Nya Orbea OCCAM

Nya Orbea OCCAM
Hej.
Jag slängde på mitt Newmen-hjul med GX-kassett, det gick ju så där bra. Kedjan tar i lite, kanske ingen fara med lite repor i lacken. Någon annan som råkat ut för detta?

Nya Orbea OCCAM
IMG_20200809_142038_691_1.jpg

Efter att intresset ökat med MTB så blev det till slut att unna sig en FS efter att i princip uppgraderat allt möjligt på min HT. Valet föll på en Occam H30 och uppgraderingar som Shimano MT501 bromsar 4 kolvsok både fram och bak samt uppgradering till 203 skivor.

Blev även byte av däck efter allt man läst så slängde på Vittoria Mazza, 2,6 fram och 2,4 bak, samt gjort den tubeless. Riktigt nöjd med resultatet och första testrunda gick långsamt och ovant men cykeln kändes riktigt bra! ?

Nya Orbea OCCAM
Sitter och sparar ihop till min första riktiga MTB (kör på gammal Haro HT) och har fastnat för Occam H30. Men specen verkar ändrats nu på Orbeas sida. Hur mycket sämre är tex gaffel och annat mot modellerna som köpts i år? ?

Nya Orbea OCCAM
Sitter och sparar ihop till min första riktiga MTB (kör på gammal Haro HT) och har fastnat för Occam H30. Men specen verkar ändrats nu på Orbeas sida. Hur mycket sämre är tex gaffel och annat mot modellerna som köpts i år? ?
Vad jag kan se så är det bara växlarna som är ändrade från slx till deore. Vet inte hur mycket nedgradering det är. Gaffel mm är ju samma.

Nya Orbea OCCAM
Jag får fram
Fork Marzocchi Bomber Z2 140 QR15x110
Var det inte Fox 34 som standard innan?
Nej. Det var Marzocchi innan också. Tycker den är kanon, väger nog aningens mer än FOX bara men annars funkar den bra. Efter några månader med H30 tycker jag att det som behöver bytas först är handtag+ sadel. Bromsarna är inget vidare tycker jag sen har jag även beställt nya hjul. Tycker däcken funkar bra så länge det är torrt.

Nya Orbea OCCAM
Nej. Det var Marzocchi innan också. Tycker den är kanon, väger nog aningens mer än FOX bara men annars funkar den bra. Efter några månader med H30 tycker jag att det som behöver bytas först är handtag+ sadel. Bromsarna är inget vidare tycker jag sen har jag även beställt nya hjul. Tycker däcken funkar bra så länge det är torrt.
Jaha, tack så mycket, då fattade jag fel. Ber om ursäkt för er förlorade fritid ?
Och tack för liten recension ??

Nya Orbea OCCAM
Bytte handtag och bromsar på en gång. Hade andra fälgar från start så det var oki. Sadeln har jag beställt en ny tror jag, inte fått det bekräftat än.

Nya Orbea OCCAM
Blev även byte av däck efter allt man läst så slängde på Vittoria Mazza, 2,6 fram och 2,4 bak, samt gjort den tubeless. Riktigt nöjd med resultatet och första testrunda gick långsamt och ovant men cykeln kändes riktigt bra! ?
Härligt!
Jag känner inte att jag behöver byta däck direkt men Vittoria Mazza har man ju hört gott om nu i sommar. Men verkar inte gå att få tag på nånstans tycker jag. Tog allt slut eller? :) Var köpte du?

Nya Orbea OCCAM
Härligt!
Jag känner inte att jag behöver byta däck direkt men Vittoria Mazza har man ju hört gott om nu i sommar. Men verkar inte gå att få tag på nånstans tycker jag. Tog allt slut eller? :) Var köpte du?

Beställde från Tyskland. Bytte till Barzo på min hardtail inför sommaren och vilken skillnad det blev! Så när jag läst att däcken fick kritik på H30 så var Mazza det första som slog mig att det skulle på! Riktigt nöjd även denna gången! ?

Beställde från www.bike-components.de. Tog ca 1v att få hem för det ena däcket fanns inte i lager.

Nya Orbea OCCAM
Hej. Tappat en skruv till min SLX växel. Verkar väldigt svår att få tag på. Ngn som vet vad det är för skruv? Är det ngn vanlig skruv eller ngn specialskruv?

