[Metatråd] Happy-RR:ar med utlandscykling

Sigge Star känns än så länge kungen av antal länder och ffa länder som ingen annan producerat ngn RR från.

GoranS sa:
Bikzz sa:

Puh! De tre första (av de sista fyra) är inne. Ska ta länkarna i den fjärde senare.

Märker att jag håller på att få rundgång i huvudet. Islandstråden ovan har jag haft uppe ett antal gånger men inte stoppat in då jag varit övertygad om att den redan är med på listan. Tur att någon håller koll på mig! :-)

OK. Nu tror jag att jag fått in alla utlandscyklingshappytrådar från den sista länken.

GoranS sa:
Tycker redan första inlägget i denna tråd håller på att bli lite överlastat. Funderar på att dela upp i en tråd som handlar om lopp och en del som har resten. Så för de praktiska sakerna är det nog lika bra att skapa en ny tråd direkt. Och eftersom du verkar hysa ett intresse för området tror jag att du skulle vara en lämplig "redaktör" för den tråden. ;-)

Håller med om att tråden börjar bli överlastad. En mastermetatråd till metatrådarna är kanske inte en dum idé, varav Praktiskt skulle kunna vara en av metatrådarna. Jag skulle gärna vara "redaktör" för en sån tråd om jag kände att jag hade tid, men det är inte läge nu. Möjligtvis kan jag längre fram ta en sån roll om insatsen begränsas till att läsa och bedöma förslag från andra och att det ibland får gå flera veckor mellan redigeringstillfällena.

Hur som helst - du gör en mycket uppskattad insats!

jomper sa:
M, Jan 2016, https://happyride.se - Rotorua (tråkigt avkortad)

Den här länkar bara till denna tråd så klippoklistrandet har nog gått snett.

Uppenbarligen! Ska vara fixat nu.

Ska vid tillfälle (kanske till helgen) sätta mig och kontrollklicka alla länkar. Insåg under jobbets gång att det är en påtaglig risk att det kan ha blivit fel här och var, antingen att länkarna går ut i tomma intet eller att de pekar till icke avsedd RR. Beslutade mig dock för att köra approachen kvantitet först och kvalitet sen istället för vice versa.

Om någon hittar ytterligare fel är jag tacksam om ni meddelar.

Bele sa:
GoranS sa:
Tycker redan första inlägget i denna tråd håller på att bli lite överlastat. Funderar på att dela upp i en tråd som handlar om lopp och en del som har resten. Så för de praktiska sakerna är det nog lika bra att skapa en ny tråd direkt. Och eftersom du verkar hysa ett intresse för området tror jag att du skulle vara en lämplig "redaktör" för den tråden. ;-)

Håller med om att tråden börjar bli överlastad. En mastermetatråd till metatrådarna är kanske inte en dum idé, varav Praktiskt skulle kunna vara en av metatrådarna. Jag skulle gärna vara "redaktör" för en sån tråd om jag kände att jag hade tid, men det är inte läge nu. Möjligtvis kan jag längre fram ta en sån roll om insatsen begränsas till att läsa och bedöma förslag från andra och att det ibland får gå flera veckor mellan redigeringstillfällena.

Just nu är ju de flesta trådar som länkas till sådana att de som huvudnummer har en RR så att bryta ut trådar som renodlat handlar om praktikaliteter kommer inte att minska innehållet i första inlägget speciellt mkt. Just nu lutar jag åt att låta det vara som det är, åtminstone så länge jag inte slår i någon gräns för hur långa inlägg man kan ha. Möjligen skulle man kunna tänka sig omgruppering/subgruppering för att göra det lättare att hitta. Vissa länders listor börjar bli rätt långa. Sen är problemet mer uttalat med mindre skärmstorlek. På en fullstor skärm är det trots allt hyggligt överblickbart medan det på en mindre blir mkt scrollande.

Konkret sa:
NickPick sa:
Perfekt. Måste ta reda på vart i Europa man kan cykla v 28 - 31 (en vecka) med sambon.
Orolig för värme....

Vilken typ av cykling tänker ni er?

Jag vill inte vara gnällig, men skulle vi kunna köra regeln att inlägg i denna tråd ska handla om länklistan som sådan (organisering, innehåll, ...) och inte om utlandscykling i allmänhet? Dels blir det svårare för mig att hitta inlägg som handlar om länklistan om jag måste "filtrera bort" en massa andra inlägg och dels finns risken att det kan uppstå behov av självreferenser i tråden om intressanta diskussioner om utlandscykling förs här.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Konkret sa:
NickPick sa:
Perfekt. Måste ta reda på vart i Europa man kan cykla v 28 - 31 (en vecka) med sambon.
Orolig för värme....

Vilken typ av cykling tänker ni er?

Jag vill inte vara gnällig, men skulle vi kunna köra regeln att inlägg i denna tråd ska handla om länklistan som sådan (organisering, innehåll, ...) och inte om utlandscykling i allmänhet? Dels blir det svårare för mig att hitta inlägg som handlar om länklistan om jag måste "filtrera bort" en massa andra inlägg och dels finns risken att det kan uppstå behov av självreferenser i tråden om intressanta diskussioner om utlandscykling förs hör.

Javisst. Jag har inget emot ordning och reda.

Var någon som hade en RR med bergscykling i Turkiet för 1-2 år sen. Utgångspunkten var någonstans i trakterna av Antalya-Alanya. Någon som vet vad jag menar och kan hitta tråden?

GoranS sa:
Bele sa:
GoranS sa:

Just nu är ju de flesta trådar som länkas till sådana att de som huvudnummer har en RR så att bryta ut trådar som renodlat handlar om praktikaliteter kommer inte att minska innehållet i första inlägget speciellt mkt. Just nu lutar jag åt att låta det vara som det är, åtminstone så länge jag inte slår i någon gräns för hur långa inlägg man kan ha. Möjligen skulle man kunna tänka sig omgruppering/subgruppering för att göra det lättare att hitta. Vissa länders listor börjar bli rätt långa. Sen är problemet mer uttalat med mindre skärmstorlek. På en fullstor skärm är det trots allt hyggligt överblickbart medan det på en mindre blir mkt scrollande.

Efter att ha funderat lite till så fimpar jag min idé om en mastermetatråd och föreslår istället följande:
Tråden delas upp i tre olika trådar
1. RR
2. Lopp
3. Praktiskt
I början av respektive tråd sätts en korsreferens till de andra två trådarna.

I Praktiskt placeras bara sådana trådar som renodlat rör praktiska frågor. En kommentar skrivs att mycket praktisk information kan finnas både i RR- och lopp-trådarna, men att läsaren själv får söka den infon. Att ha en egen tråd för praktiskt underlättar sökbarheten väsentligt.

Länder subgrupperas om det är möjligt/tillämpligt, t ex ett visst område i Finland. Just det är dock överkurs fn, än så länge är det klart överblickbart på en datorskärm och det är nog det media man får använda sig av för sammanställningar av den här typen (annars lär det bli långa hierarkier, vilket har andra nackdelar).

Tycker du att det verkar vettigt?

Angående uppdelningen så kan jag köpa 1 och 2. Praktiskt-kategorin har jag idag svårt att se vinsten med då den skulle innehålla ett ensiffrigt antal trådlänkar (om man har min "slappa" definition av RR, d.v.s. att det finns ngn form av bildmaterial i tråden eller trådens huvudlänk). Jag har varit mkt restriktiv med att ta med rena praktiskt-trådar. Väsentligen har de bara kommit med om de varit för ett land som det inte funnits ngn annan tråd (typ Egypten-tråden) eller om jag vid en hastig blick verkligen reagerat på att den tillför information som med näst intill total säkerhet är unik. Så kategori 3 finns knappt idag.

Man skulle förvisso kunna göra en samling av alla trådar som innehåller praktikaliteter men saknar bildmaterial. Det jag är rädd för är att en sådan samling kommer att innehålla väldigt mkt överlappande information och därmed inte vara så användbar. Med det menar jag att man inte kommer att sitta och leta sig igenom ett stort antal länkar för att hitta den praktiska information man är ute efter. Och även om man bara skulle sitta och läsa för att bilda sig en uppfattning så skulle åtminstone jag ledsna när jag för 12 gången ser ngn rekommendera Free Motion som cykeluthyrare på GC (inte för att jag tycker illa om firman utan för att det blir tjatigt). Visst, RR:er från t.ex. Mallis och GC har också överlapp, men det är i alla fall olika bildmaterial och det är olika personer som skrivit dem med olika infallsvinklar. Så de kommer i mina ögon inte att lida av samma överlappsproblematik. Alternativet är förstås att försöka sålla så att det inte blir så mkt överlappande information, men då är man nere på att man ska sitta och lusläsa varje tråd och försöka hålla rätt på om informationen finns i någon annan tråd. Det jobbet är mkt värre än insamlingsjobbet jag gjort, vilket tagit nog med tid. Dessutom känner jag ingen lust att lägga ner det jobbet.

