Mtb och skador

Mtb och skador
Till er som kör mtb - är ni inte rädda för att skada er allvarligt? Ett armbrott och blåmärken överlever man ju, men att skada nacken eller ryggen? Skulle nog aldrig våga hoppa runt bland stenar. Det känns som att leka rysk roulette.

Mtb och skador
Landsväg har eventuell trafik. Sen motionslopp som de flesta tänker på när man säger landsvägscykling, här händer inte så mycket.
Sen kan man tävla i landsvägscykling, då är det alltid någon som går hem med asfaltsallergi. Det är fantastiskt att ta med sig lakanen in i duschen på morgonen och spola vatten på sig så de lossnar.

I skogen landar man oftast rätt mjukt.

Mtb och skador
Pressade på ganska bra i Isaberg i lördags, hade jag ramlat så hade jag skadat mig.
På kvällen spelade vi lite boll medans grillen blev klar, steg snett och stukade foten och slog upp ett jack i huvudet :D

Mtb och skador
Jag kommer oftare på mig själv med att ”zona ut” när jag casualcyklar på asfalt, vilket har inneburit några vurpor. I skogen är det fullt fokus och när det går åt pipan så är jag ganska beredd. Cyklar förvisso rätt fegt, på röda och svarta stigar är min ambition oftast att ta mig ner i lagom tempo utan att sätta i foten. Tror inte att den ”feta” cyklingen man ser på internet motsvarar medelcyklistens cykelstil.

Mtb och skador
Man kan också köra med omdöme och inte ladda fullt i alla lägen. Det är lite som utförsåkning med skidor - man kan anpassa riskerna till sin egen nivå och sällan göra något särskilt farligt. Man lär sig hur man parerar sten och rötter även om det för nybörjaren ser väldigt farligt ut.
Har aldrig kraschat på lvg trots >1000körda mil. Men är alltid solo där. Fast risken känns större när man kör nedförs i 70km/h på asfalt (håller mig till max 60 nu, går bra ändå).
Så det behöver inte vara så riskabelt men handlar som så ofta mycket om vilken personlighet man är i grunden. Men en reell fara finns det ändå, det är ju roligare än att promenera eller simma :) !

Mtb och skador
Min personliga åsikt är att det är skönare att ramla på en stig i 30km/h inslagen i diverse skumplast än på asfalt i 60km/h iförd ballerinadräkt.
Hittills i år har jag slagit mig värre med bockstyre på planmark än MTB i nerförsbacke.
Men sånt hinner väl ändras.

Mtb och skador
Givet har man fler marksyningar på MTB än på landsväg med men de flesta är bara att skaka av sig. Har seglat i skiten i 70 knyck nerför Galilea en gång och det går en sån vurpa på 500 i skogen.

Mtb och skador
Det är som med allt annat som är svårt; innan man vet hur man gör kan det verka riskabelt eftersom man kopplar ihop konsekvenserna av sin egen oförmåga med andras utövande. Tänk dig om du hade ett spädbarns balans (eller snarare brist på balans). Då hade du inte ens kunnat ställa dig upp, gå ut i köket och hämta en öl, utan att med stor sannolikhet ramla och slå dig ganska ordentligt. Men hos en vuxen sitter det i ryggmärgen av allt övande (särskilt om man dricker mycket öl) och risken är därför väldigt liten. Försvinnande liten.
Samma sak med MTB förstås. Man tar ett steg i taget och höjer sin nivå. En del tar stora steg och slår sig ofta men utvecklas kanske ganska fort. Andra tar små steg och håller riskerna nere men höjer ändå svårighetsgraden hela tiden.

Själv är jag feg eller försiktig beroende på hur man ser på saken, men kör idag saker som för fem år sen inte hade funnits på kartan att ens försöka. Jag försöker följa strategin med små steg för att minimera riskerna och många av mina cykelkompisar som började ungefär samtidigt vågar betydligt värre saker än jag. Samtidigt vet jag att jag blir lite bättre för varje cykeltur, och många cykelturer blir det.