Bilagor

• 20200818_123547.jpg
    20200818_123547.jpg
    556.9 KB · Besök: 328
Nya Orbea OCCAM
Jo. Letade också fram den, men var beställer man? Finns inte som reservdel då jag kollat med en "Shimano " verkstad.
Ingen aning men söker jag så får man träff på engelsk hemsida.

Kan dom måste väl andra också kunna.

Nya Orbea OCCAM
Jag går och sneglar på en Occam här, och undrar lite över storleken. Jag är 171 cm. 450 mm reach på M känns möjligen lite kort, men jag kommer från en betydligt kortare cykel (426 mm). Är en L helt galen i mitt fall? Jag är inte så sugen på längre vevar och styrstam som sitter på den dock. Funderar eventuellt på varianten med Fox 36 150 mm, och då tappar jag väl några mm reach där också.

Nya Orbea OCCAM
Ingen aning men söker jag så får man träff på engelsk hemsida.

Kan dom måste väl andra också kunna.
Tack så mycket. Hittade en annan tråd om detta:

Nya Orbea OCCAM
Jag går och sneglar på en Occam här, och undrar lite över storleken. Jag är 171 cm. 450 mm reach på M känns möjligen lite kort, men jag kommer från en betydligt kortare cykel (426 mm). Är en L helt galen i mitt fall? Jag är inte så sugen på längre vevar och styrstam som sitter på den dock. Funderar eventuellt på varianten med Fox 36 150 mm, och då tappar jag väl några mm reach där också.
Jag är 175 cm och kör M. Testade bägge men tyckte M var mer lekfull...

Nya Orbea OCCAM
Jag är nästan 15 cm längre än dig och tycker L är perfekt. Men då vill jag ha lekfull snarare än bombare.

Nya Orbea OCCAM
Är precis lika lång. Köp en M! Vilken modell funderar du på?

Nya Orbea OCCAM
Hej,
Är intresserad av en Occam H30, frågan är hur den håller ihop för en tjockis som jag ? på 130 pannor. Just nu cyklar jag på en Trek Roscoe 8. Jag förstår ju att jag kommer behöva peta in tokens i dämparna, men hur tror ni slx kittet/däcken kommer funka? Roscoe 8 har ju 27.5+ däck sunringle Duroc 40. Sen lär man ju behöva uppgradera bromsarna för att få stopp på skiten ?
/Anders

Nya Orbea OCCAM
Hej,
Är intresserad av en Occam H30, frågan är hur den håller ihop för en tjockis som jag ? på 130 pannor. Just nu cyklar jag på en Trek Roscoe 8. Jag förstår ju att jag kommer behöva peta in tokens i dämparna, men hur tror ni slx kittet/däcken kommer funka? Roscoe 8 har ju 27.5+ däck sunringle Duroc 40. Sen lär man ju behöva uppgradera bromsarna för att få stopp på skiten ?
/Anders
Jag har testat M10 med 110 kg och den är fortfarande hel men mycket beror ju på hur/var man kör. Alu occamen har ju många kritiker sagt vara för styv det lär ju inte skada om man är över 0,1 ton.

Nya Orbea OCCAM
Jag börjar bli lite sugen på att byta däck på min m10 så jag tycker framförallt att greppet bak kan vara lite dåligt i skogen, vad tycker ni att man ska köra på?

Nu har jag det som cykeln levererades med dvs High Roller II 2,5 fram och Rekon 2,4 (har jag för mig) bak

Så frågan är om man ska flytta High Roller II bak och köra kanske DHF fram

Eller ska man köra DHF fram och DHR II bak?

Eller ska man ha kvar High Roller II fram och köra Dissector bak?

Eller något helt annat?

För 2,5 bör väl få plats bak kan jag tycka?

Sen funderar jag även på om man ska i samma veva passa på att köra tubless ?

Nya Orbea OCCAM
Jag börjar bli lite sugen på att byta däck på min m10 så jag tycker framförallt att greppet bak kan vara lite dåligt i skogen, vad tycker ni att man ska köra på?

Nu har jag det som cykeln levererades med dvs High Roller II 2,5 fram och Rekon 2,4 (har jag för mig) bak

Eller något helt annat?

Är väl rätt vanligt att folk flyttat bak framdäcket tycker jag att jag läst. Så få plats bör det.