Om du känner att en praktisk-tråd vore bra och är villig att göra jobbet med att skapa den har jag inget problem att korsreferera till den.

Den grafiska subkategoriseringen kan funka i vissa fall medan den är hopplös i andra. För att den ska vara meningsfull krävs tre saker: a) det går att dela in området i vettiga geografiska områden som inte förvirrar mer än det hjälper, b) att det går att göra indelningen så att det stora flertalet turer håller sig inom ett område/en kategori; c) att fördelningen med trådar i de olika subkategorierna blir skapligt jämnt.

Angående punkt a har jag t.ex. ingen aning om hur jag skulle dela in Rumänien. Jag anser mig vara åtminstone normalintresserad av geografi och jag kan ingenting om ev. existerande geografiska eller administrativa regioner i Rumänien som skulle kunna utgöra en grund för sådan indelning.

Angående punkt b så berör den problemet som trådarna i "Flera länder i ..."-kategorierna visar på på landsnivå. Jag ser få skäl att tro att problemet skulle vara mindre inom länderna. Och man vill ju inte ha subkategorier i stil med "Flera regioner i Rumänien"!

Vad gäller punkt c är det ju ingen stor vits att dela in i subkategorier om den stora delen handlar i en av dessa och några få i var och en av de övriga.

Med detta sagt så finns det ju dock redan en subkategorisering för Spanien där samtliga tre krav är tämligen väl uppfyllda. Så man skulle ju kunna tänka sig att man efter hand genomför motsvarande subkategorisering i andra fall där man finner det lämpligt.

Senast ändrad:
Fascinerande - har inte hittat en enda RR från Pyrenéerna. Är det jag som är dålig på att leta eller är happykollektivet Pyrenéeofobiker?

Har inte staine varit i Pyrenéerna? För mig att jag sett en RR. Även bsandborgh.

Dessutom saknar jag Fikasvettots(?) RR från Schwarzwald?

mmmrrrr sa:
Äsch, den där Schwarzwaldrapporten kanske var en dröm. Men https://happyride.se/forum/read.php/1/1722990/1723807 hittade jag.

(Du hann slänga in ovanstående inlägg medan jag analyserade det föregående, därav min omedvetenhet om länken)

Tack! Var dock inte helt enkelt att hitta på dessa. Googlade på "site:happyride.se staine tourmalet" och då hittade jag tråden med Bengts Super Randonneé-tur! Här hamnade jag i lite bryderier kring kategorisering. Är detta ett lopp eller inte? En vanlig brevet med bestämd rutt och starttid tycker jag tveklöst är ett lopp, men en permanent är verkligen ett gränsfall. Jag valde efter en del tvekande att trots allt kategorisera det som ett lopp.

Staines ev. äventyr i området går jag dock bet på. Att manuellt gå igenom närmare de 7000 inlägg han gjort i hopp om att ev. finna en RR verkar måttligt lockande! Kanske kan personen ifråga själv bidra med lite klarhet i ämnet?

Vad gäller Fikasvettot hittar jag fr.o.m. detta inlägg https://happyride.se/forum/read.php/1/1879468/1948326#msg-1948326 en massa bilder på bakverk från Schwarzwald(?) men ingen cykling. Däremot lyckades jag efter en stund hitta denna https://happyride.se/forum/read.php/1/1722990 från Wien som innehåller tillräckligt med cykling för att förtjäna att tas med.

GoranS sa:
Var någon som hade en RR med bergscykling i Turkiet för 1-2 år sen. Utgångspunkten var någonstans i trakterna av Antalya-Alanya. Någon som vet vad jag menar och kan hitta tråden?

Har också något svagt minne av det, men hittar den inte nu.
Hittade dock dessa, men de kanske du redan förkastat/lagt in?
Är ju inte någon RR, men kanske den du tänkte på
https://happyride.se/forum/read.php/1/3051853/3052394#msg-3052394
Gammal goding
https://happyride.se/2008/03/21/tillbaka-pa-sidenvagen/

Ah, var precis den jag tänkte på vad det gällde Turkiet. Tack! Nu återstår bara att fundera ut hur jag ska hantera dessa. Det finns ju några inlägg som mkt väl kan klassificeras som RR:ar. Ska jag länka in den som en länk under "Flera olika världsdelar" med lämplig kommentar eller ska jag länka separata inlägg? Hm, ...

Stellan-länken finns redan under "Flera olika länder i Asien"-rubriken.

Nej, den är inte med och den kommer inte med. Känner att det är lite sur-gammal-gubbe-varning på detta, men låt mig försöka förklara varför.

Med fyra ord så är anledningen: Personen är inte happyit.

