[Notis] Öhlins satsar på MTB

Är väl Specialized som ska stå för försäljning av Öhlins i Sverige, men tyvärr svårt att få någon info om man har cykel av annat fabrikat.

Köpte min dämpare från Andreani och fick även bra support vid val av fjäder. Gick inte beställa direkt från sidan, men de var väldigt snabba på att svara på mail.

http://www.andreanigroup.com

Problemet med att välja Specialized som distributionspartner i Sverige är ju att de är notoriskt emot näthandel, vilket känns sådär modernt 2016/2017. Då får dom skylla sig själva när utländsk näthandel ligger ett klick bort.

durietz sa:
Problemet med att välja Specialized som distributionspartner i Sverige är ju att de är notoriskt emot näthandel, vilket känns sådär modernt 2016/2017. Då får dom skylla sig själva när utländsk näthandel ligger ett klick bort.

Detär ju ganska enkelt att lösa genom att besöka eller ringa till närmsta ÅF annars. Mycket specializedprylar kostar ju inte mindre i england än här liksom. Rea undantaget ska väl tilläggas.

H. sa:
Öhlins måste man väl ändå räkna med att skicka iväg när det är dags för service. Men de har ju varit standard länge när det gäller dämpare, så det känns inte som det spelar någon roll.
Bor man i gbg så går det i alla fall att få fox dämpare servade lokalt på dagen vilket är värt rätt mycket.

sdx sa:
marran sa:
...och RS kan man skruva själv med väldigt lite specialverktyg.
Utom när det kommer till stötdämparen.

Vart i RS-dämparen behövs specialverktyg?
Iof känns det lite skevt att nämna RS-dämperi i en tråd om Le'creme dämparnas dämpare no.1...
Och har man råd att köpa en Ö så får man glatt vara beredd att hosta upp för ordentlig service...

sdx sa:
marran sa:

Jag har skruvat ner både monarch plus och vivid (air och coil) i molekyler utan att behöva mer än vice grips, luftadaptern och en pin spanner, dvs verktyg för några hundralappar. Väl genomtänkta map luftning är de också, de är verkligen gjorda för att man ska kunna skruva dem själv och få dem helt luftfria.

Tydligen går det att skicka in dämpare till Ohlins och det kostar då 215€.
Annars listas det bara servicecenters i GB, men inga i övriga Europa. Tftuned tar 105£ för en TTX och resten tycks ligga på 120£ .

marran sa:
sdx sa:
marran sa:

Jag har skruvat ner både monarch plus och vivid (air och coil) i molekyler utan att behöva mer än vice grips, luftadaptern och en pin spanner, dvs verktyg för några hundralappar. Väl genomtänkta map luftning är de också, de är verkligen gjorda för att man ska kunna skruva dem själv och få dem helt luftfria.
Din renovering skulle jag inte vilja köra med du har glömt något som är ganska viktigt i stötdämparen som motverkar expanderingen av något.

sdx sa:
marran sa:
sdx sa:
marran sa:

Din renovering skulle jag inte vilja köra med du har glömt något som är ganska viktigt i stötdämparen som motverkar expanderingen av något.

Haha!

[raderad]Dum text och dum vild från herr vaselinburk[/raderad]

Gult kort till dig!

// Jocke, moderator

Senast redigerad av en moderator:
Kanske ring Jon theangrymechanic på bikeplace/trek factory store Göteborg. Killar har kväve grejer men jag vet inte om Öhlins har samma "needle" för fyllning som Fox och Canecreek. Sen behöver du veta trycket...

sdx sa:
marran sa:
Jag fattar ingenting.
Du har glömt det viktigaste i en stötdämpare renovering nitrogen.sen kan du alltid Googla på vad nitrogen är. Och vad den har för inverkningar på en stötdämpares egenskaper.

Kolla servicemanualerna på sram.com, de ligger faktiskt uppe där. Man laddar med helt vanlig luft, med helt vanlig dämparpump. Det är en av anledningarna till att de är så trevliga att jobba med. Det kunde man ifs också göra på Fox gamla Dhx-dämpare, men de var lite meckiga att få luftfria å andra sidan.

marran sa:
sdx sa:
marran sa:
Jag fattar ingenting.
Du har glömt det viktigaste i en stötdämpare renovering nitrogen.sen kan du alltid Googla på vad nitrogen är. Och vad den har för inverkningar på en stötdämpares egenskaper.

Kolla servicemanualerna på sram.com, de ligger faktiskt uppe där. Man laddar med helt vanlig luft, med helt vanlig dämparpump. Det är en av anledningarna till att de är så trevliga att jobba med. Det kunde man ifs också göra på Fox gamla Dhx-dämpare, men de var lite meckiga att få luftfria å andra sidan.
kollad lite på dom stötdämpare som du hade jobbat med och dom var ganska enkla i sin uppbyggnad ser ut som gamla Öhlins stötdämpare till mc. och ingen skulle tydligen ha Nitrogen .
Det finns andra i RS sortiment som skall ha nitrogen men man kan använda vanlig luft med sen finns det stötdämpare som bara skall ha nitrogen i skilje kolven mellan oljan . monarch rt3 skall ha nitrogen Manitou Mcleod skall ha nitrogen.
Sen har inte nitrogen någon större värmeutvidgning så som vanlig luft har .

sdx sa:

Va, finns det ett undantag i allmänna gaslagen? :)
Trodde man använde kväve mest för att undvika vattnet som finns i vanlig luft (som ju till största del består av just kvävgas).