Men ska du byta däck helt så rekommenderar jag Vittoria Mazza! Kör 2.6 fram och 2.4 bak. Otroligt bra grepp! Bytte iof direkt på min cykel så testade aldrig original däcken eftersom jag läste att alla klagade på bakdäckets grepp. Så har inte jämfört, vet bara att där är grepp nu iaf! ?

Nya Orbea OCCAM
DHR fram och bak tycker jag funkar bra. Men hade det hemma så var enkelt val.
Ramens spec säger upp till 2.6

klart du ska köra Tubeless varför har du väntat?

Nya Orbea OCCAM

Eller något helt annat?

Jag har flyttat HR2 bak och kör DHF 2.5” fram. HR2 som kom med cykeln är ju 3C, så det kommer säkert ta slut rätt fort som bakdäck, men det greppar bra ?. Det är tight med 2.5” bak på min M30, jag skulle inte köra med ett bredare bakdäck där faktiskt.

Har bara hunnit med en tur hittills, men jösses vilken hoj!

Nya Orbea OCCAM
DHR fram och bak tycker jag funkar bra. Men hade det hemma så var enkelt val.
Ramens spec säger upp till 2.6

klart du ska köra Tubeless varför har du väntat?

Hade du det hemma så förstår jag att det var ett givet väl, verkar vara ett grymt däck ?

Men då borde man alltså kunna köra 2,5 eller 2,6 fram och 2,5 bak ? (som dock inte verkar finnas)

Det lutar åt DHF och DHR känns det som men sen fanns det ju olika modeller där med, är det dessa man bör ha? ?

Minion DHF Folding Tyre 29x2.50" WT DD TR 3C MaxxTerra

Och

Minion DHR II Folding Tyre 29x2.40" WT EXO+ TR 3C MaxxTerra

Tubless tänkte jag att jag skulle byta till vid första punka men kanske värt att byta ändå ? här kollat på muc-off:s lit eller finns det något bättre?

Jag har flyttat HR2 bak och kör DHF 2.5” fram. HR2 som kom med cykeln är ju 3C, så det kommer säkert ta slut rätt fort som bakdäck, men det greppar bra ?. Det är tight med 2.5” bak på min M30, jag skulle inte köra med ett bredare bakdäck där faktiskt.

Har bara hunnit med en tur hittills, men jösses vilken hoj!

Grymt att höra! Kanske är värt att "snåla" och flytta bak framdäcket bara ? dock segt om det slits för fort
Men då känns det ju inte värt att försöka klämma sig ett 2,6 bak, så får bli 2,4 eller 2,5 ?

Nya Orbea OCCAM
Jag vill gärna också veta. Samt vilken TPI man ska ha och om man ska ha WT eller inte. Står i samma situation och ska slänga på ngt grövre inför hösten.

Nya Orbea OCCAM
Jag vill gärna också veta. Samt vilken TPI man ska ha och om man ska ha WT eller inte. Står i samma situation och ska slänga på ngt grövre inför hösten.
WT passat bäst på fälgar med bredd >30mm.

3C/EXO/TR tycker jag är en vettigt variant. Men det beror lite på vad du prioriterar. Låg vikt eller bra skydd mot punkteringar?

Nya Orbea OCCAM
Flest loggor på sidan av däcket vinner ;).

på denna sida är dom flesta av förkortningarna förklarade.https://www.maxxis.com/technology/bike-technology

jag tycker exo funkat bra för mig.

Det är som med allt annat alltså, flest loggor och dyrast är bäst ??

Fast då är det DD däcket ?

Dock borde ju när jag läst ännu mer så borde nog 63-622 däcket vara vettigast med högre tpi samt exo+ för att motverka det lilla sämre det är punkteringsmässigt? Samt i princip samma vikt som det med lägre tpi och bara exo, eller tänker jag galet?

Såg även att det fanns ett 2,6 brett dock endast som dc exo så det kanske inte är så kul ändå ?

WT passat bäst på fälgar med bredd >30mm.

3C/EXO/TR tycker jag är en vettigt variant. Men det beror lite på vad du prioriterar. Låg vikt eller bra skydd mot punkteringar?

Som jag skrev ovan borde inte nästan 3c/exo+/tr vara trevligare? Skiljer ju endast 32gr ?

Tillbaka
Topp