[Notis] Öhlins satsar på MTB

Johan Falk sa:
sdx sa:
sdx sa:
marran sa:
För att fortsätta på ot-spåret så tror jag definitivt att värme kan vara ett problem, speciellt på luftdämpare. Min M+ blev rätt ordentligt varm, klart varmare än kroppstemp, av ett ordentligt nonstop-åk i stökig terräng. Speciellt om lufttempen också är hög och det är ett åk på över 500hm. Det behövdes ingen dyno för att känna skillnad på kall och varm dämpare om jag säger så. Sen om det var ifpkammartempen (wohooo!) som var boven i dramat låter jag vara osagt.
Kan vara att oljan skummar och bildar kavitation det är ju bara vanlig hydraulik egentligen

Kavitation är inte skum, det är vakuumbubblor som bildas när tryckskillnaden över kolven överstiger mottrycket på oljan.
intressant

Det vore kul om Bilstein http://bilstein.com.au/ gav sig in i konkurrensen med Öhlins.[/quote]
Det som gjort att Öhlins har varit en vinnare är materialvalet i sina produkter så om tittar tillbaka till 70 talet när stötdämparna kom så var konkurrenterna så undermåliga att i regel så kastade man original stötdämparen men i dag har showa och kyb dom 2 stora i japan kommit i fatt sen finns det en uppsjö av eftermarknads produkter till japsdämparna.
Men om man ser på cykelsidan så har många tillverkare snarare snärjt in sig i taggtråd och gör halvdåliga produkter men ganska krångliga system.
Ta en titt på https://www.canecreek.com/products/suspension eller https://www.manitoumtb.com/products/shocks/ titta sedan på flödes scheman för dom 2 olika märkena Öhlins är bra grejor men för dyra .

Jag tror du får utveckla lite, men så länge gissar jag vad du menar. I den dämparen tar han bort mottrycket helt, dvs tömmer ifp-kammaren. På vilket sätt har det något att göra med min M+ som har 250psi i ifp-kammaren (antagligen mer, eftersom den dessutom är varm)?

Om man inte har en helt extremt feldimensionerad dämpare (som han har) säger den litteratur jag läst (som t.ex. Thede/Parks Race tech's motorike suspension bible) att det stora problemet med kavitation framförallt är när vakuumbubblorna imploderar så går det starka chockvågor genom oljan som kan skada dämparen.
Jag tänker mig att för en vettigt dimensionerad dämpare så har man god marginal mot kavitation, och skulle det ändå ske är det enstaka bubblor som antagligen hinner implodera när trycket stiger igen (de bildas ju på lågtryckssidan av kolven och flödar därför inte genom kolven förrän den vänt, typiskt när kompression går över till retur).

Det man vanligtvis menar med skum är annars det man riskerar att få i en dåligt dimensionerad/felkonstruerad gaffel med öppet oljebad, där oljan och luften inte är separerade. Eller, man får såklart skum, men är allt rätt konstruerat klarar man att hålla skummet ovanför dämperiet. Det är också en av anledningarna till att det inte finns några bakdämpare med öppet oljebad, det finns liksom inget tydligt "upp" för en bakdämpare, de ska kunna sitta lite hursomhelst i ramen. En annan anledning är att en gaffel per definition har utväxling 1:1, så den dämpande kraften som behöver genereras blir mycket mindre än i en bakdämpare, då blir även tryckfallet över kolven mycket lägre, och man klarar sig med det mottryck atmosfären bjuder på gratis.

sdx sa:
Johan Falk sa:
sdx sa:
sdx sa:
marran sa:
För att fortsätta på ot-spåret så tror jag definitivt att värme kan vara ett problem, speciellt på luftdämpare. Min M+ blev rätt ordentligt varm, klart varmare än kroppstemp, av ett ordentligt nonstop-åk i stökig terräng. Speciellt om lufttempen också är hög och det är ett åk på över 500hm. Det behövdes ingen dyno för att känna skillnad på kall och varm dämpare om jag säger så. Sen om det var ifpkammartempen (wohooo!) som var boven i dramat låter jag vara osagt.
Kan vara att oljan skummar och bildar kavitation det är ju bara vanlig hydraulik egentligen

