Alpländare
Medlem
Matsmart
Är det någon som handlat proteindrycker,energibars och liknande produkter på matsmart.se
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
thomaslundstrom sa:Japp. Clif Bloks. Funkade utmärkt. Är inte spec nojig att sockret ska bli kasst när bäst före passerats.
+1geologen sa:Bäst före betyder inte farligt efter...
Olika krav..ooms sa:+1geologen sa:Bäst före betyder inte farligt efter...
Fantastiskt så livrädda många är för att "datumet gått ut". Att använda ögon och näsa verkar inte gå längre i förmynderi-Sverige.
När jag jobbade på mejeri för ca 20 år sedan och tillverkade smör var det 2 månaders bäst-före på smöret som såldes i Sverige. Det vi exporterade till ryssland stämplades med 6 månaders bäst-före. Kändes lite konstigt att stanna maskinen, byta papper, samt vrida fram stämpeln fyra månader. Precis samma smör...
NLC sa:Märklig sida där man hävdar att man hjälper till att minska matsvinnet men mest säljer produkter med (mycket) lång hållbarhet och av dessa en hel del skräp som chips, nötter och kakor. Självklart är det svårare att få affärsmodellen effektiv med färskvaror men är det inte frukt, grönt, mejerier och kött som står för ev större del av matsvinnet?
Bättre att börja i den lätta änden än inte alls.NLC sa:Mjo, men bästföremärkningen på en förpackning te och en liter mjölk beror ju på lite olika faktorer och produkterna på Matsmart lika gärna kunde sålts på ÖB eller fyndhyllan på lokala matbutiken.
Visst är det bra att man kan hitta kanaler för att undvika svinn, men för mig känns det som denna typ av produkter fel som ände att börja i.
NLC sa:Märklig sida där man hävdar att man hjälper till att minska matsvinnet men mest säljer produkter med (mycket) lång hållbarhet och av dessa en hel del skräp som chips, nötter och kakor. Självklart är det svårare att få affärsmodellen effektiv med färskvaror men är det inte frukt, grönt, mejerier och kött som står för ev större del av matsvinnet?
Rattnalle sa:Bättre att börja i den lätta änden än inte alls.NLC sa:Mjo, men bästföremärkningen på en förpackning te och en liter mjölk beror ju på lite olika faktorer och produkterna på Matsmart lika gärna kunde sålts på ÖB eller fyndhyllan på lokala matbutiken.
Visst är det bra att man kan hitta kanaler för att undvika svinn, men för mig känns det som denna typ av produkter fel som ände att börja i.
Om en mataffär ska slänga en pall utgångna konserver. Öppnar de då burkarna och slänger mat i komposten och metall i återvinningen eller går allt i kompaktorn..?
Jo att det är just såna produkter som blir över kanske inte är så konstigt heller.. :-)NLC sa:Rattnalle sa:Bättre att börja i den lätta änden än inte alls.NLC sa:Mjo, men bästföremärkningen på en förpackning te och en liter mjölk beror ju på lite olika faktorer och produkterna på Matsmart lika gärna kunde sålts på ÖB eller fyndhyllan på lokala matbutiken.
Om en mataffär ska slänga en pall utgångna konserver. Öppnar de då burkarna och slänger mat i komposten och metall i återvinningen eller går allt i kompaktorn..?
Well, det är också en bra poäng. Jag vet inte vad butiker gör med utgångna konserver och om allt går i sopen eller om man kan separera förpackning från innehåll maskinellt.
Får väl erkänna att en hel del av min skepsis influeras av att en hel del av produkterna som säljs via Matsmart är sådana som i min syn inte är essentiella för en bra kost, dvs man kunde lika gärna ha låtit bli att producera dem och fått ännu lägre "svinn".
På tal om bra pris och överskott så säljs Clif Bars med kort datum för 15 kr/st på City Gross Staffanstorp (eller AGs som de infödda säger).
daikai1 sa:Jobbade tidigare på ett företag som nu sålt frystorkade mat dit. 2-3års hållbarhet, vi hade flera pallar (varje pall ca 500portioner), tror datumen blir 6månaders mellanrum när det måste rensas. som skulle slängts/gått till bioenergi om de inte fått sälja till matsmart.
Så länge det är obruten förpackning så håller dessa myyycket längre
NLC sa:daikai1 sa:Jobbade tidigare på ett företag som nu sålt frystorkade mat dit. 2-3års hållbarhet, vi hade flera pallar (varje pall ca 500portioner), tror datumen blir 6månaders mellanrum när det måste rensas. som skulle slängts/gått till bioenergi om de inte fått sälja till matsmart.
Lex Försvarsmakten ;-)
Det har varit lite olika leverantörer i omgångar.daikai1 sa:NLC sa:daikai1 sa:Jobbade tidigare på ett företag som nu sålt frystorkade mat dit. 2-3års hållbarhet, vi hade flera pallar (varje pall ca 500portioner), tror datumen blir 6månaders mellanrum när det måste rensas. som skulle slängts/gått till bioenergi om de inte fått sälja till matsmart.
Lex Försvarsmakten ;-)
Faktiskt inte, privat företag som packar deras ransompåsar, tror iallafall det är de som sålt, känner igen BF-DAFUMET.
Rattnalle sa:Jag har någon gång tidigare spanat på matsmart och nu som då har de i princip inget jag brukar handla.
Havregryn är en färskvara. Härsknar på bara några månader sen smakar de otäckt. Köper jag bara där det är bra omsättning och skulle inte köpa på mig ett lager av det heller.Fulkinesen sa:Rattnalle sa:Jag har någon gång tidigare spanat på matsmart och nu som då har de i princip inget jag brukar handla.
De har ju mängder av olika sorters musli, havregryn, granola och liknande som alla cyklister käkar! Ibland får de in riktigt bra choklad också... the good stuff!
Lingon sa:Proteindrycker,energibars och liknande är inte smart mat.