Eftersom du ställer frågan så misstänker jag att det finns nån slags nyfikenhet inför MTB, eller hur? Ta en sak i taget bara så går det bra. Det är helt okej att kliva av och gå när det blir för läskigt. Samtidigt är det väldigt nyttigt att cykla med folk som är mycket bättre än man själv. Man ser att "aha, det gick alltså!" och så vet man i alla fall i teorin hur det kan gå till.

Mtb och skador
Nu kommer jag garanterat jinxa mig...! :)
Men till skillnad från landsväg så är inte alla vurpor i skogen hårda. För varje sten eller stubbe finns det ofta lika mycket mjukt blåbärsris.

Mtb och skador
Det är som med allt annat som är svårt; innan man vet hur man gör kan det verka riskabelt eftersom man kopplar ihop konsekvenserna av sin egen oförmåga med andras utövande. Tänk dig om du hade ett spädbarns balans (eller snarare brist på balans). Då hade du inte ens kunnat ställa dig upp, gå ut i köket och hämta en öl, utan att med stor sannolikhet ramla och slå dig ganska ordentligt. Men hos en vuxen sitter det i ryggmärgen av allt övande (särskilt om man dricker mycket öl) och risken är därför väldigt liten. Försvinnande liten.
Samma sak med MTB förstås. Man tar ett steg i taget och höjer sin nivå. En del tar stora steg och slår sig ofta men utvecklas kanske ganska fort. Andra tar små steg och håller riskerna nere men höjer ändå svårighetsgraden hela tiden.

Själv är jag feg eller försiktig beroende på hur man ser på saken, men kör idag saker som för fem år sen inte hade funnits på kartan att ens försöka. Jag försöker följa strategin med små steg för att minimera riskerna och många av mina cykelkompisar som började ungefär samtidigt vågar betydligt värre saker än jag. Samtidigt vet jag att jag blir lite bättre för varje cykeltur, och många cykelturer blir det.

Eftersom du ställer frågan så misstänker jag att det finns nån slags nyfikenhet inför MTB, eller hur? Ta en sak i taget bara så går det bra. Det är helt okej att kliva av och gå när det blir för läskigt. Samtidigt är det väldigt nyttigt att cykla med folk som är mycket bättre än man själv. Man ser att "aha, det gick alltså!" och så vet man i alla fall i teorin hur det kan gå till.

Jo det verkar lite spännande, men jag vet inte om jag har modet. Är redan trasig så det räcker. Men jag är med på hur du tänker. Bit för bit ?

Mtb och skador
Som motionär att cykla i skogen finns ingen direkt rädsla, respekt för/med/mot min förmåga, ja, och att våga sakta in och njuta, behöver inte jaga KOM i alla lägen. Visst! efter en vurpa och allt gick bra efter höjd blick så inser i alla fall jag vilken tur jag hade den här gången och förbarmar mig över nytt skavsår på baktriangeln. Tankarna att ramla och slå mig fördärvad uppstår mångt fler gånger på räcercykeln än ute i skogen, i alla fall om vi cyklar i grupp. När jag är som mest fundersam på om det här är en bra idé, det är vid vissa större XC motionslopp där ovissheten om kunskapen finns att cykla hos de runt mig, där jag på riktigt känner obehag att ha någon på tät rull bakom mig i 35 knyck nedför en smal stig med stenar och rötter.

Senast ändrad:
Mtb och skador
Som mätpunkter så har vi ju den där superläskiga rapporteringen när ställningen skruvades ur huvudet. Det skruvades ju dit efter en tur i Hellas. Jag har såklart fått massor med skrubbsår och hematom och konstigheter på asfalt, men bara brutit ben i skogen (axeln i fyra bitar).

Mtb och skador
Finns ju alltid risken att man har otur o sätter en ryggkota i en sten. Behövs ju inte ngn speciellt hög fart för att ngt otäckt ska hända. Har själv börjat fundera på att införskaffa ryggskydd för att minska risken. Bara det inte blir för varmt (kör i Spanien).

Hörde även om en duktig MTB-åkare som hade oturen att trilla o slå i ryggen/nacken med efterföljande kronisk migrän som aldrig går över. Det låter ju som en riktig mardröm som påverkar hela ens vardag! Men det är ju skräckhistorierna som sticker ut, för de flesta blir det nog mest skrubbsår o blåmärken.

Mtb och skador
Jag har också skadat mig mer på LVG än i skogen (nyckelben, tumme och asfaltseksem). Som tidigare skrivet så är ju farten på landsvägen mycket högre, underlaget alltid stenhårt och man ligger tätt inpå varandra vilket innebär att du inte alltid själv kan styra över en situation utan är utlämnad åt hur andra agerar. Samt all trafik förstås. Visst har jag vurpat massor i skogen också men då är farten sällan lika hög och blåbärsris och mossa är mjuk. Värsta vurpan i skogen är en OTB där ja dunkade i handleden i en sten vilket gjorde att jag bröt loppet då jag inte riktigt kunde bedöma om smärtan bara berodde på själva smällen eller om nåt faktiskt var trasigt. Tack och lov var det bara det förstnämnda.
Jag cyklar numera betydligt mer MTB jämfört med LVG och då jag särskilt gillar XCO-formatet (eller stök i största allmänhet) så har jag nu faktiskt skaffat ett ryggskydd. Det blev ett POC VPD system back som känns riktigt bra. Jag märker aldrig av det när jag cyklar. Men med ryggskyddet, hjälm (såklart) och långfingrade handskar får det stanna. Man har ju viss estetik att förhålla sig till också. ?

Mtb och skador
Jag har också skadat mig mer på LVG än i skogen (nyckelben, tumme och asfaltseksem). Som tidigare skrivet så är ju farten på landsvägen mycket högre, underlaget alltid stenhårt och man ligger tätt inpå varandra vilket innebär att du inte alltid själv kan styra över en situation utan är utlämnad åt hur andra agerar. Samt all trafik förstås. Visst har jag vurpat massor i skogen också men då är farten sällan lika hög och blåbärsris och mossa är mjuk. Värsta vurpan i skogen är en OTB där ja dunkade i handleden i en sten vilket gjorde att jag bröt loppet då jag inte riktigt kunde bedöma om smärtan bara berodde på själva smällen eller om nåt faktiskt var trasigt. Tack och lov var det bara det förstnämnda.
Jag cyklar numera betydligt mer MTB jämfört med LVG och då jag särskilt gillar XCO-formatet (eller stök i största allmänhet) så har jag nu faktiskt skaffat ett ryggskydd. Det blev ett POC VPD system back som känns riktigt bra. Jag märker aldrig av det när jag cyklar. Men med ryggskyddet, hjälm (såklart) och långfingrade handskar får det stanna. Man har ju viss estetik att förhålla sig till också. ?
Utseende går alltid före! ?
Knäskydd är bra skit oxå.

Mtb och skador
Jag har cyklat LVC i 40 år varje sommarhalvår. Inte så långa sträckor, 200-300 mil / år. Hittills har jag aldrig råkat ut för någon olycka (förutom STP-vurpor). Det har varit några incidenter där bilister inte sett mig i korsningar och i klungköring, men det är allt. Men jag undviker också hårt trafikerade vägar och jag cyklar nästan alltid ensam.
Risken att för olycka med LVC är beroende var och hur man cyklar. Här på landet (Arboga) är risken för olycka säkert mindre än i större städer.

Mtb och skador
Till er som kör mtb - är ni inte rädda för att skada er allvarligt? Ett armbrott och blåmärken överlever man ju, men att skada nacken eller ryggen? Skulle nog aldrig våga hoppa runt bland stenar. Det känns som att leka rysk roulette.

Använd så mycket skydd så att du känner dig trygg när du cyklar. Strunta i vad andra tycker. Enduro grenen inom MTB har ju gjort att det finns massor av skydd som skyddar väl utan att de blir för otympliga att trampa runt i. Kanske inget att cykla cykelvasan i men om du vill testa att cykla i skogen bland stock och sten finns det ju full face-hjälmar, armbågs-, knä- och ryggskydd.

Tillbaka
Topp