Kavitation är inte skum, det är vakuumbubblor som bildas när tryckskillnaden över kolven överstiger mottrycket på oljan.
intressant

Det vore kul om Bilstein http://bilstein.com.au/ gav sig in i konkurrensen med Öhlins.
Det som gjort att Öhlins har varit en vinnare är materialvalet i sina produkter så om tittar tillbaka till 70 talet när stötdämparna kom så var konkurrenterna så undermåliga att i regel så kastade man original stötdämparen men i dag har showa och kyb dom 2 stora i japan kommit i fatt sen finns det en uppsjö av eftermarknads produkter till japsdämparna.
Men om man ser på cykelsidan så har många tillverkare snarare snärjt in sig i taggtråd och gör halvdåliga produkter men ganska krångliga system.
Ta en titt på https://www.canecreek.com/products/suspension eller https://www.manitoumtb.com/products/shocks/ titta sedan på flödes scheman för dom 2 olika märkena Öhlins är bra grejor men för dyra .[/quote]

Öhlins har designat Cane Creeks dämpare utifrån sin ttx-princip. Fox dhx2 är byggd på ett väldigt liknande sätt, och RS Vivid också.

Manitou Revox är designad under Dackefejden, konstigt att den fortfarande säljs öht.

marran sa:
sdx sa:
Johan Falk sa:
sdx sa:
sdx sa:
marran sa:

intressant

Det vore kul om Bilstein http://bilstein.com.au/ gav sig in i konkurrensen med Öhlins.
Ta en titt på https://www.canecreek.com/products/suspension eller https://www.manitoumtb.com/products/shocks/ titta sedan på flödes scheman för dom 2 olika märkena Öhlins är bra grejor men för dyra .

Öhlins har designat Cane Creeks dämpare utifrån sin ttx-princip. Fox dhx2 är byggd på ett väldigt liknande sätt, och RS Vivid också.

Manitou Revox är designad under Dackefejden, konstigt att den fortfarande säljs öht.[/quote]
Revoxen kyler oljan genom kolvstången så hade Öhlins på sina Mc stötdämpare före dubbeldämpningen sen beror det på vad skall man ha stötdämparen till.

Intressant, på vilket sätt menar du att oljan skulle kylas genom kolvstången? Har revox någon specialkonstruktion som har flöde i själva kolvstången också?

Och vad är dubbeldämpningen för något? Hur skiljer det sig från dubbelväggiga dämpare som cirkulerar oljan?

theBrand sa:
Intressant, på vilket sätt menar du att oljan skulle kylas genom kolvstången? Har revox någon specialkonstruktion som har flöde i själva kolvstången också?

Och vad är dubbeldämpningen för något? Hur skiljer det sig från dubbelväggiga dämpare som cirkulerar oljan?
Oljan går ner i kolvstången annars så skulle inte returdämpningen fungera så hade Öhlin på sina dämpare till mc i många år .
Där skulle det vara dubbelväggig

sdx sa:
theBrand sa:

Oljan går ner i kolvstången annars så skulle inte returdämpningen fungera så hade Öhlin på sina dämpare till mc i många år .
Där skulle det vara dubbelväggig

Ok, det var en väldigt udda konstruktion.

(I alla andra dämpare jag känner till med returjustering i den änden av dämparen är returratten i änden av kolvstången en konisk skruv som påverkar returnålens position i kolven.)

