[Notis] Öhlins satsar på MTB

inzani sa:
Någon kunnig som har koll på vad jag behöver för å montera en RXF 36 på trek's ramar med E2 Tapered Steerer?

Köpa ett kit med specialized styrlager och byta ut undre koppen och montera specialized styrlager kanske? Antar den monteras rakt på gaffeln. Ser ju lite annorlunda ut jämfört mot en fox...

Detta lager räcker. BAA0695K-modellen. https://www.bike-components.de/en/C...-40-Series-p36187/black-52-mm-IS52-o69408203/ Vill du hellre ha Hope så är det detta som gäller & vaska koppen. https://www.bike-components.de/en/Hope/ZS56-40-Steuersatz-Unterteil-p34908/

Tack å bock Henrik83! Tur det finns hjälpsamma individer =)

Och då passar det rakt på gaffeln utan några krussiduller, typ lagerbana? Vill minnas jag läste något om att specialized lager ligger rakt på öhlins kronan, utan någon ditpressad lagerbana.

inzani sa:
Tack å bock Henrik83! Tur det finns hjälpsamma individer =)

Och då passar det rakt på gaffeln utan några krussiduller, typ lagerbana? Vill minnas jag läste något om att specialized lager ligger rakt på öhlins kronan, utan någon ditpressad lagerbana.

Precis, någon lagerbana ska inte användas. Byt lagret i ramen bara så passar det perfekt.

Jag undrar lite över Öhlins RXF 34 & 36 gafflarna, är de verkligen gjorda av Öhlins här hemma i Sverige eller åtminstone designade här, eller är de OEM gafflar som tillverkats och designats av nån firma i Taiwan?

Varför jag frågar e för att jag såg ett youtube klipp om tillverkning av komponenter i Taiwan och gafflarna som syntes i bakgrunden påminde fruktansvärt mycket om Öhlinsgafflarna i fråga men var som sagt nått annat märke än Öhlins.

nån som kan stilla mina funderingar, kanske har tagits upp här i tråden, men kommer la ta lite tid innan jag kanske kommer fram till det :D

Senast ändrad:
IMG_1734.JPG

Ah, tackar, synd att det inte är helt å hållet gjort inhouse.
Hoppas att designed in Sweden verkligen menas med konstruerat av Öhlins å inte helt enkelt skickat önskemål till OEM tillverkaren i Taiwan som sen sköter allt.

Pillo-kun sa:
Jag undrar lite över Öhlins RXF 34 & 36 gafflarna, är de verkligen gjorda av Öhlins här hemma i Sverige eller åtminstone designade här, eller är de OEM gafflar som tillverkats och designats av nån firma i Taiwan?

Varför jag frågar e för att jag såg ett youtube klipp om tillverkning av komponenter i Taiwan och gafflarna som syntes i bakgrunden påminde fruktansvärt mycket om Öhlinsgafflarna i fråga men var som sagt nått annat märke än Öhlins.

nån som kan stilla mina funderingar, kanske har tagits upp här i tråden, men kommer la ta lite tid innan jag kanske kommer fram till det :D
Fett, betyder detta att man kan handla no-name Öhlinsgafflar från alibaba?

Pillo-kun sa:
Hoppas att designed in Sweden verkligen menas med konstruerat av Öhlins å inte helt enkelt skickat önskemål till OEM tillverkaren i Taiwan som sen sköter allt.
Om det vore så enkelt borde väl både Fox och RS ha gjort det för länge sen och Öhlins hade inte kunnat komma in på marknaden från sidan med en bättre produkt :)

H. sa:
Pillo-kun sa:

Öhlins har R&D i sverige. Test sker väl lite globalt som det verkar. Fabriken i taiwan är väl öhlina egna, där de även gör andra mer serieproducerade produkter?

R&D, dvs samtlig konstruktion (läs: utveckling och framtagande av produkter, tillverkningsprocesser osv) sköts i Sverige. Tillverking i Taiwan såsom samtliga andra stora märken i branschen. Att tillverka något där är inte att outsorcea, man kan heller inte säga att själva tillverkningen "inte görs inhouse".

