Nishiki Continental

Nishiki Continental
En variant är att låta förfallet, eh slitaget menar jag ha sin naturliga gång och inte putsa eller tvätta i onödan, laga med silvertejp osv. Jag kör på den linjen, lite snällare än din men åt samma håll. Men mekaniskt är mina cyklar i topptrim ... några går till och med att cykla på.

Nishiki Continental
Konceptet är djärvt, har aldrig sett något liknande på en så här fin cykel och jag behövde vänja mig lite men jag gillar det mer och mer faktiskt!

Nishiki Continental
Att det är en noggrant utrustad och ompysslad randonneur ram jag sitter på får gärna vara min o cykelns hemlighet.

+ ni som följer tråden då ?️

Nishiki Continental
Då var det dags att bida.
Tre veckor borde göra susen.
Särskilt mycket sol verkar det inte vara tal om just nu, men om det av vädret medgives så kanske processen kan gå snabbare.

Bilagor

• IMG_20230309_185409.jpg
    IMG_20230309_185409.jpg
    413.6 KB · Besök: 100
Nishiki Continental
Då var det dags att bida.
Tre veckor borde göra susen.
Särskilt mycket sol verkar det inte vara tal om just nu, men om det av vädret medgives så kanske processen kan gå snabbare.
Vad händer om du skruvar ihop den innan oljan torkat helt? Så länge det inte är så blött så det droppar ner i vevlager borde det väl vara relativt lugnt tänker jag?

Nishiki Continental
Vad händer om du skruvar ihop den innan oljan torkat helt? Så länge det inte är så blött så det droppar ner i vevlager borde det väl vara relativt lugnt tänker jag?

Jo, med väldig försiktighet, men jag vill inte kladda på ramen nu med oljan påpenslad. Tänker att det är bäst att låta den vara ifred, så inte mina feta fingrar hamnar överallt ?

Nishiki Continental
Eller två om TS gör det ordentligt. Två tunna lager med ordentlig torkning emellan. Ett tjockt blir sällan bra.
Vi kanske får lite komponentuppdatering under väntetiden!

Nishiki Continental
Börja här...

Nishiki Continental
Börja här...
Alla verktyg finns, ska bara lära mig dom ?

Nishiki Continental
Alla verktyg finns, ska bara lära mig dom ?
Tur det, för den här på 75 lakan är slutsåld:

Nishiki Continental
Tur det, för den här på 75 lakan är slutsåld:
?

Nishiki Continental
Ser ganska terapeutiskt ut imho:

Kvaliteten kan ju prövas med hjälp av dynamo eller momentnyckel.
Ser ingen anledning till varför jag inte skulle ge verktygen jag har till förfogande en chans.

Nishiki Continental
Ett ekerverktyg för bara 7000 dollar. Den ser onekligen smidig ut när den används, men man får göra bra många ekrar för att gå plus med det inköpspriset.
Jo, men jag förstår inte vad du ville ha sagt. Varför är den maskinen relevant?

Om jag inte visste bättre skulle jag anta att det skrevs med skämtsam ton, där jag är på fel sida skämtet.

Senast ändrad:
Nishiki Continental
Jo, men jag förstår inte vad du ville ha sagt. Varför är den maskinen relevant?

Om jag inte visste bättre skulle jag anta att det skrevs med skämtsam ton, där jag är på fel sida skämtet.

Det är klart att det var på skämt. Extremt tydligt dessutom. Du behöver hänga mer på Happy.

Nishiki Continental
Hehe, svårt att missa den uppenbara ironin i att tipsa om en maskin för drygt 70 000 kronor när du ska bygga två hjul. Men ok!
Okej, jag vill inte träta här.

Jag läste inlägget i kontexten av att många verkar vara negativt inställda till att valsa själv, samt faktiskt tro att det behövs just väldigt dyr utrustning för att valsa. Det var intrycket jag fick från b.la. ADD's länk. Därför ville jag reda ut om exemplet på maskinen togs med skepsis till mitt påstående i inlägg #106 eller av någon annan anledning.

Om jag missade en ironi så må det vara så och låt oss då gå vidare.

Hur som helst var den mäkta imponerande.

Nishiki Continental
Okej, jag vill inte träta här.

Jag läste inlägget i kontexten av att många verkar vara negativt inställda till att valsa själv, samt faktiskt tro att det behövs just väldigt dyr utrustning för att valsa. Det var intrycket jag fick från b.la. ADD's länk. Därför ville jag reda ut om inlägget skrevs med skepsis till mitt påstående i inlägg #106 eller av någon annan anledning.

Om jag missade en ironi så må det vara så och låt oss då gå vidare.

Vi går vidare.

Nishiki Continental
Nishiki-modellerna på Cykelhobby är de ursprungliga touringcyklarna från tidigt 80-tal som är gjorda i Tange 2001 Mangaloy. Den du har är några årtionden nyare och inte alls gjord av samma stål eller samma produktionsmetod. Tror du har en kalascykel, även om den inte är klassisk med tunna rör och lödda muffar.
Min gamla Continental hade Tange 2001 Mangaloy, och den var mörkblå, med Deore vevparti samma som visas på cykelhobby, Sun Tour Blue Line växlar, Dia Compe centrum dragande bromsar, Sunshine? nav, Araya fälger med lite tjockare ekrar, sedan kompletterade jag den Jim Blackburn pakethållare, lowraider. Sanyo dynamo vid vevlagret, Ideale sadel från cykelstallet.
Blackburn pakethållarna köptes på PUB. sedan använde jag Karrimor väskor från Ski Total i Ua.
Men den ska visst finnas i Gtb nu förtiden.