I en vanlig (dvs icke ttx, double barrel, twin tube, dubbelväggig eller vad som nu är det officiella namnet) dämpare går väl oljan mig veterligen i princip alltid genom kolvstången en liten bit i returen, så den kommer förbi själva kolven. Nålen sitter ju mitt i kolvstången och styr hur stor den öppningen blir. Även vissa twin tube dämpare har den lösningen, till exempel RS Vivid.

marran sa:
I en vanlig (dvs icke ttx, double barrel, twin tube, dubbelväggig eller vad som nu är det officiella namnet) dämpare går väl oljan mig veterligen i princip alltid genom kolvstången en liten bit i returen, så den kommer förbi själva kolven. Nålen sitter ju mitt i kolvstången och styr hur stor den öppningen blir. Även vissa twin tube dämpare har den lösningen, till exempel RS Vivid.

Haha, ja ok. Jag betraktar nog de få mm som oljan går ovanför kolven funktionellt som en del av kolven, och jag tvivlar på att det har någon kylande effekt...

marran sa:

den delen är väl för lågfartsreturen? högfarten har ju sina shims på kolven, så tolkar jag min dhx 5.0 iaf

skägganders sa:
marran sa:

den delen är väl för lågfartsreturen? högfarten har ju sina shims på kolven, så tolkar jag min dhx 5.0 iaf

Japp, så tolkar jag det också.

theBrand: Intuitivt tycker inte jag heller det känns som att det borde kyla så mycket mer än vad kolvstången kyler all olja som ligger runt den på retursidan, men vad vet jag.

skägganders sa:
marran sa:

Så här ser en Dhx 5 ut inuti ganska lätt att se hur oljan tar för vägar och hur shimsningen funkar på den dämparen så finns bara lockout när den kom men avalance i usa bygger om dom för en summa pengar. Ingen raket forskning på den dämparen.

Bilagor

• dhx.jpg
    dhx.jpg
    100.8 KB · Besök: 153
Är det någon i tråden som faktiskt kör Öhlins och någon som servat sin dämpare eller gaffel själv?

Skall ge min gaffel ny fräsch olja efter helgerna då den börjar bli lite seg efter typ 260mil stigcykling, dock inte riktigt likt illa som min -14 Fox32:a var ny. ?

Jag tycker det mest låter som sdx kastar ut krokar.

-Inget att se, passera.

PS.
Äger/kört Öhlins, nej.
Servar mina egna dämpare och gaffler, ja.

H. sa:
Och var används kolven för kylning?
Du ser den stora kolven som kallas kolvstång och inuti den så finns nålen om justerar returdämpningen om du ser det större utrymmet i kolvstången nästan uppe vid Kompressions stacken där har man kylningen av oljan inte mycket men lite sen att oljan är satt under tryck är för att den inte skall skumma men fyller man med vanlig luft då får man skylla sig själv när dämparen blir varm för vanlig luft komprimeras när den blir varm.

AddeN sa:
Jag tycker det mest låter som sdx kastar ut krokar.

-Inget att se, passera.

PS.
Äger/kört Öhlins, nej.
Servar mina egna dämpare och gaffler, ja.
Nu skall vi se här har ett liv chek nyårsafton chek full chek vänner chek Jag skriver inte ens på ett forum på fyllan men det är tydligen ganska vanligt här.
PS. Har Ägt både Öhlins framgafflar och stötdämpare men i större format.
Renoverar mina stötdämpare och gafflar själv .

sdx sa:
H. sa:
Du ser den stora kolven som kallas kolvstång och inuti den så finns nålen om justerar returdämpningen om du ser det större utrymmet i kolvstången nästan uppe vid Kompressions stacken där har man kylningen av oljan inte mycket men lite sen att oljan är satt under tryck är för att den inte skall skumma men fyller man med vanlig luft då får man skylla sig själv när dämparen blir varm för vanlig luft komprimeras när den blir varm.

Alla gaser ändrar tryck (eller volym) när temperaturen ändras, det är fysik och något man får leva med. Luft innehåller lite vatten (alltså inte ånga, utan som jag förstår det flytande vatten som är löst i luften), och det är det som eventuellt kan ställa till med problem eftersom det expanderar mer när det förångas.

