NS Eccentric Alu 29

NS Eccentric Alu 29
Har en till salu om du fortfarande är sugen! Storlek L, modellår 2018 - knappt använd, bara testkörd (den är lite för stor för mig känner jag).

NS Eccentric Alu 29
Hur lång är du som tycker L är för stor? Lite nyfiken då det på senare tid rekommenderats väldigt stora cykelstorlekar åt folk som bett om råd på forumet.

Jag tycker att NS Eccentric 29 är den vettigaste stig HT som går att hitta just nu, den är t.o.m. så mångsidig att den funkar hyfsat med även 27,5+

NS Eccentric Alu 29
Jag är 181 cm lång ungefär (det står 182 i passet). Innerbenet mäter 81-82 cm, mina armar är ganska långa men jag har kort överkropp (tror jag).

Visst är det så! Lite som att det säkra före det osäkra är att köpa en stor ram.. Min känsla med denna hojen är att jag tycker det funkar helt ok, men varje gång jag behöver ner med fötterna känns ramen otymplig. Jag har en kona från 97 som morsvarar medium i ram, den är liksom roligare att cykla de momenten på (pumptrack, vissa svängar, branta backar som jag bara nästan klarar). Det skulle kunna vara en smaksak. Jag tror jag saknar stålkänslan i NS:en också lite..

NS Eccentric Alu 29
Ja det var ju "förr" så att man ofta rekommenderade att ta storleken mindre om man låg mitt emellan två storlekar och då hade tänkt använda hojen till teknisk MTB, tycker att det är lika gångbart idag faktiskt, egentligen ännu mer med tanke på att det var 26" förr.

Det är fan inte roligt att cykla på ett "staket" i skogen ;)

Eccentric finns väl som stålram också? Skulle faktiskt kunna tänka mig att ersätta min Sonder Transmitter med en sådan ram.
Finns för övrigt en massa videos på nätet med en kille som testar gränserna för vad en modern HT (i lagom stor storlek) är kapabel till i Whistler och andra orter, har för mig att det är just en NS Eccentric 29 han kör på och den verkar klara av det mesta!

NS Eccentric Alu 29
Exakt! Förr var det knappt nått snack, som jag mins det! Men sen har det ju så klart hänt grejer med geometrin på cyklarna osv.. benlängden borde egentligen styra mer...

Vad kör du för storlek själv, i förhållande till längd osv?

Jag fick inte tag i stålet när jag köpte denna, så jag tänkte att det är en erfarenhet att ha kört lite alu också..! Men jag saknar stålkänslan måste jag säga. Fattar grejen med stelheten och att det blir lite lättare mm, men som sagt; det ligger i dagsläget närmare till hands för mig att sätta mig på min Kona Kilauea -97

Men tror man kan baxa dit 27,5+ eller?

NS Eccentric Alu 29
Jag kör small på Sondern och 18,5" (virtual, 17,5 actual, motsvarar nog en M/L) på min XC 29" som är gränsfallet till för stor för mig som är 176 cm. Sondern känns perfekt i storlek.

Nuförtiden kommer man undan med lite för stora ramar eftersom nya geometrier har så korta sadelrör för att man ska få plats med droppers. Men för mycket reach i kombination med superbreda styren blir inte bra om man valt för stor hoj, då kommer "staket-känslan" direkt och man åker nästan bara med cykeln (är det denna sensation som gör att stora hojar upplevs som mer stabila utförs?). Har inte fattat varför det är viktigt att ha mycket ram under sig och kompensera det med jättekorta styrstam?

Jag tror att 27,5+ funkar i eccentricen, det är väl bara 55mm BB drop, vilket i värsta fall kan kompenseras med kortare vevarmar om det känns för lågt. Optimal BB drop för 27,5+ är väl personligt, men min åsikt är att 50 mm är perfekt så 5mm plus eller minus är nog helt ok!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp