MTB pedal

MTB pedal
Om det är SPD som gäller så går det inte att slår Shimanos M520 för funktion och pris. Det går att hitta dem för runt 150-200kr på ebay.co.uk. Kolla först att klossarna ingår. Om du vill har lite bättre tätningar är det värd att spendera lite mer på M770.

Annars gillar jag Time Roc pedaler just nu. Inget fel på shimanos SPD system men Time funkar bättre med mina knän.

Senast redigerad av en moderator:
MTB pedal
Jag säger också Shimano M520. Har kört mina i snart 3 år och dom har fått ta rejält med stryk, men dom funkar fortfarande klockrent. Tänk om alla cykeldelar höll lika länge :)

MTB pedal
Jag har Shimano 520 och 540. 540 kostar typ dubbelt så mycket men är fortfarande billiga (~400 kr). Dessutom är de nog nära på dubbelt så snygga... Rent funktionellt är det ingen påtaglig skillnad än så länge, men då är båda hyfsat fräscha, möjligen är 540 lite mer distinkta.

Mina gamla 520 var runt 5-6 år när jag bytte ut dem. Då var de egentligen fortfarande helt okej, men kändes sladdriga och glappade lite smått.

MTB pedal
Jag säger Biltemas Wellgo M-19, kostar som M520 men väger 75 gram mindre. Har kört länge på mina nu, och klossarna som följer med håller precis lika länge som Shimano original.

MTB pedal
Mina M515 vägrar att dö, trots upprepade försök. Ingen sten har segrat än, vilket är lite tråkigt då pedalerna börjar se riktigt ledsna ut. Men fungerar felfritt.

MTB pedal
Jag kör med biltemas wellgo pedaler. första paret höll ett år. Nya på garantin inga problem bara lämna in och byta.
De nya har nu gått denna säsongen utan problem. även om de har hälsat både på sten och stubbar.

MTB pedal
skrotfot skrev:
-------------------------------------------------------
> Om vi snackar Egg Beaters - är det då modell SL
> man skall satsa på?

Ja, minimum. Därefter blir inte pedalen bättre, endast lättare.

MTB pedal
De nya eggbeaters ser intressanta ut. Verkar som alla problem med axlar och kullager borde vara borta. Ännu bättre är att den billigaste varianten kanske går att gör lättare än den dyraste med ebay titanaxlar. Mindre vikt för en tredjedel av priset.

MTB pedal
pnkcow skrev:
-------------------------------------------------------
> Ännu bättre är att den billigaste
> varianten kanske går att gör lättare än den
> dyraste med ebay titanaxlar. Mindre vikt för en
> tredjedel av priset.

Den dyraste har förutom axlar även pedalkropp och lite andra saker i titan, så du kommer inte uppnå det endast genom att byta axlarna.

Tillbaka
Topp