Å andra sidan undrar jag hur stor praktisk inverkan det faktiskt har. Visst, trycket i ifp-kammaren ökar lite mer med ökad temperatur, men hur stor är den effekten jämfört med oljans temperaturstabilitet, eller gummipackningarna och resten av den mekaniska konstruktionen för den delen. Plast, gummi, stål och aluminium expanderar olika mycket med temperatur, att då försöka hålla komponenter i linje, täta och med låg friktion känns minst sagt klurigt.

Den dämpare jag haft som känts absolut jävligast när den började bli varm var en Fox CTD, "nitrogenfylld" enligt konstens alla regler hos push/tftuned. Den som verkat minst känslig är nog Vivid coil, trots att den var servad hemma i garaget med helt vanlig norrlänsk skitluft, säkert full av både dieselångor och lukt av gammal snus. Jag tror finns ganska mycket utvecklingspotential i cykeldämpare (speciellt såna med luftfjäder) innan temperaturstabilitet på gasen i ifp-kammaren är den begränsande faktorn.

Själv tycker jag den här tråden blev ganska intressant så fort vi slutade cirkelonanera på guldiga dämpare eller bli kollektivt kränkta för att en samlad mtb-press inte tycker att Sveriges stolthet är det bästa som någonsin hänt cykelvärlden. Att tvingas tänka efter är bra, oavsett om man har vänner, är full eller någonsin haft en Öhlinsgaffel. Inte bli ovänner nu...

marran sa:
sdx sa:
H. sa:

Alla gaser ändrar tryck (eller volym) när temperaturen ändras, det är fysik och något man får leva med. Luft innehåller lite vatten (alltså inte ånga, utan som jag förstår det flytande vatten som är löst i luften), och det är det som eventuellt kan ställa till med problem eftersom det expanderar mer när det förångas.

Å andra sidan undrar jag hur stor praktisk inverkan det faktiskt har. Visst, trycket i ifp-kammaren ökar lite mer med ökad temperatur, men hur stor är den effekten jämfört med oljans temperaturstabilitet, eller gummipackningarna och resten av den mekaniska konstruktionen för den delen. Plast, gummi, stål och aluminium expanderar olika mycket med temperatur, att då försöka hålla komponenter i linje, täta och med låg friktion känns minst sagt klurigt.

Den dämpare jag haft som känts absolut jävligast när den började bli varm var en Fox CTD, "nitrogenfylld" enligt konstens alla regler hos push/tftuned. Den som verkat minst känslig är nog Vivid coil, trots att den var servad hemma i garaget med helt vanlig norrlänsk skitluft, säkert full av både dieselångor och lukt av gammal snus. Jag tror finns ganska mycket utvecklingspotential i cykeldämpare (speciellt såna med luftfjäder) innan temperaturstabilitet på gasen i ifp-kammaren är den begränsande faktorn.

Själv tycker jag den här tråden blev ganska intressant så fort vi slutade cirkelonanera på guldiga dämpare eller bli kollektivt kränkta för att en samlad mtb-press inte tycker att Sveriges stolthet är det bästa som någonsin hänt cykelvärlden. Att tvingas tänka efter är bra, oavsett om man har vänner, är full eller någonsin haft en Öhlinsgaffel. Inte bli ovänner nu...
Vatten förångas när den blir varm och vad händer då i en ifp jo den ökar ifpns volym och vad händer då jo den sätter högre tryck på oljan och vad händer då dämparens egenskaper ändras i från det man har tänkt genom att både bli hårdare och snabbare retur .
Och hur blir det så jo om man har ett givet tryck i ifp, (Gasen har ett tryck på ca 15 bar och kolvstången är ca 1,5 cm2. Det ger en lyftkraft på över 20 kg. Inte helt försumbart.)det här är ett e,x bara och det utan luftfjäder vad händer om gasen expanderar och blir förångad det är inte så svårt att räkna ut .
Men jag tycker att det här har spårat ut totalt och det verkar vara bara inriktning på DH stötdämpare det finns Även stig cyklister som har enklare stötdämpare där man sätter kanske lite mera att man har bra grepp uppför och nerför men tråden har spårat ut totalt och bara inriktning på nerför.
Du skrev att du hade en Fox Ctd som var totalt kass du har inte tänkt i dom banorna att det var material fel på dämparen jag har varit ute för samma sak men på mc dämpare och där smet oljan förbi i mellan dämparhuset och skiljekolven .