/Johan

JojjeM sa:
sdx sa:

Trodde man använde kväve mest för att undvika vattnet som finns i vanlig luft (som ju till största del består av just kvävgas).

/Johan
Om man går lite ot jag svetsade rör på en anläggning för många år sedan och rören dom fyllde jag med nitrogen för att ge sömlös svetsfog inuti och det gick inte med vanlig luft för då hade dom blivit uppfläkta.
Se skulle jag kunna lägga upp loggar där nitrogen är med bland annat där finns hur mycket skiljer det i mellan kall stötdämpare och varm stötdämpare och då är nitrogen trycket uppmät före och efter körning .
fråga egentligen har någon loggat hur varm en stötdämpare på cykel blir!

Jag brände mig nästan på min bakdämpare på min Pitpro XC2 100mm xc-spjut efter en runda i platta men stökiga Lunsen. På vintern dessutom...
Tror inte den var så dåligt servad eller nåt. Kommer inte ihåg vad det var för dämpare dock...

Nån som ser?
2012-10-2812.19.46.jpg

Börjar bli lite OT det här.

För att fortsätta på ot-spåret så tror jag definitivt att värme kan vara ett problem, speciellt på luftdämpare. Min M+ blev rätt ordentligt varm, klart varmare än kroppstemp, av ett ordentligt nonstop-åk i stökig terräng. Speciellt om lufttempen också är hög och det är ett åk på över 500hm. Det behövdes ingen dyno för att känna skillnad på kall och varm dämpare om jag säger så. Sen om det var ifpkammartempen (wohooo!) som var boven i dramat låter jag vara osagt.

sdx sa:
JojjeM sa:
sdx sa:

/Johan
Om man går lite ot jag svetsade rör på en anläggning för många år sedan och rören dom fyllde jag med nitrogen för att ge sömlös svetsfog inuti och det gick inte med vanlig luft för då hade dom blivit uppfläkta.
Se skulle jag kunna lägga upp loggar där nitrogen är med bland annat där finns hur mycket skiljer det i mellan kall stötdämpare och varm stötdämpare och då är nitrogen trycket uppmät före och efter körning .

Om vi nu ändå är ot så fortsätter jag på,det spåret lite till?

Använde du bara nitrogen? Du borde ju kunnat använt tex Argon för samma resultat (rotskydd? Var länge sedan jag höll på själv)
Kan man då även fylla dämparen med argon?

dnleriksson sa:
Jag brände mig nästan på min bakdämpare på min Pitpro XC2 100mm xc-spjut efter en runda i platta men stökiga Lunsen. På vintern dessutom...
Tror inte den var så dåligt servad eller nåt. Kommer inte ihåg vad det var för dämpare dock...

Nån som ser?

Börjar bli lite OT det här.
Om det blir varmt så kommer värmen från oljan eller från friktion. Luft som komprimeras ökar också i temp men vid dekomprimering så minskar tempen lika mycket så summan blir noll. Även kvävgas blir varm vid komprimering så det är inte därför man använder det i dämpare.

mikipedia_ sa:
sdx sa:
JojjeM sa:
sdx sa:

/Johan

Om vi nu ändå är ot så fortsätter jag på,det spåret lite till?

Använde du bara nitrogen? Du borde ju kunnat använt tex Argon för samma resultat (rotskydd? Var länge sedan jag höll på själv)
Kan man då även fylla dämparen med argon?
Bara nitrogen Argon det är en ädelgas som används i större utsträckning vid aluminium svetsning och Argon är en skyddsgas i mot slaggbildning sen tränger Argongasen bort syre.

marran sa:
För att fortsätta på ot-spåret så tror jag definitivt att värme kan vara ett problem, speciellt på luftdämpare. Min M+ blev rätt ordentligt varm, klart varmare än kroppstemp, av ett ordentligt nonstop-åk i stökig terräng. Speciellt om lufttempen också är hög och det är ett åk på över 500hm. Det behövdes ingen dyno för att känna skillnad på kall och varm dämpare om jag säger så. Sen om det var ifpkammartempen (wohooo!) som var boven i dramat låter jag vara osagt.
Kan vara att oljan skummar och bildar kavitation det är ju bara vanlig hydraulik egentligen

Lingon sa:
Finns det nån support för att välja fjäder och basetune för sin cykel/vikt? Eller delegerar Öhlins det till sina åf?
Känns enklare att köpa en push elevensix annars.

verkar som att man får mecka ihop allt själv om det inte finns ngt att gå på

sdx sa:
marran sa:
Kan vara att oljan skummar och bildar kavitation det är ju bara vanlig hydraulik egentligen

Kavitation är inte skum, det är vakuumbubblor som bildas när tryckskillnaden över kolven överstiger mottrycket på oljan.

sdx sa:
marran sa:

Kavitation är inte skum, det är vakuumbubblor som bildas när tryckskillnaden över kolven överstiger mottrycket på oljan.[/quote]
intressant

sdx sa:
sdx sa:
marran sa:

Kavitation är inte skum, det är vakuumbubblor som bildas när tryckskillnaden över kolven överstiger mottrycket på oljan.
intressant[/quote]

Det vore kul om Bilstein http://bilstein.com.au/ gav sig in i konkurrensen med Öhlins.

Tillbaka
Topp