Ny Thomsonstam

Ny Thomsonstam
Stammar för 31.8mm styren har de haft ett tag men den här har ny "vanlig" infästning på styrröret istf deras tidigare lösning.

Sorry, det var ingen ny info om de nya stammarna direkt... :-)

Ny Thomsonstam
Såg den för några veckor sedan. Jag har suktat efter ett nytt styre men då måste jag ha en ny styrstam också. 31.8 verkar ju bli standarden för alla lite bredare riserstyren i framtiden. När jag såg den nya thomsonstammen så bestämde jag mig direkt för att byta till 31.8. Jag skall bara lista ut hur geometrin blir så jag kan köpa rätt längd, man testköper inte en thomson på vinst och förlust direkt.

De påstår dessutom att det är den lättaste 31.8-styrsammen på marknaden. Mumma.

/rikard

Ny Thomsonstam
Hoppas verkligen att dom gör en i 25,4 mm också, för den nuvarande Elite är ganska tung + att jag hört lite negativa saker om den, b la en person som inte kunde få loss den från gaffelröret, så han blev tvungen att kapa gaffelröret med styrstammen på. Det kan bero på det annorlunda sättet man skruvar fast Elite med, skruvarna sitter ju inte bakom stammen utan framför gaffelröret så det kanske kärvade ihop sig där, vad vet jag... Den lär väl komma i större storlekar än på bilden (70 mm)?
Rikard, vet du hur mycket 31,8:an väger?

Ny Thomsonstam
Intressant från MTBR (jag kollade lite efter info innan jag beställde en)

"To the people complaining about the stem not clamping tight and coming loose, I suspect it's user error and not the product. When tightening the stem, you have to understand the way the clamp works. First use a regular wrench to get both bolts almost-tight. Then use the torque wrench. As you tighten one side, the other side will loosen slightly. You'll have to go back and forth a few times, re-tightening both sides to the recommended lb-ft. If you only torque each side down once, the stem will still be loose because one side will not be at the recommended lb-ft. This is the second one I've installed, and I've had no problems with either."

Stämmer inte detta så har jag en sista utväg i lådan, Race Face Deus XC som har en mer normal "klammdesign" och som fått lika bra kritik som Thomson (fast mkt färre röster då det är en ovanligare styrstam).

Ny Thomsonstam
Visst, med en korrekt installation bör den ju fungera, konstigt vore annars. Bäst är väl att få den monterad på verkstad (Dr. Spoke har jag märkt säljer Thomson så där är de säkert kunniga om stammen). Men den är fortfarande för tung för att vara attraktiv för viktjägare.

Ny Thomsonstam
Stamval, precis som allt annat, beror ju på vem man är och hur man cyklar. Väger man lite över 80 kg och cyklar även på stökigare stigar vill man inte montera en 100 g stam, som å andra sidan kan passa den som ligger kring 50-65 kg och tävlar seriöst i t ex långlopp där det mest är grusväg.

Ny Thomsonstam
Ja precis! Elite-stammen är riktigt styv och go. För buskörning på riktigt stökiga stigar är den utmärkt. Den breda fyrbultsklammern (50 mm) hjälper säkert till att styva upp.

Infästningen vid gaffelröret kan sätta sig lite men vad man gör då är att skruva ut båda skruvarna en bit och sedan knacka lite på skruvskallarna för att den motsatta sidan ska lossa.

Tycker f.ö. det är riktigt skönt att slippa vanlig knädödande infästning.

Ny Thomsonstam
Bytte oxå till thomson för ett tag sen trots att den vägde mer än min gamla (ve och fasa...). I en av de första turerna hade faktiskt styret vridit sig något som de skriver, men efter det har jag inte haft några problem. Det är lite lurigt att veta hur mycket man ska dra åt bultarna.(vill ju inte knäcka något samtidigt som det ska sitta ordentligt). Att få loss den är nog bara att knacka lite lätt som pelle skriver.

Än så länge är jag nöjd med det köpet, och visst är den vansinnigt snygg eller hur!
//Christer

Ny Thomsonstam
Den tillhör helt klart en av de snyggare styrstammarna. Men jag gillar även den mer "industriella" looken på Deus XC - som sägs ska vara styvare än Thomson.

Moots och Sevens ti-stammar är också sjukligt snygga liksom Ibis/Archtos Machines-stammen som nu bara finns på Ebay/MTBR. Man kan få Moots och Sevens måttbeställda också mot ett extra pristillägg (gör det dyra dyrare...)

Väldigt retro är Moratis tvådelade styrstam/styre-kombination. Den är förmodligen väldigt lätt eftersom allt är integrerat. Styret är egentligen två titanrör som svetsats till var och en av de två rören som utgör stammen. De två styrbitarna är bara så långa som det behövs (de möter inte varandra på mitten). Något för CrossMax kanske?

Den fulaste styrstammen, i mitt tycke, är Machine Techs "Zero Weld Stem".

Ny Thomsonstam
> Tycker f.ö. det är riktigt skönt att slippa vanlig knädödande infästning.

Ärligt talat slår jag oftare i benet precis ovanför de hemligare delarna oftare än knäna i styrstammen. Är alltid lite öm där (där man har bältspännet vanligstvis). Ingen annan som har det problemet?
Har faktiskt funderat på att sy fast något typ av skydd i brallerna där...

f

Ny Thomsonstam
...och den mest paradoxala är den 135mm långa Azonic Shorty! Har lite att smälta den. *garv*

Javisst, Deus är fin också. Styvare än Thomson, det hade jag aldrig kunnat gissa!

Ibis, Archtos, Morati... hjälp, nu får jag gå lös med google känner jag! Får ta det på jobbet imorgon. Sista dagen innan semestern. =)

Ny Thomsonstam
Pelle Hå:

Arctos Machine var Gary Helfrichs egen "shop"/märke innan han lade ner. Han gjorde bland annat en rätt känd styrstamsdesign i ti som sedan såldes till Ibis. Gamla nummer av CykelCity har den där styrstammen och den kostade då 3000 kr för den polerade versionen och runt 2500 för en opolerad. Numera finns den att köpa på Ebay lite då och då, men den är som andra stammar från den tiden - lite för lång för att passa dagens ramar/ideal som ofta har längre topprör än förr. Den fanns även i Aheadmodell, men quill är den som förekommer mest begagnad.

Morati finns i länkbiblioteket. De är mest kända för att ha gjort franska Sunns titanramar samt ett par 800 $ vevarmar i ti som fick dras tillbaka då de gick av för lätt (men de var lätta, 320 g för vevarna). Nu verkar de göra bra grejor som håller.

Ny Thomsonstam
Den nya Thomson X4 31.8 MTB styrstam kommer att visas i Åre. Thomson har lovat att skicka all information om pris, vikt osv med styrstammen och jag lägger upp den på sidan så snart jag får den.

Jag kan också rapportera att det finns en ny X2 31.8 Racer styrstam på g. Har inte sett bilder, men det kommer att bli 2-bultsklämma fram och ännu lättare än X4'an med mer "racer" utseende.

Jag tycker mycket om knävänligheten i vanliga Thomson styrstammar, men man ska använda proceduren som Tommy klistrade in lite tidigare för att se till att klämmen ät rätt.

Vid frågor om Thomson kontakta mig. Det är lite hastigt att kapa en gaffelrör utan att först ta kontakt med styrstammens distributör.

Ny Thomsonstam
Jag har hört att Thomson har någon "Masterpiece" modell av sin Elite-sadelstolpe. Undrar om det finns en Masterpiece av Elite-styrstammen. I övrigt så kanske Daner har fått uppgifter på X4:an???

En till fråga: Thomson har väl bara Elite-styrstammen om man vill ha 25.4 mm?

Ny Thomsonstam
En stam är en stam är en stam... Har en billig sak från Hallmans (149 spänn) Den funkar helt ok!

Fast det är klart, jag ska byta!

Senast redigerad av en moderator:
Ny Thomsonstam
Crossmax:

Thomson skickade styrstammen (som finns att skåda på Dr. Spoke's Santa Cruz Roadster sedan Åre) men ingen tillhörande listor över vikt, pris osv. Det mest detaljerad information jag har just nu kommer från en Eurobike Press Release:

"The X4 is built for use on Mountain Bikes and X2 is for Road Bikes. The new Thomson X4 is 30 grams lighter than the Thomson Elite that it replaces. Not only is the X4 lighter it is stronger and has an even longer life-cycle. X2 is a departure for Thomson in that it is a distinct design for Road, no longer does the Thomson Road Stem look like the MTB Stem. Changes in design save over 50 grams and will dampen road shock associated with today's stiffer forks and stronger bars."

Weight weenies rejoice!

Ny Thomsonstam
The new Thomson X4 is 30 grams lighter than the Thomson Elite that it replaces.

Betyder det att det kommer en X4 för 25,4 mm styren också? Om den ersätter Elite så måste den väl komma i 25,4 mm?
I vilken prisklass hamnar X4:an och när kommer man kunna beställa?

Tillbaka
Topp