sdx sa:
marran sa:
sdx sa:
H. sa:

Vatten förångas när den blir varm och vad händer då i en ifp jo den ökar ifpns volym och vad händer då jo den sätter högre tryck på oljan och vad händer då dämparens egenskaper ändras i från det man har tänkt genom att både bli hårdare och snabbare retur .
Och hur blir det så jo om man har ett givet tryck i ifp, (Gasen har ett tryck på ca 15 bar och kolvstången är ca 1,5 cm2. Det ger en lyftkraft på över 20 kg. Inte helt försumbart.)det här är ett e,x bara och det utan luftfjäder vad händer om gasen expanderar och blir förångad det är inte så svårt att räkna ut .
Men jag tycker att det här har spårat ut totalt och det verkar vara bara inriktning på DH stötdämpare det finns Även stig cyklister som har enklare stötdämpare där man sätter kanske lite mera att man har bra grepp uppför och nerför men tråden har spårat ut totalt och bara inriktning på nerför.
Du skrev att du hade en Fox Ctd som var totalt kass du har inte tänkt i dom banorna att det var material fel på dämparen jag har varit ute för samma sak men på mc dämpare och där smet oljan förbi i mellan dämparhuset och skiljekolven .
För att tempen på luft/N2 skall stiga så krävs det en kompression och då kondenserar vattnet ut, det förångas alltså inte i en dämpare. Ta en titt i botten på en tryckluftstank så skall du se att där är fullt av vatten. Den största anledningen till att man använder N2 är att den innehåller extremt lite vatten då den kommer LIN och frysrisken elimineras därmed.

sdx: nu har jag väldigt svårt att förstå vad du skriver.

Men jag håller med om (och det skrev jag också tidigare i mitt inlägg) att vattnet i luften är ett potentiellt problem. Jag håller också med om att det borde leda till att (totala) fjädern, eller lyftkraften om man så vill, ändras (blir hårdare). Om det är den stora grejen så känns det inte så farligt, hade det varit det enda problemet min M+ får när den är varm skulle jag vara väldigt nöjd.

Att ctd:n skulle haft luft i oljan är såklart mycket möjligt, fast nu är det mer än ett exemplar jag sett den här trenden på tycker jag. Och de har varit proffsigt servade osv. Luft i oljan ger dessutom effekter även på en kall dämpare, de känns helt enkelt grymt obra.

Ang om tråden har spårat ur eller inte så gjorde den väl det i och med att den kollektiva Öhlinsbendran gick över i något annat. Men ok, hur skulle det påverka att fylla med luft istället för kväve när man kör plat knölig stig istället där dämparen knappt blir varm? Då försvinner den mekanismen vi har fokuserat mest på hittills.

TK: det låter helt rimligt tycker jag, tänkte inte på det. Men å andra sidan så när gasen väl har blivit varm (av att oljan blev varm, av dämpning), då borde väl mer vatten förångas. Om sen den effekten är stor nog för att vara relevant har jag ingen aning om. (jämfört med en helt torr kammare alltså där det inte finns något vatten att förånga.)

marran sa:

Men jag håller med om (och det skrev jag också tidigare i mitt inlägg) att vattnet i luften är ett potentiellt problem. Jag håller också med om att det borde leda till att (totala) fjädern, eller lyftkraften om man så vill, ändras (blir hårdare). Om det är den stora grejen så känns det inte så farligt, hade det varit det enda problemet min M+ får när den är varm skulle jag vara väldigt nöjd.

