Ja Per det där är en gammal djupspårad väg gjord av traktorer/skogsmaskiner. Den har alltid varit lerig som fan sen jag började hoja därute 1989. Skillnaden mellan gående och cyklister är att gående kan hoppa mellan tuvorna medan cyklisterna lämnar spår som synes. Det ser extra tråkigt ut när det är barmarksvintrar eftersom den allmäna vätan och möjligheten att att cykla gör att det spåras upp ordentligt och djupt. Under ett flertal år så bar vi alltid förbi den sträckan just för att undvika att lämna spår, något som kanske är lite väl försiktigt i inställningen men det såg snyggare ut då.
Egentligen skulle stigen verkligen förtjäna att dras om på den sträckan eller gärna spångas ordentligt, något som skulle göra under för det blöthålet och några andra till. Men eftersom markägaren af Pettersen inte så tillåter så får det se ut sådär tills vidare...
En smygstigvårdsaktivitet skulle kanske vara att knalla ute en större grupp i gummistövlar och trampa hela den surhålsträckan slät. Bara vinster med det förfarandet som jag ser det, det är ju tillåtet att gå i grupp och igenom suhål så varför inte. En stig-slät-trampnings-promenad till våren kanske?
Hellas skogarna behöver de tö- och fryscykler som vintrarna oftast bjuder på för att frysa sönder alla surhål och sedan töa dem "släta" igen, och därför har den här vintern fram till nu tyvärr varit dålig för oss cyklister ur ett "spårperspektiv". Bara att hoppas att det är kallt o snöar mycket framöver så att marken gömms någon månad eller två, det skulle alla stigar må bra av just nu.
BTW så har jag sett det se likadant ut på ett annat ställe i Hellas men orsakat av fötter istället. Det var efter en stor orienteringstävling 1991 som vissa sträckor var förvandlade till lika "vackra" surhål, så egentligen är det lika för lika islitage. Det är bara mängden nyttjare som bestämmer vilka spår som är dominanta. Och jag är rätt övertygad om att det passerar fler mtb-cyklister där än det gör vandrare per vecka.
Vilket för oss in på en annan tanke som jag velat realisera ett tag nu. Vi skulle verkligen behöva genomföra en "folkräkning" på ett antal stigar ute i Hellas några gånger under en säsong. Allt för att kunna använda den statistik vi kan få fram på det sättet i argumentationer och diskussioner. Om det skulle visa sig att vi är den största regelbundna nyttjar gruppen så har vi ännu ett demokratiskt handtag att använda oss av, vilket onekligen behövs...