Nishiki Continental
Min gamla Continental hade Tange 2001 Mangaloy, och den var mörkblå, med Deore vevparti samma som visas på cykelhobby, Sun Tour Blue Line växlar, Dia Compe centrum dragande bromsar, Sunshine? nav, Araya fälger med lite tjockare ekrar, sedan kompletterade jag den Jim Blackburn pakethållare, lowraider. Sanyo dynamo vid vevlagret, Ideale sadel från cykelstallet.
Blackburn pakethållarna köptes på PUB. sedan använde jag Karrimor väskor från Ski Total i Ua.
Cykelköket GBG när det låg på Vegagatan hade ett sånt verktyg, var det har tagit vägen har jag ingen aning om

Nishiki Continental
Japp! Ramen är i tryggt förvar i Göteborg. Den blå färgen är dock borta sen länge.

Nishiki Continental
Testade att valsa ikväll.
Tror rullmaskinen sett bättre dagar, fick börja med att fräscha upp gängorna på den och smörja. Sedan testade jag att rulla eker.

På bilden nedan är den övre mitt träningsobjekt och den undre referens.

Med nytt tålamod kanske jag testar igen imorgon.

Om inte annat står jag inför valet att köpa en ny valsmaskin eller nya ekrar, det sistnämnda känns som en tråkigare lösning eftersom behovet säkert dyker upp igen framöver.

Bilagor

• 16787303554955833447561504900174.jpg
    16787303554955833447561504900174.jpg
    373.3 KB · Besök: 56
Nishiki Continental
Testade att valsa ikväll.
Tror rullmaskinen sett bättre dagar, fick börja med att fräscha upp gängorna på den och smörja. Sedan testade jag att rulla eker.

På bilden nedan är den övre mitt träningsobjekt och den undre referens.

Med nytt tålamod kanske jag testar igen imorgon.

Om inte annat står jag inför valet att köpa en ny valsmaskin eller nya ekrar, det sistnämnda känns som en tråkigare lösning eftersom behovet säkert dyker upp igen framöver.
Right on! Det ser ändå ut att bli gängor, nice! Har du testat få på nippel på ekern?
Kan du ställa in valsmojängen något för mer kräm?

Nishiki Continental
Right on! Det ser ändå ut att bli gängor, nice! Har du testat få på nippel på ekern?
Kan du ställa in valsmojängen något för mer kräm?
Jag testade att få på en nippel, den gängar långt ifrån tillräckligt bra.

Jodå, satt ganska länge med en enda eker faktiskt. I slutet ville valsen inte rulla upp på ekern även om jag bara justerade diametern väldigt lite. Men hela verktyget känns ganska undermåligt, axeln verkar precessera lite dessutom. Är dessutom inte säker på att jag hade rätt eker för valsen, det behövs mer tid helt enkelt.

Nishiki Continental
Jag testade att få på en nippel, den gängar långt ifrån tillräckligt bra.

Jodå, satt ganska länge med en enda eker faktiskt. I slutet ville valsen inte rulla upp på ekern även om jag bara justerade diametern väldigt lite. Men hela verktyget känns ganska undermåligt, axeln verkar precessera lite dessutom. Är dessutom inte säker på att jag hade rätt eker för valsen, det behövs mer tid helt enkelt.
Tror du inte att det bara är valsarna som är slitna och behöver bytas?

Nishiki Continental
Tror du inte att det bara är valsarna som är slitna och behöver bytas?
Jo, det kan vara så.
Men funderade lite på i vilken utsträckning valsar slits överhuvudtaget. I och med att de inte skär per se..
Men visst, nya valsar skulle inte vara en dålig investering oavsett.

En ekerkalkylator gav mig längderna 285,2 mm och 284,6 mm för höger- respektive vänstergående ekrar. Alltså en längdskillnad på 6 mm. Jag skulle gärna fixa detta själv faktiskt. Det blir nog nya valsar givet att jag hittar sådana som matchar denna maskinen.

Nishiki Continental
Jo, det kan vara så.
Men funderade lite på i vilken utsträckning valsar slits överhuvudtaget. I och med att de inte skär per se..
Men visst, nya valsar skulle inte vara en dålig investering oavsett.

En ekerkalkylator gav mig längderna 285,2 mm och 284,6 mm för höger- respektive vänstergående ekrar. Alltså en längdskillnad på 6 mm. Jag skulle gärna fixa detta själv faktiskt. Det blir nog nya valsar givet att jag hittar sådana som matchar denna maskinen.
Verkar orimligt att valsarna inte skulle slitas men det borde kunna inspekteras med förstoringsglas eller lupp? Förresten, använde du någon form av skärvätska/olja för att minska friktionen när när gängorna valsas? I den video jag såg han det.

Senast ändrad:
Nishiki Continental
Verkar orimligt att valsarna inte skulle slitas men det borde kunna inspekteras med förstoringsglas eller lupp? Förresten, använde du någon form av skärvätska/olja för att minska friktionen när när gängorna valsas? I den video jag såg han det.
Använde vanlig kedjeolja, kanske att man skulle gå på något mer lättflytande.
Jag ska inspektera maskinen mer noggrant imorgon. Hittar jag förstoringsglas så kan vi bedöma tillsammans ☺️

Tillbaka
Topp