Att ctd:n skulle haft luft i oljan är såklart mycket möjligt, fast nu är det mer än ett exemplar jag sett den här trenden på tycker jag. Och de har varit proffsigt servade osv. Luft i oljan ger dessutom effekter även på en kall dämpare, de känns helt enkelt grymt obra.

Ang om tråden har spårat ur eller inte så gjorde den väl det i och med att den kollektiva Öhlinsbendran gick över i något annat. Men ok, hur skulle det påverka att fylla med luft istället för kväve när man kör plat knölig stig istället där dämparen knappt blir varm? Då försvinner den mekanismen vi har fokuserat mest på hittills.

TK: det låter helt rimligt tycker jag, tänkte inte på det. Men å andra sidan så när gasen väl har blivit varm (av att oljan blev varm, av dämpning), då borde väl mer vatten förångas. Om sen den effekten är stor nog för att vara relevant har jag ingen aning om. (jämfört med en helt torr kammare alltså där det inte finns något vatten att förånga.)
När gasen blir varm oavsett var värmen kommer ifrån så ökar trycket. Vi ökat tryck så minskar gasens förmåga att bära vatten i gasfas. Varm gas kan bära mer vatten men dessa fenomen motverkar varandra så i ett slutet utrymme typ en ifp så får man inte någon effekt av detta.

Angående kylning av bakdämpare, vore det inte fördelaktigt att inte ha isolerande plastdekaler både på luftburken och piggyn, när det finns en sånt.
Jag har ingen data på hur mycket det skulle hjälpa men intuitivt går det år rätt håll iaf...

TK sa:
Vi ökat tryck så minskar gasens förmåga att bära vatten i gasfas. Varm gas kan bära mer vatten men dessa fenomen motverkar varandra så i ett slutet utrymme typ en ifp så får man inte någon effekt av detta.

Utöver detta så borde väl inte trycket påverka dämpningen så länge det inte är luft i oljan? Dämpningen sker ju genom oljans viskositet, som inte ändras (om jag inte tänker fel) eftersom oljan inte är kompressibel. Däremot ändras viskositeten med temperaturen i själva oljan.

Hur som helst borde det spela föga roll om man har luft eller rent kväve i tryckutrymmet.

Makten sa:
Utöver detta så borde väl inte trycket påverka dämpningen så länge det inte är luft i oljan? Dämpningen sker ju genom oljans viskositet, som inte ändras (om jag inte tänker fel) eftersom oljan inte är kompressibel. Däremot ändras viskositeten med temperaturen i själva oljan.

Hur som helst borde det spela föga roll om man har luft eller rent kväve i tryckutrymmet.

Hur tänker du nu? Det är väl självklart att trycket påverkar dämpningen?

sdx sa:
Nu skall vi se här har ett liv chek nyårsafton chek full chek vänner chek Jag skriver inte ens på ett forum på fyllan men det är tydligen ganska vanligt här.
PS. Har Ägt både Öhlins framgafflar och stötdämpare men i större format.
Renoverar mina stötdämpare och gafflar själv .

Härskarteknik på internet, så originellt.

Är det nu du tänkt dig att jag skulle ta på mig boxningshandskarna och kontra med att du stavar som en sexåring och har knasig meningsuppbyggnad?

Nej tillbaka till lite mer intressanta saker.

Att det ska vara något problem med förångning av vatten i en cykeldämpare tror jag inte. I en ifp har vi ca 200 psi beroende på såklart. Det betyder att det är 14 bar ungfär. Då har vatten en kokpunkt på ca 120 grader... skulle piggyn komma upp i de temperaturerna tror jag vi har problem.

Gör den verkligen någonsin det?

Jag tror att det sällan eller aldrig spelar någon större roll om man fyller ifpn med luft eller kvävgas på en cykeldämpare för gemene man.

Däremot låter det som TK har koll på läget.

