Nackareservatet

Nackareservatet
Då är vi överens Per. Ett litet påpekande, cykeln är ett fordon, som motorcykel, bil buss, moped. Det är inte en ryttare till häst. Och det är väl där man i Sverige försöker dra en gräns, fordon elelr inte fordon. Oavsett framdrivningsform.

Nackareservatet
Det som gör att vi kan se allemansrätten som vår "rättighet" är inta att den tar upp cyklar som färmedel utan att Terrängkörningslagen bar gäller motoriserade fordon. Vi hamnar mao i en juridisk gråzon mitt imellan de båda lagtexterna.

Nackareservatet
Jag håller med om att gränsen ska gå mellan motoriserade fordon eller inte. Den motoriserade bullrar, alltså den stör, den släpper ut avgaser, den förstör. Två "brott" mot intentionen med allemansrätten. Det gör inte en cyklist som uppför sig, varken förstör eller stör... mer än en vandrare. Det är dit vi måste komma! På lika villkor!

Nackareservatet
bruse skrev:
> Ja, som jag skrev ovan: vi är väl alla överens m att mtb
> förstör lika lite/mycket som en vandrare.

Vad innebär "förstör"?

Ursäkta om jag är tjatig, men det finns de som, måhända utan att kunna styrka det med hänvisning till en universitetsavhandling, anser att det på bilden nedan är "förstör".

Det kan nog behövas att man som cyklist förstår den ståndpunkten också.

100_5433_x.jpg

Nackareservatet
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Det som gör att vi kan se allemansrätten som
> vår "rättighet" är inta att den tar upp cyklar
> som färmedel utan att Terrängkörningslagen bar
> gäller motoriserade fordon. Vi hamnar mao i en
> juridisk gråzon mitt imellan de båda
> lagtexterna.

Nä, cykling hamnar inte alls i någon juridisk gråzon. Naturvårdsverket har ganska tydligt uttryckt:
"Det är tillåtet att cykla i terrängen och på enskilda vägar. Men man får inte cykla över tomt eller plantering eller över annan mark som lätt kan skadas. Därför är det viktigt att anpassa vägval och körsätt så att inte marken skadas i onödan. I nationalparker och natur-reservat gäller ofta begränsningar för terrängcykling."

Ungefär samma som för alla andra som vistas i naturen mao.

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Nackareservatet
Den forskning jag sett (har självfallet inte koll på allt) samt de argument jag hört i mina diskussioner är:
1. Cyklister förstör
2. Cyklister stör

Punkt 1 är summan av två saker, nämligen att vi lämnar andra spår än vad de befintliga nyttjarna är vana vid samt att det faktum att befintlig användarmängd (vandrare, hundägare, löpare etc) + ny användarmängd (cyklister) gör att det blir större användning. Större användning = större behov av underhåll (tack till Stalle som poängterade detta för länge sedan)

Punkt två, klart som tusan att cyklister stör. Jag har själv blivit störd mängder med gånger då jag fiskat/vandrat och det kommit en cyklist. Det rasslar, smäller och flåsar. Dessutom är det ofta massa olika färger ochlite konstig lukt. Klart obehagligt!

Ny i sammanhangen räknar jag på en 20-års period.

Klarar en lokal förening av att driva dessa opinionsfrågor?
Finns det någon nationell förening som kan tänkas ta upp detta som en intressefråga?
Kan man påverka de andra opinionsbildarna att i vilket fall inte tycka illa om den nya företeelsen skogscykling?

Nackareservatet
Mattias, lite fel, + ny användare skriver du. Men om jag inte cyklar i naturen så går jag. Det är inte
fler användare i skogen för att vi cyklar, vi tar oss fram annorlunda.

Och klart att vi stör, men grälla discofärger. Vi får introducera camoflagekläder!

