[multisport] Kanot o Hoj!

teddo skrev:
-------------------------------------------------------
> Några som ska köra i år?
>
> Jag stör mig lite på att det verkar bli mycket
> löpning. Hata springa. Hata.

Inte mer än förra året. Spring rätt så blir det heller inte så långt.
Cykelmomentet inleds iår med en snittslad XC-bana vilket borde kunna gynna oss lite mer tekniska åkare.

Det var störtkul förra året men riktigt rolig paddling. I år blir det ingen tur norrut då jag inte har någon partner. Ett annat år kanske...

Jag och en kompis ska köra! Lagnamn: trötta och slitna
så ambitionsnivån är väl int så hög... men kul ska det bli!

teddo: vadå springa?? Trodde det var cykelorientering?
Jag kan inte löpa, har gått och fått löparknä :(, så du gör mig lite orolig...

Förresten klarar man cyklingen med semislicks eller behövs grövre doningar (beror på vädret förstås.. lervälling tex)

Senast redigerad av en moderator:
beone skrev:
> teddo: vadå springa?? Trodde det var
> cykelorientering?
> Jag kan inte löpa, har gått och fått löparknä
> :(, så du gör mig lite orolig...
>
> Förresten klarar man cyklingen med semislicks
> eller behövs grövre doningar (beror på vädret
> förstås.. lervälling tex)

Långa klassen har 8km fotorientering efter paddlingen på lördagen. Korta klassen har ingen löpning.
Förra året så gick det bara på grusväg (eller bära cykel) så då hade semislicks funkat utmärkt. Iår ska det vara en kort bit "cross country", oklart vad det är men det är ganska sandigt i området så det funkar säkert med semislicks.

lave: tackar, vilken lättnad!
Ska bara köra motionärklassen så då slipper man visst löpningen :).

Ok, kör nog då med mina 2" semislicks från Biltema... ärligt talat så funkar de faktiskt bra förutom att de är svårsvängda på asfalt (nått med hur de är skurna..)

Lol kanot o hoj grumt rolig tävling förutom min fantastiska orienterings förmåga tror det var 3 år sen eller mer jag cyklade utanför hela d*ävla kartan hahaha vi cyklade om ett par 3 ggr dom undrade sista gången vi cyklade om dom vad vi höll på med =) hahaha sa bara vi kör snabbt men fel =)
Vet ej om dom fortfarande har kanot lyftet i mitten av banan där man släpper ner kanoterna i en smal strömmande bäck det är en adrenalin höjare...

Både cyklingen och paddlingen har ju varit olika sträckor varje år, så man vet aldrig riktigt hur banan blir. Generellt kan man nog klara sig bra med semislicks på orienteringen, men i år är det nytt med XC sträcka. Happy, happy, joy, joy!

Det går nog bra med semislick, det är ju bara sand där. Snabbsprungen tallhed, hoppas jag hänger med min lagkompis...

Hur gick det för er?
Gick bort totalt på en av kontrollerna på fotorienteringen, så det var surt. Annars var det superkul som alltid. Härligt med så mycket vatten i ån!

Fasen va kul, varför har jag inte gjort det här förut?!

Åkte upp på fre kväll och tidigt på lör skulle man ut och forspaddla 22km. Voxnan hade massor med vatten i helgen så forsarna var riktigt roliga :), kanske en tredjedel av lagen trillade i (!) under färden men vi lyckades hålla oss på rätt köl. Fast pråmen till kanadensare som vi hyrt gick int fort och tog in vatten som ett såll så vi kom in på 27 plats.
På söndagen var det mtb-orienteringen, massor med cykling och även en hel del släpande av hojen över träsk och kalhyggen... Men den etappen gick riktigt bra (vart tvåa) och vi vi kom in på en slutlig femte plats! Motionsklassen....

Sen var folkfesten kring evenemanget jäkligt schysst och gjorde säkert hälften av upplevelsen :).

Tobias

Grattis till en bra premiär! Vi envisas ju med att köra tävlingsklassen - även om jag gärna skulle slippa den där eländiga löpningen så hör ju lite lidande till.
Ja, visst är det schysst! Man träffar alltid så mycket folk som är sådär lagom seriösa som man själv.
Vi klarade också forsarna galant utan att klota, alltid härligt att damma förbi alla som gått runt.

Hur långt cyklade ni? Vi körde 72km - plus lite bärande förstås.

Hade tyvärr ingen mätare på hojen.
Vet bara att vi hade 2 mindre kontroller än tävlingsklassen (6 ist för 8). De var de två som var längs bort som vi slapp. Gissar väl på att vi isåfall körde ~ 50 kanske? Tog iaf 3.28 för oss.

Hur lång tid tog de 72km?

Ni fick ta er upp på berget då iaf, det var ju lite gnetigt.
Vi var ute i 4:50, så det var väl sådär. Kände mig stark i cyklingen, men över hyggena var lite psykande.

"och vi vi kom in på en slutlig femte plats! "

Må säga att ni besegrades med 14s av oss =)

Vi hade dock inte lika flyt i forsarna, en toksnabb kanot på slätvatten men var uppåner säkert 7 gånger i forsarna.

Frod skrev:
> "och vi vi kom in på en slutlig femte plats! "
>
> Må säga att ni besegrades med 14s av oss =)
>
> Vi hade dock inte lika flyt i forsarna, en
> toksnabb kanot på slätvatten men var uppåner
> säkert 7 gånger i forsarna.

Vad hade ni för kanot?

Frod skrev:
> Vi hade dock inte lika flyt i forsarna, en
> toksnabb kanot på slätvatten men var uppåner
> säkert 7 gånger i forsarna.

Sju gånger!? Då måste ni ha tokrejsat ;)!

Vad körde ni paddlingen på? Med våran klumpeduns kom vi in på 2.37 men klotade å andra sidan int.
Undras hur mycket man förlorar på en klotning i vattnet..

Ser att vi var 22 sekunder snabbare än er på paddlingen.
Jag tror nog att vi nog borde varit ca 20 min snabbare om vi inte badat.

Kanoten gick som ett spjut i lugnvattnet.

Frod:
Mm, 3 min/klotning kan kanske vara rimligt. Lite ge och ta det där, att ha en kanadensare som går fort i slätvatten eller en som är stabil i forsarna (pråmar..)
Jo, vad var det för en kanadensare ni hade, en hyrd eller egen?

Kändes skönt att besegra er med 8s på det man egentligen ska vara hyfsad på iaf ;)!

Jag lyckades krasha ett bakhjul på den inledande XC-sträckan. Lade mig lite snyggt över styret och måste ha slagit bakhjulet i en sten när den landade. Bakhjulet blev snabbt vindare och tillslut så skar bakbromsen sönder däckssidan och pang. Efter en knapp timme hade vi lyckats ta oss tillbaka till TC och rekvirerat en ny cykel och flyttat över kartställ och pedaler. Kändes iallafall bra att ge er andra ett litet försprång:)
På paddlingen badade vi bara 2 ggr, riktigt skönt i vattnet. På fotorienteringen (för er som missade den) var det bara halvkroppsbadning när man skulle vada över meterdjupt vatten.

Vi hade en egen kanot, klart byggd för lugnare vatten.
Rolig tävling, kanske vore ännu roligare med mindre "släpa cykel".

"Kändes skönt att besegra er med 8s på det man egentligen ska vara hyfsad på iaf ;)!"

Var bra slut innan målgång, hörde några ånglok stönandes och stånkandes på grusvägen efter oss...
Antagligen ni som kom då Beone, gav mig nya krafter =).

Frod: jo vi hade nog lite för mkt krafter kvar på slutet märkte vi så vi ökade och körde om några lag innan näst sista kontrollen , sen körde vi om tjejerna strax innan sista kontrollen och då såg vi även er men för sent...
De där tjejerna förresten, de var imponerande duktiga på att cykla och främst att orientera, tittade ju nästan aldrig på kartan och vann på så sätt massa tid. De vann ju även cykeletappen!

Lave: tuff start på söndagen, imponerande att ni genomförde loppet ändå!
Den där orienteringen på lördagen efter paddlingen, hur lång var den (km och tid)? Funderar på att börja träna lite löpning så man kan ställa upp i tävlingsklassen nästa år :).

Orienteringen var i år 9 km och det tog oss 80-90 minuter. De snabbaste hade ca 60 minuter. Jag som orienterat i yngre år men inte mycket de senaste deceniet skulle klassa svårighetsgraden som relativt lätt. Men man måste ju vara överens med karta och kompass annars kan det bli en lång dag i skogen. Vi bommade inget men hade ganska lugn fart.

Hur menar du att de vann tid på att inte kolla på kartan. Jag körde med kartställ och kollade hela tiden men det tog ingen tid från cyklingen. Hade du kartan i ryggfickan? Om så, så kan jag rekommendera kartställ.

/Lars

Tror de hade kartställ vi körde med kartan instoppad mellan kaggen och remmen till vätskeryggan =). De jag menade var att vi stannade till betydligt mer för att kolla vägval och förvissa oss om var vi var. Även om det nu var lätt orientering så var första gången jag orienterade. Tog nog även en lite längre paus uppe på toppkontrollen, hrm, men det var gott att käka bulle!

Springa 9km, hm ja vi får väl se tills nästa år... vore kul

Tillbaka
Topp