Senast ändrad:
TK sa:
marran sa:

Visar på en bild vad jag menar med att oljan smiterförbi i mellan dämphus och dämpkolv röd markering har själv varit ute för det på en japs dämp.

Bilagor

• manitou_mcleod_schematic.jpg
    manitou_mcleod_schematic.jpg
    88.7 KB · Besök: 164
AddeN sa:
Härskarteknik på internet, så orginellt.

Är det nu du tänkt dig att jag skulle ta på mig boxningshandskarna och kontra med att du stavar som en sexåring och har knasig meningsuppbyggnad?

Det stavas faktiskt originellt och inte orginellt...

kerngry.gif

jofahjalm sa:
Hur tänker du nu? Det är väl självklart att trycket påverkar dämpningen?

Jag vet inte exakt hur dylika mackapärer fungerar, men varför skulle det påverka dämpningen? Är inte trycket bara där för att volymen ska kunna minska utan att det blir luft i oljan (genom långsamt läckage, vilket jag antar alltid sker)?

sdx sa:
TK sa:

Visar på en bild vad jag menar med att oljan smiterförbi i mellan dämphus och dämpkolv röd markering har själv varit ute för det på en japs dämp.
Det du har markerat i rött sitter i luftkammaren. Läcker det olja förbi där är nog något fel.

Senast ändrad:
Makten sa:
Jag vet inte exakt hur dylika mackapärer fungerar, men varför skulle det påverka dämpningen? Är inte trycket bara där för att volymen ska kunna minska utan att det blir luft i oljan (genom långsamt läckage, vilket jag antar alltid sker)?

Testade du att trycka ihop din CCDB utan fjäder någon gång? Det är inte lätt och det är effekten av IFPn. Som jag har förstått det så får man inte någon större skillnad i kraften som krävs få igång rörelse av dämparen mellan en fjäderdämpare med IFP och en luftdämpare. Den kraften är också direkt beroende av IFP-trycket. Hur stor effekt är på själva oljedämpningen vet jag inte mycket om. Jag tycker det borde påverka shimsen om oljan är trycksatt?

Makten sa:
TK sa:
Vi ökat tryck så minskar gasens förmåga att bära vatten i gasfas. Varm gas kan bära mer vatten men dessa fenomen motverkar varandra så i ett slutet utrymme typ en ifp så får man inte någon effekt av detta.

Ifp trycket påverkar inte dämpningen så länge det är tillräckligt högt för att motverka kavitation men det påverkar fjädern litegrann. Om det är N2 eller luft har ingen märkbar betydelse i det fallet.

Min gissning är att trycket bara påverkar friktionen på packningarna på ifp:n. Man vill ha så mycket att man slipper kavitation, men inte mer, det ökar friktionen och ger större risk för luftläckage in i oljan. Om det är en "vanlig" dämpare alltså, inte Boostvalve eller liknande positionskänslig konstruktion, där trycket direkt styr dämpkraften.

sdx: som någon annan redan sagt markerade du ut en packning i luftfjädern. Oavsett så har jag redan svarat att jag inte tror att det var luft i oljan på den dämparen (eller någon annan som också börjat kännas bajs när den blev varm för den delen). Har man luft i oljan känns det bajs även med kall dämpare.

jofahjalm sa:
Testade du att trycka ihop din CCDB utan fjäder någon gång? Det är inte lätt och det är effekten av IFPn. Som jag har förstått det så får man inte någon större skillnad i kraften som krävs få igång rörelse av dämparen mellan en fjäderdämpare med IFP och en luftdämpare. Den kraften är också direkt beroende av IFP-trycket. Hur stor effekt är på själva oljedämpningen vet jag inte mycket om. Jag tycker det borde påverka shimsen om oljan är trycksatt?