Nackareservatet
bruse skrev:
> Mattias, lite fel, + ny användare skriver du. Men
> om jag inte cyklar i naturen så går jag. Det är
> inte
> fler användare i skogen för att vi cyklar, vi
> tar oss fram annorlunda.
>

Jo det blir fler användare. Tror du att vi skulle kunna samla ihop 40+ gubbar för en promenad i skogen? Jag skulle inte åka till Hellas för att promenera. Jag skulle inte åka till Roslagsleden för att promenera. Klart det blir fler folk.
/J

Nackareservatet
Per skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vi får introducera camoflagekläder!
>
> Lysande, kamoflage, man klär ut sig till svampar
> eller träd etc, så syns vi inte och förbudet
> blir omöjligt att implementera ;)

Ja, för vem kan förbjuda svampar att cykla?!

Nackareservatet
Ja Per det där är en gammal djupspårad väg gjord av traktorer/skogsmaskiner. Den har alltid varit lerig som fan sen jag började hoja därute 1989. Skillnaden mellan gående och cyklister är att gående kan hoppa mellan tuvorna medan cyklisterna lämnar spår som synes. Det ser extra tråkigt ut när det är barmarksvintrar eftersom den allmäna vätan och möjligheten att att cykla gör att det spåras upp ordentligt och djupt. Under ett flertal år så bar vi alltid förbi den sträckan just för att undvika att lämna spår, något som kanske är lite väl försiktigt i inställningen men det såg snyggare ut då.

Egentligen skulle stigen verkligen förtjäna att dras om på den sträckan eller gärna spångas ordentligt, något som skulle göra under för det blöthålet och några andra till. Men eftersom markägaren af Pettersen inte så tillåter så får det se ut sådär tills vidare...

En smygstigvårdsaktivitet skulle kanske vara att knalla ute en större grupp i gummistövlar och trampa hela den surhålsträckan slät. Bara vinster med det förfarandet som jag ser det, det är ju tillåtet att gå i grupp och igenom suhål så varför inte. En stig-slät-trampnings-promenad till våren kanske?

100_5433_x.jpg

Hellas skogarna behöver de tö- och fryscykler som vintrarna oftast bjuder på för att frysa sönder alla surhål och sedan töa dem "släta" igen, och därför har den här vintern fram till nu tyvärr varit dålig för oss cyklister ur ett "spårperspektiv". Bara att hoppas att det är kallt o snöar mycket framöver så att marken gömms någon månad eller två, det skulle alla stigar må bra av just nu.

BTW så har jag sett det se likadant ut på ett annat ställe i Hellas men orsakat av fötter istället. Det var efter en stor orienteringstävling 1991 som vissa sträckor var förvandlade till lika "vackra" surhål, så egentligen är det lika för lika islitage. Det är bara mängden nyttjare som bestämmer vilka spår som är dominanta. Och jag är rätt övertygad om att det passerar fler mtb-cyklister där än det gör vandrare per vecka.

Vilket för oss in på en annan tanke som jag velat realisera ett tag nu. Vi skulle verkligen behöva genomföra en "folkräkning" på ett antal stigar ute i Hellas några gånger under en säsong. Allt för att kunna använda den statistik vi kan få fram på det sättet i argumentationer och diskussioner. Om det skulle visa sig att vi är den största regelbundna nyttjar gruppen så har vi ännu ett demokratiskt handtag att använda oss av, vilket onekligen behövs...

Nackareservatet
På bilden så sluttar stigen ner i ett dike. Att inte marken dräneras bättre beror nog på att leran är för tät. Om man cyklade några gånger tvärs stigen ner i diket så man får "kanaler" skulle den nog dränera ur fortare.

Nackareservatet
Det var faktiskt den där platsen jag tänkte på på när jag nämnde omdragning av stigar/dränering osv i mitt inlägg som fick TnT och Erik att börja prata om grusvägar.

Jag tror att det aldrig har varit torrt på det stället. Förmodligen rinner allt vatten från hela Hellas ner där, för höjderna intill är väldigt bergiga med magert jordtäcke.