Pillo-kun, du kan vara säker på att fler Öhlinskonstruktörer än du tror hänger på Happy...

rayy sa:
H. sa:
Pillo-kun sa:

Öhlins har R&D i sverige. Test sker väl lite globalt som det verkar. Fabriken i taiwan är väl öhlina egna, där de även gör andra mer serieproducerade produkter?

R&D, dvs samtlig konstruktion (läs: utveckling och framtagande av produkter, tillverkningsprocesser osv) sköts i Sverige. Tillverking i Taiwan såsom samtliga andra stora märken i branschen. Att tillverka något där är inte att outsorcea, man kan heller inte säga att själva tillverkningen "inte görs inhouse".

Pillo-kun, du kan vara säker på att fler Öhlinskonstruktörer än du tror hänger på Happy...

Mm verkar som det :)
Men kul att få lite mer info om det iaf, så man vet mer än att man bara får för sig att man kan få tag i samma sak mycket billigare fast under ett annat märke. Mena jag kör MC som många andra här antar jag å då när man kollar på saker som styrdämpare/dämpare å gafflar å lite annan så inser man att många fabriker tillverkar åt massa olika märken, så man blir ju inte förvånad att så sker även i cykelvärlden.

Senast ändrad:
Eftersom Öhlins uppenbarligen är sämst i hela världen på eftermarknad så tänkte jag serva gaffeln själv. Vilken viskositet på oljan rekommenderas?

Lars.E sa:
sdx sa:
Henrik83 sa:
Eftersom Öhlins uppenbarligen är sämst i hela världen på eftermarknad så tänkte jag serva gaffeln själv. Vilken viskositet på oljan rekommenderas?
Vatten!

Brukar inte Ö rekommendera olja från Ö för att behålla samma prestanda?
Viskositeten säger inte allt om oljans egenskaper.
Vatten det vet nog alla att den inte smörjer men i det bästa av världar så skulle det fungera med vatten så hade det varit bäst
Skulle tro att Ö använder någon Statoil historia i dag för många år sedan så körde dom med Nynäs petroleum olja .
men i dag så skulle jag tro att statoil hydral olja 131 ligger bra till den funkar i mc gafflarna och i stötdämpare.
Annars så får du prova dig fram men ett starkt kort kan vara en bra 2.5 olja.

Jag är helt säker på att det var specialloggan som jag och min prod.ingenjör satte på Bruni's dämpare som gjorde det! :-D

Så jävla bra! :)

mikipedia_ sa:
@JonasH72

Är det någon funktions skillnad på Ttx med rak lr vinklad piggyback? Lr är det bara utseende?
Det är samma. Piggybacken är framtagen för att passa fler ramar, till eftermarknad primärt. Det huvud som är Specialized custom är ju lite mindre ytrymmeskrävande och smäckra kanske (smaksak), men de passar inte så många andra modeller.

Paco sa:
Körde inte Bruni med den på VM, eller var den fortfarande demo då?
Japp, hela Specializedteamet har kört med varianter på den hela säsongen. Race/team only, till att börja med i alla fall. Sen när man sopar hem dubbla VM-guld finns ju risken att folk som jag som är dumma i huvudet känner ett akut behov av att få bulta fast en egen på cykeln och bromsa sig nerför Åres DH-bana med.

Får köra en screen shot eftersom jag inte fattar hur man embedar instabilder (eller om det inte går).

ScreenShot2017-10-05at09.06.41.png

Senast ändrad:
Glisseur sa:
...
Sen när man sopar hem dubbla VM-guld finns ju risken att folk som jag som är dumma i huvudet känner ett akut behov av att få bulta fast en egen på cykeln och bromsa sig nerför Åres DH-bana med.

Jag som tänkt åka till åre med min fox40 ikväll.
Kanske lika bra att avboka resan och lägga cyklingen på is tills man fått tag på dämpare som inte begränsar min cykling.

Lars.E sa:
Jag som tänkt åka till åre med min fox40 ikväll.
Kanske lika bra att avboka resan och lägga cyklingen på is tills man fått tag på dämpare som inte begränsar min cykling.
...och istället få tag på en dämpare som begränsar ditt resande eftersom kontot är soptomt.

......kan hända att en Öhlins bestyckad Peruan kommer bromsa sig ner för skutan nästa år....

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp