Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har du snackat med Älvängens cykel? De är Orbea-handlare och verkar rätt bra att ha att göra med det lilla jag varit i kontakt med dem.I första hand ja, men inte endast.
Ja, såg den där. Ser bra ut!
Vad jag kan se så är det bara växlarna som är ändrade från slx till deore. Vet inte hur mycket nedgradering det är. Gaffel mm är ju samma.Sitter och sparar ihop till min första riktiga MTB (kör på gammal Haro HT) och har fastnat för Occam H30. Men specen verkar ändrats nu på Orbeas sida. Hur mycket sämre är tex gaffel och annat mot modellerna som köpts i år? ?
Exakt. Bara det är ändrat...Vad jag kan se så är det bara växlarna som är ändrade från slx till deore. Vet inte hur mycket nedgradering det är. Gaffel mm är ju samma.
Jag får framExakt. Bara det är ändrat...
Nej. Det var Marzocchi innan också. Tycker den är kanon, väger nog aningens mer än FOX bara men annars funkar den bra. Efter några månader med H30 tycker jag att det som behöver bytas först är handtag+ sadel. Bromsarna är inget vidare tycker jag sen har jag även beställt nya hjul. Tycker däcken funkar bra så länge det är torrt.Jag får fram
Fork Marzocchi Bomber Z2 140 QR15x110
Var det inte Fox 34 som standard innan?
Jaha, tack så mycket, då fattade jag fel. Ber om ursäkt för er förlorade fritid ?Nej. Det var Marzocchi innan också. Tycker den är kanon, väger nog aningens mer än FOX bara men annars funkar den bra. Efter några månader med H30 tycker jag att det som behöver bytas först är handtag+ sadel. Bromsarna är inget vidare tycker jag sen har jag även beställt nya hjul. Tycker däcken funkar bra så länge det är torrt.
Inte på H30.Jag får fram
Fork Marzocchi Bomber Z2 140 QR15x110
Var det inte Fox 34 som standard innan?
Bytte handtag och bromsar på en gång. Hade andra fälgar från start så det var oki. Sadeln har jag beställt en ny tror jag, inte fått det bekräftat än.Nej. Det var Marzocchi innan också. Tycker den är kanon, väger nog aningens mer än FOX bara men annars funkar den bra. Efter några månader med H30 tycker jag att det som behöver bytas först är handtag+ sadel. Bromsarna är inget vidare tycker jag sen har jag även beställt nya hjul. Tycker däcken funkar bra så länge det är torrt.
Härligt!Blev även byte av däck efter allt man läst så slängde på Vittoria Mazza, 2,6 fram och 2,4 bak, samt gjort den tubeless. Riktigt nöjd med resultatet och första testrunda gick långsamt och ovant men cykeln kändes riktigt bra! ?
Härligt!
Jag känner inte att jag behöver byta däck direkt men Vittoria Mazza har man ju hört gott om nu i sommar. Men verkar inte gå att få tag på nånstans tycker jag. Tog allt slut eller? :) Var köpte du?
Enligt shimanos hemsida så har den artikelnrHej. Tappat en skruv till min SLX växel. Verkar väldigt svår att få tag på. Ngn som vet vad det är för skruv? Är det ngn vanlig skruv eller ngn specialskruv?
Jo. Letade också fram den, men var beställer man? Finns inte som reservdel då jag kollat med en "Shimano " verkstad.Enligt shimanos hemsida så har den artikelnr
Y0GV98030
Ser ut att vara någon specialskriven men måste ju gå att beställa.
Ingen aning men söker jag så får man träff på engelsk hemsida.Jo. Letade också fram den, men var beställer man? Finns inte som reservdel då jag kollat med en "Shimano " verkstad.
Tack så mycket. Hittade en annan tråd om detta:Ingen aning men söker jag så får man träff på engelsk hemsida.
Shimano SLX SL-M7100 Base Cover Fixing Screw
For use with Shimano SLX SL-M7100 12 speed shifters. This Base Cover Fixing Screw Unit can also be used on the following shifters: - Shimano SLX SL-M7100-I I-Spec EV This is an 'A' match which indicates that the parts are the same in materials, appearance, finish & size etc. Genuine Shimano...www.sjscycles.co.uk
Kan dom måste väl andra också kunna.
Jag är 175 cm och kör M. Testade bägge men tyckte M var mer lekfull...Jag går och sneglar på en Occam här, och undrar lite över storleken. Jag är 171 cm. 450 mm reach på M känns möjligen lite kort, men jag kommer från en betydligt kortare cykel (426 mm). Är en L helt galen i mitt fall? Jag är inte så sugen på längre vevar och styrstam som sitter på den dock. Funderar eventuellt på varianten med Fox 36 150 mm, och då tappar jag väl några mm reach där också.
Jag är nästan 15 cm längre än dig och tycker L är perfekt. Men då vill jag ha lekfull snarare än bombare.Jag går och sneglar på en Occam här, och undrar lite över storleken. Jag är 171 cm. 450 mm reach på M känns möjligen lite kort, men jag kommer från en betydligt kortare cykel (426 mm). Är en L helt galen i mitt fall? Jag är inte så sugen på längre vevar och styrstam som sitter på den dock. Funderar eventuellt på varianten med Fox 36 150 mm, och då tappar jag väl några mm reach där också.
Är precis lika lång. Köp en M! Vilken modell funderar du på?Jag går och sneglar på en Occam här, och undrar lite över storleken. Jag är 171 cm. 450 mm reach på M känns möjligen lite kort, men jag kommer från en betydligt kortare cykel (426 mm). Är en L helt galen i mitt fall? Jag är inte så sugen på längre vevar och styrstam som sitter på den dock. Funderar eventuellt på varianten med Fox 36 150 mm, och då tappar jag väl några mm reach där också.
Funderar på en M10.Är precis lika lång. Köp en M! Vilken modell funderar du på?
Jag har testat M10 med 110 kg och den är fortfarande hel men mycket beror ju på hur/var man kör. Alu occamen har ju många kritiker sagt vara för styv det lär ju inte skada om man är över 0,1 ton.Hej,
Är intresserad av en Occam H30, frågan är hur den håller ihop för en tjockis som jag ? på 130 pannor. Just nu cyklar jag på en Trek Roscoe 8. Jag förstår ju att jag kommer behöva peta in tokens i dämparna, men hur tror ni slx kittet/däcken kommer funka? Roscoe 8 har ju 27.5+ däck sunringle Duroc 40. Sen lär man ju behöva uppgradera bromsarna för att få stopp på skiten ?
/Anders
Jag börjar bli lite sugen på att byta däck på min m10 så jag tycker framförallt att greppet bak kan vara lite dåligt i skogen, vad tycker ni att man ska köra på?
Nu har jag det som cykeln levererades med dvs High Roller II 2,5 fram och Rekon 2,4 (har jag för mig) bak
Så frågan är om man ska flytta High Roller II bak och köra kanske DHF fram
Eller ska man köra DHF fram och DHR II bak?
Eller ska man ha kvar High Roller II fram och köra Dissector bak?
Eller något helt annat?
För 2,5 bör väl få plats bak kan jag tycka?
Sen funderar jag även på om man ska i samma veva passa på att köra tubless ?
Jag har flyttat HR2 bak och kör DHF 2.5” fram. HR2 som kom med cykeln är ju 3C, så det kommer säkert ta slut rätt fort som bakdäck, men det greppar bra ?. Det är tight med 2.5” bak på min M30, jag skulle inte köra med ett bredare bakdäck där faktiskt.Jag börjar bli lite sugen på att byta däck på min m10 så jag tycker framförallt att greppet bak kan vara lite dåligt i skogen, vad tycker ni att man ska köra på?
Nu har jag det som cykeln levererades med dvs High Roller II 2,5 fram och Rekon 2,4 (har jag för mig) bak
Så frågan är om man ska flytta High Roller II bak och köra kanske DHF fram
Eller ska man köra DHF fram och DHR II bak?
Eller ska man ha kvar High Roller II fram och köra Dissector bak?
Eller något helt annat?
För 2,5 bör väl få plats bak kan jag tycka?
Sen funderar jag även på om man ska i samma veva passa på att köra tubless ?
DHR fram och bak tycker jag funkar bra. Men hade det hemma så var enkelt val.
Ramens spec säger upp till 2.6
klart du ska köra Tubeless varför har du väntat?
Jag har flyttat HR2 bak och kör DHF 2.5” fram. HR2 som kom med cykeln är ju 3C, så det kommer säkert ta slut rätt fort som bakdäck, men det greppar bra ?. Det är tight med 2.5” bak på min M30, jag skulle inte köra med ett bredare bakdäck där faktiskt.
Har bara hunnit med en tur hittills, men jösses vilken hoj!
Det kanske det är, har försökt läsa lite vad alla spec betyder men inte fått full koll på det ? vilken spec hade du valt på DHF?Dhf DD låter tungtrampat.
Flest loggor på sidan av däcket vinner ;).Det kanske det är, har försökt läsa lite vad alla spec betyder men inte fått full koll på det ? vilken spec hade du valt på DHF?
WT passat bäst på fälgar med bredd >30mm.Jag vill gärna också veta. Samt vilken TPI man ska ha och om man ska ha WT eller inte. Står i samma situation och ska slänga på ngt grövre inför hösten.
Flest loggor på sidan av däcket vinner ;).
på denna sida är dom flesta av förkortningarna förklarade.https://www.maxxis.com/technology/bike-technology
jag tycker exo funkat bra för mig.
WT passat bäst på fälgar med bredd >30mm.
3C/EXO/TR tycker jag är en vettigt variant. Men det beror lite på vad du prioriterar. Låg vikt eller bra skydd mot punkteringar?
Har själv en VW passat, och det är helt riktigt. Smalare fälgar än 30mm på den blir kaoz.WT passat bäst på fälgar med bredd >30mm.
Funkar bra om man ska ha riktigt smala dubbdäck på!Har själv en VW passat, och det är helt riktigt. Smalare fälgar än 30mm på den blir kaoz.
Jo det blir det nog, bättre punkaskydd och en del klagar ju på att TPI 60 är för svampiga.Som jag skrev ovan borde inte nästan 3c/exo+/tr vara trevligare? Skiljer ju endast 32gr ?
Löste det sig med din ram?Occamen gör inte bort sig i riktiga berg heller kan jag meddela. Högst kompetent hoj. Grövre däck med tjockare stomme rekommenderas dock för att ta udden av den annars nästan lite väl poppiga känslan.
Visa bilaga 437834
Inte än, men det verkar hålla med lim.Löste det sig med din ram?