Nackareservatet
rikard skrev:
> På bilden så sluttar stigen ner i ett dike. Att
> inte marken dräneras bättre beror nog på att
> leran är för tät. Om man cyklade några gånger
> tvärs stigen ner i diket så man får "kanaler"
> skulle den nog dränera ur fortare.

Det där förbannade kärret som stigen är draget igenom är en gammal körväg som det har gått både traktorer och skogsmaskiner på i historien. Dessutom klafsar hästarna från Drevinge och Erstavik fram där m jämna mellanrum. Till råa på allt står det så långt under havsnivån att varje försök till utdikning är meningslös.

Enda alternativet är att dra om stigen. 25m sidoförflyttning över 250 meter skulle göra susen. Betydligt billigare äna att spånga stigen (om det nu inte görs m 3"X1" Jönsson style :)

Varför markägaren inte gör det själv kan man spekulera kring

Nackareservatet
Jag funderade lite runt stigvårdsfrågan.

(Utan att veta just hur förfrågan tidigare ställts, det följande kanske inte ens är applicerbart i t.ex. Nacka eller Hellas)

Ett problem är nog att de flesta, när en förfrågan om cyklister får hjälpa till med stigvård inkommer, undrar över det bakomliggande incitamentet. Varför så angelägna? Vad har de i kikaren? Vilket långsiktigt mål försöker de uppnå? Vad kan konsekvenserna bli? Säkrast att säga nej.

När man gör en sådan begäran bör man därför säkerligen skicka med foton på de delar man avser åtgärda och beskrivning+skiss på hur man tänkt sig göra det. Man bör nog begränsa antal åtgärder till ett fåtal och sedan föreslå en kontrollpunkt där synpunkter kan inkomma eller beslut om fortsatt aktivitet kan tas.

Principer:

* Alltid bjuda in markägare, andra intresseorganisationer, etc. till organiserade arbetsdagar.
* Beakta alla användargruppers behov (bredd, höjd, svårighetsgrad på stig, etc.)
* Arbeta till förmån för alla stiganvändare.
* Arbeta för att minska behovet av underhåll på lång sikt.
* Endast använda icke-elektriska handverktyg.
[...?]

Prioritsordning:

1. Reparera (eller, i andra hand, leda om) delar av stigen där cykling påverkat stigen/omgivningarna negativt (till förmån för alla användare)
2. Reparera (eller, i andra hand, leda om) delar av stigen där användarna påverkat stigen/omgivningarna negativt (till förmån för alla användare)
[...?]

Incitament:
* Bättre, roligare och mer underhållsfria stigar att cykla och gå på.
* Färre användarkonflikter.
* Good will.
[...?]

Nackareservatet
Fjärdebrunn skrev:
> Det sista gillade jag, på riktigt. Var kan man
> köpa fotoceller billigt :)

eller sätta sig på strategiskt ställe med en stor termos kaffe, engångsgrill, något att grilla, ett par öl och mackor samt ett block med kolumnerna 'fotfolk' och 'cyklister'.

sedan är det bara att börja räkna.. :)

Nackareservatet
Mattel har konceptet. Fast det måste vara många fler kolumner. Vad har fotfolket för skor, vad har cyklisterna för slaglängd, hur många bär hatt, stavar, kamelbak... Finns mycket att utröna.

Nackareservatet
Vi måste väl minst dela upp de fotburna i grupper som "joggsvetton", "skogsmullar" och "frirajders"? Knuffas de, låter de mycket, kanske luktar de illa?

Nackareservatet
mattel skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det sista gillade jag, på riktigt. Var kan man
> > köpa fotoceller billigt :)
>
> eller sätta sig på strategiskt ställe med en
> stor termos kaffe, engångsgrill, något att
> grilla, ett par öl och mackor samt ett block med
> kolumnerna 'fotfolk' och 'cyklister'.
>
> sedan är det bara att börja räkna.. :)

Gammaldags. Kör med åtelkameror istället
http://www.vildsvin.se/shop/prod_list.php?maingroup=Automatisk åtelkamera&secondgroup=Kamera för viltfotografering

Lite bilder här:
http://www.vildsvin.se/fotografier-atelkamera.htm

Då kan ni se om det är Stig eller någon som cyklar på stig som är ute. Borde gå att få någon att hjälpa till med utgiften tycker jag...

