Lätt att rita men svårt att beskriva i text...

Har bara tappat dubb på sidorna på mina däck och då de på grund av placeringen är lite svårare att köra in på asfalt (köra 5 mil i cirklar klarar jag inte av) ser jag det som ett bevis (om än väldigt svagt) att inkörning fungerar.

-Åke

Jag kör in dubbdäcken 50 mil.
Har cyklat 7000 mil med dubbar de sista 3 säsongerna och har inte tappat en dubb ....

Tyvärr har dubbarna gå igenom igenom däcken på insidan.

Efterhand som man cyklar långt på dubbdäck lossnar dubben men naturen har ordnat det så fiffigt så att i motsvarande grad blir man efterhand en hejare på att cykla i halka och behöver därmed inte lika många dubb. Det kan minsta barn fatta.

Den här handlaren menar att inkörning är strunt, om man bara ser till att dubbarna inte sitter halvdant: http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp

Vet inte hur det ska gå till, man kan ju inte gärna sitta och känna efter på varenda dubb med tummen.

Jag har hittills tappat en enda dubb, som jag hittade på golvet precis efter jag bytt däck. Var inga problem att trycka tillbaka den när jag väl hittat var den saknades...

Tillbaka
Topp