Nedre lagerbana Rockshox Sid xx

Hej!
Kom över en gaffel men när jag skall flytta över nedre lagerbanan passar den ej pga flänsen ”Crown race” som sitter på denna gaffel (rockshox sid xx worldcup) Nån som vet vad jag skall ha för nedre lagerbana?

Bilagor

• 6DF94937-3715-418F-9C34-1542BEBB68FF.png
    6DF94937-3715-418F-9C34-1542BEBB68FF.png
    559.5 KB · Besök: 316
  • 8E938712-6431-49DB-852A-654FFFD19284.png
    8E938712-6431-49DB-852A-654FFFD19284.png
    91.3 KB · Besök: 328
  • 72EB08E5-1073-4CBF-A71E-8350F40DF2D2.png
    72EB08E5-1073-4CBF-A71E-8350F40DF2D2.png
    737.4 KB · Besök: 320
Hade inte tittat några på bilderna. Ser jag rätt att du hade en crown race på gamla gaffeln och SID verkar ha en svarta crown race?
Jag skulle tro att den svarta crown race är inte fastlimmad och måste bort.

Hade inte tittat några på bilderna. Ser jag rätt att du hade en crown race på gamla gaffeln och SID verkar ha en svarta crown race?
Jag skulle tro att den svarta crown race är inte fastlimmad och måste bort.

nej, ingen crown race på gamla gaffeln, endast nedre lagerbanan som gick direkt mot (platt) gods på gaffeln. På sid ÄR crown race fastlimmade och det är koniskt rör under

Nu är det lite begreppsförvirring. Crownrace är den nedre lagerbanan. På din tredje bild har du dubbla crownraces. Eller ja, det där som sitter på nya gaffeln ser inte ut som en vanlig Cr? En distans av något slag? Hursomhelst så syns den inte på instruktionsbilden du bifogade. Hör med butik eller tidigare ägare.

Den svarta är inte limmad men den sitter hårt!

Nu är det lite begreppsförvirring. Crownrace är den nedre lagerbanan. På din tredje bild har du dubbla crownraces. Eller ja, det där som sitter på nya gaffeln ser inte ut som en vanlig Cr? En distans av något slag? Hursomhelst så syns den inte på instruktionsbilden du bifogade. Hör med butik eller tidigare ägare.

3 bilden har jag visat när jag försöker få på gamla lagerbanan på den nya gaffeln men den kommer ej längre ner utan tar emot den svarta som sitter där.
Jag måste helt enkelt hitta en lagerbana som är anpassad efter detta, kan ju inte vara unikt då det inte bara är jag som kör en gaffel med denna konstruktion

Den svarta är inte limmad men den sitter hårt!

Yes, efter att läst på lite så är jag med.
Det sitter iallafall en svart distansring med fläns, originalmonterat på dessa gafflar och den ÄR limmad eftersom jag testat att ta bort den = den ska sitta där.

Yes, efter att läst på lite så är jag med.
Det sitter iallafall en svart distansring med fläns, originalmonterat på dessa gafflar och den ÄR limmad eftersom jag testat att ta bort den = den ska sitta där.
Bra! Jag är dock fortfarande tveksam till att den är en ”avgörande del av konstruktionen”. När man bildgooglar hittar man bilder där den saknas, tex den nedan från Sram.com. Kan ju eventuellt vara en fråga om olika årsmodeller eller nåt.
A917C675-AF50-4273-A255-9A1A0B51C3B7.jpeg

Hur vet du att den är limmad? En normal Cr sitter stenhårt med presspassning. Jättehårt, nästan omöjlig att få bort utan speciell avdragare. (Eller om man kan knepet fungerar en halvslö Morakniv). Har du tagit bort och monterat Cr förut?

Bra! Jag är dock fortfarande tveksam till att den är en ”avgörande del av konstruktionen”. När man bildgooglar hittar man bilder där den saknas, tex den nedan från Sram.com. Kan ju eventuellt vara en fråga om olika årsmodeller eller nåt.
Visa bilaga 431105
Hur vet du att den är limmad? En normal Cr sitter stenhårt med presspassning. Jättehårt, nästan omöjlig att få bort utan speciell avdragare. (Eller om man kan knepet fungerar en halvslö Morakniv). Har du tagit bort och monterat Cr förut?
TS har kolfiberrör så den där bilden är inte riktigt rätt alls...

Här hittade jag en med kolfiberrör och utan konstig Cr/distans. Men vilken årsmodell och variant visar bilden? De allra flesta bilder visar att den sitter där... Kan det vara så att det är en Cr anpassad för nåt speciallager Sram vill att man ska använda? Är gaffelkronan utformad så det behövs distans på vissa ramar? Jag hade nog tagit bort den och provat utan.
0CA8F764-D68A-4A6C-BDD4-EED01E01A957.jpeg

Visa bilaga 431105

som nästa skriver i tråden så har jag kolfiberkrona och rör och där är den limmad. Hur många ggr måste jag skriva det? Dessutom är det ett koniskt där under och inte platt så som det är på alukrona.
Den ÄR limmad, var ett jäkla tjat om detta. Och frågan om jag tagit bort nedre lagerbanor förut så är svaret ja. Hur tror du jag fick bort den nuvarande lagerbanan som är med på bild 3. Nu var ju inte detta alls min frågeställning så det kan du släppa.

Här hittade jag en med kolfiberrör och utan konstig Cr/distans. Men vilken årsmodell och variant visar bilden? De allra flesta bilder visar att den sitter där... Kan det vara så att det är en Cr anpassad för nåt speciallager Sram vill att man ska använda? Är gaffelkronan utformad så det behövs distans på vissa ramar? Jag hade nog tagit bort den och provat utan.
Visa bilaga 431108

Det är kona där under så det blir inget bättre.

Bilagor

• 77574638-C71D-4DCD-A534-6F38F7F08ED6.jpeg
    77574638-C71D-4DCD-A534-6F38F7F08ED6.jpeg
    450.6 KB · Besök: 264
  • D491FBE8-9F19-41A6-8DC3-80C38F714267.jpeg
    D491FBE8-9F19-41A6-8DC3-80C38F714267.jpeg
    460.1 KB · Besök: 308

Läs här.

Läs här.

det är lurt att det måste vara en slitsad crown jag behöver

det är lurt att det måste vara en slitsad crown jag behöver

Ingen aning, har inte sett detta tidigare men är inte förvånad över att det är så knepigt då det luktar specialized proprietary hittepå med tanke på åldern på gaffeln. Dock kom även min nya stumpjumper c -19 med slitsad crown på gaffeln.

Kom över en gaffel men när jag skall flytta över nedre lagerbanan passar den ej pga flänsen ”Crown race” som sitter på denna gaffel (rockshox sid xx worldcup)
Jag förstår inte problemet. På vilket sett menar du att det inte passar? Crown race mot "flänsen" som i din tredje bild ser ju exakt lika ut som i tråden från MTBR. Vad händer om du monterar gaffeln så?

Jag förstår inte problemet. På vilket sett menar du att det inte passar? Crown race mot "flänsen" som i din tredje bild ser ju exakt lika ut som i tråden från MTBR. Vad händer om du monterar gaffeln så?

Jo då blir det ett mellanrum mellan gaffel och styrhuvudet och med det höljer du även cykel

Bilagor

• 8FFAFEC5-EBC2-4038-876C-36EFD83AE4DF.png
    8FFAFEC5-EBC2-4038-876C-36EFD83AE4DF.png
    618.5 KB · Besök: 268
Ber om ursäkt om jag upprör dig med mina dumma frågor, försöker nog mest hjälpa till. Om du tycker att jag dummar mig så kan du ignorera mig I fortsättningen! Jag tar inte illa upp!
Är det dina bilder du bifogar? Där ser det ju ut som du lossat den konstiga Cr/distansen? Den som var limmad? Och då passar inte Cr från den gamla gaffeln? Jag kan inte se något konstigt med hur styrröret eller gaffelkronan ser ut på dina två sista bilder. Om du vet att du har rätt dimension borde det bara vara att knacka dit den? Fungerar det inte?

En slitsad Cr är bara en Cr med en slits. Har man nåt fint att skära med och en stadig hand så kan man enkelt konvertera. Jag har gjort det några gånger, fast jag föredrar att knacka dit en hel ring. Tycker det känns som det borde vara snällare mot lagret.

Jo då blir det ett mellanrum mellan gaffel och styrhuvudet och med det höljer du även cykel
Men det är ju vad jag förstår meningen att det skall vara så? Se till exempel alla bilder i denna recension:

Kanske finns ramar anpassade för detta, med lagersäte längre in så att hela konstruktionen döljs inne i styrhuvudet? Har man inte en sådan har du dock inte så mycket att välja på annat än köra som det är tänkt eller använda en annan gaffel…

Senast ändrad:
Tjena!

Det sitter ju rätt på din bild där crownracen är nedtryckt nod distansen. Eller sitter inte CR flush mot den? Ser ut så på bilden iallafall.

Spekulerar bara, men distansen ser ut som den i aluminium, kanske är den för att tar kraften isf att tar kraften direkt på känsligare kolfiber?

Spekulerar bara, men distansen ser ut som den i aluminium, kanske är den för att tar kraften isf att tar kraften direkt på känsligare kolfiber?
Som kneecap nämner. Kolkronan är lägre byggd för dels lägre vikt, så för att inte få lägre a-c mått sätter dom en distans på kolgafflarna nu för tiden .

Så här kommer det tydligen se ut, känns både konstigt + ganska fult

Bilagor

• 39DF48C2-C217-4F73-8D93-45DC1636A913.png
    39DF48C2-C217-4F73-8D93-45DC1636A913.png
    798.8 KB · Besök: 284
  • 93AE50F0-A057-412A-815B-0B7E9010A25F.png
    93AE50F0-A057-412A-815B-0B7E9010A25F.png
    437.7 KB · Besök: 284
  • 9ECC3BC7-3F5E-4CCA-B2E7-5028C2A8AAD7.png
    9ECC3BC7-3F5E-4CCA-B2E7-5028C2A8AAD7.png
    803.5 KB · Besök: 267
Ja här är nino tidigare Scott även den med distansen.

Bilagor

• pro-bike-check-nino-schurter-2019-scott-spark-sram-racing-13.jpg
    pro-bike-check-nino-schurter-2019-scott-spark-sram-racing-13.jpg
    67.9 KB · Besök: 134
Tillbaka
Topp