Att dämparen är trög att trycka ihop utan fjäder är ju inte ett dugg konstigt eftersom man inte har nån utväxling (om du inte menar när den sitter på hojen, och då är det plättlätt). Shimsen är ju fjädrar i sig, eller fjäderbelastade, så det borde inte har med IFP-trycket att göra. Gastrycket ger ju ett tryck i oljan som är samma överallt i dämparen när den står still. Rör du på den så blir det en tryckskillnad mellan sidorna av kolven, men varför skulle det påverkas av grundtrycket?

Men jag har ingen aning. Bara spekulerar utifrån det lilla jag vet:-)

TK sa:
Ifp trycket påverkar inte dämpningen så länge det är tillräckligt högt för att motverka kavitation men det påverkar fjädern litegrann. Om det är N2 eller luft har ingen märkbar betydelse i det fallet.

Låter logiskt. Man kan ju tänka sig att den agerar som en ytterligare fjäder, men det borde ju vara fjuttlite jämfört med den egentliga fjädern.

Nu blir det viss begreppsförvirrning mellan dämpning och stötdämparbetende. Jag kan köpa att IFP-trycket har liten påverkan på oljedämpningen, men det har ju stor effekt på hur stötdämparen beter sig vid användning. Det har ju funnits flera dämpare där man har använt IFP volym/tryck för bottningsskydd. Är det inte IFPtrycket som .t.ex. Swingern använder för att skapa plattformsdämpning?

jofahjalm sa:
Det har ju funnits flera dämpare där man har använt IFP volym/tryck för bottningsskydd.

Jag gissar att man då låter dämparkolven bottna mot IFP:n rent mekaniskt. Kan det stämma?

Edit: Alltså om den inte sitter i ett externt hus. Se vänstra skissen...

Shock_Absorbers_Detail.jpg

Senast ändrad:
Swinger är en helt annan grej, den är en boostvalve-lösning där ifp-trycket används för att skapa dämpkraft (om jag inte missminner mig).

För en luftdämpare (icke BV) borde inte ifp-trycket spela så stor roll, det är bara ännu en (liten) fjäder som jobbar parallellt med den "vanliga". Skillnaden är att den typiskt inte har något negativt tryck och därför påverkar början av slaget lite annorlunda. Slutet av slaget borde man kunna få likadant oavsett genom att ta bort/lägga till spacers i luftfjädern, givet att inte ifp-kammaren är helt pytteliten och gör att man får otroligt mycket rampning oavsett lufttryck, men det vore ju dumt att konstruera den så.

På en fjäderdämpare bidrar den med upprampning vid bottning, och där borde trycket spela större roll eftersom stålfjädern är linjärish och man därför inte kan kompensera på samma sätt.

marran sa:
Min gissning är att trycket bara påverkar friktionen på packningarna på ifp:n. Man vill ha så mycket att man slipper kavitation, men inte mer, det ökar friktionen och ger större risk för luftläckage in i oljan. Om det är en "vanlig" dämpare alltså, inte Boostvalve eller liknande positionskänslig konstruktion, där trycket direkt styr dämpkraften.
Nu är ju det här Öhlinstråden och då består väl ifpn av ett membran;)

Makten sa:
jofahjalm sa:
Det har ju funnits flera dämpare där man har använt IFP volym/tryck för bottningsskydd.

Jag gissar att man då låter dämparkolven bottna mot IFP:n rent mekaniskt. Kan det stämma?

Nej. (Om inte annat så är det rent mekaniskt omöjligt att bottna kolven mot ifp:n i en dämpare med piggyback. )
Kolla upp boostvalve. I princip låter man trycket i ifp:n jobba mot en ventil så man kan variera hur lätt den öppnar utifrån hur stort tryck det är i kammaren, då blir den både känslig mot vilket tryck man pumpat i och var i slaget dämparen är.

Edit: Jag skrev innan du la till bilden i ditt inlägg.

Senast ändrad:
TK sa:
marran sa:
Nu är ju det här Öhlinstråden och då består väl ifpn av ett membran;)

Självklart!

Tillbaka
Topp