Nackareservatet
Markus F skrev:
> Glöm inte barnvagnar Som moderna barnavagnar ser
> ut med feta däck och fjädring så måste det
> verkligen noteras om dom används på stig.

Finns en bok för barnvagnsstigvandring, men även för cykling som syntes:

Nackareservatet
bruse skrev:
> Mattias, lite fel, + ny användare skriver du. Men
> om jag inte cyklar i naturen så går jag. Det är
> inte
> fler användare i skogen för att vi cyklar, vi
> tar oss fram annorlunda.
>
> Och klart att vi stör, men grälla discofärger.
> Vi får introducera camoflagekläder!

Håller inte med.

Generellt så är man intresserad av vandring så vandrar man. Då lämnar man spår på ett sätt.
Generellt så är man intresserad av cykling så cyklar man. Då lämnar man spår på ett sätt.

Den ökade totala användnningen gör att behovet av underhåll ökar.
Hand upp alla som går istället för att cykla när man vill motionera.

Som en parantes, hur ofta har du gått ner för ahab? Hur ofta har du gått rudanspåret?

Nackareservatet
Det är en högst beklaglig utveckling det här. Jag och många med mig har träffat okunniga friluftsmänniskor i skogarna som ofta påstår att mtb har en avsevärt mycket större inverkan på naturen än till exempel vandrare. Ofta förväxlar de mtb med moto-cross spår och försöker man förklara att det är en viss skillnad i storlek på däck så har detta ingen effekt. Vad gäller att påvisa mtb cyklingens effekter så nämns i MBR jan. 2007 en studie som påvisar att mtb inte inverkar mer på naturen än till exempel vandring.

Länk till rapporten: www.imba-uk.com/research and reports/eviromental impact/impact to...

Kanske kan detta vara till hjälp om vi kan visa att mtb inte orsakar mer slitage än vandrare...

/Magic

Nackareservatet
nisseson skrev:
> Vi måste väl minst dela upp de fotburna i
> grupper som "joggsvetton", "skogsmullar" och
> "frirajders"? Knuffas de, låter de mycket, kanske
> luktar de illa?

Jag kan sniffa i armhålan på de passerande. Av nån mystisk anledning är jag född med monumental likgiltighet inför obehagliga lukter. Det är lite som när man får morfin. Man har fortfarande ont, men man bryr sig liksom inte. Även om det luktar illa så bryr jag mig alltså inte om det heller... :D

Nackareservatet
Tack Magic, vi har framför de där rapporterna till kommunerna, det finns tom vetenskapliga forskningar som bekräftar att cykling inte slite rmer än vandrare, bara på ett annat sätt.

men vad hjälper vetenskapliga forskningar mot dumhet och politiska doktriner?!

Nackareservatet
Jag läste igenom forskningssammanställningen. Intressant även om emperin är lite väl lättviktig. Absolut bättre än inget. Delar IMBA ut forskningsstependier?

Nackareservatet
rikard skrev:
> Om man cyklade några gånger
> tvärs stigen ner i diket så man får "kanaler"
> skulle den nog dränera ur fortare.

Jag dränerar alltid alla blöthål när jag cyklar solo. Antingen med en redig pinne eller så genom att släpa ett låst framhjul tills det bildats en dräneringskanal.

Verkligen inte svårt och tom roligt. :)

Speciellt under töperioden runt påsk är det viktigt att dränera.

Nackareservatet
Idag publiceras intervjun med mig, med anledning av Länsstyrelsens beslut, i Mitt I Nacka.

Finns på <http://www.mitti.se/Default.aspx?tabid=354> på lördag men som sagt i tidningen redan idag (i Nacka).

Den som till äventyrs har en tidning och en scanner får gärna publicera den här. Jag har inte sett den själv. :o

Oscar

Tillbaka
Topp