När växlar för barn?

När växlar för barn?
Vi introducerade växlar vid fem och det funkade bra men tog lite tid innan poletten klickade ner, det var ofta högsta eller lägsta i början så då var det onödigt med 7 växlar..

När växlar för barn?
Köpte en 7 växlad med gripshift för en månad sen.
Jag gick på längd istället då man måste upp i 20" cykel för att få växlar. Dottern är precis 5 och 107cm lång, kortare än så bör man nog inte vara.
Det är ju ganska tungt för henne att växla och jag får påminna henne att växla ner innan backarna då det tar lite tid.
Men allt blir ju mycket roligare, både framkomlighet och farten. :)

När växlar för barn?
Verkligen, det var först då vi fick lite flyt i skogscyklingen. Utan växlar krävs väldigt platta stigar i den åldern..

När växlar för barn?
Från 20" hjul i de flesta fall, annars får det vara väldigt liten växel för att inte växelföraren ska ta i marken. Även om barnet inte kan välja rätt växel själv ger det möjlighet att välja en relativt lagom växel åt dem för den miljö de cyklar i. Min upfattning är att många 20" cyklar saknar tillräcklig lätta växlar för lite kuperad terräng, hellre för lätt växel i nedförsbacken än att tvingas gå i uppförsbackarna.

När växlar för barn?
Jag är nog ännu hårade och säger att det först är på 26" eller 27,5" som en dämpad gaffel blir vettig. Det finns säkert undantag bland gafflarna till 24" men 98% av utbudet i den storleksklassen är usla fjädergafflar som vuxna har svårt att komprimera. hur en knodd på 18kg ska kunna ha någon nytta av det förstår inte jag.

När växlar för barn?
Nä i de storlekarna är nog dämpargaffel snarare en eftergift åt barnets önskemål. Trumfas endast av fler växlar..

När växlar för barn?
Vi introducerade växlar vid fem och det funkade bra men tog lite tid innan poletten klickade ner, det var ofta högsta eller lägsta i början så då var det onödigt med 7 växlar..

Haha, sådär kör min sjuåring rätt mkt fortfarande. Uppförsbacke, i med ettan annars är det mest sjuan som gäller.

När växlar för barn?
Jag är nog ännu hårade och säger att det först är på 26" eller 27,5" som en dämpad gaffel blir vettig. Det finns säkert undantag bland gafflarna till 24" men 98% av utbudet i den storleksklassen är usla fjädergafflar som vuxna har svårt att komprimera. hur en knodd på 18kg ska kunna ha någon nytta av det förstår inte jag.

Tjena!

Finns ett gäng hyfsade luftgafflar till 24". T.ex. RST har en som väger in på 1,6 kg, ligger på under 2000:- från Tyskland. Monterade en sån åt grannens grabb och tyckte den var riktigt vettig för dom pengarna.

Prevelo har ju sin Heir med underben i dyrplast, vet inte vikt men bör vara nått hekto lättare än RST, kostar dock det dubbla. Finns även i 16" och 20"

När växlar för barn?
Allt berör på hur tuffa stigar man kör. Min son började stigcykla med 4 år med 9 växlar. Använde inte alla växlar men lättaste var för tungt. Köpte en 20" dämpad gaffel när han fyllde 5 år (suntour air som är nästan den ända 20" gaffel som är ok), för att han alltid hade ont i handnerver men den ger också mycket mer kontroll. Men han är den enda småbarn som jag har sett på tuffare stigar i Hellasgården, så till de flesta barn är det bättre med en mycket lättare stalgaffel.

Tillbaka
Topp