Varför då denna regel?

När jag började sökandet så hittade jag ett antal trådar av denna typ, d.v.s. som länkade till externa och jättehäftiga RR:er som utförts av någon icke-happyit. Jag hade i det läget börjat få en aning om att mängden relevanta trådar var större än jag först trott och beslutade mig då för att vara restriktiv och för RR:er bara ta med de där den som skrivit RR:en faktiskt figurerar på happy. Så här i efterhand tycker jag också att det finns en viss poäng i det då det hela blir någon sorts sammanfattning av vad happykollektivet åstadkommit cyklingsmässigt (eller i alla fall RR-mässigt) snarare än vad man lyckats länka in. I slutänden skulle det vara ganska liten skillnad mot att ge sig på det helt hopplösa projektet att skapa något slags bibliotek med länkar till RR:er på internet.

Då jag trots allt lagt ner en del arbete på sökandet efter trådar och känner nu att jag för varje sökning jag gör så är det ovanligare och ovanligare att jag hittar några nya trådar. Så, i någon mening känner jag mig hyggligt nöjd med insamlandet. Det känns då inte alls lockande att "börja om" för att fånga upp de trådar som borde plockas med om man skulle utvidga sökkriteriet så att den aktuella tråden skulle komma med.

Om någon brinner för att skapa en metatråd med länkar till trådar som länkar till icke-happyitiska RR:er så är det ju bara att börja söka sig igenom happys informationsgruvor och samla ihop vad som hittas. Jag orkar inte lägga ner det arbetet.

Och bara för att vara tydlig, jag håller fullkomligen med om att den aktuella RR:en är kanon, så icke-inkluderandet har absolut inget med kvaliteten på den att göra.

Senast ändrad:
me.I.am sa:

Det är en variant. Fördelen är att kategoriseringen av trådar blir enkel. Nackdelen är att användbarheten minskar. Om jag är intresserad av cykling vid, säg, Gardasjön så behöver jag idag titta på trådar under Italien-rubriken som har en kommentar som indikerar att den berör Garda eller områden som inkluderar Garda.

Dessutom kan det finnas information i "Flera länder i Europa"-trådarna. Där kan man sålla på Italien, men kommer att få sämre träffsäkerhet på Garda.

Om man skulle ha en multi-RR-kategori skulle man ofta behöva rota igenom dessa. Dessutom måste man läsa hela trådarna för att inte riskera att missa något med Garda.

Om man istället länkar till separata inlägg i trådarna som är RR:er kan man lägga in dessa under resp. lands rubrik. Den stora nackdelen är att det blir lite jobbigt då man inte längre är i ett läge att tråden är medtagen eller ej utan snarare att inlägget är medtaget eller ej. Då antalet inlägg är mkt större känns det knöligare.

Funderar på att dra "det är bara för hon är tjej"-kortet, skulle vara skoj att göra det nån gång - behöver jag lägga till smileys?

Håller med om resonemanget. Men kommer lite rebelliskt att se mitt inlägg om henne som ett hedersomnämnande.

me.I.am sa:
Funderar på att dra "det är bara för hon är tjej"-kortet, skulle vara skoj att göra det nån gång - behöver jag lägga till smileys?

Håller med om resonemanget. Men kommer lite rebelliskt att se mitt inlägg om henne som ett hedersomnämnande.

Visserligen är det en överväldigande majoritet länkar som handlar om mäns cykeläventyr, men jag vet inte om fördelningen är sämre där än om man kollar på hur det är med fördelningen generellt sett inom cykling. Känns tyvärr lite som ett gubbdagis ibland.

mmmrrrr sa:
Ack och ve, jag tvingades söka efter min RR istället för att hitta den här!

https://happyride.se/forum/read.php/1/2026923/2026923#msg-2026923

Italien, Lombardia, augusti 2012.
Åtgärdat!

Fast jag körde med Dec 2012 då jag har konventionen att ange när tråden är skapad snarare än när turen genomfördes. Är naturligtvis egentligen bättre med månad för genomförande, men dels är det i många fall inte helt uppenbart och dels blir det jobbigt med trådar som rör resor som sträcker sig över flera månader. Så jag valde konventionen med trådstart.

Om du vet med dig att du har fler RR:er som jag missat får du gärna ge länkar till dessa också.

Tjusigt landskap och häftiga vägar f.ö.

Grym sammanfattning!
Nu gäller det bara att hitta denna tråden när jag vill hitta RR.
Kan inte happyride återinföra någon form av "Läsvärt" där trådar likt denna kan få lite eget utrymme?

Tillbaka
Topp